Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Parę słów o przewoźniku Koleje Śląskie

Od zmiany rozkładu jazdy 10 grudnia 2012 roku na Śląsku, miałem wątpliwą przyjemność, bezpośrednio uczestniczyć w farsie pod nazwą „Koleje Śląskie” (KS) przejmują wszystkie przewozy regionalne w regionie.

Parę słów o przewoźniku Koleje Śląskie

Zamówiony w PKP PLK Rozkład jazdy opiewał na ok 450 pociągów na obszarze Śląska. Sprzedane przez Zarządcę Infrastruktury PKP PLK Trasy pociągów dla tego przewoźnika ukazały się, po dużych bojach na plakatowych tkz autobusowych rozkładach jazdy na terenie zarządzanym przez PKP PLK – wywieszono je w ramkach na peronach zgodnie z prawem na 3 tygodnie przed wprowadzeniem nowego rozkładu w życie. Ilość pociągów została przez przewoźnika KS utrzymana z tym, że ilość ta została w sposób bardzo statystyczny „naciągnięta” np. pociąg relacji Racibórz – Bielsko miał trzy numery (trasa Racibórz – Rybnik, Rybnik – Katowice, Katowice – Bielsko) z jednego pociągu zrobiono trzy pociągi i tak w dobie w takich długich relacjach z samego Raciborza takich pociągów odjeżdżało 6 par co daje 18 pociągów więcej. W taki sposób robiono tą samą ilość pociągów jaka miały przewozy pasażerskie!!!!. W dniu wprowadzenia rozkładu jazdy okazało się, że przewoźnik KS nie dysponuje  odpowiednią ilością taboru dla pokrycia zamówionego rozkładu jazdy, a kursujące pociągi są zestawione z zupełnie innych składów niż podano w obiegach co spowodowało notoryczne odwoływanie pociągów i brak możliwości pomieszczenia pasażerów w jako tako kursujących pociągach. 11 grudnia pociąg z Raciborza do Kędzierzyna po godzinie 15 zestawiono z 2 wagonów typu Pulman, więcej jak połowa studentów jadących do Wrocławia została na peronie w Raciborzu pomimo tego, że posiadała ważne bilety na przejazd. Na trasie Chałupki – Racibórz, pociąg po dwóch dobach, przed tym nie kursował z przyczyn nieznanych, kursował zestawiony z jednego wagonu tak, że do pracy na godzinę 7.00 nie dojechało połowa podróżnych.

Próby pracowników zarządcy infrastruktury PKP PLK uzyskania informacji od dyspozytury przewoźnika w sprawie obiegów, skomunikowań, opóźnień były niemożliwe, bo u tego przewoźnika nikt nic nie wiedział. Przypominam, że na dyżurnych ruchu pracownika PKP PLK zgodnie z umową, ciąży obowiązek przekazywania informacji megafonowych o kursujących pociągach. Bałagan był nie z tej ziemi. A żeby było jeszcze lepiej od dnia 15 grudnia przewoźnik KS wprowadził korektę rozkładu jazdy, ktoś go bardziej urealnił. Tak się stało, że 14 grudnia w godzinach popołudniowych jednostki odpowiedzialne za sporządzenie i rozwieszenie rozkładów na peronach - PKP PLK, otrzymały rozkład poprawiony na 8 godzin przed jego obowiązywaniem. 15 grudnia w godzinach rannych na peronach pojawiła się nowy rozkład jazdy, który wywiesił PKP PLK S.A. ale oczywiście pozostał, bo nikt go nie ściągnął stary rozkład, który powiesił przewoźnik KS, PKP Dworce kolejowe, PKP SA. Podróżni nie wiedzieli, który rozkład jest ważny - kolejna farsa. Od 16 grudnia wprowadzano kolejne poprawki w terminach kursowania, pociągów tak, że nikt nie wiedział jak faktycznie pociągi pojadą – nawet sam przewoźnik!

Kolejnym wyczynem przewoźnika – na miarę 21 wieku jest brak zamówień na trasy pociągów na odcinku Wodzisław – Chałupki, z pisma przesłanego do Zarządcy infrastruktury wynika, że „ zbyt mała prędkość techniczna, zagrożenie spowodowane złym stanem infrastruktury” przeszkadza mu w uruchomieniu pociągów na tym odcinku. Hipokryzja przekraczająca ludzkie pojmowanie. Do dziś jest 11 stycznia 2013 Na odcinku Rybnik – Wodzisław kursują autobusy, nie wiadomo wg jakiego rozkładu jazdy. Jak chcą tak jada – oczywiście puste bo wszyscy już zrezygnowali z tych usług.

Jako obywatel tego państwa mam chyba prawo zapytać gdzie są odpowiedzialni za taki stan rzeczy? Co na to wszystko UTK, Kto wyciągnie wnioski – nie personalne za straty, które będzie musiał pokryć podatnik. Najem taboru kosztuje setki tysięcy zł miesięcznie kogo? podatnika, ciężkie lokomotywy ET 22 ciągną 3 wagony pasażerskie to  nowa jakość albo też nowa ekonomia? Kto odpowie za zniszczenie klientów kolei na Śląsku, a może to celowe działanie? I ktoś powinien zawiadomić Prokuratora? Od pewnego czasu obserwuję fatum milczenia w tej sprawie, ktoś zakazał? o tym pisać, mówić? Takie działania moim zdaniem winne zostać napiętnowane, a kary w stosunku do odpowiedzialnych za taki stan rzeczy być wymierzone bez taryfy ulgowej. Coś takiego nie jest możliwe nawet w krajach trzeciego świata!. Samorząd razem z Wojewodą powinien dostać nagrodę NOBLA w dziedzinie organizacji przewozów pasażerskich aglomeracyjnych.

W kolejnym felietonie przedstawię jak KS sprząta swoje wagony i jaka jest ich organizacja pracy w elementach napraw taboru, przeglądów itp.

Chcę jeszcze dodać, że sam osobiście byłem świadkiem rozmowy pomiędzy kierownikiem autobusu kursującego jako komunikacja zastępcza, a kierowcą, która brzmiała  tak: Jedziemy pod dworzec. Kierownik - ale ja nie wiem gdzie jest dworzec Kolejowy jeszcze wczoraj byłem hydraulikiem”. I Tak jedzie polska kolej to nie ważne, że przewoźnik który na Śląsku zniszczył dobre imię kolejarzy jest przewoźnikiem samorządowym. Wszyscy psioczą na PKP i maja rację co ich obchodzą wewnętrzne podziały.

Od 01 stycznia 2013 roku ok 1500 osób – byłych pracowników PKP Przewozy Regionalne Zakład Śląski straciło pracę. Nikogo to specjalnie nie wzruszyło. Jak Fiat w Tychach zamkną Zakład i zwolnił  załogę to uruchomiono specjalne odprawy, programy i co bądź. O kolejarzach nikt nawet nie napisał. Nich sobie radzą a co.

Kolejarz


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
kubek992 18.02.2014 09:57

prawda niestety w polsce komunikacja zbiorowa jest tylko dla tych co wyciagaja kase ze skarbu panstwa. ale z drugiej strony jak PKP podkladalo noge KS to tez zbytnio nikt sie nie burzyl a statystycznie KS lepiej funkcjonuje i jest zorganizowane niz PKP. chetnie podyskutuje jezeli Nowiny stworza forum dla nas by mozna bylo sie wypowiedziec.

Sfuj 18.02.2014 09:53

Kolego czas wtawac ,jest luty 2014.

bystrzak 17.02.2014 21:22

Smutne ale prawdziwe. Wychodzi na to, że kolej to taka kula u nogi samorządów.