Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Zauważyłem, że od dawnego dworca w Pawłowicach jest pociągnięty tor, już zelektryfikowany tak jakby po starym śladzie pociągów osobowych w kierunku na Jastrzębie. Wie ktoś może coś o tym
Szanowni Państwo!
Do końca czerwca możemy zgłaszać uwagi i sugestie do przyszłorocznego rozkładu jazdy Kolei Śląskich. Warto to zrobić, szczególnie że od pewnego czasu urząd marszałkowski po cichu przycina nam siatkę połączeń kolejowych i niechybnie będzie to robił dalej, dopóki będziemy siedzieli cicho. Wystarczy wysłać na adres rozkladjazdy@kolejeslaskie.com maila następującej treści:
Dzień dobry,
W ramach konsultacji rozkładu jazdy 2021/2022 wnioskuję o:
1. Uruchomienie 4 par szybkich pociągów Racibórz - Katowice przez Kuźnię Rac. i Gliwice,
2. Przywrócenie min. 2 par bezpośrednich połączeń Wodzisław Śląski - Kraków,
3. Przywrócenie zlikwidowanych w czerwcu br. 6 par pociągów relacji Rybnik - Wodzisław Śląski, skomunikowanych z pociągami relacji Katowice - Racibórz,
4. Uruchomienie po 2 pary bezpośrednich połączeń Racibórz/Wodzisław Śląski - Częstochowa oraz po 1 parze weekendowych Racibórz - Chałupki - Wodzisław Śląski - Rybnik - Wisła Głębce/Zwardoń
[podpis]
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2261799387284147
lepiej już zrobić łuk z Olzy do Krzyżanowic na Racibórz.
@prowadzenie ruchu po 158 na jedynym torze pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem to musi być nie lada wyzwanie.... Towary nie mają już miejsca, choć mogą jeździć linią przez Marcel przecież.
Wie ktoś dlaczego w radlinie jest wyjęty 1 tor ?
Tak, ktoś się zastanawiał i temat ma na uwadze.
Pytanie z innej beczki, czy ktoś zastanawiał się nad przywróceniem linii Racibórz Opava, byłoby to ciekawe polaczenie 2 fajnych miast
Miłe zaskoczenie, pociąg relacji Rybnik Wodzislaw o 16.10 a środku kilkadziesiąt osób :)
@bystrzak ja na tej mapie to już obserwowałem jak pociąg z Wodzisławia do Chałupek mijał się z tym z Chałupek do Wodzisławia w ... Turzyczce a tam przecież jeden tor . Wyskoczyłem do okna z przerażeniem ale na szczęcie zobaczyłem tylko jeden pociąg . Zrozumiałem że ta mapa jest albo niewiarygodna albo ma jakieś opóźnienia systemowe.
Ciekawa sytuacja, opóźniona o 30 minut Moravica "wyprzedza" KŚ na wysokości Radlina II w kierunku na Katowice/ https://portalpasazera.pl/Mapa
RJ 2018/19 jest już dostępny na stronie portal pasażera.
Z przecieków wynika, iż Wodzisław od grudnia uzyska kolejne połączenie międzynarodowe tym razem do Wiednia . IC Moravia Katowice-Wiedeń ma jeździć przez Wodzisław.
Za to fatalne wieści z Rydułtów które nie chcą iść śladem Wodzisławia i chcą zburzyć dworzec i zniszczyć unikalny klimat tamtejszej stacji. https://www.nowiny.pl/141795-rydultowy-zburza-dworzec-kolejowy-co-w-zamian.html?utm_source=internal&utm_medium=link-mainpage-comments-recent&utm_campaign=discussion#feedback Napiszcie coś mądrego w obronie dworca. Może niedoświadczony młody Połomski wycofa się z tego fatalnego pomysłu.
@Inter: To jest sygnalizator powtarzający do semafora wjazdowego B.
@inter - a jeszcze co do Leszczyn to władze już planują w okolicy dworca centrum przesiadkowe, a nawet przesunięcie przystanków. Jest szansa, że SKM będzie przedłużona i to już wkrótce. :)
@inter - akurat Wodzisław Centrum to kwestia zrozumiała ale dlaczego według ciebie Leszczyny miałyby mieć takie znaczenie? Do zakładów w Rybniku Paruszowcu będzie można dojechać na wszystkie 3 zmiany, a w centrum Rybnika generatorów ruchu nie brakuje i to w odległości nie dalszej niż 10 minut od dworca. Akurat władze Wodzisławia doskonale to rozumieją bo wiedzą ile osób jeździ do Rybnika i stoi w korkach. A swoją drogą Wodzisław to również może wykorzystać na swoją stronę i promować się w Rybniku jako atrakcyjne miejsce na wycieczkę rowerową czy spędzenia wolnej niedzieli. Po co zagracać Wodzisław autami skoro można przyjechać np. pociągiem z rowerem. Akurat jazda na rowerze zatłoczoną DK78 przez niezłe "góry" nie jest zbyt wielką przyjemnością.
Dostępne są również już plakaty : https://portalpasazera.pl/Plakaty
ta tarcza w RadlinieII to przejazdówka myśle.
@Inter 100 % zgody zresztą o Turzyczce już pisałem 2 tor szlakiem starego na Jastrzebie przy przejeździe kolejowym przystanek i zakonczenie 2 toru na sarym rozwidleniu do Jastrzebia i Chałupek tak to widzę.
Te ogryzki będą miały sens jak bedzie Wodzisław Centrum oraz gdyby jechały do Paruszowca a najlepiej kończyły bieg w Leszczynach. Tak naprawde idealny byłby drugi tor do Turzyczki z głowicą na Chałupki i przystankiem a dodatkowo może nawet odtworzeniem toru do Turzy z przystankiem koncowym. To duża wieś, gesto zabudowana generowała by spory ruch myślę.
@Isobis i do tego jeszcze trzeba dodać całą plejadę tzw. ogrysków SR-SWD ostatani do SR o 23:07. Ostatnio słuchałem w radio prezydenta Kiecę i miał wątpliwości czy będą to nowe jednostki bo wszystko jest uzależnione od dostaw nowych pociągów Pesy ELF II. Akurat nie rozumię tej obawy bo myślę ze jedyną właściwą jednostką jest 2 członowy ELF a te już wszystkie dotarły (4 szt)
@wnikliwy bo samoczynna blokada liniowa dwukierunkowa to dla PKP PLK za duze wyzwanie. Oni są o 40 lat do tyłu niz koleje w innych krajach EU
Co za semafor albo tarcza zostala zabudowana w Wodzislaw Radlin 2 na wysokosci przystanku na torze kierunek Rybnik ale tarcza jest w kierunku Wodzislawia obrocona i ma znaczki ze jest nieczynna. Stoi parenascie metrow przed semaforami wyjazdowymi z przystanku.
Na portalu pasażera jest już rozkład od 09.06.2018. https://portalpasazera.pl/Tablice
Rzeszów 4.07; Kraków : 4.07, 6.53 , 17.20; Łeba/Hel : 20.41
Dlaczego w czasie remontu linii kolejowej do Chałupek nie odbudowano mijanki w Czyzowicach? Należy wrócić do tego,to zwiększy przepustowości linii,albo czy nie można zrobić w 21 wieku sterowania ruchem pociągów na wzór ruchu metra że pociąg może jechać za jakiś czas jeden za drugim?
Kolej do Wodzisławia wygrała, busy do Katowic poniosły klęskę... Brawo Wodzisław!: http://www.drabas.pl/aktualnosc-linia-wodzislaw-sl-katowice-zostala-zawieszona-82.html
@zxc - jest szansa aby pojawił się w Wodzisławiu i Rybniku kolejny nowy pociąg dalekobieżny. Ale dopiero od grudnia 2018.
IC 403 to po prostu numer tego pociągu na odcinku czeskim. W Czechach jedzie jako IC i numer ma 403.
może to będzie nowy pociąg i zostanie na stałe (latem), kto wie. Wszak kiedyś postulowano brak połączenia powiatu z morzem i centrum Polski w sezonie letnim. To połączenie otwiera wiele nowych kierunków z Wodzisławia i dobrze, żeby co roku latem było dostępne. Inna sprawa zobaczymy jaka będzie frekwencja.
Tak się zastanawiam co kombinuje IC bo na swojej stronie TLK Wydmy przedstawiają jako IC 403 Silesia
https://postimg.cc/image/yf1js3zor/
Na Portalu Pasażera jest już rozkład TLK Wydmy z Wodzisławia 10.00 do Bohumina i 20.41 do Łeby i Helu.
1.Artur kiedy niby te Wydmy mają jechać przez Wodzisław?
2. Jesteś pewien że się zatrzyma? Myślę, że to głupota jeśli nie, no ale objazdówki czasem tego nie robią
3.Czy zniesienie tego ograniczenia 20 km/h poprawi choćby o minutę RJ w następnej korekcie?
Oczywiście, Wydmy mają mieć planowy postój w Wodzisławiu.
Tak z innej beczki, w Łaziskach Górnych Brada widziałem ślad po 2 torze wykoszony i oczyszczony. W Orzeszu ślad po torze na Żory też posprzątany...
@Artur Klimek tak racja. Jeszcze w niedzielę było ograniczenie obecnie faktycznie pociągi nie zwalniają i suną jakieś 80 km/h. Z tym TLK to ciekawa informacja , rozumię że jeśli pojedzie przez Wodzisław to i w Wodzisławiu się zatrzyma ???
Z moich informacji wynika, że z powodu prac rewitalizacyjnych na trasie Nędza - Sumina, TLK Wydmy z Bohumina do Łeby/Helu pojedzie przez Wodzisław Śląski.
@Toffi: Wczoraj w ostrzeżeniach doraźnych nie było już 20 na tym przejeździe, także wszystko wskazuje na to, że przez przejazd w końcu jedzie się 80km/h.
Od około 2 tygodni działa sygnalizacja na przejeździe w Turzyczce !!! Po przeszło 2 latach od oddania odcinka lini 158 po modernizacji udało się ją uruchomić istny cud :) Pociągi jednak dalej zwalniaja do około 20 km/h . O dziwo sygnalizacja przetrwała ten okres i obroniła się przed rdzą , złomiarzami czy też dewastacją.
https://www.youtube.com/watch?v=ddONN7KFj8o
@dejv185 potwierdzam 2 i 3 członowy.
Tak jeżdżą, przez dwa dni wczoraj i dziś na pociągach o 7:54 I 10:49 na stacji Wodzislaw do Bohomina i na powrocie do Katowic w Wodzisławiu o godz. 9:09 I 12:08.
Czy ktoś zauważył na kursach do Bohumina Elfy II? Podobno trwają testy i zdarzają się na planowych pociągach...
Z tego co wiem to albo KŚ się nabrały albo Czechy KŚ nie ... Chodzi o to że zgoda była na Elfa bodajże 3 członowego a KŚ chcą póki co puścić 2 członowego i się okazało że dla Czechów to już inna jednostka a jeszcze przecież dojadą 4 członowe .