Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Dlaczego Europa nakarmiła rosyjskiego demona wojny?

Truzimem jest stwierdzenie, że wojna to kosztowna sprawa. By ją prowadzić trzeba mieć pieniądze. Całą górę pieniędzy. Rosja, która napadła Ukrainę, ma pieniądze. Dużo pieniędzy. Przede wszystkim dzięki eksportowi węglowodorów. Analitycy organizacji Transport & Environment (Transport i Środowisko) wyliczyli, że w 2021 r. Rosja na eksporcie gazu i ropy zarabiała dziennie 403 mln dolarów, czyli coś około 147 mld dolarów rocznie. To tyle, co prawie trzy roczne budżety... Ukrainy.

Dlaczego Europa nakarmiła rosyjskiego demona wojny?
Głównym źródłem dochodów Rosji jest sprzedaż ropy

Głównym źródłem dochodów Rosji jest sprzedaż ropy. Codziennie zarabia na niej 285 mln dolarów. Sprzedaż gazu to kolejne 118 mln dolarów dziennie w kieszeni Putina i jego ludzi. Przyznajmy - sporo kasy na czołgi i rakiety. Kraje na Zachód od Rosji i Białorusi oskarżają się bardziej lub mniej intensywnie o wspieranie Putina. Polska wskazuje, że Niemcy uzależniły się od rosyjskiego gazu. Niemcy przypominają, że spora ilość ropy i jej pochodnych w bakach polskich aut pochodzi z Rosji. A Węgry, w ogólej opinii, to już w ogóle całkiem uzależniły się rosyjskiego gazu i ropy.

W liczbach wygląda to tak: jakieś 78% ropy na Słowacji pochodzi z Rosji. W Polsce, Finlandii i na Litwie to około 66% ropy. Wspomniane i będące ostatnio pod europejskim pręgierzem, za przyczyną rusofilskiej postawy Victora Orbana, Węgry - około 45%. Niemcy są uzależnione od rosyjskiej ropy "tylko" w 30%, podobnie Czesi. Generalnie czym dalej na zachód, tym rosyjskiej ropy mniej. Tyle że na pieniądze, które wpływają do kieszeni Putina i spółki, przekłada się nie tylko procentowy udział w imporcie, ale też to, jak wielki dany kraj ma apetyt na ropę. Najwięcej na ropę z Rosji wydają Niemcy. Polska jest druga. Świętych w dotowaniu reżimu Putina, jak widać, nie ma. No może gdzieś na Półwyspie Iberyjskim...

Ekolodzy wskazują, że to właśnie głównie zakupy rosyjskiej ropy finansują reżim Putina, a więc i jego napaść na Ukrainę. Wskazują, że jedynym wyjściem dalekosiężnym jest przejście na elektromobilność. Już mniej chętnie wskazują, z czego ma być produkowana energia zasilająca transport. Węgiel to wiadomo, w zgodnej opinii ludzi spod "zielonego" sztandaru, w ogóle już nie ma prawa bytu na energetycznym stoliku. Niemcy rezygnują z elektrowni atomowych, nie chcą ich też - podobno - widzieć w Polsce. Popierają to ekolodzy, którzy podkreślają, że w wojennym czasie, co widać na przykładzie Ukrainy, elektrownia atomowa to prawdziwa beczka prochu, którą wystarczy podpalić, aby cały kontynetnt miał przechlapane na długie lata. Odnawialne źródła energii, czyste nieemisyjne, okazują się mrzonką. Są dobre jako pomocnicze źródła energii, ale nie są w stanie - przynajmniej na razie - zastąpić tradycyjnych, starych źródeł. Słońce nie zawsze przebija się przez chmury, wiatr nie zawsze wieje. A energia w dzisiejszym świecie musi być dostępna 24h/dobę.

Przejściowym rozwiązaniem problemu miał być gaz. W sąsiednich Czechach, w bardzo bliskiej nam elektrowni Detmarovice, do końca 2022 r. lub do końca sezonu grzewczego 2022/23, wszystkie trzy węglowe bloki miały zostać zastąpione blokami zasilanymi gazem (redakcyjnym kolegom pozostawiam sprawdzenie, jak się sprawy w Detmarovicach mają). W obecnym czasie przejście na gaz, to dość ryzykowne posunięcie. Bo oznacza, że będziemy nadal dotować Putina albo kupować jeszcze droższy gaz z innych źródeł. Zresztą nie tylko Czesi stoją przed tym dylematem. Cała UE traktowała gaz, głównie ten płynący z Rosji gazociągami takimi jak Jamal, Nord Stream 1 i w przyszłości Nord Stream 2, jako główne źródło energii. Przejściowe, do czasu kiedy opanowana zostanie technika produkcji i wykorzystania wodoru, ale na obecny czas, główne.

Wydawać by się mogło, że w momencie napaści Rosji na Ukrainę, cytując sztukę Ryszarda Latki, "sprawa się rypła". Czy na pewno? Nadal nie widać, żeby UE masowo rezygnowała z rosyjskich węglowodorów. Co prawda zapowiada, że zrezygnuje. Ale czy rzeczywiście tak będzie?

62 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~takaprawda (188.137. * .26) 25.04.2022 06:40

@cdf "Ale embarga nie naruszyła. Po 2014 nie zawarła żadnego kontraktu a jedynie realizowała kontrakty zawarte wcześniej - a to nie jest naruszenie embarga." To jest interpretacja Francji. Komisja Europejska uważała inaczej i wkrótce potem uściśliła zapisy by nie można było tego "kruczka" używać do obchodzenia embarga. Więc z punktu widzenia Komisji Europejskiej Francja naruszyła embargo. Zresztą Niemcy też.

~Do_nizej (188.137. * .72) 24.04.2022 17:50

Chodzą słuchy że te głosy w Niemczech by przestać pomagać Ukrainie i żeby Ukraińcy się poddali to też sprawka PiS. Ciekawe czy jest jeszcze ktoś kto nie widzi że niemiaszki cały czas "szyją" z ruskimi?

~doniżej (188.137. * .10) 22.04.2022 19:38

Zapomnieliście dodać, że PIS wybudował Nord Stream 2 i planował budowę Nord Stream 3,zaaprobował aneksję Krymu i w ogóle wszystko co złe to wina PIS. A cały demokratyczny świat się myli, że chwali PIS za jego postawę.

~Do_nizej (5.173. * .79) 22.04.2022 18:57

Zgadzam się z tobą.Zapomniałeś dodać autorytarne rządy,przyjaźń z orbanem,jedna telewizja,jedna prasa rodem z rosji

~cdf (89.25. * .176) 22.04.2022 18:49

@"Gdyby Francja sprzedała Rosji broń tylko za 10 euro to też by naruszyła embargo wprowadzone po aneksji Krymu." Ale embarga nie naruszyła. Po 2014 nie zawarła żadnego kontraktu a jedynie realizowała kontrakty zawarte wcześniej - a to nie jest naruszenie embarga. Natomiast biorąc pod uwagę poglądy autora tego felietonu, to jak skomentuje postawę PiS, którego WSZYSCY sojusznicy w Europie są pro-putinowscy? A większa część bierze od niego pieniądze. Czy naprawdę zwolenników PiS to nie razi? Nie przeszkadza im to? Przecież PiS jest poniekąd projektem rosyjskim - rosyjskie służby pomogły PiS zdobyć władzę. W UE Pis realizuje (świadomie czy nie - nie wnikam) interesy rosyjskie. Wspólnie z jawnymi sojusznikami Putina. Czy to dla zwolenników PiS nie ma znaczenia?

~jajco (31.0. * .162) 17.04.2022 18:27

Fajne te komentarze.Puciak chyba ryje ze śmiechu jak mu szkodzą.A prawda jest jedna . Jednemu dupkowi , Puciakowi zamarzyły się podboje i wystawił na śmierć swoich chłopaków i tysiące ludzi nie mających nic wspólnego z tym obłędem. Że tez nikt na tym Kremlu nie strzeli mu w łeb ?

~Do_porazki (188.146. * .176) 11.04.2022 10:48
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Sory ale ja ciebie mam za co pochwalić bo nie rozumiesz że TVN nie należy do obiektywnych więc tym samym też nie do wolnych mediów. Jak widać tefałenowa indoktrynacja uczyniła ci nieodwracalne szkody.

~Porażka_te_trolle (5.173. * .159) 11.04.2022 09:38
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

I pytanie do wszechwiedzącego
Dlaczego wszyscy Polacy muszą płacić obowiązkowo abonament za te brednie TVP które jak piszesz nie nie są wolne i obiektywne (chociaż w jednej kwestii się zgadzamy)

~Porażka_te_trolle (5.173. * .159) 11.04.2022 09:36
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Wpisz sobie wskaźnik wolności prasy w Wikipedii i zobacz co się u nas porobiło po 2016 roku
Armenia,Malawi i Mauritius są przed nami!!!

~Do_porazki (188.146. * .176) 11.04.2022 09:26
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Nie ma za co. Jesteś głupszy niż myślałem Nigdzie nie napisałem że TVP jest wolne i obiektywne.

~Porażka_te_trolle (5.173. * .159) 11.04.2022 09:20
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Przekonałeś mnie!!! Od teraz wierze tylko w pisowskie wolne,obiektywne i wiarygodne media,które są niezależne od żadnych wpływów dzięki za pomoc

~Do_porazki (188.146. * .176) 11.04.2022 09:00
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Jeśli media nie są obiektywne to znaczy cze są zależne od jakichś wpływów czyli nie są wolne. To proste jak budowa cepa. Z ciebie jest jednak straszny tuman.

~Porażka_te_trolle (5.173. * .159) 11.04.2022 08:01
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Za co podziękowania za trójkę,tvp,stadnina w janowie,mieszkania+,auta elektryczne,porty lotnicze czy za 500+ które nie zwiększyło dzietności,za co te podziękowania zewsząd??????
Nigdzie trolu nie napisałem obiektywne media tylko WOLNE

~doniżej (188.137. * .10) 11.04.2022 07:51
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Dzisiaj zewsząd płyną podziękowania dla Polski i rządu a ty tu wypisujesz jakiś bzdety o trójce. Skończ i wstydu oszczędź.

~Do_nizej (194.26. * .160) 11.04.2022 07:46
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jak zwykle do przedstawionych przez mnie faktów dotyczących Jethon się nie odniosłeś jak na typowego trolla przystało. Juz sam fakt że uważasz TVN za wolne i obiektywne źródło informacji wszystko o tobie mówi. Szczególnie że ostatnio TVN zdecydowanie przegonił w praniu mózgów swoich widzów nawet TVP. Ale cieszę się że uważasz za wolne media "Najwyższy czas". Chociaż tyle.

~Do_nizej (5.173. * .159) 10.04.2022 22:37
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

No to skomentuje bo widzę że mało kumaty jesteś
Tak jak powiedział szef agrounii „wszystko czego się pis dotknie zamienia się w g**wno”
Przykład:
„trojka” obecna prezes pisowska ma poniżej 1% słuchalności a to co powstało po trójce (bez udziału pisu) czyli 357 i nowy świat jest na 2 i 3 miejscu po rmf
O pisowskiej telewizji to już mi się nawet nie pisać nie chce.

~do_Czego_nie_kumasz (194.26. * .160) 10.04.2022 22:25
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Dla ciebie niewygodne fakty to zawsze były głupoty.

~Do_nizej (5.173. * .159) 10.04.2022 22:12
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Głupot nie komentuje

~do_Czego_nie_kumasz (194.26. * .160) 10.04.2022 21:34
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Którą „trójkę” ci zniszczyli biedaczku? Tę "wolną" i "niezależną" kierowaną przez zwolenniczkę KOD-u i propagatorkę "Soku z buraka" czyli M. Jethon? Jaka szkoda....buahahaha.

~Connecton (141.94. * .178) 09.04.2022 16:55
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Dzięki Bogu prorosyjski Tusk już nikogo nie skrzywdzi po wystąpieniu i wsparciu prorosyjskiego nacionalisty szefa partii Jobbik jest już stracony w Polskiej polityce

~Czego_nie_kumasz (5.173. * .30) 09.04.2022 16:34
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Tusk to jeden z tych gości który ich rozliczy za te nierządu wiec boją się go jak ognia a idą bardzo chude lata to tym ich „rządzeniu”

~Connecton (141.94. * .178) 09.04.2022 16:29
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Dzięki lewackiej polityce Unii mamy aktualnie taki własnie obrazki jak w Buczy czy Irpieniu

~do_niżej (193.169. * .48) 09.04.2022 16:27
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

~Connecton (141.94. * .178)
i teraz jaki Twój prezes jest dwulicowy
kiedyś obarczał za śmierć swojego Brata Pana Prezydenta Lecha...partię PO
sławne "Zdradzieckie mordy"
a teraz wini kacapów

~do_niżej (193.169. * .48) 09.04.2022 16:23
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

~Connecton (141.94. * .178)
to już staje się śmiesznie
czego to wy prawiczki nie wymyślicie
"Sprzedał karabin Markon kacapowi z którego wypada łuska
WINA TUSKA !!!"
tak mi się zrymowało :)

~Connecton (141.94. * .178) 09.04.2022 15:54
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Scholz Merkel Makron to są prawdziwi przyjaciele Putina . Blokują sankcje na Rosję, a to wszystko kumple od Tuska

~Connecton (141.94. * .178) 09.04.2022 15:51
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Zawsze mnie zastanawia jak napiszesz prawdę o Tusku to lewacy zaraz nerwowo wybuchają . A jeszcze mogę napisać jak makaron z Paryża sprzedawał broń rosji jak jest embargo na handel bonią z rosją a już nie wspomnę o niemiaszkach jak blokują sankcje na kacapów

~Do_trolla_nizej (5.173. * .30) 09.04.2022 15:47
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Widzisz trollu w TVP ciagle mówili że Tusk „fur deutschland” teraz ci mówią że się z putinem przytulał ???
Czego ty trollu słuchasz ?
Tej żałosnej propagandy?
A z orbanem kto się kumplowal nie tak czasem twój mały guru?

~Do_trolla_nizej (5.173. * .30) 09.04.2022 15:29
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Płacą ci za te bzdury czy na tvp ci to powiedzieli?

~Connecton (141.94. * .178) 09.04.2022 15:12
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Dla tego musimy zrobić wszystko aby PIS utrzymał się jak najdłużej przy władzy . Ja też kiedyś głosowałem na PO a później się okazało że PO na czele z Tuskiem jest prorosyjskie . Dlatego popieram PIS który walczy na froncie europejskim przeciw Rosji .Gdyby nie PIS to rosyjskie czołgi jeżdżą już po Raciborzu . Pamiętam jak Tusk się przytulał z Putinem na molo Rosyjskie media pisały o Tusku nasz człowiek w Warszawie

~Czego_nie_kumasz (5.173. * .30) 09.04.2022 14:52
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Dalej PiS przejął kolejne dzienniki regionalne np u nas Dziennik zachodni i kto to dzisiaj kupuje albo czyta ?
Kolejna rzecz,którą zniszczyli bo tylko ta „ich” prawda się liczy.
Ale już niedługo ich nieudolne rządy się skończą

~Czego_nie_kumasz (5.173. * .30) 09.04.2022 14:46
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Zniszczyli „trójkę”i tvp teraz chcą zniszczyć TVN,wyborczą,Newsweek potem Polsat itd czego nie ogarniasz?
Chcą żeby wróciła cenzura tak jak za komuny albo w rosji!
A każde to są każde inne niż te pisowskie!

~cdf (89.25. * .176) 09.04.2022 14:27
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@"Cały demokratyczny świat chwali Polskę". Nie. Chwali postawę Polaków wobec wojny. I przyznaje, że KOLEJNE rządu Polski miały rację krytykując politykę tego świata wobec Rosji. Ale cały demokratyczny świat krytykuje politykę rządu PiS demontującą w Polsce demokrację. Jedno drugiemu nie przeczy. Przy czym obiektywnie, to polityka PiS sprzyja Rosji. Choćby dlatego, że w UE sojusznikami PiS są ci, którzy sprzyjają Putinowi. Silniejszy PiS - silniejsi zwolennicy Putina w UE. Dla Putina-Rosji to jest najważniejsze. PiS wszystko podporządkowuje władzy. I jeśli będzie z tego powodu musiał zmienić politykę wobec Rosji - zrobi to. I tylko to się liczy.

~Do_g_prowda (46.204. * .39) 09.04.2022 14:10
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Które to są te "każde"? "Najwyższy czas", "tv trwam", "tv republika" ...co jeszcze? I nie odpowiedziałeś na pytanie które likwidują teraz i w jaki sposób?

~Proowda (5.173. * .30) 09.04.2022 12:39
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

KAŻDE wolne media bo chcieli zostawić tylko reżimowe tvp

~@mhl (185.135. * .20) 09.04.2022 12:18
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nie wiem kiedy wyjdą ludziom w Polsce sankcje. Może jutro, może za tydzień, może za miesiąc. A może kiedy paliwo będzie po 10 ziko/l? Wiem za to dokładnie kiedy na sankcje przestaną narzekać i poproszą o więcej. Dokładnie wtedy, kiedy na Polskę pierdolnie pierwsza rosyjska rakieta. Temat sankcji i drogiego życia przeminie wtedy dokładnie tak, jak po ataku Rosji na Ukrainę przeminął temat covidu.

mhl999 09.04.2022 11:51
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

ciekaw jestem kiedy ludziom wyjdzie bokiem entuzjazm z sankcjami wobec rosji.

~Do_g_prowda (46.204. * .39) 09.04.2022 11:47
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@proowda jakie wolne media zamyka PiS? Likwiduje jakieś? W jaki sposób? I ktore media uważasz za wolne?

~doProowda (5.184. * .202) 09.04.2022 11:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Gdzie teraz są ci specjaliści od praworządności w Niemczech , Francji czy Holandii. Dzisiaj to kraje europy środkowej /Polska, Litwa, Łotwa i Estonia/ biorą na swe barki ciężar pomocy.

~doniżej (188.137. * .10) 09.04.2022 10:31
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@~Proowda. Cały demokratyczny świat chwali Polskę, wszyscy mówią teraz, że to polski rząd miał rację protestując i nie zgadzając się na Nord Strm 2 a wyjeżdżasz z rozwalaniem UE. obudź się.

~Proowda (5.173. * .30) 09.04.2022 08:15
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Przypominam że to pis trzyma z orbanem le pen i rozwala ue od środka ,zamyka wolne media i wprowadza rządy autorytarne wiec do rosji nam już bardzo blisko


Fatal error: Uncaught TypeError: Argument 5 passed to Monolog\ErrorHandler::handleError() must be of the type array, null given in /app/vendor/monolog/monolog/src/Monolog/ErrorHandler.php:213 Stack trace: #0 [internal function]: Monolog\ErrorHandler->handleError(2, 'Unknown: Failed...', 'Unknown', 0, NULL) #1 {main} thrown in /app/vendor/monolog/monolog/src/Monolog/ErrorHandler.php on line 213