Szybka kolej podmiejska
Henryk Szulc, emerytowany pracownik kolei z Rybnika, pisze tym razem o szybkiej kolei podmiejskiej w rybnicko-raciborskiej aglomeracji.
Szczodrym d a r e m, a zarazem kluczem do późniejszego rozkwitu kolei szynowej - poza napędem motorowym było skonstruowanie w 1879 r. silnika elektrycznego i zbudowanie udanej lokomotywy elektrycznej. Interesującym szczegółem może być to, że już 26 marca 1908 r. w Warszawie uroczyście otwarto pierwszą linię szynowego t r a m w a j u e l e k t r y c z n e g o, przebiegającą od placu Krasińskich do placu Unii Lubelskiej. Gdy w latach dwudziestych zapadła decyzja o wprowadzeniu trakcji elektrycznej na PKP postanowiono rozpocząć ją od elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Pierwsze pociągi osobowe - po nowo otwartej linii kolejowej prądem stałym 3000 V - wyjechały w grudniu 1936 r. z Warszawy do Milanówka i Grodziska Mazowieckiego. Do czasu wybuchu II wojny światowej - w ramach komunikacji z b i o r o w e j zostało zelektryfikowanych 109 km linii w węźle warszawskim.
D o g o d n a, na wskroś nowoczesna, relatywnie tania i rytualnie e k o l o g i c z n a t r a k c j a e l e k t r y c z n a z czasem została wprowadzona także na Śląsk oraz na podstawowe ciągi dla ruchu towarowego i pasażerskiego w Rybnickim Okręgu Węglowym. Podarunek ten miał szczególne znaczenie dla najbardziej obciążonego motoryzacją i zakopconego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Drogę do wielkiej elektryfikacji w ROW rozwinięto 4 grudnia 1 9 7 0 r., kiedy to w dniu Święta Górników, po raz pierwszy w historii ziemi rybnicko-raciborskiej kolejowa trakcja elektryczna - po zmodernizowanej linii towarowej, dotarła z Kędzierzyna Koźla przez Suminę w kierunku Rybnika. Kolejny odcinek PKP : Rybnik Towarowy - Rybnik - Żory - Chybie tej całkowicie zelektryfikowanej linii średnicowej, przekazano do eksploatacji w dniu 27 grudnia 1973 r. Następnie dla usprawnienia i poprawy warunków podróżowania : 02.12.1977 r. przekazano do użytku zelektryfikowaną linię pasażerską w komunikacji podmiejskiej : R y b n i k – Mikołów – K a t o w i c e. Natomiast 30 grudnia 1978 r. uruchomiono dwie dalsze, zelektryfikowane linie : Orzesze – Żory i Orzesze Jaśkowice – Tychy, również z przeznaczeniem dla obsługi ruchu pasażerskiego. Kolejny - zelektryfikowany odcinek z Nędzy przez Markowice do Raciborza oddano do użytku 23 grudnia 1982 r., co - z nowym rozkładem jazdy w 1983 r. umożliwiło profesjonalne uruchomienie elektrycznych zespołów trakcyjnych na linii : Racibórz – Rybnik – Katowice i dalej do Krakowa. Warto również wspomnieć, że dnia 17.11.1981 r. uruchomiono trakcję elektryczną z Rybnika Towarowego do Wodzisławia Śl., a 15 września 1982 r. z Żor do Pszczyny. W dalszej kolejności – 29.12. 1983 r. zelektryfikowano odcinek : Orzesze - Gierałtowice, zaś 28 września 1984 r. z Gierałtowic do Zabrza Makoszowi, a 30.09.1986 r. Natomiast w dniu 29.06.1984 r. wdrożono trakcję elektryczną na odcinku z Pawłowic Śl. do Jastrzębia Zdroju, a później na tej trasie aż do Wodzisławia Śl. elektryczne jednostki trakcyjne dotarły w dniu 21.12.1984 r. i jednocześnie dalej przez Olzę do Chałupek oraz nadal do przejścia granicznego z Czechami /Bohumin/. Wyczerpując temat warto nadmienić, że z czasem zelektryfikowano dalsze odcinki kolejowe, a mianowicie : 29 listopada 1985 r. z Moszczenicy do Zebrzydowic, 30.09.1986 r. z Gierałtowic przez Knurów do Leszczyn, 19.12.1986 r. z Raciborza do Chałupek, a 30.06.1987 r. z Rybnika Towarowego przez Rydułtowy do Suminy.
Na centralnych, rybnicko-raciborskich trasach kolejowych do o b s ł u g i r u c h u p a s a ż e r s k i e g o - od 1977 r. były wykorzystywane elektryczne zespoły trakcyjne serii EW 55 i EN 57, należące do najpospolitszych pojazdów. Pierwsze jednostki elektryczne cyklu EW 55 przystosowane były do obsługi niskich peronów. Natomiast nowocześniejsze pojazdy elektryczne typu EN 57, zaprojektowane i wykonane z materiałów krajowych umożliwiały łączenie dwóch, a nawet trzech jednostek w jeden pociąg.
Na całym świecie, a zwłaszcza w rozwiniętych, cywilizowanych krajach elektryczna kolej żelazna jest traktowana priorytetowo. Jest relatywnie tania, bezpieczna, przyjazna środowisku, wysoce niezawodna, najwygodniejsza dla pasażerów i najbardziej płynna dla przewozu towarów. Stad jako główny środek transportu pełni funkcję społecznie-użyteczną i niezbicie e k s p a n i s t y c z n ą. Natomiast w Polsce od kilkunastu lat kolej szynowa jest nieustająco prześladowana jako p r z e ż y t e k - dla b i e d o t y i zaorywana w sposób destrukcyjny. To rezultat nie tylko zaniedbań inwestycyjnych, ale nade wszystko organizacyjnych.
Nie dbając o środowisko naturalne od szeregu lat wskutek s o b i e p a ń s k i c h poczynań faktycznie likwiduje się historyczne linie i odcinki kolejowe, a co najgorsze - nawet te zelektryfikowane, przy modernizacji których, w latach osiemdziesiątych włożono niemało sił i środków obrotowych. Najbardziej bulwersującym było to, że dnia 18 lutego 2001 r. zawieszono ruch pasażerski, a następnie zlikwidowano trakcję elektryczną, uśmiercając etapami linię z Pawłowic Śl. przez Moszczenicę do Wodzisławia Śl. W ten sposób – ostatecznie w 2007 r. likwidując tą trasę odcięto od kolei szynowej miasto - J a s t r z ę b i e Z d r ó j, liczące niemal 100 tysięcy mieszkańców. Podobny los spotkał szlak z Żor do Orzesza, który po zawieszeniu ruchu pasażerskiego /09.06.2001 r./ i likwidacji trakcji elektrycznej /20.05.2002 r./ doszczętnie rozwalono torowisko, uniemożliwiając – w ten sposób uruchomienie SZYBKIEJ KOLEI PODMIEJSKIEJ na prąd, łączącej w czworoboku kilku dziesięciotysięczne miasta : Rybnik - Wodzisław Śl. - Jastrzębie Zdrój - Żory – Rybnik, z wylotem w Żorach szlakiem orzeskim do Katowic i odwrotnie. Odcięcie od świata mieszkańców Jastrzębskiej metropolii było niewątpliwie s z k o d n i c t w e m gospodarczym, które zostało sprowokowane z myślą o b o g a c e n i u się prywatnych przewoźników samochodowych. W dniu 1 czerwca 1997 r. zawieszono także r u c h pasażerski, a 31.12.1999 r. - towarowy, po czym w 2000 r. zlikwidowano fizycznie urządzenia trakcji energetycznej i nawierzchnię kolejową na sąsiednim odcinku : Jastrzębie Moszczenica – Zebrzydowice. Natomiast z Tych do Orzesza zlikwidowano elektryczne pociągi osobowe w dniu 9 czerwca 2001 r., a z Zabrza Makoszów do Leszczyn : 23.06.2000 r. Również z Orzesza do Gierałtowic w dniu 09.01.1995 r. wstrzymano ruch pasażerski, a trakcję elektryczną fizycznie zlikwidowano - 01.01.1998 r.
Niezależnie od tego w rejonie raciborskim dnia 3 kwietnia 2000 r. zawieszono kursowanie pociągów osobowych na ważnej linii kolejowej, o długości - 38 km : Racibórz – Racibórz Studzienna - Pietrowice Wielkie – Baborów – Głubczyce - Racławice Śl. a odcinek kolejowy : Głubczyce – Racławice Śl. wręcz całkowicie zamknięto w dniu 01.07.1997 r. Praktycznie już od 1992 r. sukcesywnie rozszerzano zakres w y g a s z a n i a ruchu pasażerskiego i towarowego na raciborskich odcinkach PKP, tj. : Głubczyce – Pietrowice Głubczyckie - granica (Krnov), Pietrowice Wielkie – Kietrz (1992 r.), Racibórz Studzienna - Krzanowice Płd. (w 1994 r. – natomiast drogę kolejową rozebrano : 28.11.2005 r.) – granica (Opawa), Kędzierzyn Koźle Zachód - Polska Cerekiew - Baborów (01.07.1997 r.), Baborów - Nowa Cerekwia - Pilszcz (01.10.1998 r.). Jeszcze wcześniej /01.09.1981 r./ zlikwidowano przewozy pasażerskie z Raciborza Markowic przez Brzezie n/Odrą - Syrynię - Bluszczów do Olzy.
Skupiając uwagę na : potęgujące się – z dnia na dzień gigantyczne z a t o r y stłoczonych pojazdów, których kierowcy klną, a klną na czym świat stoi, zwłaszcza w obszarach polskich miast i w strefach zabudowań miejskich (ostrzegające światła ruchu ulicznego i ronda), równie d r o ż e j ą c e na łeb na szyję paliwa, a także biorąc pod uwagę wzmagający się s m o k spalinowy i masowo zdarzające się tragiczne w y p a d k i oraz k a r a m b o l e można odgadnąć, że niebawem e l e k t r y c z n a kolej szynowa w r ó c i do ł a s k.
Dążąc do ochrony środowiska naturalnego już dziś warto poddać – zwłaszcza władzom rybnickiej submetropolii, wspólnocie wszystkich obywateli - pod rozwagę życiowe oferty:
- reaktywacji - na dziś ! - kilku osobowych pociągów przyśpieszonych, w drodze przebiegu z Rybnika do Katowic, z czasem przejazdu, nie większym niż : 50 minut, jak to bywało w latach siedemdziesiątych,
- zastąpienia motoryzacji indywidualnej w bogato uprzemysłowionym i zurbanizowanym, liczącym około 150-tysięcy mieszkańców : Rybniku szynowymi t r a m w a j a m i elektrycznymi o normalnym prześwicie toru (1435 mm), który sukcesywnie otaczałby nowymi liniami przynależne dzielnice; Nie bez znaczenia jest fakt, że na kolejach miejskich prędkości handlowe są 2-3 razy większe od osiąganych przez ślamazarne autobusy miejskie i nie jest ograniczona częstotliwość kursowania pociągów tramwajowych,
- puszczenia w ruch pociągów systemem szybkobieżnego t r a m w a j u elektrycznego, który bezpośrednio połączyłby aglomerację rybnicką z Leszczynami, Knurowem i G l i w i c a m i,
- uruchomienia połączeń w ruchu pasażerskim Rybnika z Leszczynami, Czerwionką, Orzeszem, Mikołowem i Katowicami, również w systemie szybkobieżnego tramwaju elektrycznego o dużej częstotliwości kursowania,
- uruchomienia – w Rybnickim Okręgu Przemysłowym na istniejącym jeszcze torowisku, ze zdewastowaną częściowo trakcją elektryczną ekologicznej : SZYBKIEJ KOLEI PODMIEJSKIEJ, łączącej - w czworoboku wielkie skupiska ludności (około 400 tysięcy mieszkańców) : Rybnik - Wodzisław Śl. - Jastrzębie Zdrój - Żory - Rybnik, z wylotem w Żorach - szlakiem orzeskim (dzisiaj nieczynnym) do Katowic, zintegrowaną z systemem tramwajowym i w s p ó l n y m i biletami,
- wydłużenia z czasem rybnickich połączeń tramwajowych w ruchu pasażerskim do Raciborza i ewentualnie do Wodzisławia Śl.,
- przystosowania w perspektywie czasu nowatorskiej Linii Szybkiej Kolei, łączącej Racibórz i Rybnik z Katowicami, która umożliwiłaby poruszanie się po niej z prędkością co najmniej 140 km/h.
Ponieważ k o l e j, będącą od lat motorem rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego „kochamy od pokoleń” zgłoszona realizacja tych dalekosiężnych, modelowych wniosków będzie w stanie ostatecznie rozwiązać narastający problem motoryzacyjny, jaki wyłonił się w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Musimy ufnie wezwać samorządowców o otwarcie s e r c i uszanowanie ludzkiego życia oraz życiodajnej p r z y r o d y, harmonizującej szczególnie z rozwojem z e s p o ł o w o - z b i o r o w e j k o m u n i k a c j i w p r z e w o z a c h p a s a ż e r s k i c h, która pewnie rozgryzie dylemat zbliżającej się z a g ł a d y narodu.
Henryk Szulc
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.