Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
jakoś po 8:15 coś tam jechało też towarowego
23:16 do Chałupek solówka
Fajnie piszecie a za oknem szumi mi kolejny jakiś ciężarowiec z Chałupek .
@Artur ten pośpieszny towarowy to regularnie będzie jeździł czy to jakiś skład specjalny? Przyznam, że to bardzo ciekawe taki skład towarowy a jednocześnie pośpieszny. Ciekawe jak Olza wpłynie na ruch towarowy w przyszłym tygodniu bo w weekend to wiadomo, że jest on mniejszy niż zwykle. @Inter na jakim torze on stał w Olzie?
@Inter: Marcel na nockach w soboty I niedziele jest nieczynny, także była to normalna jazda. Co nie zmienia faktu, że dawno gagarina Cargo tu nie widziałem. Podobno od 1 października jest otwierana nastawnia KM-1 na Marcelu od strony Wodzisławia, więc coś jest na rzeczy.
To ten skład o którym piszecie, ET22 1163, póki co stoi nadal w Olzie http://i.imgur.com/GMsqs9G.jpg Swoją drogą stacja Olza teraz robi lepsze wrażenie niż Wodzisław... Część towarowa oświetlona, z składem, szkoda tylko, że nie oddali 3 pozostałych torów.
@Artur jazda testowa? Może na Marcel się szykują? W Olzie otwarte są dwa tory towarowe postojowe plus jeden główny. Tor przy drugim peronie nieczynny wciąż podobnie jak 3 pozostałe pod drutem.
@Toffi, to był ET22-1163 z kontenerami Innofreight rel. Radlin Marcel - Chałupki. A przed chwilą do Chałupek pojechał gagarin PKP Cargo.
Stoi teraz w Olzie
Dziś zdecydowanie większy ruch , przed 5 minutami PKP Cargo z mieszanymi wagonami do Chałupek
@Inter: Czy ja wiem czy nielicznych? W każdą wolną lukę między osobowymi jest wpychany towar albo jakiś luźny lok. Otwarcie torów w Olzie jak widać robi swoje, dzisiaj osobowy do Bohumina krzyżował się tam z ET42. A wczoraj na przykład o 19 jechał pośpieszny pociąg towarowy relacji Tarnowskie Góry - Ostrava Hl.n. z 12 wagonowym mieszanym składem. Pociąg jechał przez Wodzisław na przelocie, a wagony ciągła lokomotywa EU07-111. Zdjęcie: https://s22.postimg.io/jqha8lifj/EU07_111.jpg Jak widać, otwarcie naszej linii i linii przez Knurów poskutkowała trasowaniem relacji, które dotąd jeździły drogą okrężną. I tak obecnie przez Wodzisław jeżdżą takie relacje jak np: Tarnowskie Góry - Chałupki, Knurów - Chałupki, Ruda Bielszowice - Chałupki. Swojego czasu słyszałem, że mają również w niedalekiej przyszłości jeździć pociągi z samochodami z Tychów.
@Ali czyli to otwarcie Olzy to też nie jakieś takie pełne otwarcie ale jakieś częściowe bo tam torów pod napięciem jest 6 plus jakiś jeden czy dwa bez drutu. Skoro otworzyli dwa plus poprzedni jeden tzn. że połowę stacji, dobre i to ale byle reszta torów nie poszła w zapomnienie. Tymczasem o 21:45 wyjechał do Chałupek jeden z nielicznych w tym tygodniu składów towarowych, pewnie właśnie wjeżdża do Chałupek.
W Olzie otworzyli dwa dodatkowe tory. Krzyżowały się min.osobowe z towarowymi. A Wodzisławiu na razie nic nie otwierają.
pytanie tylko ile torów otworzyli i czy np. pociągi osobowe w kierunku Chałupek korzystają już z nieczynnego dotychczas toru i peronu od strony budynku dworca? Co to za krzyżowanie wczoraj było osobówki?
Wygląda na to, że stacja w Olzie rzeczywiście ma otwarte dosatkowe tory. Dziś było tam nawet krzyżowanie.
Właśnie znalazłem ze SCC ;) fajnie, oby ten Wodzisław niebawem też dokończyli, a ludzie z Olzy i okolic piszcie jak to otwarcie Olzy wygląda w praktyce :) Póki co w tym tygodniu ruch towarowy na LK158 minimalny.
@Inter
Wiadomość prosto od PKP PLK S.A. - więcej na temat remontu LK 158 przeczytać można tutaj -> http://silesiainfotransport.pl/?p=14042
@dejv185 skąd ta wiadomość? Ja przyznam się, że słyszałem od pracownika PLK, że w Olzie mieli coś otworzyć a w związku z tym choć część Wodzisławia również (kilka torów). Jednak o Olzie że jest otwarta krążyło już kilka plotek więc warto to na szybko sprawdzić. Może ktoś z TEK albo Artur będą wiedzieć, a jak nie to pozostanie wybrać się do Olzy. Zauważyłem też że są tygodnie kiedy ruch towarowy jest całkiem spory (jakiś tydzień dwa temu) jak i takie (jak ten tydzień) gdy ruchu towarowego praktycznie nie ma.
Podobno stacja Olza otwarta.
Wczoraj widziałem jak coś kręcili znowu w okolicy Radlinia II przy torze w kierunku do Rybnika, wyglądało to jakby zabezpieczali słup trakcyjny przed zawaleniem :p
http://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/120648-co-sie-dzieje-z-remontem-lk158.html
@iz minęło już ponad 6 dni i nic niestety nie otworzyli :(
w piątek późnym wieczorem o 23:45 leciał składzik z Chałupek, i coś też już w sobotę o 3:35 (może to ten skład Artura) albo jeszcze jakiś inny. Masz rację Toffi firmy chcą jeździć linia przynosi zysk i przynosiła by większy gdyby w końcu te jak to inaczej określić - nieroby? wzięły się do roboty. Z informacji jakie czytałem w Dzienniku Zachodnim wynika, że brak monterów i braki dokumentacji. Robót zostało tyle co nic, i może lepiej gdyby PKP PLK wyrzuciła po prostu Rubau i naliczyła im solidne kary, bo jak widać Rubau robi za mało żeby oddać te stacje i tory. Stacja w Olzie znów ostro zarasta i jest w gorszym stanie niż Wodzisław. Nawet tor przy peronie (ten nieużywany) zaczyna ostro zarastać. Tragedia, ale wina leży po stronie PLK bo powinni Rubau wywalić na zbity pysk w styczniu jak całości nie oddali.
Ojjj nocka Panie Arturze :) i wieści z pierwszej ręki. Mieszkam gdzie mieszkam i mam dobrą panoramę na tory. Jesień-zima dobrze słyszę i widzę , wiosna-lato lepiej słyszę niż widzę:) wiadomo drzewa , liście ale trzeba przyznać że ile można to się towary wpuszcza po prostu widać tą chęć firm towarowych do korzystania z naszej 158 dlatego tak bardzo denerwuje ten nieustający remont gdzie końca nie widać , na stacji ciągle cicho , żadnych prac !!! o co tu naprawdę chodzi ?I
Właśnie wypuszczam ładowne Chałupki z Rybnika Towarowego RTD. Węglarki przez Wodzisław ciągnie ET41-175 PKP Cargo.
Skład towarowy właśnie wyjeżdża do Chałupek!
Monterów*
A po 19 jechał ET41-118 z Chałupek luzem. Ehh szkoda, że te stacje nieczynne. W portalu Dziennika Zachodniego, można przeczytać artykuł o połowie września...Miały być już połowy marca, maja, lipca, sierpnia. Rubau nie robi dokumentacji +nie ma Monterey do usuwania usterek wynikłych przy odbiorze.
Tymczasem w ciągu 30 minut 2 towarowe z i do Chałupek
Czy ktoś widział ostatnim czasem jakieś ekipy robotników na stacji? Jutro 1 września! Koniec, końca sierpnia jest dziś - czyżby znów PKP PLK kłamało? http://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/119939-znow-opoznienie-w-remoncie-torow.html
to było by super, gdyby tak się stało, mam nadzieję, że masz to info z pierwszej ręki, bo centrala w Warszawie i pan rzecznik PLK już wiele terminów zapowiadali ale póki co niestety nic z tego.
Myślę,że do dwóch dni coś tam otworzą. Zobaczymy...
@Iz a skąd masz informacje o jakimś dodatkowym torze? Było już tyle zapowiedzi i nadal nic a już wrzesień. @MaNo coś może być na rzeczy przez to pewnie ta wzmocniona kontrola.
Złe informacje, kradzieże nie są przyczyną. Może jakiś tor do kilku dni będzie oddany.:)
z informacji jakie do mnie dotarły przyczyną nieoddania stacji były kradzieże... choć tak naprawdę w to nie wierzę i raczej przyczyną prawdziwą jest nieróbstwo i nieudolność wykonawcy i inwestora.
14:25 składzik z Chałupek melduje się w Wodzisławiu :)
a po co pociągi i tak są puste jak jadą a plebs niech sobie chodzi na piechote, Wodzisław to takie marne miastko
11:30 składzik wyjechał sobie do Chałupek.
Nawiasem mówiąc kolejny termin znów za kilka dni stanie się nieaktualny... Tak to przekładają już od marca (pan Karniewski powołuje się na domniemane "usterki"), tylko, że żadnych ekip aby te usterki szybko i raz a do porządku naprawić w Wodzisławiu Śląskim nie widać. To tak jakby powiedziano, opona przebita nie można jechać, ale tej opony nikt nie łatał.
Fajne ujęcie Artur. O ile mnie wzrok nie mylił to właśnie jakiś lok jest w drodze do Chałupek...
Wspomniane przez Intera Kontenery, to pociąg rel. Radlin Marcel - Chałupki (przez Rybnik Towarowy). Ładowne kontenery ciągła ET41-196 PKP Cargo. Złapałem go dzisiaj w Osinach :) https://s22.postimg.io/6g19eqqi7/ET41_196_2.jpg