Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Do szefa parowozowni ratibor: Gadasz tak jakbyśmy byli jakąś małą stacyjką na krańcach wschodnich. Nie ukrywajmy, Racibórz jest w lepszym miejscu na kolejowej mapie Polski. Główna dwutorowa linia od Wrocławia którą jeździ bardzo dużo pociągów towarowych do Czeskiej Republiki. Prędkości też są eleganckie - Między Raciborzem a Chałupkami 90km/h (u nas po remoncie nawet tyle nie będzie). To, że pociągi pospieszne zaczynają bieg w Raciborzu to też zasługa tutejszej wagonowni (która zresztą teraz nie wydaje za dużo wagonów, bo same kible stoją). Ale jest wagonownia towarowa, która ma się dobrze. Są też zakłady RaFaKo i inne mniejsze. Co do węzła Wodzisław był większym węzłem niż Racibórz. Z Raciborza można jechać w stronę Chałupek, Nędzy i Studziennej. Trzy kierunkowy węzeł, z czego kierunek na Studzienną to obecnie zdawcze pociągi. Racibórz jest większy od Wodzisławia o 6 tysięcy mieszkańców.
Racibórz ma ogromne tradycje i zasługi w zakeresie kolejnictwa, zarówno niemieckiego (jeszcze przed II wojną św.), jak i polskiego. Spłycanie tego węzła kolejowego do roli Wodzisławia jest niepoważne. Zastanawiam się ilu ludzi na tym forum udziela się w trosce o kolej, a ilu po to by dokopać jakimś tam władzom. Ilu z piszących tutaj jechało w ostatnich 5 latach pociągiem? Mam wrażenie, że piszących tu w intencji kolejnictwa jest niewielu, a próbujących na tym upiec własną pieczeń mnóstwo. Niestety... ;(
@oszczedny,zostaw swoją opinię w domu,miasto bez dobrej szeroko rozumianej komunikacji to ...zapadła dziura skazana na niebyt,a wszystkiemu winna nieudolna władza samorządowa,która dba tylko o siebie,
dajcie spokoj, kolej w wodziu nie jest za bardzo potrzebna. koszty inwestycji sa olbrzymie a korzysci czerpie tylko garstka ludzi. rozwalic te koleje w cholere i postawic na komunikacje autobusowa
a ja wolę autobusy ......zaraz jakie autobusy hmm no tak czyżby był rok 1900 w powiecie wodzisławskim tak ,wiec czym tu się martwić furmankami albo z buta
tu jest polska tu jest polska!czyli syf no i bieda!rumunia nas przegania!
Niech ruszą najpierw z remontem, jak skończą to będziemy się zastanawiać co mogło by tędy jeździć. Im szybciej zaczną tym lepiej - no i wogóle żeby cokolwiej fizycznie ruszyło.
Lokalne pociągi powinny być co najmniej w relacjach Katowice - Bohumin albo Katowice - Ostrawa a nie takie ogryzki. Dalekobieżne też powinny przez Wodzisłąw jeździć zamiast przez Zebrzydowice
bez mijanki to bedzie przepustowosc jakies 3 pociagi na godzine. w szczycie 2 osobowe i 1 towarowy wejdzie, noca nawet 3 towarowe moga jechac chyba ze bedzie jazda jednokierunkowa to co 10 minut jeden pociag moze isc co da 6 skladow na godzine.
http://www.pois.gov.pl/Dokumenty/kd/Documents/2%20Wykaz%20nowych%20projektów%20indywidualnych%20dla%20POIiŚ%20-%20do%20konsultacji.pdf
O CO CHODZI Z TYMI KONSULTACJAMI?
Postaram się wyjaśnić parę spraw. Remont ma być przeprowadzony na linii 140, na odcinku Rybnik - Rybnik Towarowy do prędkości 100km/h oraz na linii 158 od Rybnika Towarowego do Chałupek do prędkości 80km/h. Ten projekt przewiduje remont torowiska, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Jest bardzo prawdopodobne, że zmieni się nieco układ torowy w Wodzisławiu i wyburzą nastawnie na rzecz jednej z urządzeniami komputerowymi. Na miejscu nastawni WSA-1 poprowadzą tor, tak aby wjazd w perony wodzisławskiej stacji odbywał się przy prędkości 80km/h a nie tak jak teraz 40 ze względu na taki układ a nie inny. Projekt przewiduje również budowę wysokich peronów na całej linii (coś takiego jak jest w Rybniku Rymerze). Projekt niestety nie obejmuje budowy nowych peronów. Więc tutaj budowa tego leży raczej po staraniach o fundusze pana prezydenta. Znakiem zapytania jest także odbudowa mijanki w Czyżowicach. Nie wiem czy po remoncie linii i poprawie przepustowości zdecydują się na odbudowę tego posterunku. Kolejna sprawa to kłamstwa związane z fatalnym stanem linii. Jest kupa takich linii na Śląsku na których są fatalne prędkości. Dajmy tu w przykładzie na przykład Zebrzydowice - Cieszyn, czy podg Bronów - Skoczów (trasa na Wisłę). Taka jest prawda, że Koleje Śląskie mają za mało taboru, wszystko upchane jest na takich a nie innych obiegach, z czego na przykład wszystko idzie na Racibórz, a my - Wodzisławianie - musimy się przesiadać w Rybniku. Zakład naprawy wagonów towarowych, a raczej raciborska sekcja w Wodzisławiu należał do PKP Cargo. Hala jest obecnie monitorowana. Czy należy dalej do cargo, nie wiem. Wiem natomiast, że teren lokomotywowni przy owym zakładzie dzierżawi bądź kupiła firma transportowa która ładuje miał węglowy z tirów na wagony (bądź odwrotnie). Pozdrawiam!
I co takiego zrobiliście ? wy zamiast powiatu to patrzycie tylko tego całego subregionu, z którego SWD nie ma żadnych korzyści i oglądacie się tylko na Rybnik licząc że za was wszystko załatwi ! No i nas załatwili... Nic dziwnego że ludzie pytają po jakiego ... nam taki powiat ?
Na jednym ze spotkań poświęconych bezpłatnej autostradzie ktoś z ministerstwa powiedział że autostrada A1 biegnie przez same lasy... Niestety ale dla ministerstwa Wodzisław czy Jastrzębie to "lasy"... Uważam że władze miasta i starostwa dużo zrobiły w sprawie lobbingu na rzecz kolei. Jeszcze jedyne co mogłyby zrobić to wykreować kogoś ze swoich we władzach województwa lub robić jakieś akcje z mieszkańcami. Odcięcie kolejowe Wodzisławia od stolicy województwa powinno spotkać się z jakimiś konkretnym protestem mieszkańców!
wyjedźcie stąd wszyscy, bo i tak roboty ni ma, górnicy emeryci z emeryturami po 3500 dojadą se wszędzie autami. Proponuje duże miasta, bo tak na całym świecie to funkcjonuje, a prowincja zawsze ma pod górę
powinny się zebrać władze powiatu i wszystkich gmin i RAZEM interweniować w tej sprawie, a nie jak teraz że jedni drugich blokują albo się wadzą wiecznie o jakieś pierdoły i jedni drugich blokują !! a ważne sprawy umykają !!!
Kto jest właścicielem hali napraw wagonów w Wodzisławiu? Co tam się obecnie dzieje? Myślę, że sprawą hali należy zainteresować lokalne media jak i władze zarówno w Wodzisławiu jak i w Warszawie.
trzeba się postarać o przyłączenie do opolskiego, bo widać ze dla władz woj. śląskiego liczy się tylko GOP, a reszta to do nich jakieś wiejskie obszary Częstochowy, Bielska i ... Rybnika. Poza GOPEm tylko te miasta coś tam jeszcze umią "wyszczekać"... - a Wodzisław ? a kaj to w ogóle je? - to chyba jakoś wioska kajś tam za Rybnikiem ! - rychtyk ? dyć tam za Rybnikiem granica z Czechami momy... - no to tam kajś przi tej granicy - a to do Rybnika chyba majom blisko ? - ja, to na pewno - no to o co do pierona im chodzi ? - dobra, dejcie im tam pora kursów na Rybnik i szlus.
wiesz cos musieli powiedziec i jakis powod znalezc, ale predkosc 30 a 40 km/h to duza roznica szczegolnie przy tak malych predkosciach. Wladze Wodzislawia powinny interweniowac bezposrednio w Warszawie bo to co wladze wojewodzkie zrobily z linia Rybnik-Wodzislaw-Chalupki to kpina. Linia mogaca byc jedna z najwazniejszych w woj. slaskim zeszla na psy. Nie ma co gadac z Kolejami Slaskimi czy wojewodztwem tu trzeba interwencji w Warszawie, gdyby nie Ministerstwo remontu by dalej nie bylo i linia bylaby do likwidacji. Trzeba Warszawe zainteresowac brakiem polaczen z Boguminem i Chalupkami oraz bezposrednich z Katowicami, niech sobie nie mysla koleje slaskie ze nie maja zwierzchnikow w stolicy.
Ciąg dalszy komedii scenariusza pana Kiecy od 1 stycznia 2013 w dzień wejścia nowych rozkładów autobusów! Aż wstyd być mieszkańcem Powiatu Wodzisławskiego przez to co on wyczynia z siedzibą władz.
ok byle by był wogóle.
Wodzisław Śląski Miasto ma być, a nie żadne Centrum
przecież na linii Wodzisławia do Chałupek wymieniono dużą ilość podkładów i prędkość to właśnie 30-40km/h.KŚ nie chcą tam jeździć bo nie mają czym po prostu, a gatka ich rzecznika o "prędkości" jest zwykłą chałą dla plebsu. Wiem to akurat od osoby pracującej w KŚ
Czy Nowiny wodzislawskie moga napisac jakis dobry artykul o planowanym remoncie? Jak on ma wygladac, kiedy byc wykonany, jakie parametry lini, czy beda mijanki, co z zdewastowanymi dworcami i co z przystankiem Wodzislaw Slaski Centrum? Nie wiadomo nawet czy remont ma byc w 2013 czy 2014?
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,114877,12892130.html
Za kryterium obsługi linii Koleje Śląskie przyjęły możliwość osiągnięcia tzw. prędkości handlowej (czyli średniej, łącznie z postojami na przystankach) rzędu 40-70 km/h, a co najmniej 30 km/h. W tych ramach nie zmieściła się linia z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek. Spółka PKP PLK zobowiązała się do rozpoczęcia tam remontu w 2013 r.; połączenie mogłoby wówczas powrócić do rozkładu w 2014 r.
a propos GW: Przed wojną w Warszawie wydawano poczytne żydowskie pismo w języku polskim „Nasz Przegląd”, w którym roiło się od rażących błędów drukarskich, gramatycznych, ortograficznych i wszelkich najgłupszych pomyłek. Redaktor pisma wyjaśnił Jerzemu Stempowskiemu to celowe niechlujstwo.
„Nasi czytelnicy są niewysokiego lotu i gdy otrzymają gazetę tak źle zrobioną, zauważają całe to partactwo i zaraz czują się lepiej: widzą, że redakcja jest jeszcze gorsza od nich, tym sposobem pismo okazuje się przeznaczone dla nich, bo nie jest dla nich za dobre. Gdyby było doskonałe, uważaliby, że ono do nich nie pasuje. Otrzymujemy setki listów z wymysłami, kpinami i poprawkami i w ten sposób nawiązujemy najserdeczniejszy kontakt z naszymi odbiorcami.”
no chyba ze udalo by sie przyspieszyc remont, jak jest projekt do tego linia jako osobowa nie funkcjonuje wiec moze dobrze bylby zrobic to juz w 2013 i od 2014 pociagi moglyby jezdzic. Czekac do 2015 to jednak dlugo. Ktos wie jaki jest dokladny projekt remontu czy bedzie mijanka na lini? Czy bedzie drugi tor do przystanku Wodzislaw Centrum? Czy moze wykorzystaja drugi tor az do Turzyczki zeby skrocic odcinek jednotorowy?
Nigdy nie wierzcie dziennikarzom Gazety Wyborczej. Ostatnio na ich portalu w dziale sport przeczytałem, że Barcelona gra na Santiago Bernabeu (!). To banda niedouczonych stażystów, których nie przyjąłbym nawet do mycia podłóg. Z pisma PLK jasno wynika, kiedy mogą wrócić pociągi na ten odcinek.
remont ma byc 80km/h od Rybnika po Chalupki, oby zrobili to jak najszybciej ale rowniez zeby bylo to zrobione do porzadku z przystankiem na ul. Targowej. Ma ktos linka do tego ze remont bedzie w 2013? Z pisma do prezydenta Rybnika wynika ze remont ma byc dopiero w 2014 :(
no proszę, a nie dalej jak wczoraj w GW czytałem że "pociągi na tą trasę wrócą dopiero na wiosnę 2013 roku" tyle warte jest ich "pisarstwo"
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,12900111,Rozklad_jazdy_Kolei_Slaskich_pod_ostrzalem_pasazerow.html
Gazeta Wyborcza dodatek katowicki podaje, że remont linii w kierunku na Chałupki rusza od początku przyszłego roku. Wczoraj albo przedwczoraj to było.
Po prostu, nasz większy był sekcją tego małego - głównego w Raciborzu. W rezultacie oszczędności udupili nasz. Proponuję się przejść i zobaczyć jak przez 3 lata zarósł teren i jest sukcesywnie rozkradany. Przykro się patrzy na to wszystko. Mam zdjęcie z 2008 roku jak stacjonowała tu jeszcze mała lokomotywa manewrowa SM03. Był klimat. Siedząc na balkonie wieczorami było słychać jak wagony się zderzają podczas przetoku i inne odgłosy z warsztatu. I ta charakterystyczna syrena SM03. Ile się zawsze z ojcem przesiedziało na kładce nad torami której nie ma i patrzyło się jak SM31 przetacza długie składy, które to wyjeżdżały nawet pod sam p.o. Wodzisław Śląski Radlin. Tak, to prawda Racibórz miał więcej pociągów pospiesznych. Ubolewam nad tym, pociągi trasowane są okrężną trasą. Są to absurdy. Jednak kiedyś był u nas gigantyczny ruch towarowy, mogę nawet nieśmiało stwierdzić że większy niż w Raciborzu. Węgiel z Jastrzębskich kopalń (po części), KWK 1 maja i KWK Marcel szedł do Wodzisławia. 6 kierunkowy węzeł, z opowiadań wiem, że co parę minut jechał pociąg, nie dało się przejść przez tory koło nastawni WSB (przejazd na starej Jastrzębskiej). Pociągi np. do Skoczowa i do Chałupek odjeżdżały równocześnie z Wodzisławia! Czyli jechały łeb w łeb do Turzyczki (no nie do końca bo na torze do Jastrzębia było 70km/h a do Chałupek 60km/h). Co nie zmienia faktu, że była na pewnym odcinku jazda równoległa. To musiało wyglądać dopiero, teraz trudno to sobie wyobrazić widząc gnijące podkłady i rowerową prędkość na linii do Chałupek.
mi tez sie tak wydaje, teraz dali Weltawe do Raciborza a jak po kilku latach wyremontuja tory to powiedza ze Weltawa w naszym okregu jest nieoplacalna i ja przeniosa na Zebrzydowice. Przed Wodzislawiem duzo pracy ( remont okolicy dworca, budowa nowego przystanku, ogarniecie tego syfu). Takze zgadzam sie z bacaWW jesli nic sie nie zrobi to zostanie tak jak bylo. Pytanie dlaczego najwiekszy zaklad napraw wagonow w Wodzislawiu zlikwidowano a zostawiono maly zaklad wlasnie w Raciborzu? Raciborz ma dojscia i bardziej skuteczne wladze, choc polozenie wzgledem GOP i ROW duzo gorsze niz Wodzislaw.
Ja tam nie byłbym taki pewny że Wełtawa jechałaby przez Wodzisław Śl nawet gdyby tory były OK ! Racibórz to bardziej "kolejowe miasto", mają większy dworzec i lepszy lobbing polityczny. Wodzisław Śl. przed rozbiorami był dużo większy jak Racibórz, a i tak z Raciborza zawsze kursowały pociągi pośpieszne, np. Pogoria do Ełku. A Wodzisław miał g... , czemu ? bo tutaj władze zawsze miały połączenia kolejowe w d... a jak temat ktoś poruszył gdzieś na sesji RM to było tylko stwierdzenie, że te 12 km do Rybnika to przecież nie problem jak ktoś chce jechać "w Polskę". No i mamy...
z jakiego miasta Wodzislawianie wybiora nastepnego prezydenta?
1) z Warszawy - cywilizowane miasto, na poziomie, nie masz cwaniaka nad warszawiaka, moze to dobry wybor?
2) z Pszczyny- do tej pory mamy pszczynskiego viceprezydenta ale moze czas to zmienic?
3) z Bielska - ...
4) z Rybnika- w koncu juz mielismy prezydenta rodem z Rybnika wiec moze warto wybrac go ponownie
5) z Wloszczowej- z tamtad nikt Wodzislawiem jeszcze nie rzadzil, a kolej juz maja zalatwiona, wiec jak?
To nie wina MZK SJZ jest winny za fatalną KM w wodzislawiu tylko sam kieca. Dopiero się zacznie "jazda" w styczniu jak ludzie przyjdą na dworzec a tu brak linii 216,208,207, 210 itd. Teraz czekam na bluzgi od strony tzw. MK typu semaforek,olek itd. Pozdr.
Nie marudź. Przypomnij sobie na kogo głosowałeś i dlaczego. To dlatego teraz musisz jeźddzić stopem.
teraz z Wodzisławia do gminy Gorzyce ostatni autobus jest o 18:35, ale w wakacje to dopiero jest heca - ostatni jedzie o 16:30! jedyne co, to pociągiem można było się poratować o 18:05, ale od 9 grudnia to już tylko na stopa
Tak. Dajecie sie otumanić przez obiecywaczy to macie. Dno coraz bliżej
Za upadek miasta winni są sami WODZISŁAWIANIE. Od lat wybierają do rządzenia ludzi nie z Wodzisławia...
południową bramę polski zamykają o 18:35. I zwijają asfalt
wodzislaw to wiocha!! To jest masakra co tam sie dzieje. Do mnie (do wioski 7km od Wodzislawia) ost autobus jedzie i tu UWAGA o 18.35 !!!!!!!!!!!!! Totalne odciecie..... mieszkancy maja isc spac z kurami ???????