Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Tak. Tor wyciagowy na który po remoncie nie ma wjazdu. Na stacji dwa wygaszone składy weglarkami jeden etek na Rybnik 41 i drugi 22 na Chalupki
Pewnie już było ale co to za tor kończący się w wodzie tuż przed przejazdem w Wodzisławiu Radlinie ,czy to przedłużenie górki rozrządowej , do czego służył ten tor ?
Skład prowadzony przez ET41 stał na torze numer 2 około godziny 13.00 w kierunku Rybnika
23:55 jakiś skład z Chałupek
22.34 3 składy stały gotowe do jazdy w kierunku na Chalupki.
22.34 3 składy stały gotowe do jazdy w kierunku na Chalupki.
po 18 widziałem jak jechał et22 z samochodami przez Leszczyny od strony Knurowa
Z moich informacji wynika że niestety czynne są tylko tory 1,3 plus od kilku dni 2,4,6. Także łącznie 5 w tym tylko 3 umożliwiające postój. Tymczasem samochody wciąż stoją a odjechał ET22 1048 z tablotami.
ET 22 1013 z wagonami krytymi przejechał na Rybnik. Teraz pojadą samochody do Olzy.
Coś towarowego przyjechało z Chałupek to teraz już 4 składy na dworcu !?
Ooo jedzie coś od Chalupek będą 4 składy na stacji
Ople sobie stoją na środkowym torze znów mamy 3 składy
Samochody przyjechały stoją na torze 4
ET22 z tablotami stoi i czeka na wyjazd do Olzy w drugą stronę stoi wciąż ET41-116. Te samochody już jechały?
To ja melduję że o 18:30 aż 3 składy towarowe stały na torach towarowych ! taki widok w Wodzisławiu po latach cieszy :)
STK był relacji Chałupki - Płock Trzepowo. Tymczasem o 18:45 powinien się zjawić w Wodzisławiu pociąg z samochodami - relacja Gliwice Port - Chałupki.
Toffi podobno była to relacja Chalupki Marcel. Pewnie wjazd na Marcel ma wg starego rozkładu jazdy przez Racibórz a że był wcześniej bo jeździ już przez Wodzisław to czekał na swoją kolej. Wyprzedzal go skład STK z cysternami podobno aż do Płocka.
@Isobis co za skład i o której godzinie? Ja dziś o 14 widziałem ET41-116 z wagonami falns i eanos kierunek Rybnik. Stał na torze 4.
Tor numer 2 jest już normalnie czynny. Widziałem dzisiaj skład towarowy stał na torze numer 2.
Gdyby wszystkie tory były czynne, to ruch z Marcela już by się odbywał. Także Silesiainfotranaport musi zakyualizować informacje ;)
W tej chwili na 2 torze towarowym do Rybnika stoi sobie czeska lokomotywa z węglarkami na coś czeka ??? :)
http://silesiainfotransport.pl/?p=15449
@Isobis dzięki za informacje!! Jak tam panowie dziś dzień wygląda? Niestety jestem poza miastem, ale może ktoś coś ciekawego zaobserwował.
Dzisiaj rano 2 tory towarowe zajęte. Jeden skład Et42 + kontenery w stronę Rybnika . Drugi skład z miałem w stronę Chałupek :)
https://s22.postimg.org/fe3dgb55d/20161021_071459_1.jpg
Za łukiem na Obszarach może być śmiało 80km/h od granicy z Wodzisławiem nawet 100,podobnie od Belsznicy po Chałupki.
Za łukiem na Obsza
@Inter: Wyszło jak zwykle, wszystko jest na gwarancji, nikomu nie zależało w czasie projektowania rewitalizacji na podniesieniem (no prócz Wodzisław - Chałupki do 80). Także poczekamy pewnie kolejne 5 lat na jakieś zmiany. A tymczasem rozkoszujmy się Europejską prędkością 60 km/h za grube miliony.
ET 22 157 z beczkami falnsami i jednym wagonem z rudą stoi i czeka na wolną drogę do Olzy.
Zakres wykonywanych prac na torze i dojeździe do toru nr 24: http://i.imgur.com/qVRKaFdh.jpg
@Arteks, nic nie słychać o podniesieniu prędkości na Wodzisław-Rybnik, ewentualnie Wodzisław-Chałupki?
@Artur ja widziałem jak na torach dojazdowych do rampy były składowane jakieś śmieci i muł węglowy przez tą firmę, właśnie mnie to zastanawiało czy to normalne? Inna sprawa, że PKP PLK ten tor za halą napraw dojazdowy do rampy i te tory przy rampie powinno przynajmniej wykosić, jeśli to kiedyś docelowo miałoby być jeszcze czynne, podobnie jak obecnie po przejęciu od Rubau torów opryskać całą stację żeby chwasty nie rosły. Podciągać wagony koparką to naprawdę chore.
@Inter: Tor 32 ma kiepskie podkłady, ponieważ właściciel firmy przeładunkowej nielegalnie podciągał wagony koparką drogową, która poniszczyła torowisko. W ogóle z tą firmą podobno masa problemów była, jak to wszystko było czynne...
Fantastycznie :D Zobaczymy jak wpłynie to na ruch na 158 czy jeszcze się zwiększy z otwarym torem towarowym w Wodzisławiu. Aby jednak to miało większy sens i wpływ na przepustowość tak aby była ona pełna to powinny być czynne przynajmniej 4 tory towarowe plus 3 osobowe w Wodzisławiu, 2 osobowe i 4 towarowe w Olzie. Wtedy będziemy mogli mówić, że linia może być maksymalnie wykorzystywana. :D Tymczasem obserwujmy ruch na linii i sprawdzajmy które tory są czynne na stacji.
@MaNo : Uchwyciłem go czekając na osobówkę 7.21 do Rybnika
@Isobis uchwyciłeś moment na który wszyscy czekaliśmy od roku!!! O której to było godzinie? Pewnie odbiory miały miejsce od 12.10 do 17.10 kiedy to @RPR i @Toffi zauważyli większą ilość kamizelek na stacji. Teraz pozostaje czekać na wykonywany remont toru nr 24.
Świetna informacja z samego rana do @Isobis. Gratulacje uchwycenia tego momentu. Następny za przyperonowym torze nr 2 jest tor towarowy nr 4. Pytanie ile torów jest w tej chwili otwartych. Mam nadzieję że wszystko poza dojazdem remontowanym do torów 22,24,26,28.
Dzisiaj rano na torze towarowym (następny za torem numer 2) stał pod semaforem w kierunku Chałupek ET22 ze składem pustych platform samochodowych.
http://images84.fotosik.pl/100/350e446750628880.jpg
oraz CD: "W tym momencie czekamy na ogłoszenie konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, ponieważ inwestycja będzie realizowana ze środków unijnych - oczywiście, po uzyskaniu dofinansowania na ten cel. Według wstępnych harmonogramów konkursy powinny być ogłoszone w IV kwartale tego roku. W tym momencie przygotowywana do konkursu dokumentacja projektowa nie obejmuje instalacji kamery. Jednak rozumiemy Twoje argumenty. Informacje przekazaliśmy już do odpowiedzialnych za zadanie wydziałów. " Czyli chyba pozytywnie? Miejmy nadzieję, że będziemy mieli stacyjną ogólnodostępną kamerę z widokiem na tory stacji oraz perony :D
Cieszy, że w końcu cokolwiek się ruszyło na stacji, choć skoro piszesz że wymieniają tam podkłady to trochę to potrwa. Może w końcu tor nr 2 jest już jednak czynny a to umożliwiałoby w końcu postój na stacji. Miasto Wodzisław Śląski odpowiedziało mi w następujący sposób: "Ma No, przede wszystkim gratulujemy Ci Twojej pasji. :) Projekt dotyczący rewitalizacji naszego dworca nie obejmuje instalacji kamery z widokiem na perony oraz stację kolejową. Ale dziękujemy za Twoje komentarz, sugestię, pomysł. :) Przekażemy je do odpowiedzialnych za zadanie wydziałów. (y) Pozdrawiamy!"
Drezyna wcześniej stała znów na torze nr 2. Słyszałem, od informatora z PKP, że tor nr 2 jest już czynny! (trzeba to gdzieś potwierdzić, bo póki co nic prócz drezyny tam nie widać). O 18:55 jechał z kolei ciężki skład PKP Cargo. Tor nr 24 faktycznie jest obecnie nawet powiedziałbym dość mocno rozgrzebany i nie ma możliwości wjazdu od Marcela na tory 22, 24, 26, 28. @zxc wymieniają tam podkłady (są miejsca, że wymieniają wszystko jak leci). 2 lata stacja towarowa już jest nieczynna więc siłą rzeczy infrastruktura uległa częściowo zniszczeniu. Gdyby ciężki skład cargo z Marcela wjechał na te spróchniałe podkłady toru nr 24 i częściowo 22 to mogłoby skończyć się to wykolejeniem. Dlatego pewnie wymieniają te podkłady. Obawiam się, że wiele innych torów wymaga podobnych prac. Np. bardzo ważny tor załadowczy nr 32 też ma miejscami kiepskie rozsypujące się podkłady. Dość dobrze póki co były zachowane te z torów 4,6,8,10 więc może te tory zostaną w końcu otwarte.
drezyna śmigała przed 18 na Chałupki