Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
wyróżnić można jeszcze układ szeregowy i żeberkowy, co w Wodzisławiu też by na siłę można znaleźć Stacja Wodzisław to jest wielka prowizorka z lat 70 u.w., .W założeniach Wodzisław miał być na owe czasy stacją najnowocześniejszą , ale niestety prowizorką pozostał Wodzisław to jest skansen wszystkich urządzeń stosowanych w kolejnictwie od zarania
stara część stacji jest w układzie poprzecznym, natomiast nowa część to mieszanina wszystkich układów :podłużnego , poprzecznego i uskokowego z górką rozrządowa
jaki układ ma wodzisławska stacja poprzeczny czy podłużny?
powinieneś zorganizować z tej okazji przyjęcie, a najlepiej suto zakrapiane bo potem widzi się podwójnie
Chyba przed 14 jakiś skład jechał na Wodzisław, pewien nie jestem bo tylko słyszałem.
śmiechu warte ! 60 000 nie starczy nawet na zaprojektowanie tego przystanku To są trzy wypłaty Pana Kiecy i czym Wy się podniecacie . Stare porzekadło mówi :jak głupiemu obiecasz to się cieszy , a to nie grzech
no w sumie racja. Ale do Raciborza bliżej:D
192? Już prędzej do linii 158, przynajmniej nie trzeba by było na około jeździć. Trzeba myśleć logicznie. Jeśli już gdybamy...
Nawet gdyby to było 500m to i tak nikt by tematu nie podjął.
http://www.nowiny.pl/90178-wodzislaw-blizej-katowickiej-strefy-ekonomicznej.html
Wystarczyłoby dobudować ok. 5km torów do linii 192 i byłaby i kolej w tej strefie
tylko dlaczego tak długo PLK bawi się z tym WIOŚ?
Na ostatniej sesji rady miejskiej uchwalono, że na projekt przystanku Wodzisław Centrum przeznaczają 60 000 zł. Teraz czekamy tylko na ostateczną decyzję w sprawie remontu całej linii.
Pusta to może być węglarka, ale nie lokomotywa.
Jakaś pusta lokomotywa wjechała na stacje do Wodzisławia od Chałupek. Może coś będzie ciągła albo jedzie na pusto do Rybnika?
ja też czytałem, nawet był tutaj link. Nie wiem o co ci chodzi?
czytałem
pieprzycie tu głupoty , a nikt z was nie przeczytał felietonu inż Szulca z 12 02 20013. pt Niszczenie dorobku Wodzisławia
śpicie wszyscy?
Byłem w okolicy ok. 17:00 stacji stały chyba 4 składy wagonów ( z tego dwa pierwsze na torze 8 i chyba 14 kolejny dalej i ostatni na końcu to ten co cały czas stoi) ale żadnych lokomotyw na stacji nie było, ruchu również, mam dwie fotki może później wrzucę jak ktoś by chciał. Liczyłem, że może coś pojedzie ale niestety nie. Ktoś kto mieszka przy torach orientuje się kiedy ( o jakiej godzinie) mniej więcej jedzie coś popołudniami/wieczorami. Mieszkam i pracuję dość daleko od stacji a czas mam tylko popołudniem.
lokomotywa jedzie w kierunku chałupek
Możesz po prostu skierować pytanie. Jest to publiczny zakład więc jeśli skierujesz je listownie to ci odpowiedzą bo muszą. Inna sprawa co takiego ci odpowiedzą. Sprawa remontu może niepokoić, skoro PLK przez 4 (słownie: CZTERY) miesiące nie może uporać się z informacją z WIOŚ ws decyzji środowiskowej to ile zajmie im projektowanie, przygotowanie przetargu, przetarg, ewentualne odwołania, roboty budowlane, odbiór robót itd... strach myśleć. Lokalne władze + media i jakiś parlamentarzysta powienien ich trochę przycisnąć. Miesiąc dwa ok. ale cztery?!
Czyli trzeba sklecić pismo do PLK, tylko co ja mam w nim napisać, bo nie jestem stroną w sprawie i nie muszą się mną wogóle przejmować.
P.S. Tak właśnie działa 1587 spółek, które się nazywa potocznie PKP a do których należy PLK
Przesada? nie, to pokazuje, że to będzie prawdziwy CUD jak do tego remontu dojdzie. Wbrew opiniom pewnego Artura, który już ogłosił, ze remont będzie na 100%
towarowy śmiga na chałupki
Od 28 listopada ciągnie się sprawa z WIOŚ to już chyba przesada co?
Na etapie pozwoleń na remont już mamy miesiąc opóźnienia co najmniej.
http://www.nowiny.pl/egazeta/nowiny-wodzislawskie/2013-03-19/88186-wstepna-umowa-na-remont-torow.html
to PLK i WIOŚ robią obsuwę, trzeba czekać choć fakt faktem to już bardzo długo...Można by napisać do PLK jak już...
Czy wreszcie przetrawili niepotrzebną decyzję środowiskową i sprawy posuwają się dalej, lub też nie...
Trzeba by zapytać staroste (pisemnie) co ze sprawą PLK i remontu.
Lotos ma swoje koleje towarowe?
wygląda na to że od 13 cisza...
jechałem w okolicy stacji z tego co widziałem z dalsza to towarowych wagonów stało tyle co zwykle, nie tak dużo jak w lutym, do tego lokomotywa lotosu manwerowała.
Jeszcze 50 wpisów do 2000 :D
ciekawe jak to wygląda na stacji, może Artur Klimek masz jakieś nowe zdjęcia?
po 13 jechał kolejny towarowy, zobaczymy czy jeszcze coś dzisiaj pojedzie.
potwierdzam gdzieś o 9:15 jechał towarowy PKP Cargo na Chałupki.
Jakieś 10 minut temu w stronę Chałupek coś jechało.
Dziś 6.46 rano chyba coś jechało.
cieszy mnie to ,że bierzesz to na wesoło, ale każdy żart to jądro prawdy