Bez pracy i perspektyw. Młodzi Polacy nie radzą sobie z długami
Raport opublikowany przez BIG InfoMonitor dowodzi, że młodzi Polacy mają coraz poważniejsze problemy finansowe. Znaczna część 20-latków nie radzi sobie z obsługą pożyczek gotówkowych oraz terminowym spłacaniem zobowiązań z tytułu połączeń telefonicznych.
Nowy raport BIG InfoMonitor rozczarowuje analityków
Biuro Informacji Gospodarczej podaje, że poważne trudności ze spłatą długów ma dzisiaj przeszło 163 tys. młodych Polaków w wieku od 18. do 26. roku życia. Analitycy alarmują – problem jest poważny, ponieważ wartość całego zadłużenia tylko przez tę grupę społeczną szacuje się dziś na bagatela 357 milionów złotych.
Pożyczka gotówkowa, telefon i alimenty
BIG podaje, że głównymi źródłami problemów młodych Polaków do 26 lat są długi z tytułu:
- pożyczek gotówkowych: dług o wartości 133 mln złotych,
- alimentów: dług o wartości 43 mln złotych,
- mandatów za jazdę komunikacją miejską,
- umów kredytowych,
- umów dzierżawy oraz najmu.
W porównaniu do poprzednich lat urosła grupa osób, które nie są w stanie na bieżąco regulować rachunków za usługi telekomunikacyjne. Chociaż przeciętny abonament za telefon komórkowy ma dzisiaj wartość od 20 do ok. 60-80 złotych* to Polacy w wieku do 26. roku życia zgromadzili z tego tytułu 123 mln złotych długu.
* wartości na podstawie danych Comperia.pl w zestawieniu telefonów na abonament.
Młodzi mieszkańcy Śląska i Mazowsza na celowniku Rejestrów Długów
W największych tarapatach finansowych są mieszkańcy województw: śląskiego oraz mazowieckiego – młodzi w wieku do 26. roku życia zgromadzili dług o wartości odpowiednio 41 i 42 miliony złotych.
Zdecydowanie najlepiej radzą sobie młodzi zamieszkujący Opolszczyznę i Podlasie.
Brak edukacji finansowej to realny problem
W ocenie prezesa Stowarzyszenia Programu Wsparcia Zadłużonych – Romana Pomianowskiego młodzi borykają się z trudnościami finansowymi, ponieważ kierują się niewłaściwymi wzorcami.
Wielu 20-latków nie potrafi realnie ocenić swoich zdolności finansowych i w prosty sposób ulega komunikatom reklamowym - głównie tym o rzekomo nisko oprocentowanych pożyczkach gotówkowych.
Materiał zewnętrzny