Droga Racibórz-Pszczyna: rybnicki odcinek za 700 mln zł realny w 2020 roku
– Ta droga otworzy tereny inwestycyjne w dzielnicy Kłokocin, jest tam co najmniej 50 hektarów dla przedsiębiorców. Mamy gotowy projekt techniczny, możemy przystąpić do podziałów geodezyjnych, do wykupów domów. To olbrzymie koszty, ale też wielkie zadanie – twierdzi Adam Fudali.
Obecnie Miasto jest w trakcie uzyskiwania niezbędnych pozwoleń na realizację inwestycji, (m.in. decyzja środowiskowa, zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, następnie wykupy terenów). – Planujemy rozpocząć procedurę przetargową w drugiej połowie 2015 roku, a same roboty budowlane powinny rozpocząć się od 2016 roku. Harmonogram ten jest uzależniony od Urzędu Marszałkowskiego i Komisji Europejskiej, które aktualnie negocjują Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – wyjaśnia Fudali, który tłumaczy również, że w ramach tego programu Miasto będzie wnioskować o dofinansowanie. – Dla projektów o wartości powyżej 75 mln euro, a nasz projekt jest takim zadaniem, konieczna będzie notyfikacja w Komisji Europejskiej – czyli uzyskanie dodatkowej zgody na realizację zadania. Notyfikacja ta może opóźnić realizację naszej inwestycji, gdyż dopiero po jej uzyskaniu, a trwa to od 6 miesięcy nawet do dwóch lat, będziemy mogli podpisać umowę o dofinansowanie i ruszyć z przetargiem na roboty – dodaje prezydent Rybnika.
W kwietniu ub. roku Zarząd Województwa Śląskiego zarekomendował przyznanie rybnickiemu projektowi 300 mln zł dotacji do inwestycji. – To najwyższa dotacja ze wszystkich projektów z listy i zarazem najwyższa z możliwych do uzyskania, gdyż dla największych projektów wprowadzone zostały ograniczenia kwotowe – kończy Adam Fudali.
Michał Śmigielski, wiceprezydent Rybnika twierdzi, że realne jest, aby pierwsza łopata na budowie została wbita w 2016 roku. –Potem cztery lata prac i myślę, że droga powinna być gotowa w 2020 roku. Całość ma kosztować ok. 700 mln (z wykupami terenów). Miasto będzie więc musiało, przez lata trwania inwestycji, dołożyć ok. 400 mln zł. Nie trzeba chyba jednak nikogo przekonywać, jak ważna to dla nas inwestycja – twierdzi Śmigielski.
Z tego co udało nam się dowiedzieć, prawdziwe koszty inwestycji poznamy dopiero po zakończeniu procedur przetargowych. Obecnie różne źródła podają różne kwoty. Od 560 mln do 1 mld zł.
(pm)
Ludzie
Były prezydent i były przewodniczący Rady Miasta Rybnika
no i super, potrzebujemy tej trasy i każdy o tym wie...