Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
proponujesz, cytuję :"otoczyć miasto drutem kolczastym". Czyli co, chciałbyś takie Auschwitz tutaj stworzyć? A ty kim bys był w tym Auschwitz? Głoszenie faszystowskich haseł jest chyba karalne, bierzesz pełną odpowiedzialność jakby co za to co wypisujesz.Łamiesz prawo w swoich postach z pełną premedytacją.Wg ciebie jesteś anonimowy? Chcesz sprawdzić ?
Kłopot w tym, że we władzach miasta i powiatu wszyscy wszystko mają w d... Bo po co się starać skoro pieniądze w wypłacie pewne duże i całkowicie niezależne
od skuteczności. Krótko mówiąc skoro można się opierdalać a i tak dostaje się te same pieniądze to po co się wysilać.
Miasto na pewno sporo by zyskało, gdyby stacja Wodzisław była przelotową w kierunku na Czechy. Czesi w przeciwieństwie do nas lubią swoje koleje i lubią nimi jeździć. Równocześnie towar w sklepach u nas jest tańszy niż w Czechach. Przy dobrym połączeniu kolejowym Ostrava - Wodzisław które kiedyś nawet już było, Czesi mogli by do nas przyjeżdżać, np na zakupy, a tak im się nie chce bo paliwo drogie. I tak koło się zamyka.
@antykomentarzu to ma piernik do wiatraka ze nasze wladze nie zrobily NIC kompletnie NIC dla ratowania pozycji miasta i powiatu. To pan Kieca i Szkatula oraz rady miasta i powiatu maja OBOWIAZEK interweniowac w sprawie rozkladu i pomniejszania roli 150 tys powiatu w Katowicach. Kieca, Szkatula i radni za to dostaja pieniadze. Do roboty!!!
Stacjami koncowymi w naszym regionie powinny byc na zmiane Wodzislaw Slaski i Raciborz. Po remoncie torow do Chalupek w Wodzislawiu i Raciborzu powinna byc mozliwosc przesiadki do Chalupek, Ostrawy i Bohumina. Do tego ciekawe co z hala napraw wagonow ktora jest jedna z najwiekszych na poludniu Slaska? Dlaczego tak wazny i duzy obiekt zamknieto i zlikwidowano?
te koleje sa pseudoslaskie dlaczego piszecie slaskie? One sa antyslaskie, wojewodztwo ma gdzies Wodzislaw dla nich Rybnik to juz prowincja, oni chca wykazac ze nikt z Wodzislawia bedzie nie jezdzil zeby calkowicie zlikwidowac tu kolej! To misternie ulozony plan dlatego mozliwe bedzie jazda tylko z przesiadkami. Co zrobili w tej sprawie Kieca, Skatula albo POsel ziemi wodzislawskiej?
Typowe narzekanie i tyle. Panie Adamczyk, opisuje pan problem, w jaki wpędziła miasto polityka władz regionalnych (i dobrze, bo to nie jest sprawa lokalna, a regionalna - marszałek województwa), a pretensje kieruje pan do władz lokalnych. Co ma piernik do wiatraka? Jakie ma możliwości i kompetencje rada gminy w Wodzisławiu w stosunku do kolei? Oczywiście przyklasnęli panu skwapliwie ludzie, którzy chcą upiec na tym swoją własną pieczeń -> panaceum wg nich ma być zmiana władzw Wodzisławia. Jedni sami chcieliby tam swoje tyłki posadzić, a drudzy uciec np. przed planowaną likwidacją zbędnych szkół. Szkoda, że nie przedstawił pan, jako osoba bezpośrednio zainteresowana utrzymaniem miejsc pracy na kolei, działań, jakie podjęło Towarzystwo Entuzjastów Kolei w celu niedopuszczenia do usankcjonowania takiego rozkładu jazdy. Ilu radnych Sejmiku Śląskiego namawialiście/lobbowaliscie na rzecz tej sprawy? Który z nich wam odmówił? Bo widzi pan, nie zamierzam dołączać do owczego pędu narzekaczy. Chciałbym poprzeć tych, którzy przedstawią pomysł wyjścia z tej niekorzystnej sytuacji (o ile ona taka rzeczywiście jest, bo nie znam zdania władz wojewódzkich).
A na co wam połaczenia poza miasto ?? macie sklepy, szkoły i szpital. Więcej wam nie trzeba. Wodzisław to miasto hadziajstwa, patologi i lumpenproletariatu. Powinni odciąc wszystkie połaczenia a miasto ogrodzić murem kolczastym.
Najsmutniejsze jest to że prawie wszystkie powiaty i miasta województwa na nowym rozkładzie zyskają. Jest tylko jedno miasto i jeden powiat który straci - Wodzisław. Dlaczego pan Kieca tego nie przypilnował? Przecież w Urzędzie Marszałkowskim rządzi PO. Tylko ci którzy się nie interesują problemami - tracą na tym. Przynaję że Wodzisław upada ale smuci mnie to że z roku na rok jest co raz gorzej...
Wybraliście powtórnie niedołęgę który na wszelkie krytyczne uwagi straszy tylko sądem, to macie. Teraz dobije miasto jeszcze komunikacją miejską i koniec. Wodzisław sprowadzi do roli czystej wiochy. Np. marketu nie pozwoli wybudować bo to niszczy małych sklepikarzy, więc budują go w sąsiednich miejscowościach. Oni mają market którego zasięg sięga i na Wodzisław, przez co u nas sklepikarze i tak plajtują. Ludzie wolą robić zakupy np. w Rybniku a nie na wsi Wodzisław. Ale za to podatki to mamy jak w najlepszych metropoliach. Nie ma przemysłu, handlu, komunikacji, kina itp.
jeden nasz poseł już zasłynął walką o pociągi, ale dla Rybnika
baranów to mamy w wodzisławiu takie rzeczy ma załatwiać włądza miasta! mamy prezydenta Peło, posła z Peło i co oni zrobili w tym kierunku?
barany z Katowic układają rozkład jazdy,na drogi Wojewódzkie też kasy nie dają,w Mszanie to jechac bezpiecznie się nie da,chyba jak pociągi 20km/godz.Warszawka wymyśliła otwarcie A1 też tego nie można zrozumieć,bo tak można było zrobić w czerwcu,teraz wielkie halo,otwarcie A1 w tym kraju nie moze byc normalnie.
Tu trzeba kopnąć w d... władze, a nie płakać i nawoływać do likwidacji i zaorania tego co jeszcze zostało. To tacy narzekacze rozbierali Wodzisław w latach 90, a teraz by powiat chcieli dzielić.
Moim zdaniem ZXC ma rację... czy po dawnym Wodzisławiu coś zostało oprócz opustoszałego rynku?
Ludzie, przejrzycie na oczy, dopóki nie odłączymy się od polski, to nic z tego nie będzie.Jedyny rozwój to trzeba pozbyć się polski!! Polska to nasza śmierć!!!
co do komunikacji miejskiej w Wodzisławiu to słyszałem że będzie je obsługiwało PKS Bielsko Biała.
... i tu jest racja linie W-aw - R-yk idzie skonstruować , a pociągu z i do Katowic z Wodzisławia nie idzie przedłużyć ??? zostały nam busy Drabasa. Ostatnio Drabas uruchomił 2 linie do Krakowa i frekwencja chyba dopisuje bo zaczął od busów a teraz widzę i duże autokary puszcza , a kolej śpi...
PO co wom to obejrzycie na telebimach jak wygląda miasto , kiece w górę i na piechota dyć ruch to zdrowie
To jest kompletny brak racjonalnego myslenia ze strony wladz. Co bedzie sie dzialo po 1 stycznia 2013, kiedy ma rzekomo ruszyc " nowa"komunikacja miejska to strach pomyslec.
Problem z polaczeniami bezposrednimi do Katowic jest bardzo duzy. Stacja Wodzislaw Slaski jest na tyle duza a miasto na tyle zaludnione ze stacja koncowa dla polaczen Katowice-Rybnik powinny byc Wodzislaw Slaski i Raciborz!!! We wszystkich Panstwach na zachodzie najwieksze stacje najbardziej oddalone sa stacjami koncowymi. Polaczenia Rybnik-Wodzislaw to paradox i glupota!!!! 12 km !!! to moze byc polaczenia od czasu do czasu uzupelniajace ( np, kiedy jedzie pociag Katowice-Raciborz) ale co najmniej co 5/6 pociagow bezposrednich do Katowic powinno byc z Wodzislawia!!!
zxc i co to ma do rzeczy ??? Choćby nawet Wodzisław został dzielnicą Rybnika to co myślisz że to by coś zmieniło . Po co takie głupie i nikomu nie potrzebne komentarze !!! a sprawa jest faktycznie bulwersująca , choćby 4 składy nawet z prędkością 20km/h to mogłyby do Chałupek kursować , tak samo czy to problem aby końsowe kursy z Rybnika przedłuzyć do Wodzisławia ???
Uważam że czas podjąć decyzje o likwidacji powiatu wodzisławskiego a jego gminy podzielić pomiędzy Racibórz -Rybnik- Jastrzebie.a jeszcze lepiej wrócic do starego układu tj powiatu rybnickiego sprzed wojny !!!!