Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
włąsnie dlatego że jesteś Wodzisławianinem tylko od 33 lat bliżej ci do Jastrzębia ( z wiadomych osadniczych względów). Ja od Jastrzębia wolę Rybnik i cieszę się, że Rybniczanie wspólnie z nami walczą o remont lini do Chałupek. Nie piszmy tu jednak o animozjach ale lepiej porozmawiać na argumenty i coś robić. Bardzo dobrze że TEK działa i chciałem napisać, że grupa miłośników kolei z powiatu wodzisławskiego w znacznym stopniu przyczynia się do remontu. Wtajemniczeni wiedzą więcej i tyle w temacie. Animozje kibicowskie na bok to dobre dla nastolatków, ludzie kulturalni potrafią zawsze się porozumieć (zarówno z Rybnika i Jastrzębia).
"Mimo wcześniejszych zapowiedzi, podczas dzisiejszego strajku nie jeździły prawie wszystkie pociągi Kolei Śląskich. Zostały zatrzymane przez strajkujących dyspozytorów Polskich Kolei Śląskich. " Cytat z portalu tuwodzislaw, dziennikarski profesjonalizm aż w d... szczypie :P http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,strajk-odczuli-tez-pasazerowie-kolei-slaskich,wia5-3266-5564.html
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] No niestety ale górnictwo niesie spustoszenie. Szczególnie jeśli wydobywa węgiel na zawał tak jak w Jastrzębiu. Tory trzeba co chwilę naprawiać tak samo drogi. Poza tym tworzą się zalewiska tak jak na Bziu czy w okolicach Szotkówki.
mają naprawiać szlak PKP, ciekawe
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Trzeba być kompletnym idiotą aby pisać o potyczkach psychopatycznych kiboli pod artykułem o komunikacji...
Ja tam nie muszę się pod nikogo podszywać. Jestem wodzisławianinem od 33 lat. Wiem boli was to, że ktoś z Wodzia może bardziej lubić J-bie niż Rybol. A Rybnika już nienawidzę od 12 lat, kiedy to , być może i twoi sąsiedzi zadźgali nożem mojego kolegę z sektora. Więc nie pisz takich bzdetów o podszywan
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Sam wszczynasz chamskie dyskusje podszywając się pod wodzisławianina a jesteś tak naprawdę ze wsi Jastrzębie i nienawidzisz cywilizowanych miast i cywilizowanych ludzi. Twoje wpisy są pozbawione merytorycznej treści bo jesteś głupi, a głupi osobnik nie może napisać nic mądrego.
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Oczywiście że tak! Dobra komunikacja to dowód na wszechstronny rozwój miast. Zostawmy Jastrzębie z busikami, a my rozwijajmy transport szynowy tak jak robi to Warszawa, Kraków, trójmiasto, Katowice, Tychy i wszystkie inne poważne miasta.
Ja tam bardziej wolę dyskusje z joszczymbiokami ,niż pyszałkowatymi, aroganckimi i źle wychowanymi rybnikersami. Typowym przykładem chama ze słomą w butach jesteś właśnie ty "SR". Uwierz mi, że takie stanowisko prezentuje duża większość wodzisławian. Was to już chyba własne matki nienawidzą.
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] akurat linia do Chałupek nowoczesna i szybka to wspólny interes Rybnika i Wodzisławia.
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] @haka No my w Rybniku mamy na dworcu elegancko wyremontowaną toaletę na dworcu przystostowaną także dla osób niepełnosprawnych :) No ale my jesteśmy cywilizowanym miastem. @stop/OW - świat stanąłby na głowie jeśli rybniczanin broniłby jastrzębskiego ruskiego kołchozu który jest najbardziej odciętym i odizolowanym od świata ośrodkiem w Polsce. Tak samo jak prostackie jest Jastrzębie tak samo i prostackie komentarze niegodne aby z nimi polemizować ;PP
Proponuję odblokować wszystkie wychodki które są zabite dechami na trasie Wodzisław Katowice a będziemy się czuć jak w nowoczesnej Europie
Mamy trasę wodzisław - Rybnik, przez ostatnie 20 lat, ile wydano pieniedzy na te13-14km drogi, a ile wydano na szlak kolejowy Wodzisław - Rybnik. Może ktoś wie, a to by było ciekawe zestawienie.
Na którymś z forów dot szlaku do Chałupek i jego rewitalizacji przeczytałem taką informację, że w perspektywie 10-letniej utrzymanie kilometra szlaku kolejowego jest o połowe tańsze od kilometra drogi asfaltowej. To wydaje mi się ciekawa informacja, zakładając, że prawdziwa.
Oj mnóstwo wody w rzekach upłynie zanim władze, różnych szczebli postawią na kolej i np będą odtwarzać nieczynne szlaki kolejowe. Po pierwsze trzeba na to mnóstwo pieniędzy których nie ma, przynajmniej tak wszyscy będą mówili. Po drugie władzy się to trochę nie opłaca, stawiają na ruch samochodowy ze względu na dochody z różnego typu podatków, mandatów z fotoradarów itp. Na kolei tego nie ma i na dodatek na całym świecie do tej kolei się dopłaca. Także piękne jest to co napisałeś ale niestety mało realne. Przynajmniej przez jakieś najbliższe 10-15 lat.
To jest pewne, że rybnikersy nas prowokują podszywając się za jednych i drugich, a my obrzucamy się na wzajem błotem. I to im w tedy pasuje, bo czują się tacy potężni.
Rybniczanin was sprowokuje a wy się dajecie podpuszczać jak małe dzieci :) Wodzisław i Jastrzębie to miasta które trudno porównywać, bo jest między nimi dużo różnic, a każde ma w różnych sprawach przewagę nad drugim. Na pewno nic nie ugramy obrzucając się wzajemnie błotem i udowadniając, że to moje miasto jest "lepsiejsze". Powoli trzeba przygotowywać się do ruszenia tematu odbudowy kolei w Jastrzębiu, i połączenia w obie strony, tj. do Pawłowic (+ odcinek Żory-Orzesze) i Wodzisławia, niekoniecznie przez Godów, ale np. po dawnej linii towarowej z Wodzisławia do kopalni Moszczenica. Brzmi to jak abstrakcja, ale to nie jest wcale takie niemożliwe, tylko potrzebna jest po pierwsze współpraca a nie kłótnie.
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Zmieńcie system minusowania i plusowania bo są nieuczciwi użytkownicy którzy potrafią dodać sobie kilkanaście plusów w ciągu minuty. Być może ktoś znalazł sposób jak to można robić ale na pewno jest to praktyka nieuczciwa. A jak ktoś coś na przekór napisze to od razu minusują. Wprowadźcie zasadę że z jednego IP można oddać tylko jeden głos. Wyeliminujecie wtedy oszustów.
Artykuł dotyczy Wodzisławia, trzymajmy się tematu.
to nie piszcie głupot na temat Jastrzębia piszcie sobie o Wodzisławiu proste????
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Wpisy pana ja1 są nie na temat i powinne być kasowane. Temat dotyczy "odcięcia Wodzisławia od świata" a więc spraw komunikacyjnych. A pan ja1 produkuje się na temat Jastrzębia które leży poza zasięgiem terytorialnym Nowin Wodzisławskich. Proszę usunąć te jego komentarze bo one tylko niszczą całkiem merytoryczną dyskusję o problemach kolejowych i autobusowych w Wodzisławiu.
Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Nie czuję się niczyim pieskiem ale władze naszego miasta zaczynam bardzo doceniać. Niby mówią że z pustego i Salomon nie naleje, a pan Kieca mimo że ma mało pieniędzy potrafi dość rozsądnie dzielić budżet. Plany związane z parkiem rozrywki są całkiem imponujące. Wybudowanie nowej drogi wraz z dużą estakadą nad torami to przedsięwzięcie za bardzo nie spotykane nawet w skali regionu. Wyjście z przebrzydłego i nielubianego jastrzębskiego MZK to też krok naprzód w dziedzinie poruszania się po mieście. Więcej plusów niż minusów. Uważam też że ta kadencja Kiecy jest lepsza niż poprzednia. :) Ty uważasz inaczej? Podaj argumenty.
Kłamstwo numer 1 "2/3 Jastrzębia należy albo do rolników albo do nadleśnictwa albo do kopalń - i to dowód na to, że to nie jest normalne miasto
Kłamstwo".
Kłamstwo numer 2 "A gdzie jakieś centrum?" Centrum tworzy oś ulicy A. Piłsudskiego
Kłamstwo numer 3" Gdzie jakiś biznes poza kopalniami?"Daleko nie bede szukał Prymat, Hadex, JASFBG
Gdzie jakieś porządne place czy rynek?Rynku nie ma tak samo jak takie wiochy jak Nowy York czy inne Katowice.
Kłamstwo numer 4" Gdzie komunikacja, gdzie dworce?"Komunikacja wewnatrz miasta dobra, dworzec jest na ulicy Północnej.
Kłamstwo numer 5 "Gdzie jakieś porządne drogi?" Akurat drogi są jedne z najlepszych w okolicy Rybnik za jakieś 100 lat osiągnie ten poziom.
Gdzie jakieś imprezy? Gdzie domy kultury?Imprez jest dosyć dużo, domy kultury również są.
. Tutaj nie wiem o co ci chodzi kompletnie " Jastrzębie to raczej rodzaj przykopalnianej osady którą rządzą różne leśne dziadki... "
Juz mówiłem centrum miasta jest, 60 lat chyba 50 "Wstyd, że przez 60 lat istnienia nie dorobiliście chociaż maleńkiego centrum, choćby takiego jak w Rydułtowach"
Tutaj mnie oświeć panie miastowy, a później grzecznie weź swój stary samochód z parkingu w moim mieście pod naszymi zakładami pracy ok?"Byliście wiochą i nią zostaniecie a wiesz czemu?"
Inteligent od 10 pokoleń wstecz sie odezwał" Bo w Jastrzębiu nie ma inteligentnych ludzi którzy by popchali to miasto do przodu. Sami górnicy i ludzie bez szkół... I dlatego jest jak jest."
ringo wydaje się że to taki piesek dingo władzy, który wychwalać może nawet leżącą kupę na rynku bo jastrzębie rynku nie ma. Wodzisław ma szansę na rozwój i kolei i transportu a nawet przemysłu i firm ale trzeba o to walczyć i pracować a nie tylko pisać komentarze jaka to galeria w wodzisławiu będzie super albo że linie wyremontują. a tak wyremontują ale to największa zasługa nowin.pl i ludzi którzy piszą tu na forum i walczą o jej remont a nie władz które zawsze budzą się z ręką w nocniku. Nie ma o czym gadać Wodzisław na chwile obecną jest znacznie gorszy niż Jastrzębie prawie pod każdym względem, a o pociągach kolei śląskich jakie są lepiej już nic nie pisz bo się tylko ośmieszasz.
2/3 Jastrzębia należy albo do rolników albo do nadleśnictwa albo do kopalń - i to dowód na to, że to nie jest normalne miasto. A gdzie jakieś centrum? Gdzie jakiś biznes poza kopalniami? Gdzie jakieś porządne place czy rynek? Gdzie komunikacja, gdzie dworce? Gdzie jakieś porządne drogi? Gdzie jakieś imprezy? Gdzie domy kultury? Jastrzębie to raczej rodzaj przykopalnianej osady którą rządzą różne leśne dziadki... Wstyd, że przez 60 lat istnienia nie dorobiliście chociaż maleńkiego centrum, choćby takiego jak w Rydułtowach. Byliście wiochą i nią zostaniecie a wiesz czemu? Bo w Jastrzębiu nie ma inteligentnych ludzi którzy by popchali to miasto do przodu. Sami górnicy i ludzie bez szkół... I dlatego jest jak jest.
A z OWN w Jastrzebiu jest jeden podstawowy problem,( OWN to ten zielony teren za szpitalem górniczym.) znaczna część terenu to własność nadlesnictwa Rybnik i jakoś dziwnym trafem nie pozwalaja na zagospodarowanie tego terenu, sprzedać tez się nie kwapią. To tyle w kwesti wspaniałym rybniczersów.
A może to jest taki chwyt, ludzie będą do Wodzisławia przyjeżdżać i nie będą mogli stąd wyjechać, bo pociągi nie jeżdżą, autobusy też średnio, i będzie się zwiększała liczba mieszkańców :)
Ringo proszę cię nie ośmieszaj sie. Przez ostatnie pięć lat , najwięcej ZREALIZOWANYCH inwestycji powstało właśnie w J-biu(w Wodzisławiu tyle nie powstanie nawet przez najbliższe 30 lat). Przestań powielać stereotypy, które może były aktualne, ale kilkanaście lat temu, a dzisiaj to masz wyraźny kompleks Jastrzębia. Poza tym co trzecia osoba z Wodzia pracuje w SJZ, bo w Wodziu największym pracodawcą jest urząd miejski. A ty tu wyskakujesz z 6 pociągami dziennie, które na dodatek wożą powietrze. I na koniec: jeżdżę trochę po regionie i widzę co się dzieje.
rybiczersi cos dla was i o was http://wiadomosci.onet.pl/wideo/mieszkaniec-rybnika-walczy-ze-smogiem,111055,w.html . Lepiej przestańcie w piecu palić workami szmatami i petami, zamiast napisać się o tej waszej metropolii zapyziałej
ringo nie masz żadnego pojęcia o kolei jęsli piszesz o tym że jest lepiej niż w listopadzie! Wydaje mi się że jesteś tubą prezydenta. Zrób coś w sprawie kolei a nie tylko pisz jak to świetnie jest w Wodzisławiu. Świetnie jest bo min. ludzie z TEK zaczęli działać. Gdyby nie opór i naciski społeczeństwa wierz mi remontu by nie było.
Szybko ci odpowiem, budynek GCK (tam mieściło sie kino Panorama) był własnością spółki JSW i go sobie sprzedali. Kino już dawno istnieje nazywa się Centrum, więc o jakiej degradacji ty mówisz? A co tam bedzie to nie wiem niezbyt mnie to obchodzi a najlepsze jest to że pisze to koleś któremu browar z własnym piwem zamienili na sklepiki w galerii, to dopiero jest degradacja miasta, zamiast produkcji handel obcymi markami tak trzymac brawo.
Odśnieżonymi chodnikami to mogą się chwalić wioski a nie miasta. Jeśli Jastrzębie jest takie bogate to dlaczego dopuszczono do likwidacji Kina Panorama? Kolega z Jastrzębia powiedział mi wczoraj że powstaje tam ...Biedronka. Większej degradacji w mieście nie można się spodziewać jeśli kina czy domy kultury zamienia się na Biedronki. Zresztą ten artykuł nie powinien nazywać się Wodzisław odcięty od świata tylko Jastrzębie odcięte od świata. Bo mimo pewnych perturbacji pociągi do Wodzisławia dojeżdżają i jest ich więcej niż jeszcze w listopadzie. W Jastrzębiu perspektyw na poprawę sytuacji transportowej mieszkańców nie ma, a w Wodzisławiu są bo po remoncie linii kolejowej do Chałupek i budowie nowego przystanku w centrum możemy mieć rzeczywiście szybką kolej miejską z połączeniami do Ostrawy i Katowic co chwilę.
Czyli mniej więcej tyle ile do Chałupek przed zamknięciem linii. Dzięki za info
no tak, sam byłem zaskoczony
jak na takie ogryzki to i tak niezły wynik
ja widziałem jakoś tydzień temu, jechało gdzieś 25 osób.
na ogryzkach jeździ w porywach kilkanaście osób
ringo nie pisz głupot wystarczy popatrzeć na zamiatane chodniki w jastrzębiu, dofinansowanie instytycji, sport. do tego jest galeria, są markety. z kolei mogliby korzystać w Wodzisławiu o ile będzie więcej połączeń do Katowic a może i Skarbek do Warszawy.
No generalnie to bogactwo na całym Śląsku tak widać, smrodliwy zapyziały Rybnik to zapewne metropolia co?
Jastrzębie może i jest bogate ale tego bogactwa u was w ogóle nie widać! Nadal wasze miasto wygląda jak relikt minionej epoki. Mentalność władz miasta wiejska. Zawsze jesteście na szarym końcu w każdym rankingu i zestawieniu poza płacami które napędza tylko jeden pracodawca czyli JSW. W niczym się nie potraficie wybić. To najlepszy dowód na to że "pieniądze to nie wszystko". Brakuje wam zdecydowanie myślących ludzi u steru władzy... Za 10-15 lat możecie być ośrodkiem porównywalnym z Wodzisławiem bo nic nie wskazuje na to żeby miał u was nastąpić jakiś rozwój.