Miasto chce się dobrze komunikować z mieszkańcami
Rybnicki Urząd Miasta zakończył badania społeczne, które dotyczyły komunikacji z mieszkańcami. Na pytania ankieterów odpowiedziało ponad tysiąc rybniczan.
– Chcieliśmy dowiedzieć się, czy rybniczanie są dobrze informowani o naszych działaniach. Ja sporo rozmawiam z mieszkańcami i instynktownie czułem gdzie są problemy na tym polu. Potwierdziły je przeprowadzone badania. Możemy stwierdzić, że nie jest dobrze. Pracownicy urzędu już rozpoczęli działania, które mają doprowadzić do poprawy sytuacji, jeżeli chodzi o stopień poinformowania rybniczan o życiu miasta. Bo tylko dobrze poinformowany mieszkaniec będzie w tym życiu społecznym uczestniczył – powiedział Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
1037 przepytanych
Badania sondażowe na terenie Rybnika został przeprowadzony od 17 do 30 września. Ankieterzy przeprowadzili badania we wskazanych przez Urząd Miasta dzielnicach. Zostało ono przeprowadzone na próbie 1037 pełnoletnich mieszkańców. Dobór respondentów miał charakter warstwowo-kwotowy ze względu na wiek i miejsce zamieszkania zgodnie z rozkładem cech wśród mieszkańców. Dodatkowo, w celu zapewnienia wysokiej jakości rezultatów, na etapie analizy danych dokonano przeważenia wyników w taki sposób, aby strukturę próby badawczej dopasować do łącznego rozkładu wieku (w dziesięcioletnich przedziałach wiekowych) w mieście w oparciu o szacunki Głównego Urzędu Statystycznego z końca 2014 roku. Badanie zostało przeprowadzone przy pomocy bezpośredniego, indywidualnego wywiadu kwestionariuszowego, przez zewnętrznych – względem urzędu – ankieterów, którzy byli kontrolowani przez pracowników urzędu oraz swoich przełożonych.
Przeciętny poziom
Z badań wynika, że większość mieszkańców czuje się dobrze poinformowana o sprawach miasta (łącznie odpowiedzi „średni stopień” i „wysoki stopień” wskazało 63,3% respondentów). Jednak prawie co trzeci mieszkaniec czuje się poinformowany w stopniu niskim lub odczuwa brak informacji. Mieszkańcy są najlepiej poinformowani na temat imprez kulturalnych, rozrywkowych, sportowych. Stosunkowo wysoko oceniono również informacje o inwestycjach miejskich – parki, place zabaw, remonty, przebudowy budynków itp. oraz budowę i remonty dróg. Mieszkańcy czuli się poinformowani w niskim stopniu w szczególności na temat pomocy społecznej, finansowania organizacji pozarządowych z budżetu miasta oraz o budżecie obywatelskim. Zaspokojenie potrzeb informacyjnych w ujęciu poszczególnych źródeł stoi na przeciętnym poziomie. Najwyżej oceniono internet oraz radio. Stosunkowo wysokie noty zaobserwowano również dla takich mediów, jak prasa i telewizja oraz dla innych źródeł, np. rodzina lub znajomi. Analizując pozyskiwanie informacji z poszczególnych źródeł, wraz z wiekiem respondentów rośnie znaczenie mediów tradycyjnych, czyli prasy i telewizji, maleje natomiast internetu.
Bez zaufania ani rusz
Wyniki badań na specjalnie zwołanej konferencji podsumowała dr Maria Buszman-Witańska, ekspert w zakresie komunikacji z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. – Dla każdej instytucji, także dla Urzędu Miasta Rybnika, kluczowy jest dialog z mieszkańcami, a przede wszystkim jego skuteczność. Bez dobrego poinformowania nie ma zaufania, a bez zaufania nie ma możliwości działania. Urząd powinien wykorzystywać wyniki badania na co dzień. Podczas analizy wyników badania cieszy fakt dobrego poinformowania większości mieszkańców Rybnika, do reszty osób trzeba dotrzeć. Niepokoi natomiast stosunkowo słabe wykorzystanie własnych kanałów komunikacji urzędu, np. osobowych, a także nowoczesnych form komunikacji. Tutaj trzeba podjąć działania naprawcze w pierwszym rzędzie – twierdzi Maria Buszman-Witańska. Podjęcie szybkich działań w tym temacie zapowiada prezydent Rybnika. – Sytuację musimy poprawiać zaczynając od siebie, czyli urzędu. Sprawdzimy wewnętrznie na czym polega problem i wdrożymy odpowiednie działania. Będziemy także rozwijać własne kanały komunikacji – poprawimy miejską stronę www, wprowadzimy profesjonalny newsletter, a także rozwiniemy system powiadomień sms. Kontynuowane i rozwijane będą spotkania prezydenta i pracowników urzędu z mediami i mieszkańcami, a także badania jakości obsługi klienta w urzędzie – deklaruje Piotr Kuczera.
(pm)