Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
ale prawdę trzeba przyjąć taka jaką jest , a nie taka jaką by się chciało
To nie jest jakiś egzamin ! Tylko luźna dyskusja o kolei, moim zdaniem dość pożyteczna.
no i przyłapałem Cię na konfabulowaniu (kłamstwie) a kolesiem z Chałupek się nie zasłaniaj i nie gadaj ,jak czegoś nie znasz z autopsji . 3 miesiące , chłopie to kawał czasu , chociaż myślę ,że w Chałupkach znacznie dłużej nie byłeś Twoja wiarygodność została niestety poważnie nadszarpnięta
Dobrze wiedzieć, że 3 miesiące temu była inna epoka. Oglądałeś zdjęcia? Mam kumpla w Chałupkach, który na bieżąco informuje mnie o ruchu kolejowym na stacji, sam fotografuje kolej. Ruch jest spory, a stacja bardziej zapełniona niż w Wodzisławiu. Nie wciskaj mi ciemnoty.
a kiedy Ty ostatnio byłeś w Chałupkach ?.To co napisałeś poniżej jest prawdą z minionej epoki . Tak chłopie było ,ale sie zbyło
Jak masz pisać pierdoły, nie pisz nic, nie wchodź na te forum, bo po co? To jest takie głupie gadanie jak to od poniższych trolli, tyle tylko, że ty gadasz o kolei. Stacja w Chałupkach prowadzi duży ruch towarowy, przygraniczny. Można tam spotkać różnej maści lokomotywy od naszych południowych sąsiadów. Przez Chałupki w ciągu doby jeździ bardzo dużo składów towarowych różnego typu. Linia Kędzierzyn Koźle - Bohumin, jaka przebiega przez Chałupki jest dwutorowa i ma o wiele lepsze parametry niż linia w Wodzisławiu (nawet 90km/h między Chałupkami a Raciborzem). O Twojej uwadze dotyczącej jadących wagonów na zezłomowanie już się nie będę wypowiadał, bo to już pokazałeś Twój poziom i inteligencję. Jeśli chodzi o składy osobowe, z Chałupek dojedziemy do Raciborza. Jest to doskonałe połączenie dla uczniów i dojeżdżających do pracy. Często składy jeżdżą pełne i ludzie muszą stać. A mówimy tutaj o miejscowościach gminy Krzyżanowice, które jak widać kumulują spore potoki pasażerskie. W Chałupkach zatrzymuje się również międzynarodowy pociąg Vltawa z Bohumina do Moskwy. Zdjęcia ze stacji możecie sobie pooglądać pod tym adresem: http://www.hanys.cal.pl/galeria/search.php?show_result=1&page=1
by linia kolejowa była aktywna to powinno przejechać minimum 40 pociągów na dobę a nie jeden na trzy dni. Stacja Chałupki jest prawie pusta a ruch z Czechami również minimalny. Panowie to jest agonia kolei niestety Ten ruch w nocy ,podejrzewam jest transportem wagonów złomowanych do czeskich hut
Media robią z igły widły, piszą kolejne tematy, że remont nie wypali, tylko, żeby zrobić sensację. Ja się osobiście tym nie przejmuje, remont będzie i tyle.
Nie było mnie dzisiaj, także nic nie słyszałem. Ciekawe co z decyzją środowiskową "niezbędną" do remontu linii.
wszyscy chyba odcięci od internetu :p
jechało coś dzisiaj?
A ja na temat w przeciwieństwie do trolli. Kolej jest dużo bezpieczniejsza od busów i dlatego powinniśmy dążyć do rozwoju kolei i ewentualnie komunikacji miejskiej oraz całkowitej rezygnacji z komunikacji busowej w Wodzisławiu, Jastrzębiu, Żorach, Rybniku i okolicy! W busach giną ludzie prawie codziennie... Tylko kwestią czasu jest kiedy usłyszymy o ofiarach śmiertelnych busów na A1 i A4. Nie ma idealnie bezpiecznego środka lokomocji ale najbardziej niebezpieczne są busy i należy je całkowicie wyeliminować z naszych dróg!!! Tego należy się domagać od parlamentarzystów. A od władz regionu i miast zwiększenia środków na dotacje dla kolei!!! A jeśli nasz parlament tego nie poprze to poruszmy problem przed komisją europejską. Niech zakażą przewożenia ludzi w busikach! Tylko autobusy, taksówki i pociągi powinne wozić ludzi!!! Za dużo się wypadków naoglądałem żeby zmienić zdanie na ten temat. Poza busikami bardziej niebezpieczne są tylko motocykle ale motocyklami nikt nikogo nie wozi zarobkowo, a busiarze zarabiają na tym i stwarzają ciągłe niebezpieczeństwo. Nie mówi się ile osób ulega wypadkom wysiadając z busów np. na skrzyżowaniach czy pod światłami. To kolejna patologia busiarstwa które należy wyplenić z naszego kraju raz na zawsze!!! Pomóżcie każdy w swoim mieście tępić busiarstwo na różne sposoby i uświadamiać znajomych, sąsiadów, kolegów, koleżanki, rodzinę aby NIE JEŹDZILI busikami ryzykując swoim życiem.
W którym miejscu mój komentarz naruszył regulamin? Zastanów się Czarnota albo jakiś inny.
Ktoś chce tutaj specjalnie zniszczyć dyskusję, i trolluje. Nie wiem czy to nie ma związku z referendum bo a tematy tutaj uderzają we władze. No cóż admini powinni te wpisy z jednego ip usunąć albo zablokować. Dziękuje panie Arturze za wyjaśnienie. Ciekawe co na to jakiś niepodpisany koleś który twierdził że z Pszowa do Olzy pociągi od 10 lat nie jeździły! I co Panie kolego? wyjaśniło się!
w wodzislawju brakuje prondu . apokapipsa . bendziemy na zasilaniu z szafy
LUDZIE SPOKUJ
GDZIE jest policja ja sie pytam ?
Dokladnie!!!
5 marca [*] pamiętamy
przepraszam, za komuny było lepiej
co cie to obchodzi kim jestem? moje zycie moja sprawa
NIE MIESZAJ SIE W SPRAWY POLITYCZNE, PO CO LUDZIE SIE WTRONCAJO?
powiedzcie mi ludzie. czego jeszcze TUSK nie wymysli? na kogo wy glosujecie... skandal
Jak tak dalej pujdzie to cygani już nie bendom chcieli kraść !
sprawiedliwosc musi byc po naszej stronie !
po co bomby człowieku?ja nie rozumiem takich ludzi, wojna=zło
wydobycie węgla w polsce coraz mniejsze. Co sie dzieje? przecież płace za wode, tyle co mój sąsiad
jesli nie wiesz o co chodzi w tym temacie to chodzi o pienodndzie
Odcinek Olza - Syrynia został zamknięty niedawno. Bzdurą jest, jak ktoś napisał, że linia jest nieczynna od 1997 roku. Jeszcze 4 lata temu jechał skład z KWK Borynia z kamieniem do Bukowa, przez Wodzisław, Olzę. Co do prędkości szlakowej na stacji w Wodzisławiu. W sumie jest 40km/h, jednak zdarzało się, że lokomotywy na torze nr 1 przez stację sobie przyspieszyły do tych 60km/h i potem hamowały do 30km/h.
Tylko że takich wypadków jak pod Szczekocinami było w Polsce kilka w ciągu ostatnich 60 lat. A w busach giną ludzie prawie codziennie... Tylko kwestią czasu jest kiedy usłyszymy o ofiarach śmiertelnych busów na A1 i A4. Nie ma idealnie bezpiecznego środka lokomocji ale najbardziej niebezpieczne są busy i należy je całkowicie wyeliminować z naszych dróg!!! Tego należy się domagać od parlamentarzystów. A od władz regionu i miast zwiększenia środków na dotacje dla kolei!!! A jeśli nasz parlament tego nie poprze to poruszmy problem przed komisją europejską. Niech zakażą przewożenia ludzi w busikach! Tylko autobusy, taksówki i pociągi powinne wozić ludzi!!! Za dużo się wypadków naoglądałem żeby zmienić zdanie na ten temat. Poza busikami bardziej niebezpieczne są tylko motocykle ale motocyklami nikt nikogo nie wozi zarobkowo, a busiarze zarabiają na tym i stwarzają ciągłe niebezpieczeństwo. Nie mówi się ile osób ulega wypadkom wysiadając z busów np. na skrzyżowaniach czy pod światłami. To kolejna patologia busiarstwa które należy wyplenić z naszego kraju raz na zawsze!!! Pomóżcie każdy w swoim mieście tępić busiarstwo na różne sposoby i uświadamiać znajomych, sąsiadów, kolegów, koleżanki, rodzinę aby NIE JEŹDZILI busikami ryzykując swoim życiem.
ale po drogach przemieszcza si ok 80 milionów pojazdów i ok 100 milionów ludzi rocznie i jak kolej przy tym wygląda?
Na drogach ginie ponad 4000 osób rocznie i nikogo to nie martwi.
na stacji Wodzisław nie obowiązuje żadna szybkość , gdyż tam nic nie przejeżdża
człowieku ,skąd się urwałeś 3 marca była 1 rocznica katastrofy kolejowej pod Szczekocinami .Zginęło 16 ludzi a 90 zostało rannych i co ty o busach bajdużysz .Każdy wypadek kolejowy pociąga zawsze za sobą dużo ofiar i im więcej ludzi jest przewożonych ,tym ofiar jest więcej, a niestety w większości przyczyna katastrof jest błąd ludzki .Nie ma bezpiecznego środka lokomocji, są tylko większe czy mniejsze wypadki czy katastrofy A swoją droga jakie z Ciebie pogotowie , chyba że seksualne
Artur jest jakiś link do artykułu w Dzienniku Zachodnim? Co pisali dokładniej? Jakieś nowości? Może coś o decyzji środowiskowej?
jaka prędkość obowiązuje na stacji w Wodzisławiu?
Dzisiaj był wypadek busa pod Sierpcem który zahaczył o wiadukt kolejowy - oczywiście były trupy. Prawie zawsze jak jest jakiś wypadek busa - giną ludzie. Wynika to z tego, że busy mają bardzo słabą konstrukcję i są produkowane głównie na rynki wschodnie. W Niemczech busami wozi się paczki ale nie ludzi! Warto walczyć o nowoczesną i bezpieczną kolej dla Wodzisławia bo busy są niebezpieczne!!!
a swoja drogą, czy Was kobiety nie pociągają tylko pociągi ? Mam nadzieję ,że kochacie normalnie ?
@so zxc no to widzisz jak załatwili nasz region, nawet skarpy nie odbudowali, czy nie było to czasami w 1997 roku? @Bystrzak dobre i to gdyby więcej osób miało miejscówki jak ty mielibyśmy rozkład jazdy pociągów towarowych gotowy :D ja mieszkam niestety 6 km od linii :(((
Na słuch tylko obserwuje, widoku na tory nie mam żadnego;)