Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Wodzisław odcięty od świata tak jak każda wiocha
ja hahaha miał bym dla kogo hahahaa to nie pisz tych głupich słów typu pajacu to możemy normalnie pogadać a le jak tobie jedno w głowie to nie mamy o czym pisać
ha ha ha , poległeś pajacu
bo ty czubku mieszkam w leszczynach a to że moje miasto to czerwionka leszczyny to mniejsza z tym głąbie kiedyś były leszczyny i mi tak zostało a swoje mądrości pokaż gdzie indziej a chesz się kłucić to znajdź se innego cześć i czołem i zjedz coś do głodno piszesz
a w Twoim adresie widnieje Czerwionka , mówisz żeś z Leszczyn ,pajacu
taa jasne jasne gadaj zdrów a ,,pajacu" to se to świadczy widocznie o twojej inteligencji ci*o chcesz mi gadać co gdzie gdzie jest tylko że na tabliczce z adresem mojej pra pisze gorzyce i zajmij się lepiej tematem który tu jest a nie będziesz mi gadał co gdzie jest Cz**ku ;/
to są Osiny ,pajacu
hymm jak byś chciał wiedzieć to tam mieszka moja prababka i jak byś mądralo chciał wiedzieć to gdy wysiadam na stacji bełsznica to ide parę metrów wzdłóż ulicy raciborskiej i potem skręcam na ulicę poprzeczną a to już są gorzyce i nie mów że nie znam terenu jak tam moja pra mieszka ;/
zapomniałem dodać ,,pajacu"
a z Bełsznicy do Gorzyc jest jakieś 5 kilometrów Czy widziałeś debila , który w dzisiejszych czasach drałował 5 kilosów do pociągu. Myślę, że nie znasz terenu a piszesz że by pisać
http://images22.fotosik.pl/10/bf87dd655b670721.jpg stare czasy na wodzisłąwskiej stacji
tylko nie pajacu , wyraźnie pisze że do stacji bełsznica ,deklu czytaj dokładnie komenty a nie...
pajacu z Leszczyn : w Gorzycach nigdy nie było kole
a w konsekwencji jaka wladza takie miasto i dlatego pociagi koncza bieg w Rybniku. Samych burakow w tym Wodzislawiu posprowadzali bo prawdziwi mieszkancy Wodzislawia z dziada pradziada w wiekszosci wyjechali bo zostali do tego zmuszeni.
Raczej tak: jacy mieszkańcy taka wybrana przez nich władza!
jaki prezydent takie miasto , jaki starosta taki powiat
Następny kur*wa chętny do posadzenia doopska na stołku. Tu mowimy o kolei ale wszedzie znajda sie hieny, które będą na tym chciały ugrać swoje ciemne interesiki....
@szczęśliwy wodzisławianin,to trzeba szybko zmienić ,a nie narzekać,referendum w gminie i pozbedziemy się nieudolnego prezydenta i radnych bezradnych,nie tak dawno w Bytomiu mieszkańcy przeprowadzili referendum i pozbyli się władzy samorządowej,która nie działała na rzecz miasta i jego mieszkańców.
"W ubiegłym roku w samym Wodzisławiu z zasobów SM ROW ubyło 800 osób." /źródło http://www.tuwodzislaw.pl/ , do tego dodajmy praktycznie likwidację kolei w Wodzisławiu, zmasakrowanie komunikacji miejskiej i brak jakichkolwiek nowych "normalnych" zakładów pracy (czyt. brak miejsc pracy)!!! Witamy w nowym Bornem Sulinowie!! Dziękujemy naszemu prezydentowi i ławie radnych emerytów. Oby tak dalej!! ...spalić i zaorać to miasto.
akurat 7 grudnia wybieram się do prababci w gorzycach i jadę pociągiem dobrze że jeszcze zdąrze się nacieszyć przejazdem kurs do bełsznicy
Szkoda, że jest mnóstwo ludzi z miejscowości na trasie Wodzisław - Chałupki, którzy jeździli bezpośrednio tym pociągiem do Katowic (czasem z przesiadką w Rybniku). Dziękujemy, że teraz musimy zapierd*lać z buta do Wodzisławia na pociąg o 5:55 by dostać się na 8 do centrum Katowic.
Ministerstwo podaje czas realizacji 2013-2014 wiec czas teraz naciskac PLK kiedy oglosza przetarg na roboty i kiedy sie wezma do pracy, zeby znow czegos ktos nie wymyslil albo zaspal. Ciekawe czy miasto Wodzislaw jest gotowe do budowy przystanku.
http://www.pois.gov.pl/WstepDoFunduszyEuropejskich/Documents/Lista_projektow_ind_POIiS_final_23112012.pdf pozycja POIiŚ
7.1-78 Rybnik-Wodzislaw-Chalupki :)
Kto załatwił „Vltave” i „Skarbka” że jadą do Rybnika. Czy władze miasta i powiatu z mieszkańcami nie powinni interweniować w sprawie przedłużenia „Skarbka” do Wodzisławia Śl.? Na jednym z torów jest 60 km/h to chyba wystarczająco? Powinniśmy coś wspólnie w sprawie „Skarbka” zrobić!
Wodzisław jest chyba jedynym miastem obok Jastrzębia z brakiem połączeń z Warszawą!
jedyny ktory jest krzykaczem do tego chichota z radosci jestes ty pseudo szefie ale nic sie nie martw remont bedzie i kolej w Wodzislawiu odzyje bo nasi krzykacze zakrzyczom twoje krzyki... ps. jaki z ciebie szef cieciu moze to twoje chore marzenia i piszesz z ul. Gliwickiej w Rybniku?
A czemu Racibórz dał sobie zlikwidować lokomotywownię? Dlaczego dał sobie zlikwidować ruch pasażerski w kierunku Krzanowic czy Głubczyc?
"Dzisiejsi krzykacze z Wodzisławia chichotali z radości, kiedy likwidowana była kolej w Jastrzębiu" - co to za pierdy ?...
Artykuł z lokalnej knurowskiej gazety przegląd lokalny z 2010 roku na temat linii 149 ; Nowy most położony będzie po południowo-zachodniej stronie, w odległości 30m od starego przepustu.
Czesłąwa Podkładka dziwiw przebudowa infrastruktury kolejowej
- od kiedy zawalił się szyb, nic tędy nie jeżdzi. Od strony Szczygłowic szyny są w całości porozkręcane. Złomiarze skradli podkładky, obcięli słupy.Mimo to PKP PLK S.A są, jak czytamy w piśmie skierowanyym do KW, zainteresowane maksymalnym skróceniem czasu usunięcia skutków szkody w celu oddania linii nr 149 do dyspozycji przewożników, którzy obecnie korzystają z tras okrężnych.
Chcą, by linia byłą przejezdna do końca pażdziernika 2013 roku, gdyż wraz z nowym rozkładem planują udostępnić trasę do prowadzenia ruchu pociągów.
Inwestor przewiduje wykonanie wszystkich robót nie póżniej niż do 30 czerwca 2014 roku.
Pierwsze dwa etapy (z pięciu) prac planuje skończyć w pażdzierniku przyszłęgo roku.
Wodzisław uracił swoje kolejowe znaczenie już dawno. Dzisiejsi krzykacze z Wodzisławia chichotali z radości, kiedy likwidowana była kolej w Jastrzębiu. Taka głupia, polska zawiść, ktora założyła im klapki na oczy, przez co nie widzieli, że następny musi być Wodzisław. A dzisiaj szczekają nie dlatego, że bolą ich cięcia w rozkładzie pasażerskim. Politykierzy widzą okazję dokopania władzom Wodzisławia. Nie rozumieją kolei. Panie Arturze, chyba zgodzi się Pan ze mną, że przeciwstawianie Wodzisławia Raciborzowi jest niepoważne. Choćby ze względu na kolejową tradycję i niegdysiejszą potęgę Raciborza. Proszę nie zrozumieć mojego wpisu jako obrony obecnych władz Wodzisławia, bo wiszą mi one, ale trochę irytuje mnie kiedy psy wiesza się nie na tych, którzy są winni tej sytuacji. Pozdrawiam!
Podobno ta wioska to Południowa Brama Polski - bez dworca autobusowego, bez pociągów, wielkie długi. Jakiś kabaret czy co? A jest tam prąd?
Wodzisław odcięty od świata ...i tak trzymać
a co u was slychac? Czy w koncu wyremontuja linie z Leszczyn do Zabrza Makoszowy? Bylo by to super uzupelnienie dla tranzytu CARGO z GOPu do Czech
z tego co wiem to już wzieli się za wymine toru 2 na linii rybnik sumina wymiana toru 2 jest gdzieś pomiędzy suminą a jejkowicami
Na linii Rybnik - Chałupki się zdarza, natomiast na linii KWK Marcel - Wodzisław - Marklowice parę razy w tygodniu. Wożą zamułkę na peryferyjny szyb w Marklowicach. Klimatyczna linia. Królują tam składy z lokomotywą T448p na haku: http://img832.imageshack.us/img832/1626/50666879.jpg
thx Artur, co do ITL znalazlem cos takiego 21 stycznia 2010 roku pociąg prowadzony przez ITL Polska: z Czech przez Chałupki i Małaszewicze do Brześcia, otworzył nowy rozdział w historii prywatnych przewozów międzynarodowych a czy jeździ dalej DB Shenker Rail Polska?
Do "węzeł towarowy": Na linii 158 zawsze było najwięcej 60km/h. To ze względu na profil linii, liczne ostre łuki i podjazdy. Teraz przy remoncie chcą wycisnąć z tej linii jak najwięcej i przeprofilować łuki, tak aby podwyższyć prędkość. Co do innych przewoźników, od lat jeździło PTKiGK Rybnik (obecnie DB Shenker Rail Polska). Od niedawna na wodzisławskiej stacji swój tabor odstawia firma ITL. Stąd często w Wodzisławiu możemy spotkać (i na linii do Chałupek) lokomotywy 311d http://kurierkolejowy.eu/images/www/itl_polska/311d-02_itlpolska_fot_kb.jpg
po co powtarzasz te bzdety
dajcie spokoj, kolej w wodziu nie jest za bardzo potrzebna. koszty inwestycji sa olbrzymie a korzysci czerpie tylko garstka ludzi. rozwalic te koleje w cholere i postawic na komunikacje autobusowa
Ile km/h kiedyś było na lini 158? Te 80 o których mówimy to przyzwoite minimum. Może na niektórych odcinkach 100 dało by radę np. od Bełsznicy po Olzę? Ciekawe czy jakaś prywatna firma kolejowa nie tylko PKP Cargo jest zainteresowana jazdą przez Wodzisław i Chałupki? Może PKP PLK mogło by sprzedać takiej firmie część stacji kolejowej z halą i taka firma urządziła by tu lokalny węzeł nadgraniczny? Kogoś można by tym zainteresować
Oczywiście stacja w Raciborzu jest większa niż ta w Wodzisławiu, ale z całym szacunkiem mieliśmy równie ogromny ruch (a nawet może i większy). Kierunki to: Rybnik, KWK Marcel, Marklowice, KWK 1 Maja, Jastrzębie, Chałupki. Głównie przez restrukturyzację górnictwa diametralnie spadła ranga naszej stacji. Po pierwsze to zamknięcie KWK 1 maja i KWK Moszczenicy. To dwie główne kopalnie z których przez Wodzisław jeździł węgiel. Druga sprawa to fatalny stan torowiska i wygaszanie popytu na linii 159. Likwidacja mijanki w Czyżowicach, puszczanie pociągów przez Racibórz, ze względu na małą przepustowość, wkrótce likwidacja wodzisławskiej wagonowni i obniżenie prędkości na linii do Chałupek. Tak upadł nasz węzeł. U nas też była parowozownia, też jeździło kilkadziesiąt składów towarowych na dobę i też kończyły bieg wagony przedziałowe, które później stały na grupie postojowej na wysokości Kauflanda. Było, minęło - mieliśmy pecha, a raczej inaczej - nasze władze są niepoważne i ślepe stąd jest jak jest. Pozdrawiam!