Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Wodzisław odcięty od świata

Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...

Wodzisław odcięty od świata

Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:

1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?

2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.

3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.

4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice –  Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.

Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.

Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.

cdn.

Piotr Adamczyk

Towarzystwo Entuzjastów Kolei

Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:

http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf

http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

6423 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
Toffi 06.05.2015 22:08

... i oby tak Arteks było. A teraz moja wizja. 16.12.2015 Wodzisław Śl. Nowy ładny peron , na peronie nowoczesny Impuls i Elf i ... rudera w postaci budynku dworca. Pamiętajmy że ten budynek jest juź własnością Pana Mietka i cholera wie kiedy i czy wogóle zmieni swoje oblicze

Arteks 06.05.2015 20:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Rozmawiałem wczoraj z jednym z pracowników. Perony idą bardzo sprawnie i nie ma obaw o jakiekolwiek opóźnienia. Nawet mówił mi że oni wszystko po wakacjach będą mieli gotowe przy czym ostateczne wyposażenie - wiaty, nagłośnienie, zegary będą na końcu aby ktoś tego nie uszkodził czy nie rozkradł...

Toffi 06.05.2015 19:31

... jeden ruch w enter i się tak dzieje :) A więc w Turzyczce na odcinku do wyremontowanego i to trzeba podkreślić bardzo ładnie wiaduktu zresztą Artur Klimek gdzieś tu przesłał zdjęcie położone są stare tory na nowym nasypie . Za mostkiem dziś 2 koparki i kursujące wywrotki z tłuczniem tak że do Czyżowic coś się dzieje , słupów trakcyjnych czy to starych czy nowych brak .
W Czyżowicach na ukończeniu peron a szlak czeka na tłuczeń. Na całej długości z Wodzisławia do Czyżowic po bokach rozwiezione betonowe podkłady i tyle widzę.

Toffi 06.05.2015 19:17

Ponieważ Toffi również został wezwany do tablicy to napiszę co widzę. W

zxc 06.05.2015 13:34

wniosek z tego taki, że przenieśli się na stację w Wodzisławiu Śl. i odcinek Wodzisław-Rybnik bo za dużo było w mediach, że na stacji nic się nie dzieje. Słowem rozkopane jest już wszystko, a skończone nie jest nic. Tylko głupiec może na takie coś pozwolić, a brak dokończenia robót i przejezdności na odcinku Wodzisław-Chałupki jest tego przykładem...

Bernaś 05.05.2015 14:52

No w Bełsznicy do przejazdu czyli do stacji zrobione na starych szynach, o których się już tu tyle opowiadało, peron też zrobiony (prawie;), natomiast martwi mnie, że w kierunku na Olzę niewiele: co prawda postawili tam słupy na trakcję ale jeżeli chodzi o tor (stan na piątek) to lipa. Mało tego: z tego co widziałem to za Olzą podobnie - toru jeszcze nie układają i to samo w okolicach Rudyszwałdu na krzyżówce z DK45: zdjęty tor i nic nie robione...

zxc 05.05.2015 13:09

my tu gadu gadu o Wodzisławiu, a co tam słychać na reszcie szlaku? Pewnie jakieś zmiany zaszły przez ostatni czas... Pewnie tu zaglądacie... Toffi co w Turzyczce, Hades co w Radlinie? Bernaś, Jasiu co w Bełsznicy? InfoKS co w Chałupkach?

Artur Klimek 04.05.2015 17:31

Oczywiście nie uwzględniłem na moim planie "na szybko" nowej lokalizacji rozjazdów w byłym okręgu nastawczym WSA-1, ponieważ jak wspomniałem wcześniej, głównym celem jest przedstawienie pierwszej wersji przyłączenia toru 20 i 22 do toru 24, dzięki czemu możliwe będzie krzyżowanie pociągów z Marcela do Chałupek i odwrotnie.

Artur Klimek 04.05.2015 17:29

@zxc: Zależy, którą rampę masz na myśli, bo na naszej stacji są aż 3 ;) @expert: Początkowo tak przedstawiały się zmiany na stacji, czyli umożliwienie krzyżowania się pociągów z Marcela do Chałupek i bezkolizyjny wjazd od Rybnika w perony z Vmax. http://s4.postimg.org/bli6zhhwb/231.jpg . Aktualnie nie mam za dużo czasu, ale jutro postaram się znaleźć aktualny plan przedstawiający finalne zmiany, ale tak jak mówię, wersja z przyłączeniem dwóch torów była na początku, czyli przyłączeniem toru nr 20 i 22.

zxc 04.05.2015 17:00

jak widać głupot nie brakuje... Odnośnie remontu to faktycznie coś się na stacji zaczęło dziać i remont będzie przebiegał szybciej. Fakt zdziczałej stacji i chwastów ją porastających wymaga interwencji ze strony właściciela czyli PKP PLK. Nie wiem czy widzieliście rampę kolejową i ogromne zmiany jakie na niej zaszły?

bystrzak 04.05.2015 12:20

Głupotą było by też nie zrobienie przystanku Wodzisław Śląski Centrum przy okazji tego remontu. A już się to niestety stało faktem. Lepiej władować 25 milionów w średnio potrzebny park który i tak nie jest gotowy.

expert 04.05.2015 12:05

@Artur "przełanczany" będzie tylko o jeden tor nr 22. Tor 20 nie będzie ruszany, ale on akurat ma się dobrze, jest na stunobetonach i nie jest zarośnięty. Najbardziej zarośniety jest tor nr 18 i tor 22. Duże fragmenty torów postojowych nr 26 i 28 również są zarośniete. Już wcześniej na to zwracałem uwagę. Wysłałem w tej sprawie maila do p. T. Raudnera z Nowin Wodzisławskich, być może Pan Redaktor coś ustali czy stacja też przejdzie prace porządkowe. Może stacja jest pusta właśnie po to aby wykarczować różnego rodzaju samosiejki? Głupotą byłoby przy takim remoncie nie doporowadzenie do względnego porządku całej stacji. Miejmy nadzieję, że tak się niebawem stanie.

Artur Klimek 03.05.2015 22:45

Nie mam tej mapki przed sobą, ale z tego co pamiętam były tam do przebudowy 2 tory: 20 i 22, co zawsze zwiększa wydajność takiej "mijanki" w stacji. Będą one podłączone do toru 24 z grupy od Marcela i Maja.

zxc 03.05.2015 19:47

z tego co pamiętam z dokumentacji remontu linii miał być przebudowany tylko tor nr 22 (była taka mapka), a to tylko przez przyłączenie go do torów z ostatniej grupy (od Marcela i Maja). Jeśli tor nr 20 również to oznacza że coś się zmieniło?

Artur Klimek 03.05.2015 17:57

Tor drugi również jest rozebrany. Mocno zarośnięty jest tylko jeden tor nr 20, na którym wyrosły widoczne na zdjęciu drzewa. Zarówno on jak i tor nr 22 będą przebudowane i połączone z torem nr 24, dzięki czemu pociągi z kopalni Marcel jadące do Chałupek będą mogły się mijać w stacji. Stacja była całkowicie pusta zaraz po zamknięciu zakładu napraw wagonów towarowych, później stopniowo zaczęto przywozić i odstawiać tu składy, niektóre stały w Wodzisławiu dobre 4 lata! Na stacji została również zdjęta sieć z torów nr 7 i 83. 30 kwietnia o godzinie 20 udokumentowałem stan posuwających się robót: http://s7.postimg.org/j9rh27dmh/SWD2.jpg

Inter 02.05.2015 20:11
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Na stacji trwają prace rewitalizacyjne. Rozebrano już tor nr 1. Co ciekawe stacja jest całkowicie pusta. Chyba nigdy nie była zupełnie pusta jak dziś. Widok jaki można oglądać nie napawa jednak optymizmem. Duża część stacji jest po prostu zarośnięta i wymaga również remontu, albo przycięcia zieleni, która "wymknęła się spod kontroli" PKP. http://i.imgur.com/K1rTkb7.jpg http://i.imgur.com/qSGb6i2.jpg http://i.imgur.com/g0aJPUl.jpg

zxc 30.04.2015 22:48

jeden tor wystarczy na początek, ale gdyby chciało się myśleć o ruchu pasażerskim konieczny będzie drugi. Linie 149, 140 i 158 faktycznie utworzą korytarz transportowy północ-południe GOP-ROW-Czechy, a nawet dalej (Magistrala Węglowa, Austria). Nie wiadomo w jak wielkim stopniu wzmocni to ruch towarowy na lini 158, zobaczymy...

Tomula 30.04.2015 22:43

i stało się na początku maja ruszą pewnie roboty na linii knurów-leszczynyhttp://www.rynek-kolejowy.pl/57275/skanska_z_umowa_na_rewitalizacje_linii_149.html

bystrzak 30.04.2015 21:08

Ok, w sumie z Leszczyn do Katowic też jest jeden tor i da się jeździć.

Arteks 30.04.2015 18:50

@bystrzak - uzyska zarówno połączenie z Gliwicami, Tarnowskimi Górami czy obwodnicą płd. omijającą Katowice. Ale na razie w okolicach Knurowa ma być tylko jeden tor. Podobno w przyszłym roku chcą odbudować drugi.

bystrzak 30.04.2015 10:59

Czyli teoretycznie Rybnik uzyska połączenie z Gliwicami, czy może jeszcze będzie brakowało jakiegoś fragmentu torowiska ?

Arteks 30.04.2015 10:26

Trochę nie w temacie ale nie bez znaczenia dla korytarza transportowego płn-płd. Skanska wygrała przetarg na odbudowę linii 149. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to od grudnia tego roku będzie można towarowymi jechać od Gliwic/TG/Panewnik do Bohumina 149+140+158 :D

Artur Klimek 29.04.2015 19:12

Rozpoczęła się termomodernizacja nastawni wykonawczej WSA.

bystrzak 29.04.2015 15:38

Aż pojade sobie to dzisiaj zobaczyć.

bystrzak 29.04.2015 15:38

Aż pojade sobie to dzisiaj zobaczyć.

zxc 29.04.2015 14:49

cud się stał, faktycznie rozkręcają tory na stacji :D

zxc 28.04.2015 08:50
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

to dobre wieści, ale dużo lepiej byłoby gdyby zamiast zaczynać rozkopywać odcinek Wodzisław-Rybnik, zaczęli najpierw rozbierać tory nr 1,2 i 3 na stacji WSL oraz przebudowywali głowicę i tor nr 12. Na tym etapie robót powinno wkrótce przywrócić się ruch Wodzisław-Chałupki. Miejmy nadzieję, że stanie się to za ok. 3 miesiące, a nie dopiero jesienią. Podsumowująć po 43 dniach od zamknięcia stacji w końcu rozpoczeli pracę. 43 dni stacja była zamknięta bez sensu.

Artur Klimek 27.04.2015 14:07
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Rozpoczęła się likwidacja starych peronów na stacji Wodzisław Śląski. Na peronach są ekipy, teren jest ogrodzony. Latarnie z peronu 2 są już wycięte. Taki sam los spotkał wiatę. Między Radlinem Obszarami a Wodzisławiem Śląskim rozpoczęło się rozbieranie starego toru. Na przystanku osobowym Wodzisław Śląski Radlin budowany jest nowy peron.

bystrzak 27.04.2015 11:24

Dziś około 9.00 widziałem jakiś mały traktor który jeździł po nieczynnym torze na przystanku Radlin Obszary.

zxc 26.04.2015 07:59

zdecydowanie lepiej, choć wiele fragmentów torów jeszcze do ułożenia pozostało (np. Bełsznica -Olza), na tym odcinku zaś postawiono już nowe słupy pod trakcję. wczoraj widać było sprzęt na szlaku (koparki), przed stacją w Olzie, za stacją w Olzie przy moście, oraz w Chałupkach. Na stacji w Wodzisławiu cisza, nie wiem jak rejon Czyżowic-Turzyczki czy już tory położone. Przypuszczam, że skoro rozkopują Olza-Chałupki to być może Wodzisław-Olza uzyska wkrótce przejezdność "techniczną", później "tylko" zmiana szyn (starych na nowe) ;)

bystrzak 25.04.2015 23:17

A kierunek na Wodzisław z Olzy jak wygląda. ?

zxc 25.04.2015 21:41

rozkopują już cały tor od Bełsznicy do Chałupek. W Olzie stoi skład remontowy i raczej już po starych torach z Olzy nie wyjedzie...

zxc 25.04.2015 10:40

Przez dwa tygodnie trwa już remont stacji Wodzisław Śl. jak widać po zdjęciach i filmie kolegi @bystrzaka, postępy są bardzo duże, jeszcze miesiąc i stacja będzie przebudowana. Roboty na szlaku do Chałupek też już na ukończeniu ;-)

Arteks 24.04.2015 22:16

A wszystko przez podział na spółki. Przed podziałem PKP - nie byłaby możliwa taka sytuacja. Możliwe że gdyby chodziło o inne miasto, kolej by sobie nie pozwoliła ale w Wodzisławiu potoki pasażerskie zabito więc mało kto przeciwko takim absurdom protestuje bo ileż tych ludzi jeździ pociągami... Od grudnia jest szansa aby doszło do restytucji kolei w Wodzisławiu. Ale niestety dopiero od grudnia...

zxc 24.04.2015 16:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

jak było głośno to wagony PNI na chwilę przywieźli, ale już odwieźli. Dla sciemy posyłają pociąg na tor 4, a na stacji jak nic się nie działo tak nic się nie dzieje. Zamknięta jest od ponad miesiaca i nikt o tym nie napisze? Ci dziennikarze to już nie druga, ale nawet 3 czy 4 liga! Byle komuś nie podpaść.

Artur Klimek 24.04.2015 15:06

Sprawa była poruszana, bo pociągi wjeżdżały w perony. Jak widać nic się nie zmieniło oprócz tego, że teraz wjeżdżają na tor 4. Ale wjeżdża nadal, a ludzie muszą jeździć busikami na Bagienko...

bystrzak 23.04.2015 20:56

No myślę, ze ktoś je ogląda, chociażby w celach weryfikacyjnych. Zadzwonię jutro do redakcji i jak coś jeszcze dodatkowo dosle fotki.

zxc 23.04.2015 20:44

paranoja, wyślij te zdjęcia do redakcji (nie tylko do Nowin), bo dziennikarze jakoś nie mogą w to uwierzyć, że nic się tam nie dzieje, a komunikacja zastępcza to marnowanie publicznych pieniędzy i utrudnienia dla pasażera.