Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
punkt widzenia zmienia się wraz z punktem siedzenia :)
No widać że władza go zmieniła, ma się dobrze, zarabia kasę o jakiej 99 % z nas nawet nie marzy, a mieszkańców ma już w doopie
racja za otwartość ceniłem prezydenta ale ostatnio cisza i nawet pytania do prezydenta zlikwidowali
Był taki czas że prezydent odpisywał na forum i odpowiadał na stronie na pytania, i to była nowa jakość, ale widać że dorównał już do utrwalonych wodzisławskich standardów, czyli olewania i braku dialogu z mieszkańcami. Wniosek jest jeden - czas na zmiany. Myślę, że temat komunikacji - jak wiele innych - ta władza ma w d... i w ogóle nie interweniuje, gdyby coś robili to na pewo by nie zapomnieli się swoimi działaniami pochwalić, nawet gdyby nic z tego nie wyszło.
Brama może i jest, ale stoi w szczerym polu, gdzie nie ma nic...
południowa brama Polski jest ZAMUROWANA
?????
czy wiesz jaka jest różnica między syfilisem a kanarkiem? ---Złap, to zobaczysz
tu szyna ,tu szyna, tu Antek, tu maszyna. Maszyna łub i Antka nie ma
Zastanawiam się dlaczego marnuje się infrastruktura po dawnej stacji Klockiewicz. Tam jest wszystko i jest nieczynne. Może rzeczywiście nie jest potrzebna kolejna stacja.
Prezydent Kieca reklamuje "Południową bramę Polski" i płaci z miejskiej kasy za taką propagandę. A ta Brama odcięta od świata. To południowa brama czy południowy płot polski? To po co płaci za reklamę takiego płotu?. Odpowiedź: 100 razy łatwiej siać propagandę o tej Bramie i robić mieszkańcom wodę z mózgu (za miejskie pieniądze) niż zrobić coś konkretnego dla miasta
W niemieckich miastach jest zakaz budowy nowych stacji benzynowych w ścisłym centrum miasta. Moim zdaniem budowa w tym miejscu stacji benzynowej to po prostu KPINA!!! Stacje benzynowe powinne być ulokowane z dala od centrum przy wylotowych drogach. Poza tym w Wodzisławiu brakuje miejsc parkingowych, brakuje porządnych obiektów handlowych, rozrywkowych, kulturalnych i sportowych. ALE WOGÓLE NIE BRAKUJE STACJI BENZYNOWYCH! Władze miasta obudźcie się bo marnowany jest piękny areał miasta na którym mogłoby powstać wszystko: hala sportowa, centrum przesiadkowe, galeria handlowa, lunapark, nowoczesne targowisko ale nie stacja benzynowa!!!!!!!!
joł spokojnie bo widać że się flustrujesz. Będzie co najwyżej przystanek a odległość to ok. 1100 metrów.
Baranie, przystanki kolejowe w Tychach są odległe od siebie o mniej niż 500 m, a odległość między dworcem głównym w Wodzisławiu a planowanym przystankiem to co najmniej 1,5 km - tyle samo co między głównym a przystankiem w Radlinie II. Po drugie stacja Wodzisław Śl. Miasto była planowana od lat 60., miała to być podkreślam stacja a nie przystanek, ale dobrze że wreszcie temat w ogóle ruszył.
hm... w sumie to pociąg to nie jest komunikacja miejska która zatrzymuje się co kilometr
ale przecież jest dworzec kolejowy. dla części zmotoryzowanych mogą korzystać z dworca na rybnickiej inni z przystanku na targowej. dla mnie centrum przesiadkowe to przede wszystkim połączenie kolei z dworcem autobusowym plus jakaś restauracja ewentualnie fast food i jest ok. Nie zapominajcie że dworzec jest zaś Wodzisław-Centrum to ma być tylko przystanek. Najważniejszy jest remont torów i wyremontowanie budynku dworca oraz zagospodarowanie placu i budowa dworca-galerii wtedy bedzie ok.
Jeszcze trzeba dodać "miasto drogiej benzyny", zazwyczaj Rybnik i Racibórz zawsze mają dużo tańsze paliwo. Na palcach jednej ręki można policzyć przypadki kiedy ceny były porównywalne.
Wodzisław - miasto stacji benzynowych, na każdej możesz zatankować 100ml i tak sobie jeździć po Wodziu ;p
Leśnica tam trochę przeszkadza, trzeba by ją jakoś przykryć i zabetonować ;)
Problem jednak w tym, że takie miejsce jak "centrum przesiadkowe" potrzebuje dużo, bardzo dużo miejsc parkingowych (zostawiasz auto i siadasz w pociąg/autobus). No chyba, że od początku miał to być zwykły przystanek to inna sprawa.
Ja myślę że będzie można się dogadać z inwestorem. Wybuduje stacje, zazwyczaj na stacji jest gdzie auto postawić bo są miejsca dla kierowców albo nawet tirów a do tego jeśli powstałby jakiś lokal gastronomiczny typu KFC, Burger King albo jakaś pizzeria może restauracja byłoby to fajne uzupełnienie galerii oraz przystanku.
aaa przepraszam, nie wiedziałem, że to już sprzedane. No to już po wszystkim.
No bez jaj...jeżeli tam miałby (a powinien) zostać przeniesiony cały dworzec autobusowy i zrobiony przystanek kolejowy (a dobrze by było gdyby wybudować dodatkowy tor) to po kiego tam jeszcze stacja paliw? No jeszcze bym przełknął to gdyby była ona na obrzeżu tej działku i zajmowała niewielką jej część, ale pewno sprzedadzą wszystko. No cóż, jak wieś to wieś, podjedź swoim autem zatankuj i pruj na Rybnik
kaj jo je kaj jo je......jako stad wyjechac
Jak to w Wodzisławiu... Na centrum przesiadkowe nie ma co liczyć. Teren będzie jeszcze kilka lat straszyć i może kiedyś stanie tam co najwyżej ta stacja benzynowa. Tak samo jak miała być galeria Naviga na PKS (projekt był ciekawy) a zamiast tego powstanie szpetny jednopoziomowy blaszok, jeszcze z głupią nazwą.
Bernaś to fakt dokonany. Miasto chce zarabiać na nieruchomościach a nie kupować je za miliony złotych, a do tego by się to sprowadzało, gdyby miasto chciało zagospodarować plac po byłym PKM. Nawet jak powstanie tam stacja benzynowa, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby koło przystanku Wodzisław - Miasto była sobie stacja benzynowa. Jak niżej pisałem, pilnujmy, żeby remont torowiska wogóle się odbył. A co do sąsiedztwa stacji benzynowej, to przy dworcu głównym PKP w Radomiu jest sporych rozmiarów stacja benzynowa i nikomu to raczej nie przeszkadza.
http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,wodzislaw-zamiast-centrum-przesiadkowego-powstanie-stacja-paliw-,wia5-3266-5459.html
Jeżeli to prawda to byłoby widać, że z jednej strony włodarze mówią że trzeba zrobić przystanek kolejowy Wodzisław-Centrum i centrum przesiadkowe, a z drugiej mają to w...no wiadomo gdzie. Ale mnie się jednak wydaje to być plotką.
Podobno w miejscu parkingu i dawnego dworca WPK ktoś chce wybudować stację paliw!!!!!!! A przecież to idealne miejsce na centrum przesiadkowe. Zaprotestujmy przeciw temu. Stacja benzynowa w tym miejscu to ogromna porażka i ignorancja urbanistyczna!!!!
Pilnujmy tylko, żeby te remonty wogóle się odbyły.
myślę, że teraz jeszcze nie ale po remoncie i wzroście połączeń "podjazd pod dworzec" to ciekawa propozycja
ale ile lat już tą linie Leszczyny-Zabrze odbudowują? Najlepiej byłoby zgrać to w czasie z remontem do Chałupek wtedy mamy magistralę CARGO - GOP-ROW-Czechy do tego możliwość od czasu do czasu szynobusu Wodzisław-Rybnik-Gliwice.
Nareszcie ciekawa propozycja podana przez @ dobra rada pozostałe niektóre wypowiedzi to internetowy bełkot nie przynoszący rozwiązań komunikacji publicznej na terenie powiatu wodzisławskiego, raciborskiego Gminy Gorzyce i Krzyżanowice. Do propozycji wnoszę rozpatrzenie następujących rozwiązań z pominięciem Kolei Śląskich, Przewozów Regionalnych zawiązanie przez naszych samorządowców związku z Kolejami Czeskimi lub działającymi kolejami w Kraju Ołomunieckim http://morava.veolia-transport.cz/dopravni-sluzby/zeleznice-desna/ do obsługi odcinki Chałupki - Racibórz, Chałupki - Wodzisław Śl - Rybnik. Komunikacja odbywałaby się w oparciu o ich tabor wagony motorowe serii 810 (motoraczki), gdyż posiadają zaplecze techniczne i nie powinno być problemów z ich eksploatacją. Przy rozsądnym ułożeniu rozkładu jazdy powinny w wystarczający sposób zabezpieczyć potrzeby naszego terenu i w wyniku potrzeb eksploatacyjnych naturalnie uzyska się połączenie z stacją w Boguminie. To tyle w temacie kolej. W mieście Wodzisław Śl jest nowa komunikacja autobusowa. Pytanie ? Czy konstruktor rozkładu jazdy autobusów ważny od 01.01.2013 uwzględnił rozkład jazdy pociągów pociągów ważny od 09.12.2012 w taki sposób aby ułatwić podróżnym możliwość sensownego skomunikowania. Kolejowa komunikacja zastępcza (autobusy) kończy i rozpoczyna kurs przed dworcem kolejowym w Wodzisławiu tzn. jest miejsce. Czy komunikacja miejska Wodzisławia Śl (niektóre kursy) nie może w taki sposób podjeżdżać bezpośrednio pod dworzec i ułatwiać życie podróżnym.
Wszystko ok, tylko te relacje Czerwionka - Wodzisław... hmmm. Zamiast tego Gliwice - Wodzisław i będzie OK :) W perspektywie tych 3-4 lat można się spodziewać że linia Leszczyny - Gliwice będzie już odbudowana. Natomiast zadanie najpilniejsze to pod żadnym pozorem nie pozwalać na takie rozkłady jak teraz! Bo tak jak w tytule praktycznie odcięto nas od świata (choć sądząc po dacie to autor nie mógł wiedzieć że nawet ten tandetny rozkład nie będzie w pełni realizowany) a teraz będzie jeszcze trudniej walczyć o PRZYWRACANIE normalnych połączeń, bo dla tych durni w kolejach (każdych) podstawą do tworzenia rozkładu jest poprzedni rozkład, a jeszcze dojdzie argument że "ludzie nie korzystają" - i tu trzeba pytać, a komu potrzebne takie ogryzki Wodzisław-Rybnik i w dziwnych godzinach, ani do pracy, ani do szkoły, ani żeby się na jakiś inny pociąg przesiąść !!!!!!!!
popieram we wszystkich punktach. obecnie nie wiadomo czy pociąg który ma jechać pojedzie = nie można liczyć na KŚ = wybieram inny środek transportu.
Ratujmy wodzisławską komunikację. Miasto dobrze zrobiło że wzięło się za autobusy. Teraz czas na pociągi! Władze miasta powinne wpłynąć aby po 1. przywrócić kursowanie wszystkich zapisanych w rozkładzie jazdy pociągów - przecież województwo za to płaci Kolejom Śląskim 2. precyzyjna informacja bo teraz niektóre pociągi jeżdżą a inne nie, skąd pasażer ma to wiedzieć? 3. w korekcie rozkładu jazdy z powrotem domaganie się pociągów relacji Wodzisław-Katowice 4. uruchomienie w perspektywie 3-4 lat szybkiej kolei miejskiej Katowice-Bohumin plus dodatkowe pociągi Czerwionka-Wodzisław oferującej szybki transport szynowy w ramach miast: Czerwionka, Rybnik, Radlin, Wodzisław 5. Przejęcie i remont dworca kolejowego wraz placem i przystostowanie go w przyjasne miejsce dla mieszkańców i pozostawiających tam samochody 6. Pilnowanie PKP czy wywiąże się z obietnicy remontu linii do Chałupek 7. Uruchomienie przystanku Wodzisław-Centrum na wysokości d. dworca PKS. Nie dajmy zrobić z Wodzisławia zadupia jakim jest Jastrzębie!!!
dzisiaj widziałem pociąg KŚ w kierunku Wodzisławia z dwoma wagonami jechał jakoś koło 17:15 a w środku widziałem co najmniej kilkanaście osób, naprawdę aż się zdziwiłem bo wyglądał dość znacznie zapełniony jak na te wszystkie zawirowania w ostatnim czasie!
Jak ja kocham takie pierdolenie głupot. Po kilku dniach takich dojazdów zostanę wylany z roboty, bo to nie szkoła gdzie z wyrozumiałością belfer spojrzy na usprawiedliwienia spóźnień podstemplowane przez kanara czy kasjerkę KŚ. Za wygodną jazdę poprzedzoną kilkudziesięciominutowym oczekiwaniem na wypiździelu na stacji też dziękuję, obejdzie się.
Jeśli pociągi nie jeżdżą przepełnione to tym lepiej dla tych którzy nimi jeżdżą. Mają większą wygodę i więcej przestrzeni dla siebie. :)
Tak, dlatego w Ostrowie, Warszawie, Błotnicy.... itd., zderzały się tylko hmmm wagony pociągów, skoro pociągi się zderzają raz na kilkanaście lat ;)