Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Do Bogumina nadaj jeżdżą tylko EN57, czyli Spółka KŚ mocno kłamała, że będą Elfy. Za oknem tylko kible.
Niestety w sprawie mijanki cisza, a ruch towarowy i osobowy ogromny. Wczoraj od 8 do 16 przejechało 8 składów towarowych w tym dwa z cysternami. Doliczcie do tego osobowe i to pokazuje jak ta linia była potrzebna.... A jeszcze w 2011 chcieli ja zamknąć, podobnie jak teraz nie chcą odbudować mijanki w Czyżowicach.
Czy cos wiadomo w sprawie mijanki w Czyżowicach? Czytałem jak to nasza władza ,prezydent Wodzisławia popierał budowe mijanki w Łaziskach,a o budowe na naszym terenie nic nie powiedział. Co to za władza jak nie dba o lokalne sprawy?
http://silesiainfotransport.pl/blog/2018/02/20/do-czech-z-tarcza/
@Inter @dejv185 ale to ma być tylko jeden pociąg, a nie wszystkie... Ostateczne wycofanie kibli z naszej linii nastąpi chyba dopiero w grudniu 2018 jak przyjdą ostatnie Elfy II do spółki. Ale wszystkie "ogryzki" Rybnik-Wodzisław i Kraków-Wodzisław/Chałupki od czerwca będą na nowym taborze. :)
Bardzo dobra wiadomość. Pewnie będzie to od korekty RJ 11.03 choć może nieco prędzej.
Ktoś orientuje się ile torów i jakie tory są aktualnie czynne w Olzie?
nareszcie coś dobrego pojedzie do Bohumina,bo wstyd był widzieć w bohuminie taki wehikuł czasu jak ET57
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pesa-przekazala-pierwszego-czteroczlonowego-elfa-2-85860.html
Elf II pojedzie do Bohumina.
rolniczka tobie w glowie orka to rob to a nie wypisuj głupot
Powini zaorac Wodzislaw to bedzie zaorany wodzislaw a nie odciety od Swiata
Z dobrych informacji ( lecz nie pewnych W 100% ) elf II może wjeżdżać do Czech i ma się tak stać od Marcowej korekty RJ
@Isobis cytuję Konduktora KŚ : SA 138 - robił normalny obieg Bielsko - Rybnik - Bielsko - Racibórz - Katowice - Bielsko
Jastrzębie Zdrój Dworzec kolejowy... https://postimg.org/image/3m6ai19ar/
Dzisiaj na wiadukcie w Rybniku widziałem SA138 na regularnym kursie (włączone tablice kierunkowe) . Jechał albo w stronę Raciborza albo w stronę Chałupek ? Może ktoś widział czy przypadkiem nie jechał na Wodzisław ? Nie wiecie może czy są gdzieś wyłączenie trakcji , czy to z braku EZT ?
@Inter na portalu Rynek Kolejowy pisali że KŚ złożyli papiery do Czeskiego urzędu kolejowego o pozwolenie dla Elfów II .
@Inter czytałem Cię :) zresztą sam zadałem prezesowi pytanie zachaczając o mijanke w Czyżowicach w kontekscie próby poruszenia sprawy w czasie jakichkolwiek rozmów z ludźmi z PLK ale nie odpowiedział z racji braku czasu. Mamy obiecane że do tematu odpowiedzi wróci.
za dużo wagonów podpieli i ledwo to lok wyciągnął pod górę na Marcel. Problem w tym, że nie powinni tyle wagonów pod loka podpinać. Zresztą mogliby jeździć nieco więcej od Wodzisławia na Marcel nikomu nie przeszkadzając - gdyby otworzyli tory pod drutem 26,28 to byk mógłby z tym jeździć do Wodzisławia a spalinówka tylko robić obloty z pełnymi/pustymi wagonami Wodzisław-Marcel-Wodzisław.
takie cyrki robia na tym przejeżdzie,korek do Biertułtów i za widok na Rybnickiej,a lokomotywa w tempie żółwia sobie jedzie
@idla to oni nie wiedz ile weglarek wytarga pod kopalnie lokomotywa? Mogli by jezdzic na Marcel wiecej od Wodzislawia i nie blokowac przejazdu
Coś ciekawego dla naszej okolicy. https://utk.gov.pl/download/1/41964/15BBS3-070-93-2017Kunowice-Chalupkipodpisane.pdf
dzisiaj masakra w Radlinie na Korfantego korek niesamowity ok.12 pociąg Cargo nie mógł wjechac pod górkę na KWK Marcel
czy dalej obciachowe pociagi będa do Bohumina pędziły? pora to skończyć
brawo @inter że drązysz ten temat!
Na moje pytanie na Silesia Info Transport, o stare pociagi do Bogumija, Pan Prezes Kolei Ślaskich odpowiedzial:"Wkrotce beda dobre wiesci..." co chyba oznacza ze bedzie jezdzilo do Bogumina cos nowego?
dochodzą jakieś słuchy, że miasto rozmawiało w grudniu z PKP w sprawie Wodzisław Centrum
Z dzisiejszych statystyk: Dziś na Varsovi 27 osób na Porcie 23. KŚ przed 14.00 17 osób. Liczby podaje minimalne moze byc o kilka osob wiecej.
Tak nieco nowocześniej i biało niebiesko zrobiło się na wodzisławskich torach. Dziś 14:13 do Katowic Impuls , 15:06 Rybnik - Wodzisław - Pszczyna Turbokibel , 15:43 Chałupki Impuls , 17:05 Katowice Impuls ale do i z Bohumina wiadomo ciągle Kibelki .
Słabe sztuki należy eliminować..takie są prawa natury
trzeba na czasy popatrzeć, jak są opóźnienie rzędu 1-2 minut to znaczy że jest ograniczenie.
Ciężarówka podobno uszkodziła rogatki w Bełsznicy . Naprawili to już czy będzie ograniczenie prędkości ?
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/fr/cp0/e15/q65/25394684_314114699102929_7506022892331843373_o.jpg?efg=eyJpIjoidCJ9&oh=afb961f549433df37b5891a7974af115&oe=5ACF2D80
dziś podobna sytuacja 44 (+27) jedzie IC, a KŚ wyprzedzony w Wodzisławiu czeka do 58 (+19), zaś KŚ do Wodzisławia czeka w Olzie na IC i KŚ do Bogumina. Ma zameldowac się o 14:24 (czyli 40 minut po odjeździe z Chałupek!).
https://wodzislaw-slaski.pl/zakaz-uzytkowania-mostu-w-ciagu-starojastrzebskiej
Nie wiem czy zauważyliście ale bocznica na której do czasu remontu ładowano składy towarowe została odcięta od świata. Ciekawe w jaki sposób ma działać stacja jak odcina się do niej dojazd!
@inter problem w tym, że mijanką nikt się nie interesuje, a przez jej brak oraz 60 km/h na Rybnik-Wodzisław nie mamy połączenia LeoExpress!
Koledzy z dobrych źródeł podaję Wam, że ruch towarowy już się obniżył, spostrzegawczy to zauważą. Obecnie w ciągu dnia planowanych jest już tylko kilka przejazdów. Przyczyna - przepustowość linii miedzy Wodzisławiem a Chałupkami.
Mniej przewozów, mniej opłat gorsza pozycja w rankingu dochodów i ewentualnych inwestycji. Mniejsza skala ewentualnych remontów. LK158 dla pociągów towarowych ma już w wielu porach doby skończoną przepustowość.
Gdyby jakiś polityk umiał to wykorzystać to mamy jak pisze @zxc mijankę albo @Arteks nawet drugi tor do Olzy. Ale trzeba działać i coś robić a nie tylko udawać ze sie robi.
@Arteks racja, ale nawet mijanka dużo pomoże, wpisze się ona w cykl odstępów co 5-8 minut, bo jeśli nawet wyprzedzony KŚ wyjechał z Rybnika po 5 minutach za Intercity to i tak później stał w Wodzisławiu bo odstęp Wodzisław-Olza jest nienaturalny, za duży w stosunku do poprzednich i zaburza cały cykl odstępów od Katowic po Bogumin. Podobnie sprawa ma się z Bradą, więc odbudowa Brady ale również i Czyżowic to powinien być wstęp do czegoś więcej.
@zxc - mijanka w Czyżowicach to za mało. Wodzisław - Olza dałoby się niedużymi kosztami przerobić na linię dwutorową. W Polsce wiele linii dwutorowych ma mniejszy ruch niż linia 158. Już nie mówię o 140 bo Jaśkowice-Leszczyny to najbardziej obciążona linia jednotorowa w Polsce.
KŚ w Wodzisławiu o 14:22 (wyjechał z Chałupek o 13:44 czyli jechał z Chałupek do Wodzisławia aż 38 minut.... Gdyby była mijanka byłby o czasie. Druga sprawa, że rozkład jest coraz gorzej układany, a dla pociągów towarowych już nie ma miejsca. Za chwilę zaczną się głosy z PLK że nie będzie inwestycji bo ruch spada, ale ruch już nie może być większy bez mijanki w Czyżowicach!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opóźniona Varsovia odjechała o 13:40, opóźniony KŚ do Bogumina o 13:54. Czyli odstęp realny praktycznie to aż 14 minut. Zobaczymy o której KŚ do Katowic się dokula do Wodzisławia?
Brak mijanki w Czyżowicach dziś znacznie opóźnia składy KŚ z Katowic do Bogumina (wyprzedzony przez opóźnioną Varsovie w Rybniku, musi czekać teraz w Wodzisławiu aż Varsovia dokula się do Olzy) oraz skład z Chałupek do Katowic (ten znów ma mijankę w Olzie z Varsovią i musi czekać na opóźniony skład KŚ z Wodzisławia.... Mijanka dużo by pomogła...
@zxc dziś z Porty wysiadło 9 osób.
Przyhechało 5 osób z tego co pamiętam.