Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
jak na debiut całkiem dobrze :) W przeciwieństwie co do niektórych Artur nadal walczy o rozwój kolei w Wodzisławiu, stołek nie jest mu potrzebny.
@Artur Klimek: Artur, podobno startowałeś w wyborach, jak Ci tam poszło?
Ostatnio na stronie PKP PLK pojawił się nowy rozkład, który będzie obowiązywał od 14 XII 2014 roku. Powiem szczerze, jest on gorszy niż ten ostatni. Sprawę trzeba nagłośnić, bo władze raczej nie mają zielonego pojęcia jaką mamy ofertę przewozową. Zrobiłem na podstawie nadchodzącego rozkładu opracowanie, aby pokazać jak będą w poszczególne dni tygodnia odjeżdżały pociągi z Wodzisławia do Katowic i Rybnika oraz w jaki sposób będzie można się dostać z Katowic do Rybnika koleją.
http://s17.postimg.org/58ette4u7/rozklad1415.jpg
na odcinku Wodzisław-Rybnik cisza, widać że skoncentrowali się na odcinku jednotorowym Wodzisław-Chałupki. Może dopiero jak skończą tutaj to przeniosą się na Rybnik-Wodzisław. Dla kolei w Wodzisławiu ważnym jest aby nowy szlak tak szybko jak to się tylko da uzyskał przejezdność.
a jakie mają wyjście? dawno powinien trwać remont
Tymczasem w tej chwili ściągana jest trakcja na Osinach. Także pracują i w niedzielę co dobrze rokuje...
Niestety nie wiem czy udajesz, że nie rozumiesz, czy rzeczywiście nie rozumiesz. Ale mogę podpowiedzieć: Jeżeli byłoby tak prosto jak piszesz, to akcje typu "Demokracja bezpośrednia" i tego typu podobne nie miały by sensu. Szczegółowo pogadać możemy w niedzielę wieczorem.
Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskują kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów. (art. 233 par.1 KW) a nie według numeracji na liście. Ryzykujemy jedynie tym że PO będzie może miała jeden stołek więcej kosztem innego ugrupowania, za to mamy szansę wprowadzenia do sejmiku kogoś kto będzie reprezentował SWD, co zawsze było trudne ze względu na niekorzystny układ okręgów wyborczych. A skoro już tak nie lubicie Szymczaka - zauważcie że wybór do sejmiku to okazja na pozbycie się go z miasta :) Za kilka minut cisza wyborcza, zatem EOT.
Proponuję zakończyć politykowanie w tym miejscu, bo tylko się totalnie się skłócimy. Co do głosowania to pamiętajmy o Arturze, bo tylko on przedstawił jakieś konkrety dotyczące kolei.
Cóż z tego, że pan Szymczak Wam coś obiecuje a inni tego nie robią? Czy Wy nie rozumiecie, że on nie ma szans na mandat, a głosy spowodują, że przy proporcjonalnej ordynacji dzięki Waszym głosom lista (w tym wypadku lodziarzy z PO) będzie miała wyższe poparcie i wejdzie ktoś kto jest wyżej na liście? Ale pobawmy się w teorię: załóżmy że on wejdzie i co? Mam rozumieć, że skarci kolegów z PO, że zamiast 140mln złotych rocznie płacimy teraz 250 mln spółce powołanej i obsadzonej przez PO plus 40 mln dla PR na połączenia stykowe? Będzie z całą swą mocą i determinacją dążył do postawienia przed prokuratorem swych kolegów partyjnych za GIGANTYCZNE przewały w zarządzanych przez nich KS (kilka zaginionych pociągów, wydatki bez faktur na kilka czy tam kilkadziesiąt MILIONÓW PLNów, kto bym tam liczył)? Nie zależy Wam na popularności? Jeżeli będziecie popierać kandydatów partii która rozłożyła na części pierwsze kolej w tym województwie to rzeczywiście nie pozostanie Wam nic innego jak zmiana nazwy na Towarzystwo Wzajemnej Adoracji.
@hades_tek, moim zdaniem to źle że bawicie się w poparcie, jak dla mnie to kompromitujesz takim czymś całe stowarzyszenie, bo sprowadzasz je do roli organizacji politycznej. Zajmijcie się lepiej czymś pożytecznym a nie politykowaniem np. wycinką drzew na stacji w Wodzisławiu znalezieniem inwestora dla hali napraw wagonów czy sprowadzeniem tablic świetlnych na perony. ot proszę: http://www.nowiny.pl/104297-wodzislaw-hala-na-pkp-straszy.html czytałeś? TEK miał się tym zająć gdzieś czytałem ale chyba coś ciężko wam idzie skoro hala nadal pusta?
hades_tek chyba cie pogieło popierać Szymczka
hades daj spokój, teraz to już nikt z Wodzisławia na pewno do was nie dołączy a szkoda bo miałem o Was inne zdanie. Zabawiliście się w POlitykę a prawda jest taka że za rządów PO w województwie śląskim Wodzisław został odcięty od świata. "Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. " Za czyich rządów Wodzisław został odcięty od świata o czym w 2012 r. pisano? Czy nie za rządów PO w kraju, województwie, powiecie i mieście? Nie przeszkadza Ci już dziś iść i na nich głosować. Daj spokój, Wstyd i tyle!
Głównym problemem jest fakt że w obecnej kadencji w Katowicach NIKT nie reprezentuje interesów Ziemi Wodzisławskiej i teraz mamy okazję to zmienić. Rekomendujemy do SEJMIKU WOJEWÓDZTWA sprawdzonego człowieka, który stale współpracuje z TEK a nasze postulaty są istotną cześcią jego programu. A nikt z pozostałych, nielicznych kandydatów z naszego obszaru o kolei nawet nie wspomniał! Rozczarowaliśmy kogoś? Trudno :P Nigdy specjalnie nie dbaliśmy o popularność w necie, a mimo to jest nas coraz więcej i rozszerzamy obszar działania. Tylko ludzi z Wodzisławia jakoś mało.
Szymczak to kiepski wybór. Nie macie pojęcia ile spraw dla miasta zawalił. Jak już mówimy o wyborach to na jednej z list wyborczych do rady miasta jest... Artur Klimek.
hades_tek !WOW! myślałem, że w TEK w politykę a szczególnie POlitykę się nie bawicie. W moich oczach dużo tracicie... Ten was kandydat niech się stacją w Wodzisławiu zajmie bo to katastrofa. Jako prezydent powienien siedziec w PLK i nie wyjść do czasu aż ją odkrzewią, drogę dojazdową do rampy zrobią i znajdą inwestora dla hali napraw.
POpieracie gościa, który startuje z partii, która doprowadziła do zapaści kolejowe przewozy pasażerskie w tym województwie?! WOW! Nieźle! Chociażby nie wiem był jak dobry to mojego głosu nie otrzyma NIGDY! APELUJĘ! Jeżeli leży Wam na sercu dobro kolei NIE GŁOSUJCIE na nikogo z PO. To ich działanie doprowadziło do zapaści kolei w całym województwie a przede wszystkim w powiecie wodzisławskim. PAMIĘTAJCIE: oddacie swój głos na Pana Szymczaka, który i tak się nie dostanie bo ma odległe miejsce na liście, ale dzięki Waszemu frajerstwu lista PO dostanie kilka głosów więcej i dzięki temu wybierzecie nie Pana Szymczaka, tylko mandat dostanie jakiś nowy Matusewicz i będzie dalej kręcił lody! Ludzie obudźcie się!!! Jeżeli tak dalej pójdzie, że będziecie mieli pamięć rybki w stawie, to tu nigdy nie będzie dobrze....
TEK popiera kandydaturę Dariusza Szymczaka do Sejmiku Województwa Śląskiego. Więcej szczegółów na naszym FB.
http://www.biztok.pl/gospodarka/chinczycy-chca-nowego-jedwabnego-szlaku_a18570 Prezydent Kieca był chyba w Chinach więc może w końcu coś z tego będzie ;). Leżymy blisko Turcji i podobno jesteśmy południową bramą Polski?
polska koleja A.D. 2014: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,16868071,W_Polsce_jest_100_miast_powyzej_10_tys__mieszkancow.html?lokale=katowice#BoxWiadTxt
Szlak do Marklowic jest utrzymywany. Co prawda nie widziałem już dawno tam pociągu żadnego, ale kiedy w wakacje szlak był długo zarośnięty, po pewnym czasie został odkrzaczony. Ostatnio zostały wkopane słupki hektometrowe i pomalowane. Szlak wygląda na jeżdżony. Trzeba by było się znów przejść i spytać dyżurnego ruchu czy coś konkretnego tam jeździ.
Artur a wiesz co się dzieje z linią Marcel-Marklowice? Od długiego czasu nie widziałem żadnego ruchu. Szlak na Chałupki zamknięty, na Marklowice nic nie jeździ, hala napraw wagonów nieczynna, ruch w Wodzisławiu zamarł do 4 połaczeń Kolei Śląskich....
Oficjalnie szlak Wodzisław Śl. - Chałupki jest zamknięty od 17 października. Dziś w Rudyszwałdzie ściągali już sieć trakcyjną.
to bardzo dobra informacja Artur... Jak ktoś coś zauważy to dawać znać. Przed chwilą jechałem koło linii i na razie cisza głucha.
Na dniach ma jechać linią maszyna i wybierać tłuczeń, potem będzie zrywany stary tor.
Ja bym tylko chciał żeby ten remont odcinka Wodzisław-Chałupki przeprowadzono sprawnie, jeżeli wczoraj to co jechało to pociąg sieciowy a w Chałupkach stoją maszyny to pozostaje mieć nadzieje, że jakieś prace są już prowadzone (może w pobliżu Chałupek-Olzy), trzeba po prostu obserwować wspólnie linię i pisać co się widzi. Dziś chyba nic jeszcze nie jechało po 158.
Że tak było ustalone to nie znaczy, że termin został dotrzymany. Zresztą, który termin w związku z remontem linii został dotrzymany.
a od kiedy? Arteks 08.10.2014 13:52 napisał, że od 12 X.
Ale szlak nie był zamknięty od 12 X.
i oby tak nie pozostało do wiosny... Przy zamkniętym szlaku prace powinny postępować szybciej, skoro szlak jest zamknięty od 12 X to przez ponad tydzień nie zrobili nic choć pewnie przy dobrej organizacji trakcja mogła być już sciągnięta i można zabierać się za szyny.
Okazało się, że maszyną remontową był pociąg sieciowy, który przyjechał do Wodzisławia. Jego wizyta jest związana z remontem linii. Możliwe, że dźwięki, które słyszeliście, należały do lokomotywy, która ciągnęła ten skład. Natomiast w Chałupkach stoi już specjalistyczny sprzęt, oczyszczarka tłucznia itp. Rzeczywiście dziś wieczorem pociągu sieciowego w Wodzisławiu już nie było, ale myślę, że sam remont już powoli się zaczyna. W pierwszej kolejności ma być robiony odcinek Wodzisław - Chałupki. Najpierw zostanie odkrzaczony szlak, później zapewne zdemontują starą sieć trakcyjną.
To oni będą remontować w końcu tą linię czy jak? bo tu piszą że prace mają ruszyć na przełomie października listopada a prawda taka że nawet szlaku nie zamkneli na czas remontu , obiecanki cacanki z rybnika do chałupek w 40 minut jak to pokazują dumnie tablice na stacji w rybniku i wodzisławiu a tu nic ;/ mydlenie pianą oczu i nic więcej ;x
potwierdzam co pisze mieszkaniec centrum, koło 13 i 15 coś strasznie trąbiło (ale raczej nie był to jakiś ciężki skład cargo bo te zazwyczaj słychać jak się kulają). Wyglądało to jak by coś jechało tam i później wracało. Na stacji nie widziałem żadnych maszyn chyba że stoją daleko schowane.
Tak w 100% to chyba szlak na Chałupki zamknięty nie jest, bo po południu coś na pewno jechało i nieziemsko hałasowało, praktycznie bez przerwy lokomotywa miała włączony sygnał dźwiękowy.
Wczoraj wieczorem do Wodzisławia przyjechały maszyny remontowe. A z ciekawostek mogę powiedzieć, że z dzisiejszego pociągu relacji Katowice - Wodzisław Śląski zaczął lecieć dym. Pasażerowie zostali ewakuowani na przystanku Radlin Obszary. Pociąg dalej nie był w stanie jechać.
Rozkład roczny 2014/15 pociągu Wrocław - Bohumin publikujemy na naszym fb
@bystrzak - zakładamy, że będzie, kiedy uporamy się z pilniejszymi sprawami. Na razie zapraszamy na fb.
Definitywne zamknięcie linii do Chałupek na czas remontu ma nastąpić od 12 X.
Od kilku dni zauważyłem więcej pociągów jadących na Chałupki, mam pytanie z innej beczki. www.tek.wb.pl będzie jeszcze działało ?
@Bystrzak: Już od dawna szyny, słupy trakcyjne czy perony są oznaczone odblaskową farbą.