Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
czyżby oznaczało to brak zainteresowania koleją
Byłem dziś na dworcu, obserwować odjazd pociągu do Pszczyny o 18.03, spóźnienie na starcie jakieś 7 minut, no i prawie pusty. Może ze 3 osoby jechały.
23.02 jakas lokomotywa jechała na Chałupki.
Teorie Bismarcka które urzeczywistniliśmy doprowadzą nas do bankructwa. Szybszego niż nam się wydaje.
chętnych do rozmów na tematy kolejowe z naszego regionu zapraszamy na forum TEK http://tek.wb.pl/tek/index.php/forum
przeanalizujcie sobie teorię Bismarcka na temat rządzenia się Polaków
ciekawy tekst http://www.zm.org.pl/?a=koszty_krancowe-135
Artur , to znaczy ,że stacja jeszcze nie umarła
Kolejar, kiedyś pytałeś: W Wodzisławiu znajduje się ekspedycja kolejowa, biuro odpraw pociągów towarowych oraz sekcja drogowa. Budynek znajduje się na przeciwko nastawni WSB.
Na razie tory z Chałupek do Wodzisławia to prawie że ruina i po czymś takim Czesi po prostu nie chcą puszczać swoich składów.
aktualny rozkład jazdy z Bohumina 02.48 w Warszawie o07.24. Pociągi jeżdżą , ale nie przez Wodzisław . Podumajcie dlaczego ? (to nie wina władz Wodzisławia)
@Artur: ja się tylko wyzłośliwiam, sam sporo się najeździłem, i wiem ile osób jeździło pociągami do i z Wodzisławia. Sporo. Dzisiejszy Dziennik Zachodni podaje, że na razie ... związki zawodowe postulują powołanie Kolei Południowych" które obsługiwały by Opolskie Śląskie i Małopolskie. Odsyłam do DZ str. 6
@bystrzak: Na Wodzisław - Chałupki średnia prędkość wynosiła około 26 km/h. Bystrzak należysz do osób, które by wszystko pozamykały. Jeździłem ja i jeździło wiele innych ludzi, którzy doceniali wygodę i tanie bilety i przede wszystkim - bezpośredni dojazd do Katowic z takich miejscowości jak Chałupki, Rudyszwałd, Olza, Gorzyce, Bełsznica, Osiny, Czyżowice. Jeździłem na tej trasie kilka razy na tydzień i widziałem na własne oczy ile ludzi jeździło, ile wracało z Katowic, więc gadanie, że "nic by nie jeździło" to tylko głupie gadanie. PKS Racibórz nie jeździ w niedziele, poza tym ma droższe bilety. Czas przejazdu jest ten sam. Prędkość na tej trasie to tylko głupi pretekst. Obojętnie kogo się pytałem, mówił mi, że korzystał z kolei i korzystałby nadal, gdyby Polska Kolej nie zrujnowała wszystkiego co się da. Jeszcze 2 lata temu było 6 par pociągów, wiele ludzi chwaliło sobie pociąg po 22 z Rybnika (który jechał z Katowic) do Chałupek. Czekam na remont, jestem ciekawy co później nasza wspaniała kolej wymyśli, jak na tej trasie będzie 80km/h.
to 30 km/h czyli tyle ile na trasie Wodzisław. - Chałupki dobrze że tam nie jeżdżą koleje śląskie, bo pewnie nic by tam nie jeździło.
Wczoraj przeczytaem, że na trasie Kraków - Rzeszów średnia prędkośc Pociagu
no bo długo można liczyć pociągi .Lokomotywy , wagony , urządzenia kolejowe, historia .....można w nieskończoność
Widzę, że nikt nic mądrego nie ma już do napisania.
zxc, Ty się wcale nie uczyłeś , no bo po co .fizycznemu nauka
Racja bystrzak, racja. Chciałbym widzieć kolejara piszącego po chińsku :D
鐵路運輸
W dłuższej perspektywie chińskiego ;)
no i tacy mądrale jesteście , a po czesku nich fersztyjn . Może to jest sygnał jakich języków się uczyć ?
Kto umie po czesku:-D przyznac sie!
ekspert, jesteś w temacie dzwoń więc to Novotnego i wyłóż mu kawe na ławe, może z Tobą sobie pogada
Z tego co wiem to tam osobą upoważnioną do kontaktów jest Pan Schödlbauer, więc to pewnie z nim trzeba by porozmawiać. Pani rzecznik miasta (nick: BPM) zagląda tu na forum więc może i w tym temacie napisze nam czy jakieś rozmowy są prowadzone. Jak dla mnie trzeba być w kontakcie z Ceskie Drahy, Leo Express, PKP Interegio, PKP Intercity, wszyscy ci przewoźnicy po remoncie mogą być zainteresowani jazdami przez Wodzisław. Problem w tym że trzeba im przypominać o istnieniu lini 158 inaczej ci tam na górze mogą nas po prostu niezauważyć.
Na temat kolei Bohumin - Katowice, bardzo możliwe że tak.
ekspert, jak sądzisz z kim Pan Nowotny będzie chciał rozmawiać na temat ,,kolej w Wodzisławiu"
oj kolejar kolejar, wiochą to wieje powoli w całym naszym regionie bo ani wyjechać ani przyjechać tutaj komunikacją publiczną nie sposób. Nie wiem dlaczego rozmowę z potencjalnym przewoźnikiem uważasz za głupotę. To standartowe działania aby cokolwiek uzyskać w Wodzisławiu w za małym stopniu praktykowane. Zerknij sobie tu http://www.nowiny.pl/91883-ludzie-znowu-beda-protestowac-a-zdw-umywa-rece.html ("Tu wymagana jest inicjatywa władz gminy, które powinny zgłosić do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o budowę chodnika" ). Inicjatywy gminy, radnych oraz mieszkańców to bardzo ważna rzecz, bez tego na realizację wielu inwestycji nie ma szans. pozdrawiam!
Z wagonami coś właśnie przyjechało, prawdopodobnie od strony Chałupek. 12.03
ekspert , ja uważałem Ciebie za poważnego , a ty tu wiochą wiejesz. Powtarzam , głupotą jest gadać głupoty .
@kolejar w Wodzisławiu jest 21 radnych, prezydent, starosta wszyscy mają okazję się wykazać są stowarzyszenia, są entuzjaści wreszcie sam również możesz porozmawiać z LEO jeśli znasz czeski (albo angielski). Upowarznienie żadne nie jest potrzebne bo po co? do czego? Leo to prywatny biznes. Wiesz jak to wygląda? Jest propozycja, widzą zainteresowanie, robią analizy, jest opłacajne to składają wniosek do PLK o korzystanie z lini i połączenia gotowe. Tutaj należy tylko rozmawiać w celu zachęcenia potencjalnego przewoźnika do jazdy na naszym terenie. Zwrócić im uwagę. Pamiętasz słynną ankietę z PKP Intercity? Po to są tego rodzaju ankiety aby widzieli kto i skąd dokąd chce jechać.
Ja tam bardziej wierzę w małą firmę która jest nastawiona na zysk niż na te molochy działające w Polsce. Prędzej wierzę że szansa jest na ciekawe połączenia LEO niż PKP lub KŚ. A Ty kolejar lepiej napisz kolejar czy wiesz jak wyglądają przygotowania do budowy przystanku i przetargu? przynajmniej będzie coś nowego do dyskusji. Pytasz podpytujesz o proste sprawy a ja bym o czymś konkretnym porozmawiał.
ps. ruch został przywrócony tak jak pisał bystrzak, prawdopodobnie był to jakiś pociąg techniczny bo jeżdzą "w miarę normalnie" w zasadzie dopiero od wczoraj.
a ja Was pytam kto ma rozmawiać z LEO i z czyjego upoważnienia
racja, dlatego trzeba rozmawiać z LEO. Rozmawiać już teraz bo takie załatwienie połączenia trwa dość długo.
Połączenie Katowice-Wodzisław-Ostrawa powinne zapewnić Koleje Śląskie a finansować budżet województwa. Natomiast LEO może się przydać w komunikacji z Wiedniem czy Warszawą w przyszłości. :)
Arturze i entuzjaści ,w tym jedyna nadzeja
Ale zapewne będą zainteresowani połączeniem z Ostrawy do Katowic, a tutaj jest już Wodzisław.
No nie podniecajcie się tak tym czeskim LEO. To dosyć mała firma. Jej tabor to pięć zestawów typu FLIRT 480, a po za tym oni chcą jeździć z Warszawy do Rzeszowa przez Kraków. Na tej linii niestety nie ma Wodzisławia
nie podejmujcie dyskusji z emerytem. To jest gorol , emeryt górniczy , który szuka zaczepki. Jak Pan Bóg dzielił rozumem to On stał między wróblami, no a metan zrobił resztę
http://biznes.onet.pl/wideo/czeska-ofensywa-na-torach-pkp-moze-sie-bac,129996,w.html
Zauważcie na jedno... Leo Express ma jeździć i konkurować z Intercity, a jego partnerem jest...tajemniczy DLA. Gdyby to był ten DLA i miasto z nimi pogadało to może jest szansa na połączenia Ostrava-Wodzisław-Rybnik-Katowice a może i dużo dalej...Dzięki za link bystrzak
Zerkam to tu to tam ale nie widzę żeby towarowe dziś jeździły więc chyba nie naprawili jeszcze albo znów któryś mądry puszcza składy na około bo była okazja żeby tu nie jeździć. Bełszniczanie dajcie znać macie najlepszy widok :D