Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wodzisław odcięty od świata

Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...

Wodzisław odcięty od świata

Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:

1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?

2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.

3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.

4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice –  Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.

Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.

Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.

cdn.

Piotr Adamczyk

Towarzystwo Entuzjastów Kolei

Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:

http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf

http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

6423 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~?? (83.5. * .227) 21.02.2013 13:34

ktoś wie które to tory?

~?? (83.5. * .227) 21.02.2013 11:00

Tory za i wyładunkowe nr 86, 88 - należą do PKP CARGO S.A. Które to nie wiem bo na mapce nie ma takiego numeru http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/03.12.2012/P_12-13_Z_2.8_w.3.pdf

~pytania (83.5. * .227) 21.02.2013 10:55

ten rozjazd z 4 torów na KWK 1 maja powinien zostać również zmodernizowany nie ma co. Tak aby wyjazd z tej części stacji był możliwy z i do Chałupek. Ciekawe ile takie coś kosztuje i czy PKP może to zrobić? Właścicielem wszystkich torów na stacji jest PLK?

~do studenta wrocławskiego (88.208. * .148) 20.02.2013 22:35
oceniono 8 razy
-6
Zgłoś

ucz się chłopie ucz, .......a będziesz bezrobotnym

~student wrocławski (80.238. * .20) 20.02.2013 22:15
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Fotografujcie busiki - nie tylko w kontekście ITD czy policji (jeśli stwierdzacie jakieś nieprawidłowości) ale także dlatego, że za kilka lat to będzie historia. Młodsi nie będą chcieli wierzyć że rodzice dali się wozić takim g...em. Za kilka lat transport szynowy dogoni poziom zachodnio-europejski w Polsce. Takie są zalecenia Komisji Europejskiej.

~do entuzjastów kolei (88.208. * .148) 20.02.2013 21:01
oceniono 12 razy
-12
Zgłoś

wyprzedziłeś mnie , chciałem Wam to miejsce zaproponować,ale skoro już jet temat to weźcie też to pod uwagę Z grzeczności o Gliwickiej na wspominałem, no ale stało się ,stół i nożyce

~do poniżej (80.238. * .126) 20.02.2013 20:43
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

a w Rybniku na Gliwickiej jest jedna sala specjalnie dla ciebie :)

~do etuzjastów kolei (88.208. * .148) 20.02.2013 20:42
oceniono 11 razy
-11
Zgłoś

jeszcze u strażaków w Bełsznicy jet pusta sala

~do poniżej (80.238. * .126) 20.02.2013 20:33
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

weź se gościu następnego browara wypij to uśniesz i do rana nic pisał nie będziesz bo już głupio piszesz widać że promile masz.

~do entuzjastów kolei (88.208. * .148) 20.02.2013 19:10
oceniono 17 razy
-17
Zgłoś

w Osinach oddali świetlicę która stoi pusta. Proponuję wynająć ją i możecie sobie tam budować makietę kolei. Spełnią się Wasze marzenia .

~do poniżej (83.5. * .227) 20.02.2013 15:16

Z mapki wynika że podłączenie tych 4 torów do szlaku na Chałupki byłoby bardzo potrzebne w kontekście postoju na stacji składów towarowych lub korzystania z rampy. Najlepiej jednak gdyby do Turzyczki dobudowano jeden tor wtedy odcinek jednotorowy do Olzy znacznieby się skrócił.

Artur Klimek 20.02.2013 14:27
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/39/Wodzislaw_Slaski.png

~do przeróbki (83.4. * .100) 20.02.2013 14:24

ciekawe czy przerobią te wspomniane 4 tory tak aby dało się na nie od Chałupek wjechać? Chodzi mi o to: http://img835.imageshack.us/img835/4953/swdo.jpg

Rodowity Wodzisławianin 20.02.2013 12:39
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jeszcze dodam, że oczywiście po odbudowie linii Leszczyny-Makoszowy ( na razie nie ma na nią pieniędzy) jest szansa na stworzenie korytarza transportowego z centrum Polski-GOPu przez Rybnik i Wodzisław do Czech, wtedy zapewne zwiększyłby się ruch towarowy a przepustowość mogłaby być ograniczona. Dla potrzeb transportu z kopalń i zakładów ROW do Czech jest ona chyba wystarczająca nawet teraz. To, że w ciągu doby jedzie kilka składów towarowych nie oznacza, że linia ta nie ma przepustowości. Śmiało teraz mogłoby jechać nią jeszcze dwa razy więcej składów w ciągu doby.

Rodowity Wodzisławianin 20.02.2013 12:28
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Nie warto dyskutować z tymi co się naśmiewają, niech sobie głupoty dalej piszą.
Wracając do tematu. Oczywiście mijanka powinna zostać odbudowana bo to przyniosło by zwiększenie przepustowości lini, aczkolwiek jeżeli podniosą prędkość to nie będzie tragicznie bo przejazd z Wodzisławia do Olzy zmieści się w 12 minut. W Olzie będzie modernizacja rozjazdów w celu lepszego wykorzystania stacji jako mijanki. Na szczęście PKP Cargo wykorzystuje coraz bardziej linię przez Wodzisław. Myślę, jednak, że ilość pociągów na lini Chałupki-Racibórz wynika głównie z przewozów Racibórz-Kędzierzyn Koźle i dalej Opole-Wrocław/Poznań nawet port Szczecin/Świnoujście a nie Racibórz-Nędza-Rybnik. Wszystko co na Słowację/Węgry z tej części pewnie jedzie tym szlakiem. Co do naszej 158 to nie tyle przepustowość jej samej jest ograniczeniem ( jest wciąż wiele godzin gdy nic nie jedzie) ale ogólnie przepustowość z GOPu do Rybnika w tym brak remontu ważnej linii z Leszczyn do Makoszów. Tym samym obecnie przez Wodzisław idzie już większość ruchu towarowego z ROWu na Czechy/Słowację/Austrię ale z samego ROWu nie jest go za dużo. Przepustowość dla tego ruchu wydaje się narazie wystarczająca.

Artur Klimek 20.02.2013 11:20
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Dlatego przez Wodzisław puszczają mało pociągów, bo jest mała przepustowość szlako i niska prędkość. Głównie chodzi o odcinek Wodzisław - Olza. Przejedź się do Krzyżanowic i zobacz ile tam w dobie jeździ składów towarowych. Cysterny, węglarki, kontenery, wagony kryte. Jesteś ograniczony i tyle, masz pisać pierdoły to nic nie pisz.

~rozsądek (80.238. * .20) 20.02.2013 11:06
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

nie ma kopalń węgla w Wodzisławiu ale w Rybniku, Jastrzębiu, Radlinie i Rydułtowach są i bez kolei nie dałoby się go wywieść

~do poniżej (88.208. * .148) 20.02.2013 10:35
oceniono 5 razy
-5
Zgłoś

pytam po co komu mijanka jak kiedyś 90% PRZEWOZÓW TOWAROWYCH to był transport węgla z kopalń, których niestety na naszym terenie już nie ma i nie będzie, a jak chcecie pojeździć sobie drezynką to wykupcie sobie linię kolejową

Artur Klimek 20.02.2013 10:33
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Jak se zbudujesz drugi tor to będziesz miał mijankę. DEBILU.

~?? (170.64. * .72) 20.02.2013 10:30
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Czyżowice to JEST mijanka? a kiedy tam ostatnio byłeś?

~do pomiżej (88.208. * .148) 20.02.2013 10:23
oceniono 4 razy
-4
Zgłoś

ale Wy jesteście debilni , przecież Czyżowice to jest mijanka

Artur Klimek 20.02.2013 10:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ma 150m. Poza tym kozioł kończy się i zaczyna się ściana dworca. Tor można by było zbudować z drugiej strony. Tylko po co? Połowa odcinka z Wodzisławia do Olzy jest właśnie w Czyżowicach. I to właśnie tą mijankę trzeba odbudować.

~yo (93.159. * .194) 20.02.2013 10:12

Ale chyba wiele by to nie kosztowało gdyby zrobili zjazd w drugą stronę? No chyba, że bocznica jest za krótka...

Artur Klimek 20.02.2013 10:05

Bocznica prowadzi tylko do placu ładunkowego i zakończona jest kozłem oporowym. Nie ma możliwości mijania się pociągów.

~bernaś (93.159. * .194) 20.02.2013 10:04
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Jest bocznica kolejowa, którą okoliczni mieszkańcy zasypują sukcesywnie popiołem, bo im szkoda tracić kasę na wywóz

~ciekawy (83.4. * .100) 20.02.2013 09:32

na stacji w Bełsznicy jest jeden czy dwa tory?

~do dronik (88.208. * .148) 20.02.2013 00:45
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

mowa jest srebrem a milczenie złotem

~dronik do nostalgii (80.238. * .20) 20.02.2013 00:06
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Parowóz z pewnością z tej samej epoki co busiki drabasowskie ale jakże sentymentalny w przeciwieństwie do busików...

~nostalgia II (88.208. * .148) 19.02.2013 23:45
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Kolorowych snów, i niech Wam się przyśni piękna ,czarna , błyszcząca lokomotywa parowa

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 23:31
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Teraz już idę naprawdę spać :) a jutro z rana jak mi ktoś poniżej doradził do lekarza he he ... :) Pozdro

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 23:27
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

http://postimage.org/image/f7edp04ux/
http://postimage.org/image/azjlg93fd/

~do Artur Klimek i (88.208. * .148) 19.02.2013 23:27
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

chłopcy, ja widzę, że Wy jesteście naprawdę pokręceni. Tu bez lekarza się chyba nie obejdzie

Artur Klimek 19.02.2013 23:23

Narazie. BTW link nie działa.

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 23:18

Jutro trzeba wcześnie wstać do pracy więc idę spać :) Dobranoc http://postimage.org/my.php?gallery=yxh9px6

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 23:04
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Tak jeszcze ciekawostka z rozkładu który posiadam to w tym czasie z Rybnika wyjeżdżał pociąg do Budapesztu o godz : 0:26 i Burgasu o godz: 21:03

Artur Klimek 19.02.2013 22:51
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Piękny rozkład! W dobie z Wodzisławia odjeżdżało 40 pociągów pasażerskich! A gdzie towarowe... Kurcze, chciałbym taki rozkład znów. Dużo było równoległych jazd w kierunku Chałupek. Że też nikt nie ma zdjęć, to jest niemożliwe!

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 22:37
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Odpowiedź błędna :) prawidłowa brzmi : http://postimage.org/image/mwb80q5cp/

~Toffi (83.30. * .62) 19.02.2013 22:32
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

wersja czytelna :) http://postimage.org/image/qz28zszh5/

Artur Klimek 19.02.2013 22:28
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Strzelam, że 1994/5 Wtedy jeszcze istniała linia Orzesze - Gierałtowice. Robi wrażenie 20 par do Rybnika!

~Toffi do Artura Klimek (83.30. * .62) 19.02.2013 22:15
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Lubię słuchać lub tak jak tu czytać ludzi z pasją . Podziwiam zainteresowanie i zaangażowanie :) dlatego proszę się nie zrażać Panie Arturze wpisami ludźmi którzy za pasję obrali sobie narzekanie i udowadnianie że wszystko jest marnością . Mnie osobiście zawsze interesowała komunikacja ta autobusowa ale i kolejowa nie jest mi obojętna :) Pamiętam również czasy gdy gnały koło siebie dwie lokomotywy aby w Turzycce na rozwidleniu się pożegnać. Jestem za tym aby nie dopuścić do degradacji koleji w Wodzisławiu jak uczyniono w Jastrzębiu. Mam coś co nie jest zbyt czytelne ale zapewniam że prawdziwe rozkkład PKP z stacji w Wodzisławiu. Zagadka z którego roku ??? http://postimage.org/image/nc4vcpkt5/full/