Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
W Wodzisławiu to wygląda tak http://postimg.org/image/fzl7o2toj/
http://postimg.org/image/lp1g8dzur/
http://postimg.org/image/w0dt11rk3/
http://postimg.org/image/z8iae3dtv/
http://postimg.org/image/4fkz9sa0z/
http://postimg.org/image/wgz0nhfb7/
http://postimg.org/image/hmaf9b5qb/
http://postimg.org/image/7dhy3hhoj/
http://postimg.org/image/5zqb86if7/
http://postimg.org/image/ye0c5svcz/
... i oby tak Arteks było. A teraz moja wizja. 16.12.2015 Wodzisław Śl. Nowy ładny peron , na peronie nowoczesny Impuls i Elf i ... rudera w postaci budynku dworca. Pamiętajmy że ten budynek jest juź własnością Pana Mietka i cholera wie kiedy i czy wogóle zmieni swoje oblicze
Rozmawiałem wczoraj z jednym z pracowników. Perony idą bardzo sprawnie i nie ma obaw o jakiekolwiek opóźnienia. Nawet mówił mi że oni wszystko po wakacjach będą mieli gotowe przy czym ostateczne wyposażenie - wiaty, nagłośnienie, zegary będą na końcu aby ktoś tego nie uszkodził czy nie rozkradł...
... jeden ruch w enter i się tak dzieje :) A więc w Turzyczce na odcinku do wyremontowanego i to trzeba podkreślić bardzo ładnie wiaduktu zresztą Artur Klimek gdzieś tu przesłał zdjęcie położone są stare tory na nowym nasypie . Za mostkiem dziś 2 koparki i kursujące wywrotki z tłuczniem tak że do Czyżowic coś się dzieje , słupów trakcyjnych czy to starych czy nowych brak .
W Czyżowicach na ukończeniu peron a szlak czeka na tłuczeń. Na całej długości z Wodzisławia do Czyżowic po bokach rozwiezione betonowe podkłady i tyle widzę.
Ponieważ Toffi również został wezwany do tablicy to napiszę co widzę. W
wniosek z tego taki, że przenieśli się na stację w Wodzisławiu Śl. i odcinek Wodzisław-Rybnik bo za dużo było w mediach, że na stacji nic się nie dzieje. Słowem rozkopane jest już wszystko, a skończone nie jest nic. Tylko głupiec może na takie coś pozwolić, a brak dokończenia robót i przejezdności na odcinku Wodzisław-Chałupki jest tego przykładem...
No w Bełsznicy do przejazdu czyli do stacji zrobione na starych szynach, o których się już tu tyle opowiadało, peron też zrobiony (prawie;), natomiast martwi mnie, że w kierunku na Olzę niewiele: co prawda postawili tam słupy na trakcję ale jeżeli chodzi o tor (stan na piątek) to lipa. Mało tego: z tego co widziałem to za Olzą podobnie - toru jeszcze nie układają i to samo w okolicach Rudyszwałdu na krzyżówce z DK45: zdjęty tor i nic nie robione...
my tu gadu gadu o Wodzisławiu, a co tam słychać na reszcie szlaku? Pewnie jakieś zmiany zaszły przez ostatni czas... Pewnie tu zaglądacie... Toffi co w Turzyczce, Hades co w Radlinie? Bernaś, Jasiu co w Bełsznicy? InfoKS co w Chałupkach?
Oczywiście nie uwzględniłem na moim planie "na szybko" nowej lokalizacji rozjazdów w byłym okręgu nastawczym WSA-1, ponieważ jak wspomniałem wcześniej, głównym celem jest przedstawienie pierwszej wersji przyłączenia toru 20 i 22 do toru 24, dzięki czemu możliwe będzie krzyżowanie pociągów z Marcela do Chałupek i odwrotnie.
@zxc: Zależy, którą rampę masz na myśli, bo na naszej stacji są aż 3 ;) @expert: Początkowo tak przedstawiały się zmiany na stacji, czyli umożliwienie krzyżowania się pociągów z Marcela do Chałupek i bezkolizyjny wjazd od Rybnika w perony z Vmax. http://s4.postimg.org/bli6zhhwb/231.jpg . Aktualnie nie mam za dużo czasu, ale jutro postaram się znaleźć aktualny plan przedstawiający finalne zmiany, ale tak jak mówię, wersja z przyłączeniem dwóch torów była na początku, czyli przyłączeniem toru nr 20 i 22.
jak widać głupot nie brakuje... Odnośnie remontu to faktycznie coś się na stacji zaczęło dziać i remont będzie przebiegał szybciej. Fakt zdziczałej stacji i chwastów ją porastających wymaga interwencji ze strony właściciela czyli PKP PLK. Nie wiem czy widzieliście rampę kolejową i ogromne zmiany jakie na niej zaszły?
Głupotą było by też nie zrobienie przystanku Wodzisław Śląski Centrum przy okazji tego remontu. A już się to niestety stało faktem. Lepiej władować 25 milionów w średnio potrzebny park który i tak nie jest gotowy.
@Artur "przełanczany" będzie tylko o jeden tor nr 22. Tor 20 nie będzie ruszany, ale on akurat ma się dobrze, jest na stunobetonach i nie jest zarośnięty. Najbardziej zarośniety jest tor nr 18 i tor 22. Duże fragmenty torów postojowych nr 26 i 28 również są zarośniete. Już wcześniej na to zwracałem uwagę. Wysłałem w tej sprawie maila do p. T. Raudnera z Nowin Wodzisławskich, być może Pan Redaktor coś ustali czy stacja też przejdzie prace porządkowe. Może stacja jest pusta właśnie po to aby wykarczować różnego rodzaju samosiejki? Głupotą byłoby przy takim remoncie nie doporowadzenie do względnego porządku całej stacji. Miejmy nadzieję, że tak się niebawem stanie.
Nie mam tej mapki przed sobą, ale z tego co pamiętam były tam do przebudowy 2 tory: 20 i 22, co zawsze zwiększa wydajność takiej "mijanki" w stacji. Będą one podłączone do toru 24 z grupy od Marcela i Maja.
z tego co pamiętam z dokumentacji remontu linii miał być przebudowany tylko tor nr 22 (była taka mapka), a to tylko przez przyłączenie go do torów z ostatniej grupy (od Marcela i Maja). Jeśli tor nr 20 również to oznacza że coś się zmieniło?
Tor drugi również jest rozebrany. Mocno zarośnięty jest tylko jeden tor nr 20, na którym wyrosły widoczne na zdjęciu drzewa. Zarówno on jak i tor nr 22 będą przebudowane i połączone z torem nr 24, dzięki czemu pociągi z kopalni Marcel jadące do Chałupek będą mogły się mijać w stacji. Stacja była całkowicie pusta zaraz po zamknięciu zakładu napraw wagonów towarowych, później stopniowo zaczęto przywozić i odstawiać tu składy, niektóre stały w Wodzisławiu dobre 4 lata! Na stacji została również zdjęta sieć z torów nr 7 i 83. 30 kwietnia o godzinie 20 udokumentowałem stan posuwających się robót: http://s7.postimg.org/j9rh27dmh/SWD2.jpg
Na stacji trwają prace rewitalizacyjne. Rozebrano już tor nr 1. Co ciekawe stacja jest całkowicie pusta. Chyba nigdy nie była zupełnie pusta jak dziś. Widok jaki można oglądać nie napawa jednak optymizmem. Duża część stacji jest po prostu zarośnięta i wymaga również remontu, albo przycięcia zieleni, która "wymknęła się spod kontroli" PKP. http://i.imgur.com/K1rTkb7.jpg http://i.imgur.com/qSGb6i2.jpg http://i.imgur.com/g0aJPUl.jpg
jeden tor wystarczy na początek, ale gdyby chciało się myśleć o ruchu pasażerskim konieczny będzie drugi. Linie 149, 140 i 158 faktycznie utworzą korytarz transportowy północ-południe GOP-ROW-Czechy, a nawet dalej (Magistrala Węglowa, Austria). Nie wiadomo w jak wielkim stopniu wzmocni to ruch towarowy na lini 158, zobaczymy...
i stało się na początku maja ruszą pewnie roboty na linii knurów-leszczynyhttp://www.rynek-kolejowy.pl/57275/skanska_z_umowa_na_rewitalizacje_linii_149.html
Ok, w sumie z Leszczyn do Katowic też jest jeden tor i da się jeździć.
@bystrzak - uzyska zarówno połączenie z Gliwicami, Tarnowskimi Górami czy obwodnicą płd. omijającą Katowice. Ale na razie w okolicach Knurowa ma być tylko jeden tor. Podobno w przyszłym roku chcą odbudować drugi.
Czyli teoretycznie Rybnik uzyska połączenie z Gliwicami, czy może jeszcze będzie brakowało jakiegoś fragmentu torowiska ?
Trochę nie w temacie ale nie bez znaczenia dla korytarza transportowego płn-płd. Skanska wygrała przetarg na odbudowę linii 149. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to od grudnia tego roku będzie można towarowymi jechać od Gliwic/TG/Panewnik do Bohumina 149+140+158 :D
Rozpoczęła się termomodernizacja nastawni wykonawczej WSA.
Aż pojade sobie to dzisiaj zobaczyć.
Aż pojade sobie to dzisiaj zobaczyć.
cud się stał, faktycznie rozkręcają tory na stacji :D
to dobre wieści, ale dużo lepiej byłoby gdyby zamiast zaczynać rozkopywać odcinek Wodzisław-Rybnik, zaczęli najpierw rozbierać tory nr 1,2 i 3 na stacji WSL oraz przebudowywali głowicę i tor nr 12. Na tym etapie robót powinno wkrótce przywrócić się ruch Wodzisław-Chałupki. Miejmy nadzieję, że stanie się to za ok. 3 miesiące, a nie dopiero jesienią. Podsumowująć po 43 dniach od zamknięcia stacji w końcu rozpoczeli pracę. 43 dni stacja była zamknięta bez sensu.
Rozpoczęła się likwidacja starych peronów na stacji Wodzisław Śląski. Na peronach są ekipy, teren jest ogrodzony. Latarnie z peronu 2 są już wycięte. Taki sam los spotkał wiatę. Między Radlinem Obszarami a Wodzisławiem Śląskim rozpoczęło się rozbieranie starego toru. Na przystanku osobowym Wodzisław Śląski Radlin budowany jest nowy peron.
Dziś około 9.00 widziałem jakiś mały traktor który jeździł po nieczynnym torze na przystanku Radlin Obszary.
zdecydowanie lepiej, choć wiele fragmentów torów jeszcze do ułożenia pozostało (np. Bełsznica -Olza), na tym odcinku zaś postawiono już nowe słupy pod trakcję. wczoraj widać było sprzęt na szlaku (koparki), przed stacją w Olzie, za stacją w Olzie przy moście, oraz w Chałupkach. Na stacji w Wodzisławiu cisza, nie wiem jak rejon Czyżowic-Turzyczki czy już tory położone. Przypuszczam, że skoro rozkopują Olza-Chałupki to być może Wodzisław-Olza uzyska wkrótce przejezdność "techniczną", później "tylko" zmiana szyn (starych na nowe) ;)
A kierunek na Wodzisław z Olzy jak wygląda. ?
rozkopują już cały tor od Bełsznicy do Chałupek. W Olzie stoi skład remontowy i raczej już po starych torach z Olzy nie wyjedzie...
Przez dwa tygodnie trwa już remont stacji Wodzisław Śl. jak widać po zdjęciach i filmie kolegi @bystrzaka, postępy są bardzo duże, jeszcze miesiąc i stacja będzie przebudowana. Roboty na szlaku do Chałupek też już na ukończeniu ;-)
A wszystko przez podział na spółki. Przed podziałem PKP - nie byłaby możliwa taka sytuacja. Możliwe że gdyby chodziło o inne miasto, kolej by sobie nie pozwoliła ale w Wodzisławiu potoki pasażerskie zabito więc mało kto przeciwko takim absurdom protestuje bo ileż tych ludzi jeździ pociągami... Od grudnia jest szansa aby doszło do restytucji kolei w Wodzisławiu. Ale niestety dopiero od grudnia...
jak było głośno to wagony PNI na chwilę przywieźli, ale już odwieźli. Dla sciemy posyłają pociąg na tor 4, a na stacji jak nic się nie działo tak nic się nie dzieje. Zamknięta jest od ponad miesiaca i nikt o tym nie napisze? Ci dziennikarze to już nie druga, ale nawet 3 czy 4 liga! Byle komuś nie podpaść.
Sprawa była poruszana, bo pociągi wjeżdżały w perony. Jak widać nic się nie zmieniło oprócz tego, że teraz wjeżdżają na tor 4. Ale wjeżdża nadal, a ludzie muszą jeździć busikami na Bagienko...
No myślę, ze ktoś je ogląda, chociażby w celach weryfikacyjnych. Zadzwonię jutro do redakcji i jak coś jeszcze dodatkowo dosle fotki.
paranoja, wyślij te zdjęcia do redakcji (nie tylko do Nowin), bo dziennikarze jakoś nie mogą w to uwierzyć, że nic się tam nie dzieje, a komunikacja zastępcza to marnowanie publicznych pieniędzy i utrudnienia dla pasażera.
Zdjęcia z zamkniętej stacji http://postimg.org/image/ycczfghc3/
http://postimg.org/image/amnjqriyr/
http://postimg.org/image/yf1gg1adf/
http://postimg.org/image/6g7ap68qr/
http://postimg.org/image/jlmsva2mb/
http://postimg.org/image/jzo4uvmpv/