"Wąskie gardło" na trasie do Czech [WEBKRYTYKA]
W latach 2014-2016 wyremontowano linię kolejową 158 Rybnik Towarowy – Chałupki, najkrótszy i najszybszy łącznik z GOP i ROW do Czech. Od tego czasu jednak sporo rzeczy wymaga poprawy - pisze nasz Czytelnik.
"Wąskie gardło" na trasie do Czech [WEBKRYTYKA]
Kiedy przystępowano do remontu linii Rybnik-Wodzisław-Chałupki, pasażerski ruch kolejowy na odcinku Wodzisław-Chałupki był zawieszony. Remont uzasadniano tym czy jakieś pociągi pasażerskie powrócą na tą trasę. Podnoszone wtedy głosy miłośników kolei o tym, że na linii trzeba również odbudować mijankę w Czyżowicach, gdyż niebawem linia utraci przepustowość i zdolność trasowania nią kolejnych pociągów. Głosy te były jednak tłumione. PKP odpowiadało, że trzeba zobaczyć, jakie będzie zainteresowanie tą trasą wśród przewoźników i wtedy pomyśli się co dalej… Dziś po nieomal 10 latach wiemy, że chęć przewoźników do jazdy linią 158 przez Rybnik i Wodzisław do Czech jest ogromna. Koleje Śląskie, PKP Intercity, Leo Express, a wcześniej również PKP Przewozy Regionalne korzystali z tej linii po remoncie. Ponadto przewoźnicy towarowi równie chętnie wybierali ten najkrótszy łącznik z GOP i ROW do Czech i często można było widzieć pociągi z węglem, koksem, kontenery, platformy samochodowe itd. na tej trasie. Oczywiście oni są ostatni w kolejce i jadą tylko wtedy, kiedy to jest możliwe. W ostatnich latach za dnia jest to praktycznie bardzo trudne (z uwagi na ciągły ruch pociągów pasażerskich).
Nie jest więc tak, że to, co dziś jeździ linią 158 jest wszystkim, co może lub chce po niej jeździć. Chęci są dużo większe niż obecne możliwości. Linią chcą jeździć zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i towarowi, sęk w tym, że ma ona ograniczoną przepustowość. Wąskim gardłem jest odcinek Wodzisław-Olza, gdzie na całej długości między Olzą a Wodzisławiem jednocześnie może znajdować się tylko jeden pociąg. Dopiero gdy dojedzie on odpowiednio do Olzy lub Wodzisławia – może ruszyć w drogę kolejny. Powoduje to, że trasą tą nie można planować tylu pociągów (szczególnie towarowych, ale i osobowych) ilu chcieliby przewoźnicy.
Problem znany jest od kilku lat. Rozwiązaniem byłaby odbudowa mijanki (posterunku ruchu) w Czyżowicach, w połowie drogi między Wodzisławiem a Czechami. Wtedy przepustowość linii wzrosłaby niemal dwukrotnie. Można by wtedy zaplanować więcej pociągów zarówno osobowych, jak i towarowych, ponadto w istniejących obecnie rozkładach jazdy umożliwiałaby ona redukcję opóźnień i krótsze postoje.
Obecnie ze względu na oddanie do ruchu niebawem nowego przystanku Wodzisław Śląski – Centrum, fatalna już przepustowość LK158 jeszcze się pogorszy. Pociągi z Wodzisławia do Chałupek będą zatrzymywać się na nowym przystanku, co wydłuży ich przejazd do Olzy, a tym samym czas, kiedy kolejny pociąg będzie mógł przejechać linią. Ponadto możliwe, że ograniczona zostanie tam prędkość, co jeszcze bardziej obniży przepustowość linii 158.
Dziś dochodzi więc do paradoksów komunikacyjnych, kiedy pociągi towarowe ze stacji Radlin Marcel (KWK, Koksownia) do Czech jadą przez Racibórz 59 kilometrów, zamiast linią przez Wodzisław 23 kilometry! Pociągi nad polskie morze w jedną stronę jadą przez Racibórz, w drugą przez Wodzisław. Przepustowość na LK158 za dnia jest wyczerpana. Dziś już praktycznie nie widać tutaj pociągów z samochodami, kontenerami, węglem czy koksem.
Pociągi Kolei Śląskich i Intercity jadące w równych odstępach (6-7 minut za sobą) na długości całej trasy od Katowic do Wodzisławia - po dojedzie do Wodzisławia muszą się zatrzymać i czekać, ponieważ czas przejazdu z Wodzisławia do Olzy jest większy niż owe 6-7 minut. Oznacza to, że pierwszy pociąg musi dojechać do Olzy (co zajmuje jakieś 12 minut) po czym może ruszyć ten drugi, czekając niepotrzebnie w Wodzisławiu.
Wąskie gardło na trasie Wodzisław Śląski – Olza powinno być jak najszybciej zlikwidowane, a tym bardziej przy planach budowy CPK i dodaniu kolejnego węzła w Wodzisławiu już za kilka lat. Jednakże od czasu oddania linii w 2016 r. PKP PLK jak i Ministerstwo Infrastruktury nie kwapią się do poprawy przepustowości zatłoczonej LK158. Problemem jest również brak aktywności lokalnych polityków i samorządów w celu poprawy przepustowości LK158.
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że ktoś w końcu uzna za zasadną odbudowę zlikwidowanej (nie tak w końcu dawno temu) mijanki w Czyżowicach i problem wąskiego gardła na międzynarodowej linii kolejowej do Czech częściowo zniknie. Obecnie linia ta jest sztucznie tłumiona, właśnie przez brak odbudowy wszystkich zaprojektowanych dawniej posterunków ruchu od Katowic do Ostrawy (a w sumie to tylko tego jednego posterunku ruchu – bo pozostałe, jak np. mijankę w Łaziskach Bradzie odbudowano). Smutne jest to, że w dobie prężnego rozwoju kolei w Polsce, inwestycjach którymi chwali się PKP za wiele milionów złotych, często na liniach z dużo mniejszym ruchem osobowym i towarowym, nikt nie znajduje czasu, chęci i pieniędzy dla odbudowania potrzebnej tutaj na LK158 mijanki. Patrząc na cały stan kolei w powiecie wodzisławskim zaczynam wierzyć w to, że Państwo Polskie to zadanie po prostu przerasta…
Zły stan infrastruktury kolejowej w powiecie wodzisławskim dopełnia obraz zarastającej samosiejkami stacji Wodzisław Śląski, na której nieczynnych jest obecnie wiele torów (8,10,12,14,16,18,20,26,28,30,32). Przynajmniej część z nich wymaga remontu i przywrócenia do ruchu. Czy brak remontu torów w Wodzisławiu Śląskim i brak odbudowy mijanki w Czyżowicach to przypadek? Chciałoby się w to wierzyć... W każdym razie, na działania poprawiające infrastrukturę kolejową w powiecie wodzisławskim na Górnym Śląsku wciąż czekamy.
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Don_C _Do tego dochodzi prawo od przejazdów, skoro mogą, to jeżdżą, nie wiesz jakie jest porozumienie pomiędzy drogami a kolejami. Im prościej jest wyciągać na towarowy, jak na Wodzisław, a skoro mogą to też to robią, bo to chodzi też o papierologię a tym samym o łatwość i szybkość załatwiania.
Był taki plan aby stacje Radlin Marcel zmodernizowac i ruch na Wodzisław puścić linią kopalnianą bezkolizyjną. Ale trzeba coś tam na Marcelu przebudować i linie do Wodzisławia pod drut podpiąć. Wtedy całość koksów na Czechy i Austria pójdzie bezpośrednio ale tez w Wodzisławiu trzeba tory porobić numery 26,28,30 bo obecnie tylko dwa tory czynne a to za mało.
Don_C - Ulice powiatowe w Radlinie są obsługiwane przez miasto radlin, to jest fakt o którym piszesz, są czyszczone, koszone itp, powiat za to płaci miastu radlin, mają tam jakieś umowy, co nie zmienia faktu że ulica Korfantego jest ulicą powiatową. Natomiast wiesz jaki by był skandal na całą Polskę, gdyby miasto radlin z budżetu miasta zrobiło elektryfikację i wymianę podkładów na linii Marcel-Wodzisław, ci ludzie szli by siedzieć za taka inwestycję z kasy miasta, więc skoro Korfantego jest powiatówka a linia koilejowa PKP którą użytkuje Cargo, to dał byś swoją głowę pod tory, nie będąc właścicielem ani drogi, kopalni, torowiska itp?
@gagarin-ktos ci bajek naopowiadał.Na drodze powiatowej nic nie odbywa się bez konsultacji z UM danej gminy. Skoro burmistrz nic nie obchodzi że dziennie są korki to nikt na to nic nie poradzi. Nigdy nie słyszałem żeby Kazimiera Wielka w spódnicy zabiegała u kogokolwiek by tak jak kiedyś transport odbywał się wiaduktem przez ul. Rybnicką . Przez to korki by były mniejsze na Korfantego . Nigdy nie słyszałem żeby walczyła o dworzec na Obszarach jak jeszcze był.Nigdy nie słyszałem żeby o cokolwiek walczyła poza ocieplaniem szkół. Tacy oto gospodarze są w gminach. Teraz najnowszy przykład to dworzec w Rydułtowach po którym już nawet gruzu nie ma. Dożynki i kołocz do tego dużo kwiatów od klakierów i po 20 tys wypłaty co miesiąc . Oto lokalne kacyki i ich dokonania.
Don_C -Ale co ma twoim zdaniem władze miasta drogi powiatowej, szlak kolejowy Wodzisław Sl-Radlin Marcel należy do PKP a ul Korfantego do powiatu Wodzisław, to oni rozdają karty, do tego jeszcze spółka Cargo. Miał być modernizowany ten szlak, nowe podkłady i podstawa to elektryfikacja toru, bez tego nic się nie zmieni, a tor na Marcel-Obszary ma być torem awaryjnym a nie podstawowym jak w chwili obecnej. Do tego na Marcel węgiel nie tylko odjeżdża, ale także przyjeżdża na Koksy. Warto dodać że buduje się nowa elektrociepłownia za gruby hajs na marcelu, więc być może szlak będzie otwarty razem, z otwarciem elektrociepłowni, bo przyznano im kolejne 25 baniek na ten cel. Elektrociepłownia ma być połączona z koksownią, aby w pełni wykorzystywać gaz z koksów do elektrociepłowni, więc ten szlak ma potencjał, zapowiedzi remontu były, zobaczymy jak będzie.
Dajcie spokój z tym "ciekawym", to przecież troll, który widzi że wszędzie w lato mu kominy kopcą i nie może oddychać, bo każdy 24 h na dobę dymi z kominów w domach, facet albo ma chorobę psychiczną albo narkotyki.
@ciekawy ile osób zginęło w tym roku w wypadkach samochodowych bo w kolejowych 0.
@ciekawy drogi i parkingi w niektórych porach doby są puste... Przejedź się pociągiem z Wodzisławia do Katowic albo z Raciborza do Wrocławia lub z Rybnika do Warszawy - zobaczysz, że na wielu odcinkach ludzie stoją z braku miejsc siedzących. Jeżdżąc autami - obserwacje są skrzywione. Jarek Kaczyński jeździ wszędzie autem z kierowcą i ochroną i... dlatego ma tak ograniczoną wizję otaczającego go świata.
ruch na 158 wstrzymany w związku z budową przystanku Wodzisław Centrum? Do kiedy to miało być?
dociekawy - zwariowałeś już, przecież widać gołym okiem pusty pociąg, z tym taniej to pojechałeś, chyba dawno nie jechałeś pociągiem, bezpiecznie - też tego nie skomentuję po ostatnich rewelacjach o waszych systemat zabezpieczających
ciekawy- głupoty piszesz i tyle. masz jakiś cel pisania tych dyrdymałòw? coraz więcej ludzi jeździ koleją bo jest taniej i bezpieczniej. A pociągi takie jak "wydmy" są nabite do ostatniego miejsca. tyle że posłowie nie jeżdżą pociągami tylko mają BMW z kierowcą to skąd mają wiedzieć co potrzebne szaremu Kowalskiemu?
to takie zludzenie jest. generalnie mniej widac niz jest.
tłoczek - bardzo często wracając samochodem stoję przed przejazdem kolejowym - i widzę że w pociągu jadą maksymalnie 4-5 osób - czyli więcej osób czeka przed przejazdem niż jedzie w długim pociągu
dokładnie, ludzie ich znają ale może w końcu się kapną, że Wodzislaw także przez nich gawędziarzy stoi w miejscu. W innych miastach obwodnicę, drogi, budynki, kolej się planuje i rozwija a u nas nic. oni tylko romans z raciborzem. niech tam szukają głosu a nie u nas. Ludzie w powiecie wodzisławskim jeśli chcą pisu to niech na wosia albo matusiaka głosują, ale podziękują tym gawędziarzom i glencarzom za nic nie robienie.
Bo tutaj w powiecie i mieście rządzi pokolenie cymbałów bez strategii rozwoju, bezradnych radnych i zarządow. Po co SOR w Wodzisławiu jak właśnie otwierają w powiatowym szpitalu w Raciborzu. Po co remont stacji w Wodzisławiu skoro jest w Rybniku po remoncie, po co obwodnica samochodowa skoro jest już wszędzie oprocz Wodzisławia. Ludzie z TEK czy TMZW dzięki takim ten powiat jeszcze istnieje. Przecież to wymaga zmian ogromnych zmian w powiecie i mieście bo wszedzie prawie każdy radny to miernota totalna. Moze 3 by było ok. Reszta do wymiany i oby tam byli tacy jak Inter czy Don C albo cocolino bo inaczej znowu klęska.
@Inter- do tego co piszesz to jeszcze kasa biletowa i zadaszenie peronów. Tak jak piszesz walczy TEK walczy TMZW . Pytanie co robią np nieudacznicy co siedzą w powiecie? Kwiat nieudacznictwa i tumiwisizmu prawdziwa elyta pozoranctwa. O Gawędach nie ma już co wspominać bo ci jasno deklarują że ich serce jest w Racku. Na plus posłanka Glenc szkoda że dopiero teraz po burzy w mediach.
Ale jednak miłe to, że ktoś zacznie to wspierać. Dotychczas tego nie było. Mijanka to jedno a remont stacji w Wodzisławiu Śląskim to też wyzwanie. Tam prawie wszystko jest do roboty od nieczynnych torów przez za krótkie perony po oświetlenie stacji czy place ładunkowe i dojazd do nich.... czlonkowie TEK i TMZW próbują aby w końcu coś tutaj poprawić ale wsparcia dotychczas było brak. Ja tam cieszę się jeśli p. Glenc zadziała. Lepiej późno niż....
@Inter przecież ona jest posłanką już od... 2015 roku!!! Należy do posłów milczących jeśli chodzi o interes regionu. Tu przecież nic nie potrzeba bo... wszystko jest.
Na fb Pani poseł Teresy Glenc pojawiła się informacja o interwencji ws mijanki i nieczynnych torów w Wodzisławiu na stacji. Dobrze, że choć jeden parlamentarzysta wspiera działania TEK i TMZW. To chyba jedyne organizacje które dążą do tego abyśmy mieli nowoczesną kolej.
Tłoczek jak to nie było informacji była tylko w mediach
tiny.pl/ccfrv
@Don_C cooooo? Dworzec w Rydułtowach jednak jest wyburzany??? Ciekawe, że zero informacji w tym temacie w mediach. A o tęczowym marszu jest info...
Patrząc na to jakich mamy"gospodarzy" lokalnych zadupi to aż dziw bierze że jeszcze są tory. Przypominam że niejaka burmistrz pedagog na Biertultowach nie kiwnęła palcem jak burzono dworzec na stacji Obszary. Teraz kolejny burmistrz burzy dworzec w Rydułtowach. Nikt nie zabiega o to żeby z Marcela pociągi jechały bezpośrednio wiaduktem w stronę Czech. Za to ci lokalni lanserzy i pozerzy chętnie chodzą z posłami i senatorką żeby składać kwiaty czy siedzieć na dożynkach przy kołoczu. Takie to mamy elyty lokalne. Aby wypłata na konto 20 tys.
Rzućmy hasło przed wyborami: DWA TORY NA LINIACH 140 i 158, PODWYŻSZENIE PRĘDKOŚCI DO 120 km/h. Może jacyś kandydaci na posłów się zainteresują i będą lobbować za tym? Jeśli PO wygra wybory, to CPK prawdopodobnie trafi do kosza.
Chyba miejsca w korycie brakuje, a prawda o leniach parlamentarnych z powiatu spowodowała, że próbują obiecać gruszki na wierzbie byłe dorwać sie do żałoba. Jak myślicie jak przez 8 lat gówno robili to teraz coś zrobią?
tiny.pl/cccdc
Tak i nie Można mieć oba i Ostrawę i Bogumin w tym, że Wierzycę, ale tam gówno jest oprócz stacji towarowej.
bo do Ostrawy musialby zmieniac czolo cug. Wiec albo Bohumin albo Ostrawa.
Nie liczył bym, oni mają z wszystkim problem, nie rozumiem polityki koleii śląskich, skoro wydają masę kasy aby pociąg wjechał do Bohumina, to czemu tylko tam, a już do Ostrawy to już nie, Czeskie pociągi śmigają po śląskich i polskich torach, u nich się da ale u poloków sie nie do.
A jaka ma być oferta KŚ? Dołożą coś?
Tak, subregion zachodni województwa śląskiego będzie wyciulany na pociągach IC ubędzie ich, a na prywatnych przewoźników bym nie liczył.
Czyli co będzie mniej IC?
Nie tylko ligota, ale także węzeł szopienicki będzie utrudniony, czyli 138 i 1 na Warszawę.
@Toffi Chopin znika z powodu rozpoczęcia przebudowy stacji Katowice. Znika nie tylko z linii 158 ale w ogóle znika ze Śląska. Nie będzie żadnej trumny bo skoro pociąg może kończyć bieg w Wiśle czy Raciborzu, to może także w Wodzisławiu czy Rybniku. Z pewnością problemem przez najbliższe 2-3 lata będzie kompletna przebudowa Katowic z nowymi torami do Ligoty.
@taki_jeden a was jastrzębioki odcięto od kolei i potraktowano jak... totalnie upadłą dziurę. Wodzisławia nikt tak nie potraktował.
Takich posłów jak Glenc i Gawędy mieć to tak jakby ich nie mieć. Dla Wodzisławia to żadna korzyść. Nawet lepiei gdyby nie weszli do sejmu bo inni by może coś się zainteresowali Wodzisławiem i powiatem. Te miernoty do niczego oprócz festynów się nie nadają, a jak coś popierają to tylko w Raciborzu ewentualnie Jastrzębiu. Dlatego mam nadzieję że nikt z swd na nich głosował nie będzie. Każdy inni nawet na liście PiS będzie lepszy od nich.
Gdyby parlamentarzyści z powiatu wodzisławskiego tak działali w kierunku kolei powiecie wodzisławskim jak ich koledzy a nie bujali w obłokach to by już dawno problemy były rozwiązane.
opole.tvp.pl/72242563/pozar-zabytkowego-budynku-bylego-dworca-w-glubczycach
POpaprańcy włazili do d... tylko Rybnikowi, PiSiory także Raciborzowi i Jastrzębiu. Tylko was wodzisławioki wszyscy mają w d..., bo zawsze tylko politykujecie, a swoim miastem nigdy się nie interesujecie i nie troszczycie, tylko na nie stale psioczycie. To dla kogo mają się starać? Jak widzą że im bardziej mają w d... wasze miasto tym więcej ud was głosów?
Żałosne to już jest. Ignoranci nie zabiegają o Wodzisław bo z Kiecą są obrażeni. Wiec niech przeniosą się do Raciborza.
Dla Raciborza gawędziara znowu się chwali 72 milionami złotych. Więc niech oni na nią głosują. Dla Wodzisławia nie załatwiła nawet połowy tego.
cocolino-szykuje się nowy poseł Kieca. Ten to dopiero będzie działał. Programu nie ma ale na razie piecze ciasteczka na FB.Jedni drugich godni lanserzy. Społeczeństwo debili to łyka I wystarczy.
Niestety nie mamy nikogo z powiatu konkretnego aby cos robił konkretnego z żadnej partii