Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Może wreszcie UM przerwie domysły, spekulacje, obawy internautów i opublikuje ostateczną wizualizację centrum przesiadkowego Wodzisław Śląski. To byłoby najlepsze rozwiązanie i proszę redakcję o wysłanie takiej prośby do Urzędu Miasta. Internauci się niepokoją, że centrum przesiadkowe może nie być prawdziwym centrum przesiadkowym.Poza tym już za rok ma ruszyć kolej aglo Rybnik-Wodzisław. Centrum przesiadkowe na pewno nie będzie gotowe do tej daty ale czy będą gotowe inne rozwiązania? Np. skomunikowania, ścieżka rowerowa z os. XXX lecia, parking dla aut, reforma układu linii MZK tak aby linia E3 nie dublowała kolei, integracja taryfowa różnych przewoźników? Samorządowcy Rybnika, Radlina i Wodzisławia - wszystko przed wami. Może uda się zrobić projekt z którego będzie zadowolona lokalna społeczność, będziecie się mogli tym chwalić w mediach ogólnopolskich i skorzystać na tym w wyborach 2018. Może być niestety odwrotnie...
I jeszcze jedno, linkujesz serwis tu..... mam taką uwagę dla dziennikarzy (bo oni czytają ten wątek) jak wrzucacie pliki zdjęcia to jeszcze ok, ale jak są mapy czy plany inwestycji, wrzucajcie to na Boga w lepszej jakości, bo z tych map co są to nic odczytać nie można, więc po co pani Krzepina wrzuciała ten materiał skoro jest on bezwartościowy dla czytelnika?
ale lepsze choćby część kursów (akurat E3 czy 216 i tak są i będą blisko dworca), niż nic. Powiat Wodzisławski część kursów z gmin bez kolei - Mszana, Godów, Lubomia, Pszów powinien przedłużyć na dworzec kolejowy, do tego KM Wodzisław i część kursów MZK powinna zahaczać o Centrum Przesiadkowe. Tam ze 3 autobusy wejdą jeśli się to dobrze rozwiąże i chce się tego dokonać.
Było o tym Arteks tutaj https://www.nowiny.pl/120377-zobacz-dworzec-w-wodzislawiu-po-rewitalizacji.html (sam komentowałeś :) i tu http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,tak-bedzie-wygladal-dworzec-kolejowy-w-wodzislawiu,wia5-3266-13288.html
Nie bardzo przekonuje mnie pomysł z wybranymi kursami, bo z tego tylko będzie zamęt, podróżny powinien wsiadając do autobusu mieć pewność że jadąc np. z dworca autobusowego w kierunku północnym dostanie się na dworzec kolejowy a nie odczytywać literki na rozkładzie. Czy tych autobusów jeździ po Wodzisławiu tyle żeby się tam nie zmieściły? no chyba nie :-)
Nie da się może wszystkich kursów PKP, MZK i KM i prywatnych. Ale co wybrane kursy bez problemu mogłyby jechać pod sam budynek dworca!!! Przecież nawet teraz stoi tam Zastępcza Komunikacja Autobusowa PKP Intercity, więc kto mówi, że się nie da po prostu kłamie. Da się da!
@ciapaty - jeśli to będzie tak jak mówisz czyli z wykarczowaniem drzew i zrobieniem patelnie dla aut to obiekt będzie pośmiewiskiem wśród ludzi interesujących się transportem.
@Arteks remont dworca to osobny projekt, za 5 000 000 i jeżeli tylko tego nie spierniczą, tzn będzie tak jak na tych wizualizacjach co są w internetach, to nie mam nic przeciwko choć cena wygórowana. Ale kiedy czytam informacje że autobusów 'niedasie' wpuścić pod dworzec za to 'dasie' wykarczować zieleń przy dworcu i zrobić tam patelnię dla samochodów, i to za taką furę kasy, to 'nóż sie w kapsie otwiero'
@ciapaty - różnica jest jednak zasadnicza bo Wodzisław musi sam remontować dworzec, a Katowice dostały w prezencie od PKP wyremontowany dworzec. Muszą więc sami zrobić tylko parkingi, przystanki itd. Centrum Wodzisław to jest ambitny projekt - byle tylko był dobrze zrobiony. Od czasu kiedy pojawiają się informacje, że autobusy mają nie podjeżdżać pod to centrum - bardzo się niepokoję o sens nazwy centrum przesiadkowe. Bo najbardziej liczyłem na modelowe przesiadki autobus-pociąg.
Spójrzcie jakie centrum przesiadkowe będzie na Ligocie za 10 000 000 zł http://silesiainfotransport.pl/?p=22699 w dzielnicy Katowic co liczy 30 000 ludzi https://pl.wikipedia.org/wiki/Ligota-Panewniki, i pokażcie to waszym wizjonerom, którzy podobno za 14 000 000 chcą ambitnie przesunąć jedną zatokę przystankową i skwer koło dworca wybetonować pod parking.
W Olzie pociąg stał na nieczynnym torze przy peronie!
No tak. Na tor 1 był jakiś czas temu przetarg.
Wczoraj w Rybniku do Prahy wsiadło prawie 60 osób i wysiadła wycieczka szkolna ok. 25 osób. Dużo jak na zwykłą niedzielę (a nie np. długi weekend). Ale piątkiem byłem jeszcze bardziej zdziwiony. Z nowinek. W nowym rozkładzie 2017/18 ma być mijanka w Olzie dwóch osobówek a to by świadczyło, że PLK wreszcie chce doprowadzić do porządku także tor i rozjazdy przy peronie 1. :)
Jak widać tandem Wodzisław i Rybnik generuje bardzo duże potoki na IC. W tej sytuacji zastanawia co zrobi IC i czy przeniesie do naszego regionu dodatkowe składy? Coś tam słychać jak piszecie o Varsovii ale sam nie wiem czy nie jest to dobry czas aby lobbować o jakieś połączenie PKP Intercity np. TLK nad morze w sezonie wakacyjnym? Taki skład mógłby ruszać z Wodzisławia no albo np. z Ostrawy czy Bohumina i przy dobrej reklamie zabierać trochę Czechów nad Bałtyk.
Cieszy zwiększająca się frekwencja i martwi mały ruch międzynarodowy ale wiemy przecież czym jest spowodowany. Przy okazji tego niezbyt pozytywnego dla Śląska artykułu :
http://silesiainfotransport.pl/?p=22330
zastanawiam się co z naszym wodzisławskim dworcem. Mamy już połowę 2017 roku i cisza ze strony urzędu co do planów renowacji budynku dworca i budowy centrum przesiadkowego. Rozumię że wszystko uzależnione od środków zewnętrznych. Czy wogóle był czy też będzie jakikolwiek konkurs unijny dla tego zadania ??? Cisza sza ...
Dzisiaj jechałem IC Praha z Pragi do Warszawy i w Wodzisławiu wsiadło 30! osób, w Rybniku ok. 40! I zauważcie, że jest to na tak zwanym "przeciwpotoku" bo w piątki bardzo dużo słoików z Warszawy jedzie. Szkoda tylko że odcinek międzynarodowy jest tak słabo wykorzystywany. W Rybniku wysiadłem z pociągu sam. :/ Ostro idą prace w Rudyszwałdzie przy budowie peronu w kier. Raciborza. A w Rybniku widziałem pełno szyn nawiezionych na tory między 1 i 2 peronem.
dobrze, że Rubau nie startował w tym przetargu, bo po ich remoncie większość stacji nieczynna, przejazdy nie zrobione. Ciekawe co to za firma ten KZN Rail?
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/prace-na-stacji-olza-i-wodzislaw-slaski-beda-o-ponad-2-mln-zl-tansze-81617.html "Najwięcej szans na zamówienie ma KZN Rail, który oszacował prace na 7,19 mln zł brutto. Inne podmioty, które wzięły udział w przetargu to Eko-Profil z Katowic – 8,11 mln zł brutto, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Komunikacyjnej „Dolkom” z Wrocławia – 8,56 mln zł, Justmar Turczyński Marcin – 7,86 mln zł, Infra Silesia z Rybnika – 8,24 mln zł, Konsorcjum firm Przedsiębiorstwo El-in oraz Torkol – 9,41 mln zł, Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane Tor – 8,19 mln zł oraz Domost – 8,26 mln zł."
Podaje też rozkład jazdy pociągu papieskiego ( z uwagi na remont w Chałupkach) pociąg nie będzie blokował miejsca składom towarowym:
Wadowice 8:24
Pszczyna 10:02/10:12
Suszec 10:38/10:48
Żory 11:04/11:14
Rybnik 11:33/11:43
Radlin-Obszary 11:52/12:02
Wodzisław Śląski 12:07/12:17
Czyżowice 12:22/12:32
Bełsznica 12:37/12:47
Olza 12:50
Olza odjazd 18:20
Wodzisław Śląski: 18:35
Organizator:PKP CARGO
@zxc przez te dni pociągi towarowe również nie będą mogły jeździć linią 158 (tzn. wjechać ani wyjechać do Chałupek). Być może jeśli prace będą wykonane szybciej, towary pojawią się np. 7 czy 8 czerwca, ale IC wróci dopiero 11.
Szkoda, że u nas tak mało się o tym mówi i pisze (dużo więcej piszą o tym gdzie indziej a nawet w sąsiednim Jastrzębiu) http://clusterworldcongress.com/news/szeroki-tor-w-polsce-szansa-na-olbrzymie-korzysci-z-nowego-jedwabnego-szlaku/ Istnieje dość poważny projekt ze strony czeskiej budowy centrum Gorzyczki-Vernovice. Jego budowa nawet w dużo mniejszym kształcie niż to co jest proponowane oznaczałaby odtworzenie i rewitalizację linii Wodzisław Śląski - Turza Śląska - Gorzyczki w wariancie minimum jako bocznicy towarowej.
ooo ciekawe info macie, towarowe też nie będą mogły wjechać na 158 i 161 czy to tylko dotyczy torów osobowych w Chałupkach?
@inter - prace remontowe w Chałupkach przy wymianie rozjazdów. Pociągi osobowe będą mogły wjechać ale skończą bieg na torze z kozłem oporowym. Stąd autobusy zamiast pociągów w tym terminie.
Dziś na IC z wawy po 17, 18 osób do wawy po 18 tez ok, 18 osób.
Dlaczego na pociągach IC od 28 maja do 10 czerwca jest ZKA zamiast pociągów busy?
może załatwia halę napraw dla Kolei Śląskich ;)
@toffi @artur - jeśli pociągów będzie przybywać to oferta będzie dobra zarówno dla Raciborza jak i Wodzisławia. Obecnie na S7 oferta jest dobra ale ona nie ma jeszcze zbyt wiele wspólnego z koleją aglo. W szczycie pociągi co 30 min na Katowice-Rybnik to dopiero cel do osiągnięcia. Powinny być też jakieś przyśpieszone z Raciborza linią 173 ale to po pełnym remoncie linii czyli najwcześniej od XII 2019. Bo o ile dla Rydułtów czy miejscowości wiejskich typu Sumina czy Górki oferta jest świetna to czas przejazdu z Raciborza do Rybnika, Mikołowa czy Katowic jest niezadowalający. Pociąg z Raciborza mógłby wtedy znacząco zyskać na czasie w porównaniu z jazdą przez Rydułtowy. A przesiadki już obecnie funkcjonują i ludzie z nich korzystają. Chyba przyznacie, że wygodniej jest jechać pociągiem z przesiadką niż małym busikiem bez przesiadki?
Ciekaw jestem cóż ciekawego miał do powiedzenia v-ce prezydent Szymczak.
http://kolejeslaskie.com/koleje-slaskie-obecne-na-ekg/
Zgoda @Artur Klimek trudno pogodzić SRC i SWD. Gdyby te dwa miasta były w jednej lini to mamy problem rozwiązany a tak KŚ muszą dzielić relacje z SK na dwie linie. Trudno aby co godzinę jeździł pociąg do SK z SWD i SRC dlatego jestem za ogryzkami tu wygrywa SR który jest w środku i korzysta z obu lini.
@aus: Tylko się ośmieszasz takimi wypowiedziami. Wodzisław odcięty od świata był, ale w rozkładzie 2012/2013. Teraz jesteśmy po Rybniku drugim miastem w subregionie, z tak ciekawą ofertą przewozową. No, może jeszcze Racibórz dobrze stoi za sprawą osobówek zarówno w kier. Wrocławia/Kędzierzyna, jak i Katowic, natomiast w połączeniach międzynarodowych mamy przewagę.
@zxc: A ja jestem za każdym ogryzkiem, z którego mogę się przesiąść w Rybniku na pociąg Racibórz - Katowice. Lepsze takie uzupełnienie siatki, niż żadne. Wiadomo, że 100% pociągów z Katowic nie pojedzie na Wodzisław i naturalną koleją rzeczy są przesiadki w Rybniku dla linii S7, S71 i S72.
a ja tam jestem przeciwny ogryzkom do Rybnika, co innego gdyby to jechało dalej do Żor czy Orzesza.
@arteks stanowczo przeginasz nazywając mój tekst infantylnym ! Przecież dobrze wiesz że znikome jest zainteresowanie naszego regionu podróżami spółki IC za czeską granicę z uwagi na zaporowe ceny co skutkuje że mieszkańcy podjeżdzają do Bohumina aby te koszty ograniczyć i w tym konekście napisałem że ciekawszy gdybym miał wybierać wydaje się Sobieski . To moje zdanie z którym ty naturalnie nie musisz się zgadzać , a cieszę się z każdego nowego połączenia i nie jestem przeciw tak krytykowanym przez wielu pomyśle utworzenia "ogryzków" SWD-SR bo to kolejna pomoc skorzystania z dodatkowych przejazdów do SK z przesiadką w SR na składy SRC-SK.
@toffi - stanowczo przeginasz takimi infantylnymi tekstami! Co to ma znaczyć, że tobie bardziej pasuje pociąg do Wiednia niż do Budapesztu?! Dwa lata temu pewnie dałbyś wszystko aby jechał przez Wodzisław chociaż jeden pociąg Katowice-Bohumin, a od przyszłego rozkładu będziesz miał 4 międzynarodowe pociagi w tym przy okazji 4 jadące do Warszawy. Zresztą ja też i bardzo się z tego cieszę. Co 4 godziny będzie pociąg do/z W-wy. O takiej ofercie wiele miast mogłoby tylko pomarzyć. @zxc - sytuację poprawiłoby podwyższenie prędkości. Niestety nikt tak do końca nie wie jakie były umowy między PKP PLK a wykonawcą prac i jak długo będzie gwarancja w czasie której nie wolno zmieniać żadnych parametrów. I to jest temat do mediów - powinny drążyć kiedy konkretnie PKP PLK podwyższy na tej linii prędkość bo to że jest to możliwe technicznie, wiem ze swoich źródeł kolejowych. :) Fajne scenki są teraz na stacji w Rybniku. Wczoraj z opóźnionej Porta Moravici ludzie przesiadali się nie tylko na Racibórz ale także trzymany był pociąg do Katowic (!) pewnie ktoś chciał się dostać do Leszczyn. Często przesiadają się ludzie ze Skrzycznego na Comeniusa.
A miało być tak pięknie. Ale:
WODZISŁAW ODCIĘTY OD ŚWIATA - nadal aktualne
co na to Kieca, Serwotka? Co na to PKP PLK?
No i proszę, jak szybko wyszło to o czym pisalismy od lat... Przepustowość się skończyła!!!!! I to dla osobówek bo dla pociągów towarowych to skończyła się już na początku otwarcia linii i wiele składów towarowych jeździ w koło z Radlina przez Nędzę i Racibórz do Chałupek. Tory towarowe w Wodzisławiu zarastają, przejazdy nieczynne, przepustowość skończona, remont 200 milionów złotych i takie niedociągnięcia. Te PKP PLK to powinni zaorać. Na dodatek miejscowe gazety media i portale milczą w tych sprawach! Nie będzie kolejnych Intercity w regionie bo linia Wodzisław-Chałupki jest już zablokowana!! Pozostają jazdy w nocy haha
Szkoda Sobieskiego Gdańsk , Gdynia ... co mi po Budapeszcie w astronomicznej cenie lepiej podjechać do Bohumina jedynie to że dodatkowe połączenie do Warszawy.
@Artur - jedna poprawka. Sobieski nie był planowany, miała jechać Moravia (nowy pociąg) z Katowic do Wiednia ale się nie zmieścił między Wodzisławiem a Chałupkami.
Szczegółów dowiemy się wkrótce. Varsovia oczywiście z postojem w Wodzisławiu, przy peronie 2 na pewno się zmieści ;) Co ciekawe w wybranych terminach Varsovia prowadzi wagony do Moskwy, Sofii, Burgas, Warny czy Baru. Z ciekawostek dodam, że miał też jechać u nas od grudnia Sobieski, jednak ze względu na przepustowość (brak mijanki w Czyżowicach!) zostaje na trasie przez Zebrzydowice.
@Artur Klimek jednak mnie zaskoczył , a wiem że to źródło wiarygodne. Więcej KŚ to dobrze tylko ile i w jakim przedziale czasowym ??? Varsovia to rozumię że przez Wodzisław tylko przeleci bo zadługa aby się zatrzymać na naszym wyremontowanym i skróconym peronie.
W skrócie: Od grudnia więcej pociągów KŚ, w tym rozpoczynające bieg w Wodzisławiu, oprócz tego przez Wodzisław pojedzie międzynarodowa Varsovia z Warszawy do Budapesztu p. Bratysławę. Od czerwca 2018 jeszcze więcej osobowych, w tym pociągi do Krakowa. Pozostaje jeszcze kwestia, co z Leo.
Acha ... Leo Express do Krakowa :) Nie wierzę że KŚ coś dołożą no może poza KiecoKuczero ogryzki jak ich zwiecie. IC i Polregio ??? też nie wierzę chyba że mnie ktoś zaskoczy .