Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
... ide na dni Wodzia a na torach zielony przegub z niebieskimi wagonami rowniez w kierunku SWD
@zxc kazałeś zgłaszać kursy to zgłaszam :) 14:40 z Chałupek szara lokomotywa typuję że to CTL z niebieskimi wagonami (krótkie trapezowe na kruszywo nie wiem jak się zwią )
Odcinek Sumina-Nędza zablokowany przez drzewo. Ruch czasowo wstrzymany. Póki co nie przekłada się to na zwiększony (do granic możliwości) ruch na LK158.
Taka ciekawostka: http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/pesa-przekazala-pierwszy-pociag-link-niemieckiemu-przewoznikowi,653246.html
Arteks@ auto na gaz trzeba gdzieś zaparkować, raczej na pewno na płatnym parkingu.
@MaNo - oni w ogóle nie traktują busów Drabasa z Wodzisławia do Katowic jako konkurencji bo te jadą długo i są bardzo niewygodne i przestarzałe... Natomiast już w przypadku Intera to sprawa jest inna bo Inter jedzie dość szybko (jeśli nie ma korków). Dlatego obniżenie ceny z Rybnika jest znaczniejsze. Natomiast ceny biletów i tak są za wysokie w stosunku do jazdy autem na gaz. Nadal brakuje biletów grupowych...
Z Rybnika ładna cena, do Chałupek za 3 złote też się postarali (jaka jest cena do Bogumuna?). Z kolei Wodzisław - Katowice nadal w mojej ocenie nieco za drogo. Gdyby obniżyli do 11-12 złotych byłby to strzał w dziesiątkę. 12 złotych pozwoliłoby na konkurencję cenową z busami.
W tej chwili przez Wodzisław od strony Rybnika w kierunku Chałupek przejeżdża ET41 z EAOsami pełnymi węgla . A poza tym budująca frekwencja w osobowce do Katowic, jest pełno :-)
W tej chwili przez Wodzisław od strony Rybnika w kierunku Chałupek przejeżdża ET41 z EAOsami pełnymi węgla . A poza tym budująca frekwencja w osobowce do Katowic, jest pełno :-)
Widzieliście nowy cennik Kolei Śląskich od lipca? Wprowadzają podwyżki cen ale... tym razem przynajmniej też robią jakieś obniżki w postaci nowych biletów liniowych. Bardzo niską cenę robią na Wodzisław-Chałupki i Racibórz-Chałupki, będzie 3 zł. Wprowadzają liniówki na Katowice-Jaśkowice i Jaśkowice-Rybnik, tak więc z Rybnika do Katowic cena biletu obniży się z 12 zł do 9 zł, a z Wodzisławia do Katowic z 14,20 zł do 13 zł. Nadal rewelacyjna oferta z Sosnowca do Ustronia - tylko 12 zł za 92 km! To historyczna data bo do tej pory ROW nie miał prawie żadnych ciekawych promocji. Spadam na mecz.
dzięki :)
Luzem.
ale luzem czy z wagonami Falns lub eanos?
To był ET41.
Zgoda 12:02 nie widze ale słysze coś towarowego mknie...
coś trąbi i jedzie chyba w kierunku Wodzisławia... Niestety nie zauważyłem co.
ładnie czyli coś chyba zaczęło się dziać. Byle tylko te cholerne tory w końcu otworzyli. Stacja już całkiem zarosła i warto zrobić jakieś zdjęcia przez reporterów bo to skandal jak niszczą infrastrukturę. Dzięki za wszystkie wiadomości. Obserwujcie dalej szlak i piszcie co widzicie albo wiecie. To kluczowy moment.
12.12 rano w czwartek
Teraz do Wodzisławia ten skład wjeżdża
Po 22 jechał jeden, a teraz kolejny towarowy jedzie. Jak widać rozpoczęły się normalne trasowania pociągów towarowych linią przez Wodzisław. Po 22 jechał ET41 z ciężkim towarowym, na popychu ET22 :)
Do pracy czas na 6:00 ale pobudka o 3:40 przez jakiś towarowy do Chalupek
Pod adresem http://www.msk.cz/assets/doprava/gvd-cd_2016_2017.pdf dostępny jest projekt rozkładu jazdy w Czechach na 2016/2017 dla województwa Morawsko-Śląskiego. U nas bez większych zmian , Porta Moravica, Comenius i Praha zostają , jadą nawet w podobnych godzinach . Jedyna różnica to ta, że Comenius do Warszawy 1-6 a z Warszawy 1-5 i 7. Z innych nowości to Leo Express z Pragi do Warszawy przez Zebrzydowice a także nowy pociąg Cracovia Praha/Budapeszt - Kraków z wymianą wagonów z Varsovią Budapeszt - Warszawa w Boguminie.
\/ \/ \/ Może w końcu cokolwiek otworzą w Olzie i Wodzisławiu. Największe partactwo tego remontu to poza zablkowaniem górki rozrządowej w Wodzisławiu, brakiem odbudowy mijanki w Czyżowicach, tworzenie takich prowizorek jak drugi tor pasażerski w Olzie wyremontowany tylko przy rozjazdach czy remont aż 1/3 toru nr 22 na stacji w Wodzisławiu. Za takie decyzje żeby remontować tylko część toru a resztę zostawić starą jak świat ktoś powinien odpowiedzieć.
@MaNo: W Olzie było badanie techniczne rozjazdów.
Jak mają zakończyć remont jak ci co mieli już pieniądze dostali ;/ kogo mają zmusić żeby dokończyć remont ? chyba samych siebie PKP PLK Gratuluje wam !!
dziś po 12 widziałem drezynę z robotnikami jadącą z Wodzisławia w kierunku Chałupek.
postoje o których piszecie to jedno, ale drugie nie wiem czy zauważyliście jak wydłużają się czasy przejazdu, np. pociągu KŚ Vladislavia czy Comeniusa. Wyjazd Chałupki 6:08 ale przyjazd już nie 6:24 ale 6:27. Minuta do minuty i robią się coraz dłuższe czasy przejazdu. Pewnie duża w tym wina tego, że stacja w Olzie w tej chwili jest przystankiem i to z jednym torem! Nie wiem co te PKP PLK wyprawia ale takie spieprzenie tego remontu woła o pomstę do nieba i porządny artykuł na łamach prasy. Zamiast lepiej jest po prostu coraz gorzej. Po co remontowali SRK itd. itp. skoro to tylko koszty a nic się nie poprawiło, mało tego funkcjonujące do tej pory stacje Wodzisław i Olza zostały uszkodzone i do tej pory nie działają, mogli tylko zrobić remont torowiska, taniej a prędkość byłaby taka sama.
Zobaczymy jak to dzisiaj będzie, ale faktycznie PKP Cargo jest bardzo zainteresowane jazdami tutaj, problem jest w Olzie i Wodzisławiu bo można dużo intensywniej jeździć jeśli jest się gdzie co jakiś czas zatrzymać. Od strony Rybnika (w okolicy mostu do Żor) pojawiło się też ograniczenie prędkości. @Artur może ustaliłeś czym to jest spowodowane?
Z tą nocą to różnie bywa, bo ekipa w końcu wzięła się za słupy i w trakcie nocy piaskują i malują konstrukcje wsporcze na szlaku RTF - RaO.
Coś się porobiło w Mikołowie. Comeniu +135 minut dzisiaj.
@Toffi dodatkowo jeszcze jak ICC ma opóźnienie (a często tak jest) to Koleje Śląskie 44115 będą stały do 19:00 a czasem i dłużej. Po pierwsze linia zablokowana a jak piszesz przed 18:30 śmiało by zdążył.
Jeżeli to jest nie jakiś chwilowy objazd ale jak pisze @expert udało się PKP Cargo wpisać jakieś składy to powinny jeździć w miarę regularnie. Jutro trzeba znów obserwować szlak, a może i w nocy coś się pokula. W każdym razie dziś po 16 nie widziałem składu ZIK Sandomierz a czasem właśnie on jeździł tutaj w tych godzinach.
@Arteks co do pociągu 44115 to powtórka z rozrywki. Taka sytuacja 30 minutowa już miała miejsce w rozkładzie z stycznia , potem w marcu po korekcie dziurę zlikwidowano co odczytałem że poszli po rozum do głowy a teraz znów ten rozum stracili. Nie rozumie tej sytuacji bo przecież czasowo by się z ICC wyminął.
Jakby coś się faktycznie zaczęło dziać. Wczoraj ET42 dziś składy o 7, 15, 19. Ciekawe tylko co z tą stacją będzie. Oby w końcu cokolwiek dodatkowego otworzyli.
W tej chwili przeleciał przez Wodzisław skład towarowy z Chałupek to PKP Cargo
rano przed 7 jechał towarowy pociąg od Chałupek
coś ponadplanowego właśnie wyjechało do Chałupek.
Te kontenery zawsze były trasowane przez Racibórz, od wczoraj pierwszy raz zauważyłem, że ten ciężki, ładowny skład wytrasowano przez Wodzisław.
obiło mi się o uszy, że PKP Cargo zdołało wpisać kilka składów towarowych do rozkładu jazdy po 158 od korekty z 12 czerwca 2016. Pozostaje więc obserwować szlak. Na stacji jak pisze @Inter problemy są w nastawniach i nie wiadomo kiedy cokolwiek ruszy. Pozytywny scenariusz to czerwiec 2016, negatywny to za rok albo w ogóle.
Tylko, że ja pisałem do polityków i nic to nie dało, nawet szanowni PiS owcy nie odpowiedzieli, więc nie wiem czy to ma sens. Może gdyby ktoś kto ma dużą wiedzę na ten temat gdyby napisał list otwarty czy na webrytyka na Nowiny.pl z przesłaniem tego do urzędów i polityków cokolwiek by się ruszyło. W tej sytuacji jaką mamy obecnie (brak remontu toru w Olzie umożliwiającego mijanki) przepustowość jest kiepska, 60 km/h pomiędzy Wodzisławiem a Rybnikiem to też porażka. Mało tego zobaczcie jak na wysokości Radlińskich Chałupek wyglądają słupy trakcyjne wyremontowanego toru do Rybnika - krzywe jakby miały się za chwilę przewrócić. O stacji w Wodzisławiu to już szkoda pisać bo miała być w październiku 2015, grudniu 2015, styczniu 2016, marcu 2016, maju 2016 i nadal nie wiadomo kiedy jakieś dodatkowe tory uruchomią.