Sprawdzą, czy rybniczanie interesują się miastem
Przez najbliższe dwa tygodnie na ulicach Rybnika do mieszkańców podchodzić będą oznakowani identyfikatorami ankieterzy, którzy zaproszą do udziału w badaniu. Dotyczy ono zainteresowania rybniczan sprawami miasta oraz przepływu informacji o mieście.
Anonimowa ankieta zawiera 12 pytań merytorycznych oraz pytania z tzw. metryczki, czyli niezbędne do analizy wyników badania informacje dotyczące osoby, która udziela odpowiedzi. – Serdecznie zachęcam do udziału w badaniu ankietowym, do wyrażenia swojej opinii oraz formułowania pomysłów, które dotyczą przekazywania informacji w mieście i o mieście. Opinie mieszkańców zostaną zebrane i przeanalizowane, a wyniki pozwolą udoskonalić nam dialog z mieszkańcami – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Przedsięwzięcie realizowane jest w celu uzyskania informacji, jak lepiej i szybciej informować mieszkańców o sprawach miasta. Wyniki badania pozwolą uzyskać wiedzę w zakresie stopnia poinformowania mieszkańców na temat spraw miasta oraz informacje o tym, jakie sprawy są dla mieszkańców najważniejsze. Wskażą także preferowane przez mieszkańców źródła informacji o mieście oraz obszary, które w zakresie informowania należy poprawić.
Badania na zlecenie Urzędu Miasta w Rybniku wykonuje firma Buszman & Witański Consulting Group, w zespole której znajdują się specjaliści z zakresu statystyki, badań społecznych, komunikacji, a także przeszkoleni ankieterzy.– Zapytaliśmy kilka podmiotów o koszt takiego badania. W wyniku sondażu rynku wybraliśmy tę firmę, ponieważ złożyła najbardziej korzystną ofertę. Całkowity koszt badania zamknie się w kwocie 36 tys. 900 zł brutto – wyjaśnia prezydent Kuczera. Mateusz Witański, Dyrektor Zarządzający Buszman & Witański Consulting Group opowiada jak technicznie badanie będzie przeprowadzone. – Badanie odbędzie się na wysokiej próbie, ponieważ chcemy, aby wzięło w nim udział 1000 osób. Będziemy sprawdzać każdą z dzielnic. Zapytamy mieszkające tam osoby w jaki sposób docierają do informacji o mieście. Będzie się to odbywało na zasadzie zindywidualizowanego wywiadu. Ankieter, dysponujący odpowiednim identyfikatorem, będzie podchodził do osoby i przeprowadzał wywiad. Ankieterzy nie będą wchodzić do mieszkań. Będziemy oczywiście przepytać osoby w różnym wieku, tak aby badanie był jak najbardziej rzetelne – tłumaczy Mateusz Witański.
Akcja ankietowa na ulicach miasta powinna się zakończyć 2 października. Na tym etapie przekazane zostaną informacje, które podsumują tą część badania. Potem wyniki ankiet zostaną wprowadzone do specjalnie przygotowanych baz, przeanalizowane i zinterpretowane. Na tej podstawie powstanie raport, który zawierać będzie wyniki badania i rekomendacje, dotyczące udoskonalania przekazywania informacji mieszkańcom. Wyniki badania zostaną zaprezentowane publicznie.
(pm)