Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Rybnik Towarowy nie ma torów, także na teraz chyba nic w kierunku Wodzisławia nie jeździ.
Głowica południowa wczoraj po południu. http://postimg.org/image/npok3tj2b/ http://postimg.org/image/fllhw72yr/ http://postimg.org/image/crdalmugz/
oczywiście, nie jest tragicznie, zresztą lepiej żeby poczekalnia była otwarta już teraz, szczególnie patrząc na pogodę za oknem. Na przejeździe na Bogumińskiej coś się już dzieje czy dalej cichosza?
Wróciłbym do tematu dworca. Tak na oko nie wygląda tragicznie (z technicznego punktu widzenia) poczekalnia z kasami biletowymi moim zdaniem jest do przyjęcia. Wraz ze wznowieniem ruchu kolejowego można by bez przeszkód budynek uruchomić. Tak żeby było gdzie się schronić przed zimnem, kupić bilet.
Siema wszystkim, https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t35.0-12/12116443_749595608480445_324840452_o.jpg?oh=a0716ad982ab34b7e0e2b07a3bd22808&oe=561C8FD5 https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t35.0-12/12162627_749595665147106_435131356_o.jpg?oh=0b7d5334c5d85601c4b764f83532f4b0&oe=561D4CBC https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t35.0-12/12113054_749595841813755_25993030_o.jpg?oh=c689f82ff812aa984f8c3ea48558ae9f&oe=561C88CF troche z innej beczki, ale jak widać na zdjęciach nastąpiło do przygotowań kontynuowania prac remontowych na linii 149 pomiędzy Knurowem a Leszczynami jak wiadomo , zakończony został już remont od Knurowa do Szczygłowic Kopalni a zaczyna się na tym samym torze , remont od Szczygłowic kopalni do Leszczyn , sprzęt czeka już na Leszczynach niedługo następne foty.
Znaczy, że coś z nią robią.
Z nowego peronu i toru, więc jak piszą w komentarzach na stronie Radia90, otwarcie stacji w Wodzisławiu bez problemu mogłoby nastąpić na dniach. Czy tak się stanie to się okaże.
http://i.imgur.com/8uYeJrg.jpg (głowica południowa wygląda natomiast tak)
Na przystanku Wodzisław Śl. Radlin od paru dni jest rozkopany drugi peron, z którego dotychczas odjeżdżały pociągi. Skąd teraz odjeżdżają pociągi ?
http://www.radio90.pl/kiedy-zostana-uruchomione-nowe-atrakcyjne-polaczenia-kolejowe.html
zamykają przejazd w Czyżowicach. Nie ma co mają rozmach.... Który to już raz zamykają Dworcową w Czyżowicach?
@Arteks Arturowi jest wstyd za te wiaty, dlatego pewnie nie wrzucił zdjęcia :D Może zróbmy listę niedociągnięć jakie wychodzą i w jakich w normalnym mieście urząd powinien interweniować:
1) odcięta górka rozrządowa i tor wyciągowy 2) przedłużający się remont stacji Wodzisław Śląski i brak możliwości jazdy mieszkańców miasta pociągiem Kolei Śląskich już teraz 3) fatalne wiaty na stacji. Nie wspominam już o braku przystanku Wodzisław -Centrum http://www.radio90.pl/wodzislaw-wykolejony-przez-pkp-nie-bedzie-planowanego-centrum-przesiadkowego.html Jak twierdzili urzędnicy: "Przystanek mógłby istnieć tylko i wyłącznie jako tranzyt dla tych kilku pociągów, które przejeżdżają przez Wodzisław w stronę Chałupek. Przez ten przystanek przejeżdżałoby kilka pociągów dziennie i tak naprawdę nie spełniałoby to naszych oczekiwań, bo osoby, które by jechały pociągami, które rozpoczynają swój bieg w Wodzisławiu Śląskim, musiałyby się udać na Dworzec Główny." Tak się składa, że 100% pociągów jedzie do Chałupek i żaden nie rozpoczyna biegu w Wodzisławiu Śląskim. Brawo!
@Artur - zapodaj jakieś zdjęcie! Łatwiejsze rzeczy przerastają władze Wodzisławia, a ty byś chciał żeby zajmowali się wiatami? Liczyłem że projektant zadba o coś poważniejszego niż wiaty przystankowe. :/ PS. Co do zdjęcia z Rudy to jestem zaskoczony jak ładnie budynek tam odnowili. Jak ostatni raz byłem w Rudzie to jeszcze był zapuszczony i zaniedbany...
zainteresowanie remontem lini od strony władzy lokalnej żadne,dworzec podobno przejęty i nic nie robią,tylko szum w mediach co to nie zrobią,i teraz cisza.Bajzel na całego w tym mieście,teraz najważniejsza sprawa to chłopcy z plakatów,którzy nic dobrego dla regionu nie zrobili,nikt ich w Sejmie nie widział i slyszał.
Na nowo wybudowanych peronach na stacji Wodzisław Śląski pojawiły się nowe wiaty. Wiaty typowe dla przystanków osobowych, ale nie dla stacji w 50 tysięcznym mieście. Szkoda, że miasto w ogóle nie zainteresowało się tą sprawą. Jestem ciekawy czy miasto przy okazji remontu dworca wyjdzie z inicjatywą wybudowania porządnych wiat zakrywających całą szerokość peronów, coś na wzór tych w Rybniku czy w Rudzie Śląskiej (zdjęcie): http://fotopolska.eu/foto/713/713342.jpg
Za to na otwarciu Lidla była bardzo liczna reprezentacja UM i Starostwa...
@zxc - powiedz mi kto poza internautami i dziennikarzami śledzi postępy prac w czasie tego remontu? Czy słyszeliście aby jakąś wizytę w Rubau złożyły władze Wodzisławia, Rybnika, Radlina, gminy Gorzyce albo władze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu, jacyś parlamentarzyści? Ja nie słyszałem. Więc po co Rubau ma przestrzegać jakichś terminów odnośnie przywrócenia stacji Wodzisław? Słusznie piszesz, że początkowo mówiono o odcięciu stacji od linii tylko na ok. 2 miesiące. Remont zaczął się z miesięcznym opóźnieniem i trwa już 5 miesięcy. Jest to skandaliczne ale nikt się tym poza nami nie przejmuje... A miasto Wodzisław bardzo na tym traci. Ludzie z Reagge festiwalu nie mieli jak się wydostać z Wodzisławia i pewnie na długo będą kojarzyć Wodzisław z dziurą. A przecież do sierpnia miała być głowica przebudowana!
/// odnośnie jazdy pociągów ze stacji w Wodzisławiu Śląskim (a nie Radlinie), Koleje Śląskie nic jeszcze nie wiedzą skąd będą jeździć od 19.X, także nie wiadomo czy PKP PLK i Rubau zrobią odcinek z Radlina do Wodzisławia Śląskiego do 18.X.2015. Sprawa jest otwarta. To już piąta korekta i oni po prostu nie są w stanie na chwilę obecną powiedzieć czy od 19 października w końcu będziemy jeździć z Wodzisławia Śląskiego z nowego peronu. Jest to oficjalna wiadomość otrzymana z Kolei Śląskich. ///// Wynika więc, że PKP PLK już 5 razy przekładało otwarcie do ruchu stacji w Wodzisławiu (początkowo miała być zamknięta bodajże do maja 2015). Także jest meeeeega opóźnienie i nie wiadomo czy skończą do 18 października, oby w końcu tak!
Dosłownie "kolega zapomniał wysłać maila"... Och ci Hiszpanie... ;)
@idla, zapomnieli powiadomić wszystkich, że przekładają o tydzień http://www.radio90.pl/zapomnieli-powiadomic-o-zmianie-terminu-remontu.html może to i dobrze, bo może przez ten czas zrobią przejazdi głowice koło Biedronki na stacji i wezmą się do porządku za następny przejazd. Ciekawy jestem za to czy jakieś inne roboty torowe/przejazdy im pozostały na odcinku Wodzisław-Chałupki?
na Bogumińskiej dalej nic nie robią z przejazdem,a był zapowiedziany remont,powtórka z rozrywki?
@ZXC jak najbardziej, zgadzam się. Przecież niedawno ukradziono WIADUKT, to co to dla naszych rodaków jakieś tam kable.
@bystrzak, niech lepiej kończą tą trakcję bo jak menele się kapną, że to bez prądu to im zwiną kable w nocy :p o tym Hiszpanie chyba nawet nie myślą, ale tak może się zdarzyć. Ciekawe kiedy, odbiory i szlak będzie oficjalnie przejezdny i czy PKP Cargo zacznie jeździć od pierwszego dnia po odbiorach.
super wiadomość, że pojawią się jakieś pociągi testowe, jak ktoś miałby informację wcześniej kiedy to będzie to napiszcie. Zobaczymy jak ten przejazd obok Biedronki będą robić i Bogumińską oraz czy trakcję rozwieszą na czas, no i 18 października czy Koleje Śląskie pojadą już z dworca. W sumie to już wszystkim ten remont się nudzi i coś normalnego (towarówki) mogłoby zacząć jeździć do Chałupek.
Miało być zahaczala , nie zakazała , dziwny mam słownik w tabelce.
http://postimg.org/image/459kho1j7/full/ http://postimg.org/image/c87qszm4j/ http://postimg.org/image/5j17cz0sj/ Koparka z małym wagonem zbierała stare podkłady. Ciekawe w tym było to, że za każdym razem koparka zakazała ramieniem o trakcje. Ponieważ ani operatorowi koparki
ani samej koparce nic się nie stało, wnioskuje ze żaden prąd tamtedy jeszcze nie płynie.
ZXC@ to fikcja, że komuś się będzie chciało wsiadać do busika który będzie go woził po mieście aż dotrze np pod karuzele. Ma być przystanek centrum i nic go nie zastąpi.
http://www.nowiny.pl/112293-z-wodzislawia-do-warszawy-i-pragi-pojedziemy-intercity.html
najlepiej gdyby od grudnia (szczególnie zimą) miasto Wodzisław Śląski zorganizowało jakiś bus, który mógłby wozić mieszkańców do centrum, a najlepiej z PKP 26 marca, Szpital,Radlińską do Karuzeli, lub przynajmniej tymczasowo skoordynować odjazdy komunikacji miejskiej z składami Kolei Śląskich i PKP Intercity. Bez przystanku Wodzisław-Centrum nie liczę na to, że nagle młodzież zacznie jeździć koleją bo i do ZST, ZSZ jak i LO1 i Ekonomika jest daleko i trzeba by jakiegoś darmowego/taniego busa podstawić, jadącego z PKP w kierunku szpitala i górniczówy, a później pod LO1 i ekonomik na Wałowej. Jedynie LO2 daje szansę korzystania z dworca bez przesiadek.
@zxc - ale przecież jeśli chodzi o składy to nie jest problem w tym że mogłyby je podsyłać Ceske Drahy. Problem jest w tym kto zapłaci za wozokilometry. Decyzja zawsze należy do UMWŚ. Dobrze byłoby tak rezreklamować pociągi wśród mieszkańców Chałupek, Radlina, Wodzisławia i innych miejscowości aby zaczęli z nich chętnie korzystać - to byłby pretekst do wszystkiego, zarówno zwiększania ilości połączeń, powrotu kas biletowych itd. Na pewno władze miast i gmin powinne się jakoś do tego włączyć.
@Tutaj Rybnik i Wodzisław muszą działać wspólnie, może nawet uda się teraz pomysł z Ceskimy Drahami? Czesi mogliby podesłać kilka składów do Wodzisławia, zaś KŚ od Wodzisławia.
@zxc - w rozkładzie 2015/16 to maksimum ale trzeba już myśleć o rozkładzie 2016/17 i domagać się większej ilości połączeń tym bardziej że pieniędzy na kolej w województwie będzie więcej.
@Arteks myślę, że ilość pociągów w kierunku Chałupek i Czech nie zwiększy się nadto w najbliższym czasie, choć uważam, że pomiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem, powinny być jakieś dodatkowe kursy, szczególnie coś późnowieczornego Rybnik-Wodzisław.
No i oczywiście przystanek Wodzisław Centrum - trzeba tym uderzać w urzędników miejskich. Zawalili sprawę to niech teraz ją odkręcą!
Pojawia się wiele dobrych informacji ale teraz trzeba iść "po bandzie" i... załatwić od grudnia 2016 czyli na kolejny rozkład więcej pociągów na trasie Bohumin-Katowice, a w dalszym etapie przywrócenie pociągów na trasie Leszczyny-Gliwice tak aby poza relacją Bohumin-Katowice pojawiła się druga Wodzisław-Gliwice. Myślę że należałoby również się zastanowić nad przywróceniem Jastrzębia na mapę kolejową tak aby ten nasz "grajdołek" nieco odciążyć od ruchu samochodowego i ucywilizować. Komunikacja szynowa we współczesnej Europie odgrywa co raz bardziej kluczową rolę.
Nie jestem pewien czy Karuzela to dobre miejsce szczególnie dla osób, które chcą kupić bilet przed samym odjazdem. Miasto i powiat powinny lobbować o uruchomienie biletomatu IC i KŚ. Inna sprawa to dostosowanie rozkładu jazdy autobusów miejskich w Wodzisławiu oraz E-3 i 131 aby przesiadka ułatwiała podróż i powrót np do i z Warszawy.
@Artur wyjazd do Rybnika po bilet to tzw. pójście po najmniejszej linii oporu. Miasto wspólnie z powiatem powinny na dworcu utworzyć punkt sprzedaży biletów (albo choćby w Galerii Karuzela) i to już od grudnia. Wyjazd do Rybnika będzie oznaczał, że postój w Wodzisławiu jest mniej potrzebny i nam go skasują. Poza tym taki gość np. z Jastrzębia odrazu pojedzie do Rybnika, co spowoduje niższe potoki pasażerów wysiadających/wsiadających na stacji w Wodzisławiu. Efekt taki sam, postój może być skasowany. IC daje nam ogromną szansę na próbę, trzeba pokazać, że dużo ludzi z Wodzisławia jeździ, a żeby to pokazać na IC trzeba mieć możliwość kupienia biletu w Wodzisławiu już teraz. Drugiej szansy mogą nam nie dać!
Póki co albo przez internet, albo w pociągu. Póki miasto nie zajmie się dworcem i póki w Wodzisławiu nie pojawi się automat biletowy, zostaną nam takie wyjścia. Zawsze można jechać do Rybnika kupić w kasie, ale na prawdę zachęcam do kupowania biletów przez internet w przedsprzedaży - szybko i wygodnie.
Rozkład jazdy imponujący tylko zastanawiam się czy będzie gdzie kupić bilety na te pociągi.
fajne foto bystrzak, widać, że coś zaczęło się dziać, a to nic innego jak dobra wiadomość. Zobaczymy czy zdążą, mają cały dzień na to żeby puścić ruch.
http://postimg.org/image/sebwkzr9f/ Stan prac na przjeździe na ul Kopernika, dziś rano.