Trwają prace nad nową organizacją ruchu w centrum Wodzisławia
Specjalnie powołana przez starostę wodzisławskiego komisja, której przewodniczy Dariusz Prus, członek zarządu powiatu, rozpoczęła prace nad nową organizacją ruchu na Starym Mieście w Wodzisławiu Śląskim.
W skład komisji wchodzą przedsiębiorcy, mieszkańcy, radni miejscy, przedstawiciele policji i straży miejskiej, a także urzędnicy urzędu miasta i starostwa powiatowego.
Plany zakładają uspokojenie ruchu w centrum tak, aby ulice nie były drogami tranzytowymi. Chodzi głównie o wyeliminowanie ruchu pojazdów przez centrum w kierunku osiedli mieszkaniowych, bowiem wiele kontrowersji wzbudza umożliwiający to krótki, dwukierunkowy odcinek ulicy Minorytów oraz dojazd do szkoły podstawowej znajdującej się przy ulicy Wałowej poprzez ulicę Średnią. Biorący udział w dyskusji zgodzili się również, że w godzinach handlu przed witrynami sklepów nie mogą parkować właściciele sklepów i ich pracownicy oraz mieszkańcy. Strażnicy miejscy zaproponowali, by wyznaczyć dla nich parking przy ulicy Wałowej i parkowanie w centrum umożliwić tylko klientom sklepów, gdyż najwięcej problemów sprawiają pojazdy parkujące wiele godzin, co nie zachęca ani do spacerów, ani do zakupów. Uczestnicy spotkania podzielili się jednak co do istoty problemu. Część mieszkańców i przedsiębiorców uważa, że ulice powinny pozostać miejskimi deptakami, wolnymi od ruchu kołowego z restrykcyjnie przestrzeganymi regułami wjazdu jak w wielu polskich miastach. Inni natomiast stoją na stanowisku, że powinno się umożliwić parkowanie pod sklepami i pobierać opłaty, by wymusić rotację pojazdów. Jak argumentują, Wodzisław to nie Kraków, czy Rybnik i brak dojazdu spowoduje degradację starówki i zamieranie handlu. - Jak widać znalezienie rozwiązania, które zadowalałoby wszystkich nie będzie łatwe, być może trzeba będzie poszukać czegoś pośredniego – zastanawia się Arkadiusz Łuszczak, naczelnik wydziału komunikacji i transportu, dodając: - Podczas kolejnego posiedzenia komisji opracowana zostanie mapa terenu, na której przedstawiona zostanie wstępna propozycja zmian, na bazie której sporządzony zostanie projekt organizacji ruchu.
Projekt zmian powinien być gotowy na wiosnę tego roku, a następnie zostanie zatwierdzony przez starostę. Nowe znaki na starówce pojawią się zatem najprawdopodobniej przed wakacjami.
Każdy mieszkaniec może zabrać głos w sprawie wysyłając e-mail na adres: komunikacja@powiatwodzislawski.pl.
W ostatnich latach organizacja ruchu na terenie Starego Miasta była wielokrotnie zmieniana. Do roku 2011 r. w zabytkowych uliczkach obowiązywał zakaz ruchu, który nie dotyczył pojazdów zaopatrzenia i mieszkańców. Zakaz ten był nagminnie łamany, a przedsiębiorcy skarżyli się, że nie ma możliwości dojazdu do ich sklepów. W wyniku debaty społecznej wprowadzono strefę płatnego parkowania i zezwolono na wjazd także konsumentom zaopatrującym się w lokalnych placówkach handlowych. Tłumaczono wtedy, że jest to niezbędne dla utrzymania opłacalności handlu, który z galeriami posiadającymi własne parkingi przegrywa walkę o klienta. To rozwiązanie spowodowało, że wąskie i uczęszczane przez pieszych miejskie ulice stały się bardzo ruchliwe, a wzdłuż sklepowych witryn zaczęły parkować pojazdy. Nie podobało się to coraz większej grupie wodzisławian. Część z nich, skupionych przy ul. Powstańców zorganizowała nawet protest w ubiegłym roku. Prezydent Kieca zarządzający tymi drogami przygotował zmiany. Pod koniec października złożył odpowiedni wniosek do starosty Tadeusza Skatuły, który przyjął propozycje. Na ulicy Powstańców Śl. wprowadzono ponownie zakaz ruchu w godzinach od 9.00 do 17.00, nie dotyczący jednak zaopatrzenia, mieszkańców, taksówek oraz służb miejskich. Gdy straż miejska zaczęła go egzekwować, sytuacja nieco się poprawiła. Przyjęte rozwiązanie jest jednak tymczasowe, bowiem starosta zapowiedział, że docelowe zmiany będą wprowadzone kompleksowo dla całego Starego Miasta i po przeprowadzeniu szerokich konsultacji. Opracowaniem nowej koncepcji organizacji ruchu w ścisłym centrum miasta zajęła się zatem specjalnie powołana komisja. - Jak wiemy, dotychczas przyjęte rozwiązania w zakresie organizacji ruchu nie sprawdzały się. Musimy zatem wypracować taką koncepcję, która pogodzi różne interesy społeczne – podkreślał Dariusz Prus, członek Zarządu Powiatu oraz przewodniczący komisji.
Ludzie
Były wicestarosta powiatu wodzisławskiego
Prezydent Wodzisławia Śl.
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
bystrzak nie masz racji że Wałowa nie może być dwukierunkową,juz tak dawniej bywalo,zreszta byla też jednoierunkowa ale na odwrót jak teraz.Pewnie ruch jak jednokierunkowy to lepszy własnie na odwrót niż teraz.Ale może byc dwukierunkowa z rondem Radlińska -Wałowa i napewno poprawi to ruch w mieście,bo coraz częściej mamy korkowanie miasta w godzinach szczytu,np.nie mozna z Piastów włączyc sie do Radlińskiej,bo malo miejsca aby w prawo skrecić,a samochody skręcające z Leszka w Radlińską w lewo robią korki,bo w prawo niema drugiego pasa,starczy łoby pół metra zabrać chodnika i prawoskęt gotowy,więc nad poprawą ruch w miescie trzeba pomyślec kompleksowo nie tylko przez pryzmat starego miasta.
dwukierunkowa wałowa to dobry pomysł, wystarczy jednak postawić zakaz zatrzymywania/postoju przy szkole, bo to co dziś się tam wyprawia woła czasem pomstę do nieba. wszystkie uliczki wokół rynku powinny być zamknięte dla ruchu za wyjątkiem dostawców (do 30min). mieszkańcom powinno oddać się parking przy wałowej obok szkoły naprzeciwko byłego after.dark - tylko i wyłącznie do ich dyspozycji wraz z monitoringiem i szlabanem na wjeździe/wyjeździe. zresztą patrząc na ul.konstancji gdzie na pewnych odcinkach 50% lokali jest do wynajęcia można by wywnioskować, że niebawem i tak nie będzie do czego podjechać.
Auta na Wałowej się nie zmieszczą przy dwóch kierunkach i takiej ilości aut.Wałowa się korkuje przy jednym kierunku. Kto nie wierzy może się przejść około 15.00 i zobaczyć co się tam dzieje. Poza tym nie jest to do niczego potrzebne. Można jechać Pszowską do straży pożarnej, później na rondzie w prawo w dół radlińską do kościoła WNMP, lub wersja nr 2 kawałek ul. Konstancji-Słowackiego-Jana-Piłsudzkiego-Wałowa i znów jesteśmy przy kościele WNMP. Także wogóle nie wiem w czym problem. Rozwiązania są dwa i to istniejące. Cały cywilizowany świat stara się wyprowadzić ruch kołowy z centrów miast, a Wodzisław pod prąd, im więcej aut w centrum tym lepiej, tylko pytanie dla kogo...
Wałowa powinna miec ruch dwukierunkowy,ale na pewno tak komisja nie zrobi bo tam członkowie mieszkają i tyle.