Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wodzisław odcięty od świata

Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...

Wodzisław odcięty od świata

Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:

1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?

2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.

3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.

4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice –  Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.

Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.

Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.

cdn.

Piotr Adamczyk

Towarzystwo Entuzjastów Kolei

Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:

http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf

http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

6423 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
RPR 25.04.2016 15:59

W Olzie tory nieczynne i nikt tam nic nie robi,jak długo ma to jescze trwać?

Artur Klimek 25.04.2016 15:49

Z tego co słyszałem, w Rybniku Towarowym przy piaskowaniu słupów był cyrk, cały pył jaki temu towarzyszył poleciał chmurą na pobliski salon samochodowy, uszkadzając karoserię nowym samochodom.

Arteks 25.04.2016 11:40

@bystrzak - nadal jeżdżą pociągi do Kietrza. Wprawdzie chyba nie za często ale niedawno mi kolega mówił że jechał tam nawet całkiem ciekawy skład. @zxc - bardziej polecam zainteresowanie sprawą RK i kierownika kontraktu.

zxc 25.04.2016 11:19

czy ktoś informował Nowiny Wodzisławskie aby zajęły się sprawą?

zxc 25.04.2016 11:14

@Arteks a nie będzie tak, że rozliczenia już się zakończyły Rubau dostał z PLK 200 milionów (rozliczenia musiały być do końca 2015 roku) i teraz wszyscy mają to gdzieś?! W każdym razie to nieróbstwo ze strony wykonawcy i nieudolność PKP PLK woła o pomstę do nieba.

Arteks 25.04.2016 10:59

@zxc - słusznie piszesz. Jeśli jakiś podwykonawca splajtował to rozliczeniami niech zajmą się sądy czy komornicy ale prace powinien ktoś przejąć i skończyć. Rzućcie zdjęcia Rynkowi Kolejowemu, niech to opiszą i co na to kierownik kontraktu i Rubau.

bystrzak 25.04.2016 10:35

Czy do Kietrza jeszcze jakaś kolej dojeżdża czy pod tym względem jest to miejsce wymarłe ? https://www.google.pl/maps/@50.0754283,18.0106521,3a,75y,298.08h,80.53t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3RAq3HDfxUYuM-MiAVm8kg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl

zxc 25.04.2016 07:46

Tylko co powinno mieć bankructwo firmy od słupów trakcyjnych czy jakiejkolwiek innej do terminowości remontu? Tych słupów nie robią od października 2015 od tego czasu normalny wykonawca znalazłby 10 kolejnych firm i dokończył sprawę. Z Tauronem podobnie, PKP PLK zachowuje się jak małolat i przez pół roku nie może załatwić podłączenia zasilania na przejazdy? Natomiast pełen poziom amatorszczyzny i nieudolności pokazują stacje w Wodzisławiu Śląskim i Olzie, gdzie nie dość, że nic się nie dzieje (a powinno), to dodatkowo jeszcze PKP PLK nie potrafi uchronić infrastuktury przed wegetacją wszelkiego rodzaju traw, krzaków i samosiejek. Liczą pewnie że węglarki załatwią sprawę...

Inter 25.04.2016 07:15
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W Wodzislawiu część słupów jest opiaskowana i pomalowana cześć nie ale przezabawnie to wygląda w Rybniku Towarowym gdzie wyremontowano połowę bramownicy -słupa tylko nad remontowanymi torami... Świetny materiał do Teleekspresu.

Artur Klimek 25.04.2016 00:48

Z tego co się dowiedziałem sporo podwykonawców firmy Rubau po prostu ogłosiło upadłość. Na przykład firma zajmująca się piaskowaniem słupów trakcyjnych, czego efekty widzimy do dzisiaj w połowicznie pomalowanych bramkach sieci trakcyjnej. Dodajmy do tego problemy z podłączeniem zasilania do urządzeń przez Tauron i wychodzi nam wiecznie trwający remont. Mówi się o terminie oddania wszystkiego do końca czerwca. Na przejeździe kolejowo-drogowym na ulicy Kwiatowej w Rybniku, wreszcie pojawiły się sygnalizatory SSP (oczywiście nieczynne, podobnie jak te w Turzyczce przy podstacji czy w Czyżowicach).

Arteks 24.04.2016 22:32

Niestety pociągów Rybnik-Wodzisław ani od września ani od grudnia nie będzie. ;( Jakieś sprawy proceduralne stanęły na drodze. Słyszałem, że ma być przetarg ale to może ruszyć najwcześniej w którąś ze zmian w 2017 roku.

Inter 24.04.2016 19:57

Tam jeszcze jest skład KŚ może to on jeszcze namieszał. Poza tym system często pokazuje, opóźnienie szlakowe w tym wypadku odcinek Chałupki-Wodzisław jako całość tzn. czasem przyjazd do Wodzisławia pokazany jest jako np. 19:00 a odjazd 19:20, a w rzeczywistości skład przyjechał do Wodzisławia o 19:15. Nie można po prostu tym systemem na 100% się sugerować, choć niewykluczone, że jakaś stójka w Wodzisławiu była.

lsobis 24.04.2016 19:32

Dzisiaj Praha stała 20 minut w Wodzisławiu tak przynajmniej wynika z infopasazera. Złapała 30 minut czekając w Chałupkach na zwolnienie szlaku przez opóźnioną Porta Moravice. Ale z Wodzisławia Praha wyjechała +50. Ktoś wie co się stało ?

dejv185 24.04.2016 09:00

Toffi EIC Praha wjechała do polski z 90 minutowym opóźnieniem.

dejv185 24.04.2016 09:00

Toffi EIC Praha wjechała do polski z 90 minutowym opóźnieniem.

Toffi 23.04.2016 20:16

19:58 a za oknem ... PRAHA a więc 90 minut do tyłu.

aus 23.04.2016 17:26

Wypytajcie pracowników nastawni WSA i WSB oni dadzą wam najlepszy obraz tej sytuacji i tego burdelu.

Inter 23.04.2016 16:27

Najgorsze jest to że nie dzieje się nic, cisza jak makiem zasiał! Stacja faktycznie teraz to już widać zaczyna zarastać, a Pan Karniewski milczy, chyba nie wie co ma odpowiedzieć w sprawie remontu ;-) Poczekajmy na ustalenia Redakcji bo Nowiny Wodzisławskie zajęły się tematem!

RPR 23.04.2016 16:04

ktoś powinien sie przyjrzeć rozloiczeniu tego remontu,to jest kpina żeby tak był zrobiony remont,ze tory w Olzie nieczynne,w Wodzisławiu nieczynne tory postojowe,czy ktoś nad tym panuje? widać PKP to jeden wielki burdel

Toffi 23.04.2016 15:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@Inter fajny kibel :) To może nowa kategoria. Kibel , Turbokibel a ten niech się zwie Fajnykibel :)

Toffi 23.04.2016 15:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tofi nic nie widzieć bo nic ciekawego nie jeździć. To tak humorystycznie , ale tak jest że oprócz planowych KŚ i ICC faktycznie w ostatnim czasie cisza , żadnych składów towarowych ani solówek nie widać , pisałem również wczoraj o pomarańczowych kamizelkach a dziś jechałem przez wiadukt na Marklowickiej i na dole znowu cisza tak jakby wszystko gotowe i pięknie oddane choć wiemy że tak nie jest. Kpina ...

Inter 23.04.2016 15:45

Teraz ten kibel jest w drodze z Wodzislawia do Bohumina.

zxc 23.04.2016 15:25

Dobrze, że choć jeden kibel tak wygląda... @Toffi widziałeś cokolwiek ostatnio na szlaku? Jakaś totalna mizeria, ani loków luzem, ani żadnego składu cargo. Pusto i smutno.

Toffi 23.04.2016 14:22
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

http://silesiainfotransport.pl/?p=9873 To o tym składzie nie dawno pisałem i z Chałupek jechałem . O wiele przyjemniejszy od EN-57 SKL

zxc 23.04.2016 13:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

ale przecież robotników nie ma, jeśli sie pojawią to na chwilę, dziś ani rano ani teraz w południe na stacji nie ma żadnego sprzętu ani robotników (nie licząc tego złomu z Trakce.CZ co stoi tak już pół roku). Na stacji za to wszystko zaczęło bujnie zarastać i robi się zielono na torach.

aus 22.04.2016 18:00
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Jakos po świętach jak robotnicy pojawili sie znow na stacji tzn samochód trakcyjny to dwie osoby grzebaly przy torach grupy z Marcela tzn od 22 do 32. Moze to byc związane z naciskami z KWK i Koksowni bo wyobraźcie sobie ze gdyby cokolwiek stalo sie na szlaku RTO Marcel to moze okazać sie ze dwa potężne zaklady zostaną bez kolei. Najwyzszy czas aby stację w Wodzislawiu oddać do ruchu.

Toffi 22.04.2016 17:44

Turzyczka puki co działa .Dzisiaj pomarańczowe kamizelki kręciły się na torach przy nieczynnej hali napraw i jadąc ul. Łużycką widziałem jak jakaś ekipa majstrowała przy rogatkach na linii do szybu Marklowice.

zxc 22.04.2016 12:35

gdyby coś się działo w Turzyczce to:
http://www.bezpieczny-przejazd.pl/zglos-usterke-na-przejezdzie-lub-dzikie-przejscie/

zxc 22.04.2016 07:53

@Inter to już wszystko powoli zaczyna się układać, tymi patałachami jest PKP PLK. http://www.radio90.pl/prace-remontowe-na-kolei-zostaly-przerwane-nic-podobnego-wyjasnia-pkp-plk.html "Nie dzieje się nic złego, nie mamy problemów z wykonawcą" - usłyszało Radio 90 od Jacka Karniewskiego z zespołu prasowego PKP PLK. Czyli PLK mówi nic złego się nie dzieje ale jednocześnie otwarcia stacji nie mają miejsca i to prawdodpodobnie właśnie z winy PLK. Faktycznie ciekawa sprawa, warta stosownego artykułu w mediach.

Inter 22.04.2016 07:06

@mmmiro tak to właśnie wyglada, pytanie co robią w PLK aby załatwić zasilanie na przejazdac, pytanie czy na stacjach nie jesst podobnie. PLK wie o problemie od jesieni 2015 a pewnie dłużej i to tylko wychodzi jej nieudolnosc

Inter 22.04.2016 07:01

W Katowicach Ligocie awaria urządzeń sterowania ruchem. Wszyscy wybierajacy sie dzis w podróż muszą rano liczyć sie z utrudnieniami i opóźnieniami rzędu 60-90 minut szczegolnie w rekacjach z kieruku Katowic i postojem godzinnym przed Katowicami Ci jadący do Katowic.

Artur Klimek 22.04.2016 00:42

@expert: Tak jak pisałem, mam na myśli głównie posterunek RTF51.

mmmiro 21.04.2016 22:53

Pamietacie jak okazalo sie w grudniu 2015 ze PKP PLK dopiero zamowilo w Tauronie podlaczanie energi elektrycznej? W panice i pospiechu udalo sie Rubau ,,zalatwic" podlaczenie do sieci glownych torow i wazniejszych przejazdow by ruszyly osobowki w Styczniu,a reszte by podlaczyc Tauron ma czas do pol roku.Mysle ze jak ok. Czerwca podlacza prad to w koncu i reszte zrobia.....oby...

Inter 21.04.2016 20:54

@zxc, @Arteks okazuje się że jednak to raczej wina PLK niż Rubau... Przynajmniej takie informacje do mnie docierają... Myślę, zresztą, że niebawem czegoś więcej oficjalnie się dowiemy, choć w PLK słowa rzucają na wiatr tak jak w listopadzie tak i wcześniej...

expert 21.04.2016 14:42

@Artur Klimek, w Rybniku Towarowym jednak jest możliwość zjazdu z torów głównych i korzystania z torów towarowych grupy RTB12, RTD więc jednak sytuacja jest o wiele lepsza niż w Wodzisławiu i Olzie, gdzie towarowe nie mają po prostu gdzie zjechać z torów głównych.

zxc 21.04.2016 13:52

@Artur kiedy Ty widzisz tych robotników? Bo teraz dosłownie byłem na stacji i cisza. Stoi jak stał ten skład Trakce.CZ ale on tak stoi od stycznia i nawet nie rusza z miejsca, robotników żadnych także nieuświadczyłem, nadzoru z PLK podobnie.

zxc 21.04.2016 11:05

Pod warunkiem, że ci nieudacznicy z PKP PLK i Rubau w końcu oddają stacje kolejowe w Olzie i Wodzisławiu. Po propagandzie jaką zrobili w listopadzie i ściemach jakie słyszeliśmy to nic pewnego kiedy w końcu uruchomią jeden - dwa dodatkowe tory, a co dopiero całą stację. Żeby tyle czasu to robić to partacze i tyle.

Artur Klimek 20.04.2016 17:27

@Inter: Uruchomienie przewozów z Marcela miało być w kwietniu, potem czerwcu. Zobaczymy jak będzie w praktyce. Jeśli chodzi o remont łącznicy Radlin Marcel - Radlin Obszary, rzeczywiście są takie plany na ten rok i wszystko będzie jeździło przez Wodzisław.

Inter 20.04.2016 16:16

@Artur pisałeś o remoncie odcinka Marcel-RTO. Czy to aktualne i są jakieś terminy? Czy remont nastawni na Marcelu juz sie zaczął czy dopiero jest planowany? Jesli jest planowany to czy są jakieś terminy rozpoczęcia zakonczenia prac? O transport przez Wodzislaw mocno zabiega KWK Marcel a jeszcze mocniej Koksownia bo dyrekcje tych zakładów mają świadomość tego ze przez Wodzislaw moze byc szybciej i taniej.

Inter 20.04.2016 16:08

Pytanie jak to wszystko jest zasilane i łączone z nastawniami WSA i WSB, bo przecież nie przez wifi a żadnych wykopów w okolicy np. WSB nie widać chyba ze zrobili to w 2015. Ciekawe też czy nastawnie są wyposażone kompletnie i co w zasadzie blokuje oddanie SRK na stacji w Wodzislawiu?