Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Zabór tradycyjnych uprawnień

Od 1 stycznia 2013 r. nie tylko  transportowcy, ale ich rodziny ostatecznie utracą dotychczasowe uprawnienia do ulg przejazdowych kolejami we wszystkich spółkach, działających w sektorze przewozów regionalnych. Henryk Szulc, emerytowany pracownik kolei z Rybnika tym razem w swoim felietonie pisze o okradaniu zubożałych transportowców i emerytów oraz cofaniu praw nabytych.

Lądowe środki transportowo-komunikacyjne, a zwłaszcza pociągi i autobusy  od dziesięcioleci pełnią funkcję społeczną, która wpływa  na więź między ludźmi.   Sprawność działania  i użyteczność środków przewozu w dużej mierze zależy od rzetelności pracowników, zatrudnionych głównie na Polskich Kolejach Państwowych. W czasach przedwojennych  i  potem  przez całe półwiecze zwłaszcza  publiczni kolejarze, emeryci, renciści  oraz ich rodziny, tj. ponad 20 tyś. ludzi  w skupisku rybnicko-raciborskim było obdarzonych społecznymi przywilejami, z których  korzystali także  państwowi pracownicy innych branż. Teraz niewątpliwie  kolej to wielkie dno, to „rozkład”, potęgujący się w kleszczach  niemożności.  Nie dość, że pociągów osobowych jest mało, to „ciuchcie”  coraz częściej  spóźniają się notorycznie.

Przemiany, jakie zaistniały w naszym kraju po 1989 r. doprowadziły do upadku polskiego kolejnictwa, przy czym zapomniano o człowieku.    Dlatego od 1 stycznia 2013 r.  nie tylko  transportowcy, ale ich rodziny  ostatecznie  utracą dotychczasowe  uprawnienia do ulg przejazdowych  kolejami we wszystkich spółkach, działających w sektorze przewozów regionalnych.  Decyzja ta jest o tyle dziwaczna i nie zrozumiała,   iż  przywileje te władze publiczne nadal masowo upowszechniają.  Wystarczy przypomnieć o szczególnych uprawnieniach,  jakie  w ostatnich latach przyznano dla:  Kombatantów i Osób Represjonowanych, Sybiraków,  Żołnierzy Wyklętych,  Niezależnego Krajowego Związku Zawodowego „Solidarność Weteranów Pracy” itp. Jednym się zabiera, a daje się drugim. To zakrawa na kpiny.  Ostatnio  pracodawcy  kolejowi wykupywali  - rocznie za  400 zł.  uprawnienia przejazdowe  dla ponad   100 tys. swoich pracowników,  emerytów, rencistów, co upoważniało do korzystania przez kolejarzy z przejazdów ze sporą zniżką – w przypadku pracowników sięgającą 99%, a  ich rodzin od 70 do 50%.  Niebawem ma się to diametralnie  zmienić.  Ulgowe przejazdy kolejami  będą realizowane odpłatnie  z ulgą 80 % w klasie drugiej  w pociągach uruchamianych  tylko przez  Spółki  : „PKP Intercity” S.A., „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o.,  Warszawską Kolej Dojazdową Sp. z o.o.  i  PKP  Szybką Kolej Miejską w Trójmieście Sp. z o.o.,  ale będą musieli je wykupić.  Roczny koszt wykupionego samodzielnie  uprawnienia   do części odpłatnej ulgi w limitowanych  spółkach  - dla emeryta  wyniesie 159 zł  brutto (koszt uprawnienia – 140,40  plus 18,60 zł. – koszty manipulacyjne).  Ciekawe kto obecnie – zwłaszcza ubogim emerytom i członkom ich rodzin  zrównoważy nieuczciwą utratę ulg, bo czynnym  pracownikom PKP poniesione straty  być może  wyrównają pracodawcy.   Dla spółek z Grupy PKP oznacza to oszczędność w wysokości 27 mln zł, które będą przeznaczone m.in.  na spłatę -  jakiś tam wirtualnych,  „historycznych” długów  przedsiębiorstwa PKP, które mimo ciągłych datek  ze sprzedaży  nieruchomości nadal  wynoszą z odsetkami  około 4,5 mld zł, a  dziesięć lat temu obliczone były na ponad 8 mld zł.   Przy docelowej machinacji niesłusznie  pozbawi się kolejarzy  z szans  korzystania  z uprawnień przejazdowych w spółkach, działających w sektorze    przewozów  r e g i o n a l n y c h  (K o l e j e   Ś l ą s k i e), które  przecież stanowią  p o d s t a w ę   świadczeń przejazdowych na naszym terenie.  To jest niegodziwy przykład odebrania  pracownikom, emerytom i rencistom  przywilejów, jakie zdobyli  pracując na kolei.     Przecież   ”przywileje”  dla transportowców,  o których tak często mówi się  krytycznie,  były nadane jeszcze przed wojną  i  to  głównie w uznaniu  pozycji usługowo-zawodowej i pełnienia – w piątki i świątki, o każdej porze dnia  służby publicznej, którą spełnia  nie tylko  kolej  szynowa. To trudna i odpowiedzialna służba społeczna, podobna, jak zatrudnienie w policji i ratownictwie. Prawdę mówiąc zawód kolejarza przed wojną  był  powodem do dumy.  Kolejarskie przywileje  i ulgi przejazdowe   nie odważył się  nawet zlikwidować   okupant hitlerowski.  Po wyniszczającej pożodze wojennej  i żywiołowo odbudowywanej  gospodarce  kraju  swoiste  przywileje  - mimo niskich zarobków  i  ogólnego braku rąk do pracy  w wytwórczości  stały się  zachętą do zatrudnienia w przedsiębiorstwie  PKP.    

Z okradaniem zubożałych transportowców i emerytów  można byłoby się zgodzić pod warunkiem,  że pozostałe – nadal istniejące, specyficzne przywileje są bez opóźnienia  uchylane  i będą również  na bieżąco zawieszane  w innych dziedzinach sfery działania.  Niezaprzeczalnie  opinia publiczna jest mocno  zbulwersowana szczególnymi uprawnieniami : posłów, senatorów, prokuratorów, sędziów, policjantów,  górników,  rolników (KRUS), itp.  Warto przypomnieć, że kolejarze niegodziwą ustawą  o przedsiębiorstwie PKP  już dawno (6 lipca 1995 r.)   bez  symbolicznego odszkodowania  utracili  szereg  prawnie nabytych prerogatyw,  jak :  bezpłatną opiekę zdrowotną,  bezpłatne i ulgowe przejazdy kolejami,  pewność zachowania posady przez  pracowników etatowych,  odrębny system emerytalny, w tym m.in. :  10. procentową preferencję podstawy wymiaru,  dodatkowo-procentowe  wzrosty podstawy wymiaru odprawy z tytułu ponad  20. letniego zatrudnienia  na kolei,  prawo do deputatu węglowego  w ekwiwalencie pieniężnym,  bezpłatne umundurowanie  itp.  W ten sposób naruszono godność i  nabyte prawa emeryckie, bowiem zasady działania prawa wstecz  naruszają  konstytucyjną zasadę  demokratycznego państwa prawnego (przepisy Art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej)  i  godność ludzką.

Zgodnie bowiem z  obowiązującą Konstytucją RP i Jej normami, które określają  zasady  sprawiedliwości społecznej,  łącznie z zakazem  dyskryminacji - prawa nabyte nie mogą być cofnięte.   Ale w obliczu mnożących  się  – w naszym ustroju kapitalistyczno-liberalnym   różnych,  prywatnych spółek,  spółek - matek, spółek – córek,  wnuczek  itp. – często obcych,   kogo tam obchodzą podstawowe normy i zasady Konstytucji RP, która jest przecież najwyższą kartą  Praw i Obowiązków  obywatelskich.  Ogólnie wiadomo,  że przewoźników prywatnych, zwłaszcza cudzych nie jest łatwo zobligować do honorowania praw,  wynikających  z powinności konstytucyjnych.

Coś podobnego dzieje się w  Państwowej  Komunikacji Samochodowej – także rybnickiej, raciborskiej i wodzisławskiej,  która niebawem ma pojawić się na giełdzie  pod starym – nowym szyldem.  Kiedyś była  to  Państwowa Komunikacja Samochodowa (PKS).   Obecnie  słowo Państwowa ma zastąpić  P o l s k a ,  ale istota rzeczy ma pozostać niby ta sama.  Skryte kombinacje  świadczą o tym, że  wkrótce  cały kraj będzie  objęty siecią połączeń autobusowych, które mają być  wykonywane  przez  prywatnego przewoźnika.  Za takim rozwiązaniem stoi  biznesmen – Mariusz Koper, który  poprzez spółkę  Pelmano Trading  zarejestrowaną  na Cyprze już  kontroluje  Polską Komunikację Samochodową i  za pośrednictwem innych spółek, w które angażuje się osobiście     wykupuje   PKS należącą do państwa.   Na całym świecie, a zwłaszcza w tranzytowej Polsce   działalność  autobusowo-autokarowa, podobnie jak kolejowa (PKP Cargo S.A.)  jest  najbardziej  dochodowa, o czym świadczą przykłady firm  -  głównie zagranicznych,  które inwestują w krajowy transport lądowy.  A więc ogół rzeczy wskazuje na to, że niebawem z ciężkim losem kolejarskim będą borykać się  również  tysiące pracowników,  zatrudnionych w  Polskiej  Komunikacji Samochodowej.  

Od tysięcy lat  k o m u n i k a c j a   jest  podstawową  formą ruchomego kontaktu  i porozumiewania  się z istotą ludzką. Czytam i wiem, że wykorzystanie  zasad  i reguł obowiązujących w łączności  prowadzi do zaspokojenia naturalnych potrzeb, wynikających z chęci obcowania z drugim człowiekiem.   Dlatego wysłużonych przewoźników   nie godzi się – bez szacunku  lekceważyć i odbierać  im bez rewanżu  specyficzne uprawnienia,  którymi się kiedyś  obdarowało.  

Henryk Szulc


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

30 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~zs (94.42. * .2) 16.12.2012 19:01

~myśliciel (79.187. * .188) 05.12.2012 11:25
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W szanującym się kraju praworządnym nie godzi się zmieniać parametrów, jakie przyjęto w układzie zbiorowym pracy, inaczej mówiąc w zawartej umowie. To tak, jakby z zawartego małżeństwa odebrano żonę .......

~dlatego (89.72. * .169) 03.12.2012 12:49
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

a bo to sąsiadowi zawsze można z zawiści auto podpalić a do premiera to dostępu za bardzo nie ma

~do poniżej (188.0. * .65) 02.12.2012 23:59
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Jak tak was te przywileje rajcują, to morze coś powiecie o przywilejach naszych rządzących, coś milczycie w tym temacie,to tu się trzeba oburzać ,przykład pan premier wykorzystuje samolot za bagatela prawie 2 miliony rocznie do dojazdów do domu i to was nie parzy, o przywilejach reszty też milczenie,jesteście ludzie biedni z głupoty i zawiści żal mi was bo jesteście żałośni.....małe grosze wypominacie a o ogromnych zapominacie.

~d. (178.37. * .255) 26.11.2012 20:42
oceniono 8 razy
4
Zgłoś

i prawidłowo. Za prace dostają już zapłate, a te bonusy to z jakiej racji. Ja nie miałem gazet za darmo bo Mama pracowała w firmie je sprzedającej.

~józek1 (88.208. * .49) 26.11.2012 19:21
oceniono 11 razy
3
Zgłoś

drogi "~do józka" - żebyś wiedział troche w życiu przeszedłem, w budowlance też robiłem i też plułem na górników jak teraz Ty. Prawda jest taka że dopuki nie zjedziesz na dół nie przerobisz choć jednej szychty nie dowiesz się co to znaczy praca w ciężkich warunkach. A jeżeli chodzi o wypłaty (które rzekomo górnicy mają największe) mi nikt nie da pieniążków do "kapsy" za nadgodziny jak to dzieje się np. w budowlance ja z każdego zarobionego mam potrącane składki. Więc zlicz sobie to co dostajesz oficjalnie + to co nieoficjalnie i podejrzewam że wypłaty będziemy mieli podobne.

~bezrobotny (188.33. * .233) 26.11.2012 19:14
oceniono 5 razy
-1
Zgłoś

szanowny ,,do analfabetow,, baran to pewnie s.....l takiego osla jak ty!!!,a ty ,,git Juzek git ,,masz jakas prace czy sam chodzisz do MOPS-j ???!!!

~mikos (178.182. * .79) 26.11.2012 14:50
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

za darmo umarlo

~git Juzek git (89.72. * .169) 26.11.2012 11:29
oceniono 15 razy
7
Zgłoś

Józek nie daj się prowokować tym oszołomom co tu wypisują bo to w większości gimnazjaliści albo lebry co im żadna praca nie pasuje. Zazdroszczą górnikom kasy, ale pracy to już nie, najlepiej to by chodzili po zasiłek ale taki oczywiście jak wypłata górnika ! Druga sprawa to artykuł o kolejarzach ale ci zawistnicy wszędzie górników widzą, sami niech sobie odbiorą przywilej do kasy za nic z MOPSu.

~Ciekawe (188.33. * .47) 26.11.2012 11:20
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

taaa przywileje. Czy to oznacza, że zakładając firmę przewozu osób będę musiał wozić za darmo wszystkich pracowników drogowych, policjantów drogówki i tych co budowali drogi a jeszcze żyją? Pewna spółka węglowa posiada hotel nad morzem. Musiała go wynająć firmie zewnętrznej, bo zgodnie z przywilejami pracownicy spółki dostają węgiel, bony, barbórkę itp. Pracownik tej spółki pracując w hotelu ma takie same prawa jak pozostali pracownicy.

~Do analfabetów (89.72. * .249) 25.11.2012 20:59
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

czy to aby na pewno jest temat o górnikach, barany???!!!

~oj jozku, jozku (92.226. * .129) 25.11.2012 18:34
oceniono 17 razy
-5
Zgłoś

Panie Jozku z kopalni. Skoro te wasze warunki prace sa taaaaaaaakie okropne to moze czas zmienic prace, albo.... poprawic te warunki pracy. Mamy 21 wiek, a tu taka galez przemyslu z poprzednej epoki jest nadal sztucznie utrzymywana przy zyciu. I prosze nawet nie zaczynac jacy to wy jestescie wazni, wegiel mozna duzo taniej sprowadzic z drugiej strony kuli ziemskiej.

~Pracownik PGR-u (31.174. * .58) 25.11.2012 18:18
oceniono 19 razy
1
Zgłoś

szanowny jozku czytajac twoje slowa to tylko gornicy pracuja w tym kraju ,napisz moze uczciwie ile godzin tak naprawde pracujesz odejmujac zjechanie na dol dojscie do sciany i powrot !!!proponujesz zatrudnic sie na kopalni a moze ty poszukaj innej pracy skoro jest tam tak ciezko,moze na budowie albo kolei ZAPRASZAMY,JUZ CZAS ODEBRAC GORNIKA ICH PRZYWILEJE

~do Henryka Szulca (91.214. * .89) 25.11.2012 17:45
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

precz z komunistami

~do józka (89.200. * .94) 25.11.2012 14:33
oceniono 21 razy
1
Zgłoś

józek1 -Ja, ja, kożdy grubiorz się na robi..... Ciulu głupi mocie wypłaty najwięcyj w karaju z klas robotniczych, w dodatku za 8 godzin, 5 dni w tydniu. Przyjdź do pryawciorza na budowa, tam się dowiysz co to je robota i żodnych przywilejów ci nie dają. Twój przywilej to bydzie jak szef ci do flaszka wody w 30 stopniowym upale, wtedy powiysz żeś dostoł przywilej, bo szef na szychta doł ci woda. Ale jak kożdy górnik, to nie wiysz jak prawdziwy świat i prawdziwe życie wyglądo, bo ty nadal żyjesz w głymbokim PRLu...

~Ferdek Kiepski (77.255. * .165) 25.11.2012 14:23
oceniono 10 razy
10
Zgłoś

Przywileje każden jeden by chciał, a robić to ni ma komu!

~ona z (83.19. * .194) 25.11.2012 13:18
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

przywileje wooooon, jeżeli to się nie zmieni nigdy nie dojdziemy do normalności w tym kraju!!!!!!!!!!

~normalny kraj (80.238. * .20) 25.11.2012 12:02
oceniono 11 razy
11
Zgłoś

z tych nieuzasadnionych przywileji korzystali nie tylko pracownicy,ale całe rodziny,po prostu jeździli za darmo,a właściwie nie za darmo bo ...inni za nich płacili,a Pan Szulc powinien się wstydzić,że napisał taki artykuł, system łatwo zmienić,ale przyzwyczajenia i mentalność ludzi znacznie trudniej,tacy ludzie jak Pan Szulc i jemu podobni to chcieliby zarabiać jak na Zachodzie i na dodatek zachować wszystkie przywileje z poprzedniej epoki,przywileje to też pieniądze a oni o tym zapomnieli,na dodatek wszelkie przywileje są niesprawiedliwe społecznie bo korzystają uprzywilejowane grupy zawodowe a płacą za to inni,którzy tych przywileji nie mają,reasumując - zlikwidować wszystkie przywileje pracownicze i płacić godnie za dobrze wykonaną pracę,

~johny (109.243. * .176) 25.11.2012 11:49
oceniono 13 razy
13
Zgłoś

brawo brawo brawo w koncu kolejny relikt PRL do widzenia. jak widzialem kazdego kto w pociagu wyciagal ksiazeczke kolejowa to mnie sciskalo ze ja musialem tyle zaplacic za bilet. ten pan szulc pisze takie glupoty ze az sie dziwie ze pisze komentarz

~ostrog (109.243. * .176) 25.11.2012 11:45
oceniono 13 razy
11
Zgłoś

przywileje byly za komuny, niech osoby ktore mysla ze tamten czas jeszcze jest sie obudza ze komuna juz sie skonczyla i przywileje tez

~józek1 (88.208. * .49) 25.11.2012 11:11
oceniono 19 razy
3
Zgłoś

Człowieku zatrudnij się na kopalni a zobaczysz jakie warunki tam panują, ciekawe czy wtedy pracowałbyś tam do 67, więc proszę nie porównuj przywilejów górnika z przywilejami kolejarza bo ich warunki pracy na pewno nie są porównywalne

~lech. (91.192. * .30) 25.11.2012 07:27
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

0debrać przywileje jestem za węgiel darmowy rtansport itd.

~Piotrek2255 (188.33. * .84) 24.11.2012 22:44
oceniono 22 razy
18
Zgłoś

Nie rozumiem dlaczego miałyby się komukolwiek należeć przywileje? Przecież to jest wasza praca, dostajecie za to pieniądze. A już na pewno nie rozumiem dlaczego przywileje rodzinie? Panie Szulc, widać, że wychował się pan w głębokim komunizmie i w zasadzie "czy się stoi, czy się leży..." Niech się pan ogarnie i nie pier.... jak potłuczony. Jakoś pracownicy biedronek nie dostają za darmo towaru tylko dlatego, że tam pracują. Tak właśnie zbankrutowało państwo Polskie, bo się wam za dużo należy.

~krytyczny (92.225. * .147) 24.11.2012 22:38
oceniono 13 razy
13
Zgłoś

Oj panie Szulc kocham pana wypociny. Zawsze mozna niezle sie posmiac. W skrocie - bardzo dobrze ze zabieraja przywileje. Malymi krokami do celu, moze w koncu uda sie wykonczyc ten kominzm. Ma pan argumentacje jak przedszkolak "skoro oni maja to czemu nie my". To ja moze inaczej - skoro my, zwykli ludzie bez przywilejow, mamy na te wasze przywileje pracowac - to moze my tez jakies dostaniemy. Dajmy wszystkim przywileje!!!! Szczerze to juz nawet tego slowa sluchac nie moge... Wystarczy otworzyc jakis podrecznik historii polski, a tam tez tylko szlachta i ich pryzwileje..... W tym kraju nigdy sie nic nie zmieni.

~Panie Szulc (88.208. * .148) 24.11.2012 21:37
oceniono 11 razy
11
Zgłoś

miej Pan odwagę napisać .że to związkowcy przejęli kole, to związkowcy doprowadzili kolej do plajty a teraz związkowcy zabierają pracownikom przywileje .Czyżby Pan zapomniał, kto Pana i resztę naczelników tych,których znali się na kolejnictwie wywalił na zbity....Napisz Pan o tych wszystkich reformatorach co to swoją kiesę napchali a pracownika mają głęboko w du.ie

~antykomentarz (89.72. * .249) 24.11.2012 21:32
oceniono 18 razy
14
Zgłoś

Peerelowskie przywileje. Podobnie myślą nauczyciele. Im też ponoć "należy się" to, co zdobyli w komunie. Panie Szulc, na te wszystkie przywileje musza harować ludzie ledwie wiążacy koniec z końcem. W pańskim przypadku ludzie z branży kolejowej. Kup pan se bilet, a będzie im lepiej. Może nie trzeba będzie likwidować kolejnych kursów pociągów...

~Kania321 (83.30. * .52) 24.11.2012 20:59
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Tak, niech jeżdżą wszyscy za darmo. Paanie Szulc.....

~aaa; (95.160. * .25) 24.11.2012 20:52
oceniono 13 razy
11
Zgłoś

zabrać wszystkie przywileje wszystkim bez wyjątku i praca do 60 lat dla wszystkich!

~maszynista (88.208. * .1) 24.11.2012 20:01
oceniono 24 razy
16
Zgłoś

Górnikom też powinni zabrać przywileje, jak wszystkim to wszystkim

~normalny kraj (80.238. * .20) 24.11.2012 19:24
oceniono 18 razy
16
Zgłoś

jak w tym kraju może być dobrze skoro przywilej goni przywilej,uważam,że nareszcie bedzie normalnie i nie jest to okradanie czy też naruszanie godności człowieka,a przywileje tutaj wymienione...pasowały do poprzedniego ustroju słusznie minionego.