Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Niszczenie dorobku Wodzisławia

Dla miłośników felietonów Henryka Szulca, emerytowanego pracownika kolei z Rybnika, publikujemy kolejne jego przemyślenia.

 

W południowej części naszego kraju prastary gród Wodzisław  jest ważnym węzłem komunikacyjnym, przez który przebiega  kilka szlaków drogowych i kolejowych.  W skład  tras  publicznych  wchodzi droga krajowa nr DK 78, biegnąca z Chmielnika  przez Gliwice - Rybnik  -  Wodzisław Śl. poprzez most nad Odrą w Chałupkach. Droga ta  łączy  Polskę z Republiką Czeską.  W pobliżu miasta znajduje się także  kilka dojazdów przebiegającej przez sąsiednie gminy autostrady A1 : Gdańsk – Łódź -  Częstochowa  - Gliwice – Wodzisław Śl. – Gorzyczki – Ostrawa.   Ponadto przez miasto przebiegają trzy drogi wojewódzkie  nr : DK 932 do Żor,  DK 933 przez  Jastrzębie Zdrój – Pszczynę do Chrzanowa  oraz  DK 936  do Krzyżanowic, po których przewozi się ludzi i towary. Dodatkowo obwodnica miejska, tzw.  „Droga Zbiorcza”   przebiegając nad torami kolejowymi  pozwala  ominąć  centrum miasta.

Rozwój działalności gospodarczej na Śląsku, a szczególnie miejscowych kopalń  węgla kamiennego był pretekstem do pojawienia się również dróg żelaznych, które przysporzyły ewidentne korzyści społeczne i cywilizacyjne.  W  rybnickim zagłębiu  górniczym   linia kolejowa   z Rybnika przez Wodzisław  do Chałupek została oddana do eksploatacji  22 grudnia 1882 r., a od strony Pawłowic Śl. przez  Jastrzębie-Zdrój dotarła do Wodzisławia – 02. 12. 1913 r.  Ponadto stację PKP Wodzisław łączy tor bocznicowy, przebiegający  przez Zakłady Koksownicze „Radlin” z  Szybem Marklowice Marcel.

Eksploatacja bogatych złóż węgla koksującego  wraz z inwestycjami towarzyszącymi  oraz żywotnym procesem urbanistycznym zaowocowało  - w 1952 r. powołaniem  Rybnickiego Okręgu Węglowego, którego kolejne etapy  rozwojowe  były regulowane  specjalnymi uchwałami  Rady Ministrów.   Stąd w latach 1960 – 1975 uruchomiono  7 nowych  zakładów, w tym  kopalnię węgla kamiennego  „Mszana”, która została przekazana do eksploatacji  i rozpoczęła wydobycie 1 Maja 1960 r.     Pokaźnie rozbudowano stare kopalnie,  m.in.  „Marcel” (rozpoczęła działalność już w roku  1883),  „Rymer” i „Anna”, a także  zmodernizowano   Koksownie w Radlinie.  Intensywne uprzemysłowienie  rybnicko-wodzisławskiego regionu – krainy kopalń ściśle  wiązało się z napływem postronnej ludności wiejskiej, co wymagało budowy nowych osiedli mieszkaniowych i  hoteli robotniczych.  Za czasów przywództwa – Edwarda Gierka ogromnie  rozrosły się miasta : Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Żory, Leszczyny, Rydułtowy, Pszów, no i oczywiście  Wodzisław Śl., który po wojnie liczył zaledwie 5 tys. mieszkańców.  Opisana  w wielkim skrócie  rozbudowa Rybnickiego Okręgu Węglowego zmusiła do rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej.  W tym czasie istotną rolę odgrywał transport kolejowy mając na względzie  masowe przewozy osób do pracy  i szkół oraz przewozy ładunków ekspediowanych przez ogromne zakłady przeróbcze kopalń.

Najistotniejszym  przedsięwzięciem było wybudowanie  nowoczesnej stacji  rejonowej, pomocniczo-rozrządowej  Rybnik Towarowy, utworzenie nowego ciągu  transportowego : Kędzierzyn – Rybnik – Chybie  oraz zelektryfikowanie wszystkich linii kolejowych w ROW. Była to  prawdziwa rewolucja techniczna  na PKP uwzględniająca kompleksową modernizację drogi żelaznej, urządzeń towarzyszących i taboru kolejowego.  W latach  1969 – 1973 rozbudowano także układ torowy stacji  Wodzisław,  wydłużając tory boczne w kierunku Rybnika, co spowodowało wymóg budowy nowego okręgu nastawczego łącznie z prowizoryczną nastawnią dysponującą.  Przy tym   wznosząc tradycyjną górkę rozrządową przystosowano stację do  lokalnej pracy manewrowej.  Ułożono także   nad szynami   kładkę dla pieszych.  Jednak do kolejnego  procesu przeobrażeń stacji węzłowej  łącznie z budową centralnej  nastawni dysponującej  i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym zabrakło czasu. Zaistniały bowiem niekorzystne zmiany, w których nie liczy się dobro człowieka, lecz pieniądz i zysk. Po tych przemianach ustrojowych  nastąpił  zadziwiający regres gospodarczy oraz urzeczywistniło się znaczne  pogorszenie działalności usługowej, zarówno w zakresie przewozów pasażerskich, jak i towarowych.  Jeśli chodzi o dziedzinę gospodarczą, to kopalnia węgla  „Mszana”  od 1 stycznia 1961 r. zmieniła nazwę na  „1 Maja” i dyrekcja została przeniesiona z Mszany do Wilchw, a w 1974 r. do Wodzisławia  Śl.

Początkowo właścicielem zakładu było Rybnickie Zjednoczenie Przemysłu Węglowego, a  od 1982 r.  należała do Kopalń Węgla Kamiennego w  Jastrzębiu Zdroju.   W  1995 r. roku połączono KWK "1 Maja" z KWK " Marcel" pod nazwą –  Rybnicka Spółka Węglowa  S.A.  Kopalnia Węgla Kamiennego  „Marcel” w Wodzisławiu Śl., a następnie  9 grudnia 2001 r. oficjalnie  zakład zamknięto.  Wiele budynków zostało zburzonych m.in. szyby górnicze. W zakresie usług komunikacyjnych na wiosnę  2000 r.  zlikwidowano zelektryfikowaną linię kolejową z Wodzisławia do Pawłowic Śl., odcinając  od świata nowo rozbudowane 100-tysięczne miasto górnicze  Jastrzębie Zdrój, które ostatnio  jest obsługiwane  tylko przez niesprawną, trującą komunikację autobusową. W 2006  r.  uśmiercono również  tor szlakowy z Wodzisławia do kopalni „1Maja”, która wcześniej została  ostatecznie zamknięta. Na dodatek w dniu 9 grudnia 2012 r. po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy  zamknięto odcinek torów szlakowych  ze stacji Wodzisław do  stacji granicznej Chałupki, wstrzymując przy tym ruch pociągów  zarówno pasażerskich, jak i towarowych.  Jednak z najświeższej informacji Leona Fila – naczelnika  sekcji eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych   w Raciborzu wynika, że  zarządca infrastruktury PLK w przyszłym roku przeprowadzi gruntowny remont   zdemolowanych elementów nawierzchni szynowej na całej linii z  Rybnika  do Chałupek.  W wyniku  modernizacji kluczowej linii nr 158  ruch kolejowy będzie  w perspektywie wznowiony  na całej trasie  i  pociągi  osobowe będą mogły kursować  z prędkością 80 km/h, co podniesie komfort jazdy.  Na ten cel  zarezerwowano 145 mln  zł w ramach których kompleksowo  zostanie zmodernizowana nawierzchnia kolejowa, sieć trakcyjna,  urządzenia sterowania ruchem kolejowym  oraz będą wyremontowane perony do wsiadania i wysiadania podróżnych.   Jest również duża szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego  przystanku  kolejowego „Wodzisław Śląski Centrum” wraz z peronem -  na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa, którą to inwestycją zajmie się miasto, a  władze powiatu wesprą finansowo.

Zdumiewający jest  również fakt, że na stacji Wodzisław  Zakład Spółki PKP Cargo w Tarnowskich Górach  z końcem 2011 r. zlikwidował  punkt napraw  wagonów towarowych - zwłaszcza węglarek, które do tutejszych kopalń masowo spływają z całej sieci PKP. Ponieważ złożona sytuacja finansowa spółki Cargo  przez ponad 20 lat  nie pozwalała na zasadniczą odnowę  parku wagonów, to eksploatowane obecnie wagony są  w coraz gorszym stanie, tym bardziej, że w latach 2001 – 2010  ogólna ilość wagonów towarowych  zmniejszyła się o ponad  30 tys. wagonów, czyli  niemal 32 procent.  Stąd  w nieczynnych obecnie wodzisławskich warsztatach, usytuowanych w dwóch krytych  hallach, o ogólnej powierzchni 8 tys. metrów kwadratowych zatrudnionych było około pięćdziesięciu pracowników, którzy naprawiali kilkanaście  wagonów  towarowych na dobę, ale to się definitywnie skończyło. W tej sytuacji władze kolejowe powinny poczynić starania mające na celu wynajęcie i zagospodarowanie stosownej spółce nieczynnych od roku  hall warsztatowych wraz z zapleczem utrzymania.

Wspieranie ewolucji przyjazno-ekologicznego transportu w wielu krajach europejskich jest faktem. Działania te można dostrzec m.in. w podejściu do problematyki  zrównoważonego rozwoju transportu krajów zachodnich: Szwajcarii, Austrii czy Niemczech. W tym samym czasie w Polsce zbieramy żniwa krótkowzrocznej polityki transportowej, czego dowodem są zatłoczone drogi,  wypadki,  hałas i postępujące zanieczyszczenie środowiska.  Ponieważ polskie kolejnictwo  od ponad 20 lat ulega ciągłej zapaści oraz  zagładzie  sytuacja dojrzała do uchwalenia ustawy o narodowym planie rozwoju kolei.

Henryk Szulc -  entuzjasta kolei żelaznej

 


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

20 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~taka prawda (88.208. * .148) 28.03.2013 22:42

ja myślę, że felieton nie powinien iść w zapomnienie. Polecam entuzjastom

~PJ (84.186. * .124) 17.02.2013 19:15
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

witom jo tak prawie myslol jak zech kiedys jezdziyl do roboty do lejamtu cugiym to bylo daleko bo jo miyszkol na dworku w Olzie a lejamt wiadomo byl kole domu kultury ,ale bylo fajnie ,no poczekalni zawsze zech se napiyl ciymnego piwa i to bylo chyba nojlepsze piwo w calym wojewodctwie , abo cos szlo przegryzsc szlo w karty pograc i cug byl zawsze pelny , wiadomo teraz to juz kazdy autym se jezdzi cugow nie trza ( tak godajom ) a teraz zasik to co zech se rozmyslol jo tak zech se myslol jako by teraz szlo dojechac cugiym do Olze - z Wodzislawia do Rybnika z Rybnika do Raciborza z Raciborza do Chalupek -- a za Chalupek do Olze depac chyba juz yno pieszo Boze czy to nie wolo o pomsta do nieba kto ta Polska zaprowadzil az do takigo miejsca , to ni ma teraz ta wladza to juz sie ciongnie latami , to juz pomalu wszystko je na opak - pozdroiwynia dlo wszystkich co jezdzily cugami PJ

~Pociąg TGV (109.197. * .189) 15.02.2013 14:52
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

zgadzam się ze Ślązakiem - Jawną opcją czeską. Teraz wszyscy narzekają, tory rozkradzione, pociągi przedpotopowe, a przecież za kolej odpowiada państwo! Czesi mają świetną kolej, o Niemczech nawet nie wspominam, bo to dzień a noc. Nawet na Ukrainie pociągi są w lepszym stanie niż nasze. Do tego nas doprowadziło państwo polskie

~na szlak (83.4. * .68) 15.02.2013 13:38

no więc na szlak koledzy, będą ciekawe fotki :)

~mini-foto do toffi (80.238. * .20) 13.02.2013 20:51
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Szczerze mówiąc to mnie też.... Kiedy kilkanaście lat temu zaczęły znikać szyby i kopalnie zacząłem to fotografować, potem zainspirowała mnie architektura PRL, a od niedawna z chęcią fotografuję kolej i przyznaję że jest to niewyczerpywalny temat dla fotografa... Niesamowicie złożona i ciekawa jest architektura kolejowa.

~Toffi (83.30. * .98) 13.02.2013 20:35
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Ponieważ trochę ta kolej regionalna mnie wciągła w wir zainteresowania to za chwilę będę latał z aparatem po torach :) Na razie to piszę to co widzę z samochodu a dziś znowu stałem na przejeździe kolejowym o godzinie 16:40 bo sobie jechał , no właśnie nie wiem kto ??? bo nie rozróżniam czy to ET 22 , ET 41 czy też jeszcze inny ET , ale wiem że leciał z Chałupek , był niebieski z napisem PKP Cargo i miał mnówsto pustych wagonów towarowych :) Za jakieś 30 minut wracam i co ??? znowu postój , bo mknie lokomotywa , ponownie z Chałupek tym razem zielona z żółto-czerwonym paskiem i solo. A więc ruch jak w Rzymie :)

~ciekawski (188.0. * .65) 13.02.2013 20:09
oceniono 9 razy
5
Zgłoś

Jedno można powiedzieć że Wodzisław to miasto widmo bez wjazdu i wyjazdu miasto samolub.

Artur Klimek 12.02.2013 20:47
oceniono 11 razy
9
Zgłoś

Z całym szacunkiem dla tego pana, ale przyczepię się do jednej rzeczy. Pan Szulc twierdzi, że od 9 grudnia zamknęli linię z Wodzisławia do Chałupek dla ruchu towarowego. Panie Szulc, czy Składy towarowe które widzę na tej linii to widmo? Czy dzisiejsze składy węglarek, jeden z ET22 na czele, drugi z ET41 to jakieś widmo? Czy czynny posterunek przejazdowy nr 10, zamykające się rogatki i dróżnik w środku to objaw zamkniętej linii? Nie lubię jak pisze się nie prawdziwe rzeczy. Linia jest czynna i powiedzmy, jakoś się jeszcze trzyma. Dodam nawet, że wyjazdy pociągów są na normalne sygnały, więc nie mamy tutaj do czynienia z kradzieżą kabli i tym podobnych. Co do linii do Jastrzębia Zdroju. Nie została ona zlikwidowana tylko zamknięta. Torowisko zostało przez kolej rozebrane tylko od Wodzisławia do Turzyczki. Dalej aż do Jastrzębia torowiskiem zajęli się złomiarze. Co do daty jej zamknięcia są różne wersje. Mój znajomy mówi, że pociąg z Zebrzydowic do Wodzisławia jechał tą linią jeszcze w 2002 roku. Do reszty informacji nie mam zarzutów, są w porządku. Przyczepiłem się do ruchu towarowego, bo nie lubię gdy ktoś pisze rzeczy, które trafiają na stronę taką jak ta i są nie potwierdzone, a autor nie przeszedł się i nie sprawdził, czy towarowe jeżdżą czy też nie. Pozdrawiam.

~kolejowy (80.238. * .20) 12.02.2013 18:30
oceniono 9 razy
5
Zgłoś

Sporo nowych rzeczy się można dowiedzieć z felietonów pana Henryka Szulca!!!

~bystrzak (77.253. * .236) 12.02.2013 18:11
oceniono 9 razy
7
Zgłoś

Polscy rządzący poszli w kierunku USA, tam do niedawna wszystko było wożone tirami na gigantycznych autostradach (których my wogóle nie mamy), a kolej poszła w odstawke, u nas w stan likwidacji.

~kolejarz z w... (188.33. * .84) 12.02.2013 17:56
oceniono 22 razy
18
Zgłoś

Panie Henryku Warsztat Napraw Wagonow w Wodzislawiu zamknieto troche wczesniej niz w koncu 2011r.co do warsztatu to warunki socjalno-sanitarne byly tam delikatnie mowiac zle a zaplecze techniczne niewystarczajace.Prosty przyklad pisze Pan o naprawie wagonow typu weglarki,jednak nie bylo na w/w warsztacie urzadzenia do sciskania pudel wagonu co jest konieczne przy takiej naprawie.Kazdy taki uszkodzony wagon trzeba bylo kierowac do Punktu Napraw Wagonow w Raciborzu ktory to warsztat byl o wiele lepiej wyposazony technicznie jak i sanitarnie od Wodzislawia a rowniez zostal zamkniety kilka miesiecy temu i cale zaplecze niszczeje.PKP likwiduje wszystko co jest tylko mozliwe a te warsztaty byly tylko kropla w morzu likwidacji.

~won (89.72. * .124) 12.02.2013 17:43
oceniono 15 razy
3
Zgłoś

to co tu jeszcze robisz? wynocha

~slazak - jawna opcja czeska (62.158. * .59) 12.02.2013 17:37
oceniono 18 razy
-8
Zgłoś

minus od tych z kieleckiego? czy nigdy nie byliscie w CR i nie mieliscie okazji skorzystac z tamtejszego transportu publicznego?

~slazak - jawna opcja czeska (62.158. * .59) 12.02.2013 16:39
oceniono 30 razy
-6
Zgłoś

Panie Henryku, wszystko zaczelo sie walic w roku 1920 roku, kiedy to ten kawalek slaska ktos nieodpowiedzialnie postanowil podlaczyc do 2-giej RP. skoro juz musieli nas oderwac od Prus i do czegos ponownie podlaczyc, to dlaczego nie polaczyli nas do uwczesnej Czechoslowacji? Oj, alez by pan dzisiaj pisal wspaniale felietony o bardzodobrze dzialajacych liniach kolejowych, skalajacych podostrawskie wsie i miasteczka. Coz za ogrone szczescie mieli Slazacy z Slezskej Ostravy, Opavy, Karviny i jeszcze setek wiekszych i mniejszy wsi i miejscowosci, ze dane im bylo pozostac na slasku w granicach CS.

~do redakcji portalu (80.238. * .126) 12.02.2013 15:59
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

dlaczego felieton zniknął z głównych wiadomości? Pojawił się godzinę temu a teraz już go nie ma! Coś kręcicie

~znawca (89.72. * .124) 12.02.2013 15:29
oceniono 19 razy
17
Zgłoś

Pani Henryku, świetny tekst. Pozdrawiam :)

~popieram p.Henryka (80.238. * .126) 12.02.2013 15:23
oceniono 18 razy
12
Zgłoś

rząd Suchockiej zniszczył kolej,Buzka huty i kopalnie,a następcy z PO kończa niszczyć kraj

~Niszczenie dorobku (178.42. * .112) 12.02.2013 15:15
oceniono 21 razy
19
Zgłoś

Faktycznie tak duża stacja towarowa jaką jest Wodzisław Śląski jest bardzo zapuszczona, dorobek pokoleń niszczeje, dworzec w opłakanym stanie, linia kolejowa też, hala napraw miejsce pracy 50 ludzi świeci pustkami. Halę Napraw powinno wynająć PKP prywatnej firmie skoro nie chce z niej korzystać podobnie co z budynkiem dworca, w sprawach hali i budynku dworca miasto powinno interwneniować w PKP!

~przeczytałem, i co ? (89.72. * .5) 12.02.2013 15:03
oceniono 22 razy
-10
Zgłoś

pierdu, pierdu a życie biegnie swoim torem nie mówiąc o kolejach polskich które są bytem prawie wirtualnym i z innego świata

~Brawo! (178.42. * .112) 12.02.2013 15:00
oceniono 15 razy
13
Zgłoś

Gratulacje felietonu Panie Henryku i dziękujemy!