Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Nie wiem czy zauważyliście, że od korekty rozkładu jaka weszła w życie dzisiaj w sb i nd pociąg 44115 Katowice-Chałupki będzie bezczynnie stał 35 minut w Wodzisławiu czekając na mijankę z EC tylko z powodu tego, że nikomu z PKP PLK nie przeszkadza partactwo jakiego dokonano w czasie projektowania linii i niezmodernizowanie toru pierwszego na st. Olza!!! Dzięki temu nie ma tej mijanki i akurat w przypadku tego jednego pociągu należy się zapytać o sens całego remontu. Czas jazdy z Katowic do Chałupek 2h 13 a z Rybnika do Chałupek 85 min! Trzeba opisać tą sytuację posłom i prosić i zainteresowanie MiB skalą głupoty całej tej inwestycji bo wydano 140 mln. Spóźnienie ogromne, stacja Wodzisław od prawie dwóch lat bez ruchu towarowego, prędkość między Wodzisławiem a RT jak w epoce pary, spartaczony remont stacji Olza i wiele innych mankamentów... Komentarzami na forum niewiele zrobimy. Dobrze gdyby władze powiatu SWD i Wodzisławia również na nowo zainteresowały się tymi problemami.
Też go slyszalem.
Oglądam se mecz Niemcy - Ukraina a za oknem jakiś skład towarowy pomyka z Chałupek , niestety lato i drzewa zarosły widok nic nie widzę tylko słyszę :)
W całym tym natłoku złych informacji, ten zejazd Czapajewa to bardzo pozytywna wiadomość, szkoda, że mecz trwał i nie przeczytałem informacji bo warto było wybrać się na szlak. Ale może będzie kolejna okazja... Ja wyczytałem natomiast, że PLK zapowiada, uruchomienie dodatkowych torów (przynajmniej części) do końca miesiąca. Problemy są na nastawniach, w łączeniu starych urządzeń i nowych, z drugiej strony @Artur siedzi w środowisku i oby te słychy się nie sprawdziły. Pozytyw jeden to, że przejazd na Bażanciarni świeci i buczy choć nadal sygnalizatory zaklejone.
właśnie chyba trąbił...
Tak jak pisze Inter: W stacji Wodzisław pojawiły się tymczasowe ograniczenia prędkości. Chodzą słuchy, że termin oddania dodatkowych torów został przesunięty na wrzesień, a nawet koniec roku! Z ciekawostek dodam, że linia do Marklowic została wykoszona z trawy. Po 19 z Rybnika Towarowego RTD wyjedzie ET42 z PKP Cargo z ładownymi kontenerami z koksowni Radlin do Austrii. Skład pojedzie przez Wodzisław.
Obraz stacji w Wodzisławiu poraża. Trawa po pas, krzaki, krzewy... Do tego od WSB 40 km/h zaś od km. 7,9 do 8,1 km. (od magazynu przy dworcu do WSB) ograniczenie do 20 km/h.
przerwa w ruchu na Chałupki-Bogumin. Nasze ICC jadą przez Zebrzydowice.
Tak na pocieszenie ;) https://www.youtube.com/watch?v=7w_2cz7hU-s
ja żadnego ruchu dodatkowego nie widuję choć mieszkam prawie przy torach, ale z drugiej strony nie patrzę 24h na dobę. Wiele godzin na linii panuje cisza. Na stacji porosła nie tylko trawa którą powinno się skosić ale nawet krzewy, a dzieci zbierają jakieś jagody!
@Arteks tylko, że PKP PLK nic nie robi w kierunku uruchomienia tych stacji. Czy cokolwiek dzieje się na stacji? Przy takich opóźnieniach tam powinni dzień i noc pracować robotnicy i automatycy aby dodatkowe tory kolejno uruchamiać. Kolejna sprawa to zarastanie chwastami infrastuktury. PLK powinna zrobić koszenie i oprysk nieużywanych torowisk bo całe chwasty rozsiewają się już na nowe tory. Przecież gdyby PLK na stacji cokolwiek robiła to te tory można oddać w ciągu dwóch dni.
Jeśli PKP PLK do końca czerwca nie dopuści linii 158 i torów na stacji Wodzisław to można to będzie zgłosić do NIK i innych instytucji bo mamy do czynienia z niegospodarnością. Nie po to remontowano linię aby nie było tam najbardziej rentownego ruchu towarowego.
@Do poniżej: Oprócz osobowych regularnie jeżdżą lokomotywy różnych spółek i sporadycznie zdażają się składy towarowe.
,,,,,,,
@zxc poza osobowymi nic nie jeździ i jeśli plk będzie tak dalej postępować to nic nie będzie jeździć.
do @objazd - bez dodatkowych torów taki objazd jest mocno utrudniony wręcz niemożliwy, a co do samej stacji to już chyba coraz mniej osób wierzy, że może skończyć się to pozytywnie?! Mamy już prawie połowę czerwca.
http://www.nowiny.pl/patrol/118500-samochod-wjechal-pod-pociag-na-przejezdzie-w-jejkowicach-zdjecia-film.html Linia kolejowa nr 173 jest nieprzejezdna w obu kierunkach Czy w z związku z tym jakieś objazdy dziś po 158?
Przydałby się jakiś dobry artykuł o przebiegu remontu tej linii i niedopatrzeniach oraz niedoróbkach ze strony PKP PLK jak i wykonawcy. Nowiny wiedzą już dużo ale na RK taki artykuł mógłby nieźle namieszać bo RK czyta cała centrala PLK i MiB. Kto się tego podejmie?
ET22 + EU07 jechała. Część towarowa nadal w chaszczach. Wokół stacji nadal syf i nieład pozostawiony po ekipie remontowej. Słupy trakcyjne w okolicach peronów nadal nie pomalowane.
a stacja w końcu jest czynna czy nadal zarasta chwastami?
ET22 czy coś większego?
Do Wodzisławia z Rybnika Towarowego wyjechał przed chwilą 2x lok PKP Cargo do Chałupek.
A dziś husarz na EIC Praha
https://www.youtube.com/watch?v=3-nIgMt679U
@hades_tek - no bo to się nie trzymało za bardzo kupy. Każda racjonalna osoba to dostrzegła. Jesteście strasznie chaotyczni i nieprzekonywujący.
na stacji jest już tak zielono, że bardziej to przypomina łąke niż stację kolejową, ale oczywiście PKP PLK gadała o tym, że były jakieś odbiory i wszystko gotowe. Po raz kolejny kłamali?
W kwestii rozkładu KŚ 2017 - tak jak przewidywaliśmy, żaden z naszych postulatów nie zostanie spełniony... Ale to nie wszystko. Treść odpowiedzi na nasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej, jaką urząd zaszczycił nas w dniu 20.05 świadczy o tym że urzędnicy zapomnieli, kto daje im chleb. Sposób potraktowania tego wniosku jak i całych konsultacji wymaga dalszych zdecydowanych działań. Z dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej (16.06), która zdejmie z nas kaganiec w postaci konieczności pytania urzędników o zgodę na udostępnienie ich odpowiedzi, opublikujemy całą naszą korespondencję z urzędem. Więcej na naszym FB.
Co do naszych ekspresów, nie ma żadnego logicznego powodu, aby przekierowywać je na Zebrzydowice. Jest oczywiście możliwe że PIC postąpi wbrew logice, ale na chwilę obecną nie ma takich planów. Niektórzy piszą bzdury i tyle.
W części towarowej coraz bardziej zielono, niedługo zacznie tam rosnąć las.
dzieje się coś na tej stacji? bo na tą chwilę to nadal wygląda to kiepsko! Coś grzebali przy szlabanach na starej drodze od Biedronki do Amadeusa.
@Arteks a masz jeszcze jakieś ciekawe informacje ?
@Toffi - możesz nie doceniać mojego "monopolu" ale wielu innych komentatorów go docenia bo jak ja coś napiszę to zawsze są to informacje sprawdzone i pewne. Natomiast ty piszesz o zasłyszanej plotce którą cytujesz na zasadzie "czy to prawda że...". Tak się nie robi bo mogłeś napisać, że ktoś rozsiewa takie plotki - byłoby zgrabniej, a tak wyszedłeś na kogoś kto wierzy byle komu i byle czemu.
@Arteks wkurzasz mnie argumentacją że a nudów plotkuję aby rozruszać temat. Przeczytałem taką informację na pewnym forum kolejowym , ale zapomniałem że to Ty masz monopol na jedynie słuszne informacje. Jeśli jesteś pewny swego to dobrze ale nie wyjeżdżaj mi nigdy z takimi tekstami i naucz się pisać Toffi z dużej litery .
@toffi - nieprawda. Rozumiem, że z nudów chcesz rozruszać dyskusji pisząc takie ploty? Z moich informacji wynika, że pociągi EC mają jeździć przez Łaziska Średnie zamiast przez Mikołów i przejść na tańsze taryfy IC ale czy do tego dojdzie - przekonamy się już wkrótce po konferencjach rozkładowych.
Ano cisza , nic się nie dzieje , nic ciekawego nie jedzie. Z innej beczki czy to prawda że w nowym rozkładzie 2016/2017 ICC planuje przekierować "nasze międzynarodówki" na Zebrzydowice ??? To by była zagłada naszej linii !
czy to normalne, że niby były odbiory a na stacji nadal żaden dodatkowy tor nie jest uruchomiony? http://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/118001-tauron-podpina-wreszcie-prad-do-rogatek.html
https://youtu.be/1CN6L7_Gqx8 Knurów szczygłowice szlak
https://www.youtube.com/watch?v=hWapapVaJ6M
Dziś EIC Praha na EU07
https://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/118001-tauron-podpina-wreszcie-prad-do-rogatek.html
O 13 wyjeżdżał skład pudernic z Wodzisławia w kierunku Chałupek. Pociąg ciągnął Challenger 311D. Powiadomiłem kumpla z Chałupek, także jutro powinno pojawić się zdjęcie z okolic Zabełkowa :)
Tak jak wczoraj, tak i dziś EIC Praha do Warszawy Wschodniej jedzie na Taurusie 5 370 007 w okleinie T-Mobile. Zdjęcie z Wodzisławia Śląskiego:
http://s32.postimg.org/vn4snb6f7/EIC_Praha.jpg
o 15:30 coś sobie ponadplanowego jechało z Chałupek i trąbiło na pół miasta.
@Inter piękne foto! Czy ktoś wie kiedy będą włączane do eksploatacji kolejne tory na stacjach?