Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Przyznam, że dla mnie priorytet to Chałupki. Aby nie zrażać sobie drugiej strony nie proszę na razie o więcej. Jak to uda się wywalczyć to i o połączenia bezpośrednie przyjdzie czas zapytać.
a co z bezpośrednimi do Katowic ?
KŚ nieoficjalnie dają pewną nadzieję, że może powrócą (od korekty rozkładu w lutym) pociągi do Chałupek...na razie niestety tylko NIEOFICJALNIE. Pocieszeniem jest to, że są to nadzieje pochodzące z najwyższego szczebla=)
normalnie...szofer z przodku a po busie przeciong hulo
W E-3 prawie zawsze pełno. Gdyby pociągi sensownie jeździły to na pewno część by się przesiadła do pociągu. Niestety na takim bajzlu nikt nie chce polegać i wszyscy wolą autobus.
Codziennie widzę z okna jak pociągi z Rybnika do Katowic i z powrotem jeżdżą puste, nawet w szczycie poniżej 10 pasażerów, a przed zmianą rozkładu frekwencja była przyzwoita, wygląda że przez ten chaos ludzie całkowicie odwrócili się od kolei. Może ktoś wie i napisze, jak się ma frekwencja na buso-ogryzkach z Wodzisławia do Rybnika :P
no a tacy kumple byli, marszałek i prezydent wodzia :/
Teraz protestują?! O tym, że ich partyjny kolega kończy kolej w Wodzisławiu wiadomo było już pod koniec września, teraz to już jest po herbacie...
Wodzisław odcięty od świata i czystego powietrza, a władze od rozumu. Od 22 lat !!! Wciąż nieomal ci sami ludzie !!!
Dlatego coś robią że własnie dostają te baty,ludzie są wk%%%eni na maksa.
dobrze aby rada miasta i prezydent tym się pochwalili publicznie. przecież to znak że coś próbują robić, później dostają baty że nic nie robią ale skąd ludność ma wiedzieć że władza działa?
Normalnie szok, jest uchwała z apelem !!!! http://gmwodzislawsl.peup.pl/pobierz.seam?zbior=1&plikId=212504 :) Szkoda ze ten apel jest jakiś taki ... jakby autorzy nie całkiem wiedzieli o co chodzi. Widać że musiał ich ten artykuł zainspirować, ale nie wszystko dobrze jest przekazane ,nie wiadomo o co chodzi autorom tego apelu, korektor miałby co robić. no i za mało w tym apelu o tych Katowicach, a za dużo o Rybniku... jak na razie to nie przenieśli nam stolicy do Rybnika chyba co ? zamiast pisać o najkrótszej trasie z Katowic do Ostrawy to bzdety o trasie kolejowej z Rybnika do Pragi, może niejaki Arteks wam ten tekst układał ? :)
w XXI w.musi byc dobra komunikacja zarówno kolejowa jak i drogowa,i nie ma tu co pisać,że ludzie mają samochody,
Po pierwsze nie każdy ma samochód, ja mimo ze mam auto korzystam czasami z kolei.
niestety nikomu na tym nie zależy
koleje śląskie jak obcinają rozkład albo nie mają pociągów to zawsze obcinają połączenia z Wodzisławia. Najpierw uwalili linie do Chałupek a teraz połącznia do Rybnika. Gdzie są radni do sejmiku śląskiego, wojewoda? Czy nikt nie może skontrolować tych kolei ślaskich?
No właśnie i dlatego mamy taki smog i takie korki... Niemcy czy Szwajcarzy mają auta ale do pracy przeważnie jeżdżą pociągami - bo cenię środowisko i wiedzą, że jakby wszyscy nagle wyjechali na ulice to stałyby się nieprzejezdne. A u nas takie trochę wieśniactwo mentalne i ludzie myślą że jak mają auto to są "pany"...
kogo to obchodzi
a ja tam wole moj rowerek, przynajmniej oszczedny
sprzedajmy samochody, jeździjmy pociagami wtedy to bedzie opłacalne, dzis kazdy ma samochod. ludzie mamy XXI wiek
Mam pomysł,wprowadźmy jeszcze godzinę policyjną. W ramach oszczędności miasto będzie patrolować Kieca z Szymczakiem.
Dziś na własnej skórze przekonałem się jak bardzo prawdziwy jest tytuł tego artykułu...
Bardzo mądrze napisałeś... Ja mogę tylko potwierdzić, że nie ma czegoś gorszego dla studenta od pakowania się z plecakiem do busika i jazda w fatalnych warunkach prawie dwie godziny do Katowic z Wodzisławia. Można sobie obrzydzić studia i marzyć o wyprowadzce... Busy może są przydatne ale na trasy do 20 minut. Nie dalej.
kup se busa i se jeździj a kasiora będzie płynęła szerokim strumieniem, do póki nie dorwie cię ITD (nie wiem ,czy ty wiesz co to jest ITD)
BUSY, to lobby kliku miejscowych niby biznesmenów, co to mają 2 busiki i chcą zarabiać masę forsy... Poważne myślące perspektywicznie władze miasta powinny budować komunikację miasta i powiatu, w oparciu o kolej - szybkie szynobusy z Rybnikiem, autobusy dalekobieżne i miejscowe, a na końcu busiki na liniach lokalnych mało uczęszczanych. Władze wiedzą ile jest młodzieży i jakie przejazdy w powiecie i powinny wiedzieć jak będzie przez najbliższe 10 - 15 lat, bo mają dane statystyczne. Przestawiane komunikacji w powiecie na busy, to krótkowzroczna idiotyczna prowadząca do dalszej degradacji miasta polityka. To brak perspektywicznego i przyszłościowego myślenia.
http://www.radio90.pl/koleje-slaskie-najtrudniejsza-sytuacja-w-wodzislawiu-slaskim-i-rybniku.html
to juz jest koniec i niema nic, czemu to tylko w Polsce nic się nie opłaca
no faktycznie... nie pij już dzisiaj !
Wystarczy żeby teraz starosta i prezydent trzymali "rękę na pulsie", trzeba już rozmawiać z nowym prezesem Kolei Śląskich a jak będzie nowy marszałek od razu interweniować też u niego, żeby Wodzisław miał normalny rozkład jazdy i pociągi do Katowic (i do Bohumina dopóki nie zaczną remontu)... ale się rozmarzyłem ;)
beczka na śledzie kulei ślunskich
jeszcze napisz co to jedzie i jaka trasa
dziś o 14:25 z chałupek na czestochowe jedzie
z wodzisławia nie odjedzie już żaden pociąg, to koniec
czy pojedzie dziś pociąg?
pewnie też nic, zostaje jeszcze starostwo w Wodzisławiu możę choć oni upomną się o kolej w mieście. Najgorsze jest to że tutejsze gminy i politycy siedzą jak mysz pod miotłą i cieszą się że niby pociągi mają wrócić po remoncie! Najpierw musi być ten remont o tym chyba ktoś zapomnial.
że w Wodzisławiu nic nie robią to już wiemy. Może ktoś się orientuje co robi Radlin? zdaje się że im tak samo powinno zależeć na połączeniach do Katowic i do granicy ?
http://technowinki.onet.pl/inne/multimedia/na-swieta-pociagiem-lepiej-nie-pkp-okiem-internaut,5329155,13301922,foto-male.html
A koleje, a raczej BUSY (anty)śląskie won na zbity pysk !!!!! takiego dziadostwa i syfu to nawet podczas wojny nie było
i normalne pociągi do KATOWIC !!!! co za kretyn wymyślił żeby sie przesiadać w rybniku ?? Przewozy Regionalne WRACAJCIE DO WODZISŁAWIA !!!
Po dymisji po fatalnym starcie kolei śląskich teraz jest okazja żeby przywrócić połączenia do Chałupek choćby 2 razy dziennie rano i wieczorem tam i z powrotem tylko czy urząd miasta i starostwo w wodzisławiu coś w tej sprawie robi?