Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Na razie nie będzie żadnych pospiesznych / przyspieszonych do Katowic, za to po remoncie jest szansa nawet na więcej pociągów dalekobieżnych niż tylko jeden, a w kwestii zatrzymywania się tego typu pociągów w Wodzisławiu byłbym spokojny z powodów wymienionych już w artykule. Przystanek przy dawnym WPK na pewno by się przydał, ale nie w takiej formie jaka była możliwa do wykonania w ramach tego przetargu.
Nie chodzi mi o to, że przystanek jest warty milion. Chodzi o to, że w ramach tego budżetu obywatelskiego można by było między innymi zbudować przystanek Wodzisław Śląski Centrum. Poza przystankiem warto było by zainwestować w kąpielisko Balaton, czy pokusić się o nową fontannę na rynku.
Przystanek za milion zł? W dobie logo ZIO za 80tys i portalu dla bezdomnych za 49mln to już mnie nic nie zdziwi :P Ale faktycznie, TPK powinno napisać wniosek, myślę że każdy wodzisławianin podpisze. Środki z budżetu centralnego powinny być w większym stopniu rozdysponowane do Rad Dzielnic, które są bliżej ludzi. Mówi o tym człowiek, który jutro odwiedzi Wodzisław, jako że media nie są chętne reklamowaniu pozasejmowych polityków, to tutaj jest link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/1491803834373328
Macie pomysł na milion? Tak! Zbudujcie nam przystanek Wodzisław Centrum.
Jest szansa na to aby jeden pociąg pośpieszny na stałe jeździł przez Wodzisław i zatrzymywał się na stacji właśnie teraz zaczyna być ku temu sprzyjający czas aby o takie połączenie walczyć i lobbować.
Co więcej linia 158 ma być wykorzystywana jako "objazd" dla przyszłego remontu odcinka Zebrzydowice-Pszczyna. Wtedy część zarówno osobówek miedzynarodowych oraz towarowych zostanie skierowana linią 158 przez Wodzisław i dalej przez Leszczyny-Zabrze lub Orzesze-Tychy i Orzesze-Mikołów. Remont odcinka koło Zebrzydowic to jeszcze dość odległa perspektywa ale na pewno będzie faktem, wtedy można spodziewać się w Wodzisławiu naprawdę sporego ruchu. W Wodzisławiu władze nie mogą teraz spać spokojnie bo remont to tylko niewielka część tego co należy zrobić aby mieć tutaj szybką kolej. Teraz jest już czas na walkę o przejęcie i remont budynku dworca kolejowego, czynną kasę oraz zagospodarowanie bocznic i hali napraw wagonów. Trzeba tylko już zacząć intensywnie działać. Bardzo szkoda że prezydent miasta i rada nie przeznaczyli 60 tyś złotych na nowy przystanek ale cóż zdechł pies... Liczę, że wkrótce pojawi się artykuł o tym co dalej z halą i zacznie się prawdziwa dyskusja i działania w celu jej uratowania.
Tylko pytanie czy by sie w Wodzislawiu na stacji zatrzymywal taki pociag. Ja jestem moze marzycielem ale uwazam ze wladze miejskie zmienia zdanie i zrobia ten przystanek. Dziekuje za informacje .
*oczywiście 60 tysięcy złotych było na projekt, resztę miało wykonać PKP, jednak miasto się wycofało.
Władze naszego miasta po prostu nie myślą przyszłościowo. Szkoda im było 60 tysięcy złotych na budowę przystanku w sercu miasta, z którego mogli by korzystać prócz mieszkańców Wodzisławia, mieszkańcy gminy Gorzyce czy do dojeżdżając do pracy, szkoły czy na zakupy. Jeśli chodzi o połączenia międzynarodowe to chodzą nawet głosy, że jakiś pociąg pośpieszny miałby jeździć przez Wodzisław. Docelowo prędkość będzie wynosiła 80-100km/h.
To prawda ze cud iz takie wracaja polaczenia z Wodzislawia. A pytam o linie do Chalupek bo gdzies czytalem ze po remoncie linia ta bedzie alternatywa dla pociagow miedzynarodowych z Katowic do Czech i dalej. Wiec skoro takie pomysly u decydentow to myslalem ze beda robic dwa tory na calej lini. A co do przystanku Wodzislaw-Centrum to pan prezydent Kieca obiecal ze jak wroca po remoncie pociagi os. do Chalupek i to otrzyma na pismie od marszalka woj.to bedzie to zadanie zrealizowane.Chyba w roku wyborow samorzadowych wie co mowi wyborcom .
@mmmiro: Jeśli chodzi o czerwcowy rozkład jazdy, z Wodzisławia będą odjeżdżały 3 bezpośrednie pociągi do Katowic i jeden do Rybnika/Pszczyny. To i tak cud, że dało się wywalczyć przed zakończeniem remontu lepsze połączenia, zwłaszcza, że ciężko się negocjuje z Urzędem Marszałkowskim. Miejmy nadzieję, że od czerwca w Wodzisławiu pojawią się nowoczesne elfy czy flirty. Jeśli chodzi o remont odcinka Wodzisław - Chałupki, zostaje po staremu, czyli jeden tor. Drugi tor, który niedawno szedł równolegle do linii do Chałupek, to zlikwidowana linia do Jastrzębia Zdroju, która na wysokości Turzyczki odbijała od linii do Chałupek w kierunku Turzy Śląskiej.
Czy te polaczenia do Katowic ktore maja wrocic w czerwcu tego roku to pociagi osobowe czy moze z jeden pospieszny? A jesli chodzi o remont lini do Chalupek to zrobia jeden tor tak jak jest teraz czy beda dwa jak bylo jeszcze nie tak dawno? Wie ktos tak szczerze
tu są szczegóły - http://www.nowiny.pl/98467-rewitalizacja-torow-rybnik-chalupki-od-maja.html
dzięki Arteks za tak świetną wiadomość :) Teraz tylko czekać na rozpoczęcie prac przez Rubau, jak myślicie kiedy prace mają szansę się rozpocząć?
Nie ma na tym forum KOŁO ? KOŁO WHY?
@zxc - już w tym roku, linia ma być robiona własnymi środkami PLK więc nie będzie to taki "wypas" jak unijna 158 ale ma być nowe podtorze, podkłady i szyny.
Arteks bardzo dobra i fajna informacja o lini 149 :) nic tylko się cieszyć bo obie linie tj 149 i 158 doskonale się uzupełniaja. Możesz zdradzić nieco więcej szczegółów o 149? Kiedy mniej więcej planowane jest doprowadzenie jej do przejezdności?
Aha, wy już wiecie a plebs jeszcze nie. Wiesz co mnie zabolało? brzuch ze śmiechu :D
@karmacode - może zabolało jakichś urzędników czy pseudodziałaczy ale taka prawda. SRKGŚ nakręca wszystkie akcje i lobbuje gdzie się da za transportem kolejowym. Wkrótce dowiecie się oficjalnie o przyznaniu kilkudziesięciu milionów na linię 149 Makoszowy-Leszczyny - my już o tym wiem :)))
@kolejar - problem w tym, że ty bierzesz prawdziwe informacje jako prima-aprilisowe, a te które były prima-aprilisem potraktowałeś na serio... Cóż, cienki jesteś intelektualnie...
nadzór inwestorski będzie pełniła firma Zakłady Budownictwa Mostowego z Warszawy. https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=siwzQuestionDownload&&iRepository=1373156¬iceIdentity=2615
bystrzak czyż nie całe to ,,wydziwianie" z koleją nie jest wielką ściemą , a nie tylko 1 kwietnia ? A może ,,nadzieja umiera ostatnia" ? Wybaczcie , ale ja w w te piękne zapewnienia nie wierzę , i to cały rok
Każdemu innemu bym uwierzył, ale tobie akurat nie. Poza tym, gdyby to był żart, to o tej porze powinno to być już sprostowane. Połóż się spać i łyknij se coś mocniejszego.
Ponowie, to wszystko jest prima aprilis !!!!!!
!!! 3000 !!!
http://logistyka.wnp.pl/hiszpanie-wygrali-przetarg-na-trase-z-rybnika-do-czech,222257_1_0_0.html tu link do źródła z którego info podaje rynek kolejowy na stronie PKP PLK puki co cisza.
Bernaś i Expert tak czy siak dziś trzeba brać wszystkie te wiadomości w dużą dozą ostrożności, o czym już się przekonałem.
@expert: jak już to widziałeś hiszpańską inkwizycję:) http://www.rynek-kolejowy.pl/51603/rozstrzygnieto_przetarg_na_remont_linii_kolejowej_rybnik_chalupki.htm
Potwierdzam, widziałem nawet dwóch chińczyków dzisiaj w Wodzisławiu, wyglądali na inżynierów, chodzili w pobliżu torów (pewnie z oszczędności nie jechali samochodem, bo cenę przetargu dali najniższą). Co z tego wyjdzie zobaczymy, oby tylko rozpoczęła się ta budowa.
Arteks - przesada, i bezczelność, to np. przypisywanie sobie cudzych zasług ,w stylu w jakim to robicie ,próba promocji na plecach tych co działają w realu a nie na necie. Informacji od ludzi z TEK nie musisz potwierdzać swoim ałtorytetem, ekspercie od wszystkiego ;)
UWAGA! W końcu rozstrzygnięto przetarg na remont. Wygrała firma z Chin. Niebawem ruszą prace!!! Zobaczcie:
http://www.rynek-kolejowy.pl/51486/podpisano_umowe_na_modernizacje__lini_158.htm
@hades_tek - z tą rolą prezydenta Wodzisławia to trochę przesada bo tak naprawdę za pociągami Katowice-Wodzisław chodzą od dawna ludzie z SRKGŚ, a Szymczak to jedynie "popiera" ale potwierdzam, że mają wrócić ale z tego co słyszałem to 2 pociągi w jedną stronę i 3 w drugą. Będzie do Katowic pociąg ok. godz. 7.10 z Wodzisławia czyli w dobrej porze.
@Rodowity miejmy nadzieję, że powstanie dobry artykuł na ten temat. Hades świetna wiadomość na temat powrotu bezpośrednich pociągów do Katowic, szkoda tylko, że jest ich tak mało. Odnośnie hali to przecież można szukać inwestora a grunt na którym stoi się wydzieli. Założę się że nikt nie szukał dla niej jakiegokolwiek inwestora, bo miasto i powiat powie że to nie ich problem zaś PKP ma Wodzisław i naszą halę głęboko w zadku, jedni, drudzy i trzeci tylko gadają o problemach zamiast coś robić a hala się rozpada.
Dzięki hades_tek za informację. Redaktor Naczelny Nowin Wodzisławskich Pan Tomasz Raudner odpisał mi dziś, że zajmie się sprawą obecnego i dalszego statusu hali napraw wagonów, za co z góry mu dziękuję. Zobaczymy co Panu Redaktorowi uda się ustalić. Trzeba usilnie naciskać na PKP żeby rozwiązała problem hali i albo ją sprzedała albo nawet po kosztach wynajęła. Potrzebne jest działania prezydenta i starosty w te sprawie. Nie można dopuścić do tego aby hala została rozkradziona i zniszczona. Nawet jeśli procedura zmiany własności gruntów pod halą wymaga czasu, to przecież hala może być wynajęta nawet za przysłowiowe 5 złotych jakiejkolwiek firmie kolejowej, a wtedy będzie przynajmniej pewność że nie zniszczeje do czasu unormowania sytuacji z gruntami. PKP musi tylko zacząć coś w tej sprawie robić. Liczę że może miasto Wodzisław oraz Starostwo Powiatowe pomoże PKP w uratowaniu tej hali. Można skontaktować się z jakąś firmą kolejową - np. PKP Cargo, ITL, CTL, AWT i całym szeregiem innych firm kolejowych, zapewne któraś z nich wynajęła by halę co pozwoliłoby ją skutecznie chronić do czasu przygotowania przetargu.
Wg SIWZ na odcinku Wodzisław - Rybnik cały czas jeden z torów będzie czynny. Jeszcze ciekawostka dotycząca połączenia z Pyrzowicami: http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/nowa-propozycja-dla-polaczenia-kolejowego-do-pyrzowic-2335/
Dobrze, że pojadą wreszcie bezpośrednie pociągi do Katowic, tylko zważywszy na remont który powinien się w tym czasie odbywać, żadne nie powinny odjeżdżać, tak mi się przynajmniej wydaje.
nareszcie normalnośc ze pociag rusza z tąd skad ma
Prawdopodobnie znalazła się brakująca kwota na remont 158, informacja jest jeszcze weryfikowana. Od 15 czerwca nadal z Wodzisławia odjadą tylko cztery pociągi na dobę, jednak trzy z nich - bezpośrednio do Katowic. Duża w tym zasługa prezydenta Wodzisławia. Sprawa hali w Wodzisławiu jest dość skomplikowana z powodu gruntów, na których znajduje się sama hala oraz prowadząca do niej droga dojazdowa.
Ze wszystkich firm prywatnych to właśnie ITL jest najbardziej obecny w Wodzisławiu. Na wodzisławskiej stacji czasami nocuje (bazuje) swoje lokomotywy,. Czasem można spotkać srebrną Newag 311D, zaś dziś nocleg w Wodzisławiu spędza żółto-niebieska EU07-148. Można domniemywać, że pewnie byliby zainteresowani zakupem hali i utworzeniem tam miejsc pracy. Obiecuję, że w najbliższym czasie napiszę do dziennikarzy z regionu i zainteresuję ich tym problemem co dalej z halą po zakładzie napraw wagonów zamierza robić PKP. Jeżeli w ogół niszczonej hali zrobi się szum to jest szansa, że w końcu jeżeli sami w nią nie zainwestują to wystawią na przetarg i może ktoś ją w tym przetargu kupi zanim będzie za późno. Trzeba spróbować cokolwiek zrobić. Znany kolejarz Ś.P. Pan Henryk Szulc pisał jak niszczeje dorobek Wodzisławia, należy więc zrobić wszystko co w naszej mocy aby uratować ten dorobek o którego zachowania zawsze walczył.
http://www.nowiny.pl/89052-niszczenie-dorobku-wodzislawia.html
tylko czy te barany z pkp wystawiły to na sprzedaż? pewnie zanim wystawią halę do sprzedaży to nie będzie już czego sprzedawać. tą sprawą powinni zainteresować się wszyscy lokalni dziennikarze,
To niech kupują, puki jest jeszcze co.