Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Tymczasem w Olzie próbóje się CTL, a do Wodzisławia za chwilę wjedzie ET42-028 z talbotami do Chałupek.
nie nie @Arteks na 158 raczej pusto było, więc gdyby chcieli to by przejechał... Dziwne te ich trasowania czasami. Myślę, że to bardziej kwestia nieoddania dodatkowych torów w Wodzisławiu, bo jakby nie było to przed jednotorowym odcinkiem musi być możliwość zatrzymania i postoju!
nie nie @Arteks na 158 raczej pusto było, więc gdyby chcieli to by przejechał... Dziwne te ich trasowania czasami. Myślę, że to bardziej kwestia nieoddania dodatkowych torów w Wodzisławiu, bo jakby nie było to przed jednotorowym odcinkiem musi być możliwość zatrzymania i postoju!
Dodam, że stał w Rybniku na stacji ok. 18.30 i czekał na zwolnienie trasy w kierunku Suminy bo jak to pod koniec tygodnia pełno stójek i ruch za....sty.
@zxc - ciekawostka, dzisiaj znowu jechał z autami ale wytrasowali go od Rybnika przez Racibórz. Czyżby brak przepustowości na linii 158?
@zxc - to pociąg który pojawia się regularnie. Dawniej jeździł przez Zebrzydowice, a od grudnia zaczął jeździć przez Knurów-Rybnik-Racibórz, od pewnego czasu jeździ najkrótszą trasą przez Wodzisław. Dużo się będzie działo w Wodzisławiu jak rozpoczną remont bocznicy z Obszar do KWK Marcel/ZK Radlin ale to chyba dopiero w przyszłym roku.
a czy na samej stacji cokolwiek się dzieje? Widziałem tam jakieś 2 tyg. temu jakąś jedną małą koparkę i coś drążyli pod nowopołożonymi torami!!!
Na Wodzisław kula się właśnie luźny lok 163 043-3 Českich Drach w okleinie Vlakem na Euro :)
dzięki @Arteks, no i brawa dla @Toffiego za czujność... Arteks czy wiesz może jaka będzie częstotliwość tych jazd? Raz na tydzień, dwa na miesiąc?
Pociągi z samochodami z tego co mi wiadomo jechały do Włoch, na terenie Polski obsługę zapewnia PKP Cargo.
@Arteks ty mądralo co wszystko wiesz :) jak to jest z składami towarowymi ? będzie jeździł planowo czyli co dziennie o tej samej porze ??? jak to jest ???
@zxc nie loka nie widziałem spojrzałem do okna to już środek składu widziałem. Niestety już tu pisałem że jesienią - zimą więcej widzę gdy liście opadną a tak mam wąskie gardło do obserwacji :)
@zxc - to był pociąg Gliwice Port-Chałupki, będzie teraz planowo jeździł przez Chałupki zamiast przez Zebrzydowice.
No pięknie, może komuś uda się ustalić relację tego pociagu z samochodami. Gliwice moga być jaknajbardziej bo mogą jechać bez zmiany czoła prosto to Czech, no chyba że jeszcze coś dalej np. VW... Widziałeś jaki lok to ciągnął?
18:55 Ale niespodzianka ... słyszę towar w stronę Chałupek , patrzę w okno a tu ... platformy z samochodami . Za daleko z mojego okna aby ocenić markę . Fiaty 500 z Tych to raczej nie były raczej Astry z Gliwic chyba że całkiem coś innego. No to się naprawdę dzieje :) Ruch dziś naprawdę spory.
Przed 17 jechał ET41-044 z dużą liczbą pustych wagonów falns i eanos z Chałupek na Wodzisław.
Swoją drogą, dziś od samego rana słychać co chwilę syreny, stąd wnioskuję, że ruch jest spory.
Ostatnio w Wodzisławiu malowali semafory I tarcze zaporowe od strony WSA.
... jak Szwajcarski zegarek :) 8:02 do Wodzisławia dobija towar z Chałupek , 8:03 odjazd z Olzy KŚ myślę będzie miał lekkie spóźnienie a co tam przyjechał 1 minutę wcześniej. Około 5:00 obudził mnie jakiś towar i jeśli się nie mylę do 9:45 kiedy znów jakiś towar podążał do Chałupek to już 5-ty skład ciężarowy , coś się dzieje ...
23:45 PKP Cargo wybiera się na wycieczkę do Chałupek.
Dzisiaj była awaria sygnalizacji świetlnej w Wodzisławiu na przejeździe na ul Bogumińskiej.
http://www.natodays.cz/files/files/2016/pdf/DN16_JR_CD.pdf
Inter@ odradzam jazdę pociągiem na Natodays, kiedyś wybrałem się pociągiem i pół dnia mi to zajęło. Jeżdżę co roku i tylko autem i tylko autostradą
@Inter: Jak najbardziej można , kupujesz bilet SilesiaWeekend do Chałupek i możesz jechać do Mosnova
Tak niedawno przeżywaliście brak pociągów towarowych, a teraz śmigają prawie że stadami. Dzisiaj przejechało na Rybnik-Chałupki między 6.00-18.00 dziesięć towarowych, nie licząc loków! :D @Inter - jeśli chcesz jechać w sb lub nd to wystarczy ci bilet z Wodzisławia do Chałupek KŚ, on jest ważny także do Mosnova i nie tylko, możesz przy okazji pojechać jeszcze gdzie indziej w obrębie Kraju Slezsko-Moravskeho.
Panowie pytanko: jaka jest szansa dostać się pociągiem na NATO Dzień w Ostrawie? Czy bilet Silesia Weekend obowiązuje do Mosnova?
Przed 17 jechał na Rybnik jakiś fajny lok w takim dziwnym ładnym malowaniu. @Toffi dziś koło 19 jechało cokolwiek?
Ktoś tam skomentował szkoda że nie przez Wodzisław , Rybnik a no racja ... szkoda :)
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/utk-leo-express-chce-jezdzic-z-pragi-do-warszawy-78166.html
Tymczasem otwarcie torów towarowych znów opóźniają już nie połowa , a koniec września .
Rano po 5 jechał skład do Wodzisławia.
Dziś widziałem już 4 składy towarowe PKP Cargo i lokomotywę Rail Polska luzem na Chałupki. Obserwujcie szlak bo może dziś jakiś rekord padnie :p
za dnia jechały też ze 3 więc dziś ładny dzień i chyba rekord po remoncie :D A do północy jeszcze parę godzin :D
Około 10 minut temu jakiś skład towarowy jechał sobie do Chałupek i był to ... 3 skład jaki przewinął się od godz : 19:00 !!!
najlepiej by było gdyby Wodzisław włączyć do Czech, byłyby lepsze drogi, lepiej płatna praca
poza tym jednym porannym składem, póki co cisza. Liczyłem na więcej po otwarciu Olzy, ale są okresy że linią nic nie jedzie pomimo dużych przerw pomiędzy osobowymi.
Składzik właśnie wybiera się do Chałupek.
Po 19:00 z Chalupek lokomotywa połączona z tą przegubową + wysokie wagony PKP Cargo wtoczyła się do Wodzisławia.
dziś za dnia generalnie spokój
@Tofii ten wieczorem to był ET42
@zxc stał na torze postojowych obok głównego. Dziś jak piszesz też coś jeździ więc to otwarcie Olzy może oznaczać zwiększenie intensywności jazd, że zobaczymy jak to będzie w najbliższych dniach i kiedy otworzą Wodzisław.
jakoś po 8:15 coś tam jechało też towarowego