Młodzi artyści szykują się do obrony prac dyplomowych
Przyszyli absolwenci Liceum Plastycznego w Raciborzu odliczają dni do obrony swych prac dyplomowych. Jak mówią nauczyciele, dyplom w szkole artystycznej nie jest tylko "suchym" śladem obecności zaangażowania w to co robią. To zakończenie pewnego procesu.
W kwietniu 2015 roku odbędzie się obrona prac dyplomowych pierwszych absolwentów raciborskiego Liceum Plastycznego, zdobywających zawód plastyka w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Raciborzu w zakresie dwóch specjalności: technik graficznych - pod kierunkiem mgr. Michała Sitka i fotografii - pod kierunkiem dr Gabrieli Habrom-Rokosz. W piątek 30 stycznia rozpoczął się kolejny przegląd prac dyplomowych grafików i fotografów.
- Comiesięczne przeglądy pozwalają ocenić postępy w pracy, a także wizualizują całość procesu twórczego. Podczas przeglądów dokonywane są dalsze korekty, zmieniane są niektóre założenia co do technik graficznych, lub interpretacji samego tematu. Pomaga to zobaczyć ciągłość procesu twórczego. Począwszy od pierwszych prac - będących etapami poszukiwań formy i treści, po te najbardziej dojrzałe dzieła, będące etapem wieńczącym pracę każdego z przyszłych dyplomantów... - wyjaśnia Michał Sitek.
Przeglądy te organizowane są w pracowniach artystycznych Instytutu Studiów Edukacyjnych i Sztuki PWSZ w Raciborzu, gdzie prowadzone są zajęcia z przedmiotów artystycznych w okresie całego cyklu kształcenia. Odpowiednia baza dydaktyczna (studio fotograficzne, ciemnia, pracownie grafiki warsztatowej i komputerowe, jak również rysunku, malarstwa i rzeźby) oraz klimat, umożliwiają realizację dyplomów w bardzo szerokim zakresie.
- 11 uczniów realizuje prace dyplomowe w pracowni grafiki warsztatowej i 11 uczennic przygotowuje się do obrony dyplomów z fotografii. Wśród podjętych tematów prac dyplomowych z fotografii występują takie, których realizacja wymaga wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu klasycznych technologii srebrowych, jak również kształtowania obrazu cyfrowego. Każda z dyplomantek przygotowywana jest do dyplomu indywidualnie, stąd obok dokumentu fotograficznego, czy artystycznej fotografii portretowej, realizowane są również tematy z obszaru fotografii konceptualnej, reklamowej oraz czystej formy. Aktywne metody nauczania o charakterze multisensorycznym, sprzyjają naturalnemu rozwojowi wrażliwości i inspirują do kreatywnych rozwiązań twórczych problemów - wyjaśnia dr Gabriela Habrom-Rokosz.