Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
co to sie dzieje z ta linia za 200 milionów wyremontowaną,jak nie przejazd Turzyczka to Kopernika,kto odbierał ten remont?
ALERT: W Wodzisławiu Śląskim na ul. Kopernika nie działa syglalizacja na przejeździe kolejowym, pociągi zwalniają do nawet 5-10 km/h bo szlabany otwarte. Uważajcie!
W przypadku dużych zakładów przemysłowych istnieje taka zasada (nie wiem czy dziś pisana czy już nie), że powinny one posiadać dwa niezależne dojazdy koleją (dwa kierunki). W Radlinie są aż 3 takie zakłady (kopalnia, koksownia, EC) także odcinek Wodzisław-Marcel jest bardzo ważny w kontekście objazdowym. Swoją drogą brak toru wyciągowego (zaślepienie rozjadu) odcięcie od możliwości przetaczania wagonów oraz brak wyjazdu z torów nr 26,28,30,32 spowoduje, że tory nr 22 i 24 będą maksymalnie wykorzystywane i obciążone. Oczywiście również tory postojowe z trakcją nr 26 i 28 będą mocno eksplatowane ale brak przedłużenie dawnego toru do KWK 1 Maja i kozioł na ich końcu będzie powodował, że przyciągająca wagony lokomotywa z Marcela lub ciągnąca skład np. ET22 od Rybnika będą musiały czekać aż skład odjedzie z innym lokiem (ponieważ same wjeżdżając na tor postojowy bez możliwości wyjazdu zostaną zablokowane).
Wbrew temu co twierdzi Arteks lobby rybnickie nie załatwiło żadnych pociągów EIC. To zwykłe łgarstwo i próba przypisania sobie cudzych zasług. Warto żebyście o tym wiedzieli
Potwierdzają się informacje Arczixa. Wkróce ma się rozpocząć remont Obszary-KWK Marcel. Wszystkie pociągi pojadą do Wodzisławia linią DB Infra. Ciekawe czy Cargo przygotowuje się do tej operacji bo wydatnie zwiększy się zapotrzebowanie na trakcję spalinową. Liczę na gagariny obsługujące trasę objazdową. :)
@inter - na 140 będzie poprawa już od nowego rozkładu :)))
No to poczekajmy na to aby to samo lobby załatwiło przynajmniej 80 km/h do Rybnika, bo obecne 60 pozostawia wiele do życzenia ;)
@idla - wystarczy że lobby rybnickie załatwiło pociągi EIC przez tą linię. :)
Arteks linia 158 to najkrótsza linia z Katowic,Rybnika na południe Europy,powinna byc lepiej zrobiona z mijanką w Czyżowicach aby zwiekszyc przepustowość,nie zadbano o to pewnie lobby rybnickie o to zadbalo
Wczoraj złapałem skład o 16:30, a jak ruch dziś? Wprawdzie w Czechach to dzień normalny ale u nas święto więc pewnie jak coś jeździe to sporadycznie.
Wczorajszy ET22-707 z nowiutkimi Oplami jechał w relacji Gliwice Port - Chałupki (docelowo Włochy). Jest to pociąg stałego kursowania. Do Wodzisławia wjechał około 16:20 i czekał na torze czwartym na wolną (w Chałupkach nie było miejsca). Oprócz Opli, przez Wodzisław jeżdżą też nowe Hyundaje czy Fiaty. Wczorajszy postój Opli w Wodzisławiu: http://s22.postimg.org/9sf7hj067/ET22_707.jpg
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
... ET42 z węglarkami przejechał na Rybnik i Ople ruszyły
Ople se stoją w Wodzisławiu :)
ET 22 707 z nowymi oplami gotowy do odjazdu do Chałupek.
@inter - ta salonka którą widziałeś to mogli być "JASPERSI" czyli przedstawiciele KE, EBI i EBOR którzy badali wykorzystanie środków unijnych w naszym regionie w kontekście linii 158 oraz Chybie-Rybnik-Nędza. Dyspozytorzy PLK nie umieli się podobno nachwalić jak bardzo przydatna stała się w ruchu pociągów linia 158. Zwracano również uwagę na bardzo dużą ilość pociągów jaką generuje Okręg Rybnicki i na duży tranzyt towarowych jadących w kierunku Czech oraz z wschodu na zachód. Aha... Od nowego rozkładu ma być podobno jeszcze więcej pociągów towarowych planowych na 158, obecnie zdarza się już czasami nawet 15 na dobę. :)
Dziś jechał skład cystern z butanem do Małaszewicz, ale prawda dziś w ogóle, nawet w Rybniku Towarowym był mniejszy ruch - taki dzień.
Podobno (doszły mnie takie słuchy), że coś znów jest z SRK. Jakieś problemy były z rozjazdem z toru 6 i ogólnie reszta od 8 do 32 też jest nieczynna. Może to wynik tego, że znów jeździ się w minimalnym stopniu. Dziś tylko jeden skład o 13:35.
Dziś koło 15:00 widziałem jadącą w kierunku Chałupek lokomotywę PKP Cargo z jednym wagonem pasażerskim to chyba znów ten roboczy o którym pisaliście ciemno niebieski z czerwonym pasem po środku , na stacji stały same węglarki bez lokomotywy a ruch jakby ucichł ...
Jak tam dziś sytuacja bo poza Swd jestem...?
Nie to nie ten. Jakby nawet ładniejszy od tego ze zdjecia Nie zdążyłem zrobić zdjęcia bo zasuwal i mnie zaskoczył myślałem że pojedzie ET41innofreight a tu ten EU07. Ten wagon mam takie skojarzenia jakby z NRD. Charakterystyczne były te małe pulsujace światła czerwone z tyłu i to nisko nad torowiskiem.
Może taka salonka? http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/sk-3.jpg
@Artur niestety nie mam zdjęcia, to był jakiś wagon ex czeski ale nie miał napisu CD tylko jakiś inny. Ładny jak wagon IC a nie roboczy. W środku widziałem...ludzi w kamizelkach. Z tyłu przy kołach miał charakterystyczne migające czerwone lampy antykolizyjne. Tak się zastanawiam czy jakieś Stowarzyszenie nie mogłoby napisać listu do PLK co jest potrzebne na LK158 bo skoro kasa jest to warto żeby PLK gdzieś tam daleko wiedziała co i jak tu można usprawnić. @zxc masz rację 60 km/h do Rybnika to nieporozumienie!
jeśli dziennie jeździ tu 10 składów towarowych i 18 osobowych to chyba warto. Każda linia w Polsce z ruchem dobowym powyżej 24 przejazdów na dobę jest linią o bardzo dużym ruchu. Nasza linia od zeszłego tygodnia do tej kategorii należy. Najważniejsze to walczyć o 80 km/h do Rybnika, bo prędkość 60km/h za 2-3 lata będzie dużym minusem. Osobówka z Wodzisławia do Rybnika z postojami powinna jechać 12 minut czyli 5 mniej niż dotychczas.
... 2 tor będą robić do Turzyczki :) a tak na serio to poprawki czy jakaś nowa pula zadań ? ostatnio pisaliście o dodatkoeej kasie , się połapali że wartu tu inwestować ?
Możliwe że do Wodzisławia koło WSB coś robią to chyba wyjazd z toru 22 na Chałupki?
Przed chwilą przez Rymer w kierunku Wodzisławia przejechał długi skład z szynami . Ktoś wie gdzie to jedzie ? Te szyny wyglądały na nowe.
Masz zdjęcie tego wagonu?
@Isobis to zdarza się notorycznie. O 9:21 podobna sytuacja często ma miejsce kiedy dwóch konduktorow sprzedaje bilety do Rybnika. Nawet kazali każdemu sobie usiąść. Brak przynajmniej biletomatu to poważny problem, a sytuacje o jakich piszemy nadają się do gazety i tv. Wczoraj EU07-119 ciągnęła wagon chyba z pracownikami PLK. Roboty trwają przy WSB i to konkretnie widać jak robota idzie i kilkanaście osób cały czas pracuje nie jak za czasów Rubau.
Tymczasem w Łodygowicach Górnych - wsi pod Bielskiem dumnie stoi biletomat, bo po co miałby się przenieść do jakiegoś tam 50 tysięcznego miasta!?
Z innej beczki to o pomstę woła brak kasy biletowej lub biletomatu w Wodzisławiu. Dzisiaj rano konduktor sprzedawał bilety aż do Rybnika i wszystkich nie sprzedał. W Wodzisławiu do pociągu o 7.21 wsiadło około 40 osób . Po drodze dosiadali się kolejni. Ja wiem , że jest internet itd... ale to jest chyba nienormalne aby 45 tysięczne miasto i duży powiat nie miał chociażby jednej kasy biletowej !!! Ludzie zamiast zająć miejsca siedzące w pociągu stoją a kondi zamiast punktualnie i bezpiecznie odprawiać skład lata po składzie i szuka drobnych... A frekwencja ciągle rośnie...
Dzisiaj po 15 na stacji w Wodzisławiu 3 składy. 2 składy z kontenerami + skład z platformami.
Oficjalnej informacji nie znalazłem. Co do stacji Wodzisław Śl. i Olza to mógłbym masę rzeczy nie zrobionych wypisać. Niestety - rewitalizacja nie była robiona z głową... Co do dzisiejszego ruchu - co chwilę coś jedzie. Po 15 jechały platformy z nowymi samochodami Hyundai na przelocie przez Wodzisław w kierunku Rybnika. Na wagonach można było znaleźć między innymi nowe: i10, Elantra, i40 wagon czy IONIQ Hybrid. Po osobówce do Bohumina w kierunku Chałupek ruszyły kontenery Innofreight z koksem do Austrii.
@Artur jest gdzieś informacja o tych dodatkowych 20 000 000 zł? Kierownictwo zakładów w Radlinie zdaje sobie doskonale sprawę, że jazdy przez Wodzisław Śląski do swoich klientów w Czechach, Austrii na Słowacji czy jeszcze dalej to znaczne oszczędności zarówno czasowe jak i ekonomiczne, dlatego też naciska na większe wykorzystanie stacji w Wodzisławiu Śląskim i uruchomienie jazd linią przemysłową jak dawniej. W Wodzisławiu marzyłoby się otwarcie górki rozrządowej i oczywiście dodatkowych torów 8-32 (bo PKP Cargo również chce bardziej wykorzystywać stacje w Wodzisławiu). Niepotrzebnie też zaślepiono tory 26-32 zamiast z fragmentu linii na KWK 1 Maja zrobić 100 metrowy tor wyciągowy dla loków.... W Olzie to jeszcze powinni uruchomić tory 5 i 7 bo one też są istotne - szczególnie w kontekście wiecznie zapchanych Chałupek.
Dzięki za potwierdzenie informacji :) Co do STK, to prawda, ostatnio jechały cysterny do Płocka Trzepowa. Na linię 158 przyznano 20 milionów złotych na dokończenie inwestycji. Oprócz dokończenia torów (na przykład trzeciego w Olzie - na grupie towarowej są poszerzenia, przez co nie można się krzyżować w peronach) warto byłoby pomyśleć o budowie przelotowego peronu Wodzisław Śląski Centrum. Zwiększa się od grudnia ilość połączeń w kierunku Chałupek, a temat jest ostatnio świeży, także gra jest warta świeczki.
Dość często pojawia się w Wodzisławiu też przewoźnik STK. @Artur skład który widziałeś z samochodami od Chałupek to z zagranicznej fabryki Hyunday do polskich dilerów szły. Odnośnie Koksowni i KWK Marcel to prawda - mają odstawiać wagony na torach postojowych, jednakże prawdopodobnie są one nadal nieczynne podobnie jak wszystkie inne od nr 8 do 32 w Wodzisławiu i połowa stacji w Olzie. Nie wiadomo kiedy to będzie uruchomione na 100%. Brak uruchomienia większej ilości torów w Wodzisławiu i Olzie może oznaczać też kłopoty w ewentualnym ruchu objazdowym bo Chałupki i Rybnik mają ograniczoną przepustowość, duża liczba torów w Wodzisławiu i Olzie pozwalałaby aby te jazdy ładnie rozplanować kiedy np. szlak na Racibórz czy Zebrzydowice byłby tymczasowo zamknięty. Trzeba więc naciskać na PLK aby te dodatkowe tory były czynne.
@Toffi: Nie ma sprawy. Z ciekawostek dodam, że samochody można spotkać też w tygodniu, a oprócz Opli z Gliwic, jeżdżą też Fiaty z Tychów. Co ciekawe widziałem raz platformy samochodowe, które jechały od Chałupek w kierunku Wodzisławia. PKP Cargo jeździ głównie z węglarkami, austriackimi kontenerami z koksem na Marcel oraz ze składami mieszanymi, głównie to relacja Chałupki - Tarnowskie Góry. Oprócz tego jeżdżą składy do Knurowa czy Rudy Bielszowic. Spotkać można też na naszej linii kryte wagony do przewozu zwojów stali, prawdopodobnie jeżdżą do rybnickiego Tenneco. Oprócz PKP Cargo jeżdżą Koleje Czeskie, głównie na Marcel, CTL z cysternami czy węglarkami oraz masa luzaków. Oczywiście inni przewoźnicy też są spotykani. A aktualnie na stacji stoi wygaszona ET41 z kontenerami Innofreight - kierunek Marcel. Wygląda na to, że aktualnie praktycznie wszystko jeździ do Chałupek od Rybnika przez Wodzisław, co bardzo cieszy. Co ciekawe słyszałem, że odstawianiem wagonów w Wodzisławiu był zainteresowany zarówno Marcel jak i koksy. Nie zweryfikowałem jednak tych informacji i nadal czekam na wykorzystanie stacji w Wodzisławiu, jak w 2013 roku: https://s18.postimg.org/p3tdm397r/SWD_2013.jpg
Wczorajszy dzień pokazuje jaki jest potencjał tej linii. Linia zarabia i to dobre pieniądze. Trzeba walczyć o jej dalsze modernizacje u usprawnienia. Przede wszystkim 80km\h do Rybnika i może punktowo 100 do Chałupek. Drugi tor do Turzyczki lub Chalupek, mijanka w Czyzowicach czy samoczynna blokada liniowa na odcinku jednotorowym, remont torów towarowych na stacjach, zagospodarowanie hali napraw, projekty o które trzeba walczyć.
To była pracowita sobota i noc na dworcu w Wodzisławiu jak na czas ostatnich lat kiedy praktycznie nic się nie działo. Do wczenego ranka ciągle coś za oknem trąbiło i ... dobrze :) teraz niedzielny spokój. Dzięki @ Artur Klimek za info o platformach , Twoja wiadomość sprawiła że podjechałem na dworzec aby sobie zobaczyć gliwickie wozy na wodzisławskich torach. Nie wiem o której wyruszyły w dalszą drogę ?