Mieszkańcy zdecydowali: Ulica Polna dwukierunkowa i bez ścieżki rowerowej
Drugie spotkanie konsultacyjne dotyczące przebudowy ulicy Polnej w Raciborzu przebiegało w gorącej atmosferze.
Zaczęło się od przedstawienia przez inż. Kazimierza Kasztana czterech wariantów przebudowy (szczegóły poniżej). Już w trakcie prezentacji mieszkańcy zgłaszali swoje uwagi do poszczególnych koncepcji, częstokroć przekrzykując się przy tym. - Jeśli wszyscy będziemy mówić, to do niczego nie dojdziemy - studził dyskusję prezydent Mirosław Lenk.
Mieszkańcy zgodzili się, że priorytetem omawianych rozwiązań powinno być zachowanie bezpieczeństwa na Polnej i zwiększenia liczby miejsc parkingowych. Następnie zaczęto wymieniać zalety i wady poszczególnych wariantów.
Jako pierwszy odpadł wariant czwarty - jednokierunkowy (o którego przygotowanie poproszono na poprzednim spotkaniu konsultacyjnym). Wady w postaci ograniczenia możliwości ruchu samochodów ciężarowych oraz wprowadzenia nadmiernego ruchu na ulice Willową, Żwirki i Wigury oraz Marii Curie-Skłodowskiej (przy wysokim stanie wód gruntowych na Nowych Zagrodach zwiększenie ruchu mogłoby spowodować zniszczenia okolicznych budynków) przeważyły nad zaletami - wprowadzeniem ścieżki rowerowej oraz zwiększeniem liczy miejsc parkingowych.
Nie zgodzono się również na wariant drugi, zakładający wytyczenie ścieżki rowerowej przy dwukierunkowej organizacji ruchu, głównie ze względu na ograniczenie liczby miejsc parkingowych kosztem - niepotrzebnej zdaniem większości mieszkańców - drogi dla rowerów. Wariant pierwszy uznano za nieprzystający do obecnych warunków z perspektywą pogorszenia sytuacji w przyszłości.
Ostatecznie większość mieszkańców zgodziła się na wariant trzeci. Za największą zaletę tego rozwiązania uznano zwiększenie liczby miejsc parkingowych w stosunku do stanu obecnego przy zachowaniu dwukierunkowej organizacji ruchu. Część mieszkańców za wadę tego rozwiązania uznała brak ścieżki rowerowej (choć niektórzy uznali to za zaletę - wziąwszy pod uwagę ruch rowerzystów w sąsiedztwie przedszkola). Do tej koncepcji wniesiono również uwagę dot. miejsc parkingowych nieopodal drzew akacjowych (zastosowanie tam płyt ażurowych) oraz wprowadzenia ograniczenia prędkości do 40 km/h.
Poboczne wątki dyskusji, jak zagospodarowanie terenu przy blokach pod parkingi (nie jest ona własnością miasta) czy wytyczenie nowego toru ścieżki rowerowej przy wjeździe na ulicę Polną, odłożono na przyszłość.
Wojtek Żołneczko
- wersja nr 1 - remont ulicy Polnej w obecnym stanie,
- wersja nr 2 - wykonanie jezdni dwukierunkowej z ciągiem pieszo-rowerowym po stronie zabudowy jednorodzinnej oraz zatok postojowych po drugiej stronie dla 30 samochodów i 3 dla taksówek,
- wersja nr 3 (wybrana do realizacji) - wykonanie jezdni dwukierunkowej, chodnika po stronie zabudowy jednorodzinnej z możliwością postoju 10 samochodów oraz zatok postojowych dla 30 samochodów i 3 dla taksówek po drugiej stronie,
- wersja nr 4 - wykonanie jezdni dwukierunkowej z ciągiem pieszo-rowerowym po stronie zabudowy jednorodzinnej oraz miejscami parkingowymi dla 50 samochodów oraz 3 dla taksówek.
Ludzie
Przewodniczący Rady Miasta Racibórz, były prezydent.
gratuluję głupoty tym, którzy wybrali wariant bez ścieżek rowerowych - dotąd sądziłem, że racibórz prze do przodu, ale widzę, że uwstecznia się jak tylko może w sprawach oczywistych.
Pytam się kto nadzoruje ten remont, wszędzie syf, porozrzucane papiery, sterty butelek plastikowych, złom. A potem wszystkie śmieci zostają przykryte asfaltem, łącznie ze zniszczonymi znakami drogowymi. Gdzie jest nadzór UM?