W szkołach będą uczyć o zmianach klimatu
– Chcemy zwiększać świadomość ekologiczną wśród młodego pokolenia w oparciu o rzetelne podstawy naukowe oraz promować zasady zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach edukacji. Dlatego w ramach prac międzyresortowego Zespołu ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia, przygotowaliśmy 16 scenariuszy lekcyjnych dot. zmian klimatu dla szkół podstawowych” – powiedział wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podczas spotkania, które odbyło się 4 listopada 2022 r. w Jakubowie.
Jak zaznaczył wiceminister klimatu i środowiska, przewodniczący Zespołu ds. edukacji ekologicznej, przygotowanie scenariuszy lekcji jest odpowiedzią na potrzebę stworzenia treści edukacyjnych, uwzględniających priorytetowe wytyczne polityki ekologicznej oraz zasady trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju. – Chcemy w przystępny sposób przybliżyć uczniom szkoły podstawowej kluczowe zagadnienia związane z ochroną klimatu oraz działaniami na rzecz adaptacji do zachodzących zmian klimatu – podkreślił.
Wiceminister podkreślił także, że treści scenariuszy zostały podzielone tak, by utrzymać spójność w ramach etapów uczenia, rozszerzając zakres merytoryczny na każdym z poziomów. Scenariusze zostały podzielone w ten sposób, by wykorzystać już istniejące scenariusze „Przyjaciele klimatu”.
Jest to pierwszy etap pracy nad scenariuszami. Zostały one przygotowane przez ekspertów i pod koordynacją przedstawicieli organizacji młodzieżowych, zaopiniowane przez metodyków Ministerstwa Edukacji i Nauki, ocenione merytorycznie przez ekspertów Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz przyjęte przez członków Zespołu.
Wiceminister poinformował, że we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, zostaną uruchomione szkolenia dla nauczycieli, aby pomóc im w przygotowaniu lekcji w oparciu o przygotowane materiały. Podkreślił też, że celem międzyresortowego Zespołu ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia jest budowa społeczności nauczycieli, którzy chcą zdobywać wiedzę z zakresu klimatu, wprowadzać treści do procesu nauczania oraz udoskonalać i rozwijać materiały dydaktyczne.
(Eco)
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja