Lotnisko w Pyrzowicach ma nowy terminal. Budowę skończono dwa miesiące przed terminem
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach wzbogacił się o nowy terminal przylotowy C. Postawiony za ponad 53 mln zł obiekt jeszcze w czerwcu obsłuży pierwszych pasażerów.
Inwestycję zrealizowała firma Skanska dwa miesiące przed planowanym terminem zakończenia robót. Hala przylotów z bagażownią to już trzeci terminal w Pyrzowicach. Przejmie wszystkie przyloty, a w istniejących obecnie halach pozostaną odloty (terminal A – poza strefę Schengen, terminal B – do strefy Schengen). - Terminal C powstał w sąsiedztwie Terminala B – mówi Tomasz Bosowski, Dyrektor Zespołu Projektów Skanska. – Wizualnie, od strony parkingu obiekt jest lustrzanym odbiciem istniejącego terminalu A, ze szklaną fasadą. Nowa hala wraz z bagażownią to oddzielny jednokondygnacyjny budynek o długości 156 m, szerokości 45,5 m i wysokości około 8 m.
Większość powierzchni nowego terminalu zajmie hol odbioru bagażu z karuzelami oraz miejsca do odprawy paszportowej. Pozostałą powierzchnię wypełnią biura Służby Celnej, Straży Granicznej, pomieszczenia dla firm obsługujących terminal przylotowy oraz bagażownia wraz z technologią. Przeniosą się też tutaj stanowiska wypożyczalni samochodów. Inwestycja pozwoli zwiększyć przepustowość terminali pyrzowickiego lotniska do 6 mln pasażerów rocznie (obecnie 3,6 mln). Ponadto poprawi komfort i sprawność ich obsługi.
500 ton stali
Do wzniesienia stalowego szkieletu obiektu zużyto ponad 500 ton stali. Największym wyzwaniem podczas prowadzonych robót była praca w warunkach funkcjonującego portu lotniczego. - W miejscu obecnie wybudowanego terminala C, przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały być one przeniesione w nowe lokalizacje pozwalające na wzniesienie obiektu. Wszystko bez ograniczania zdolności operacyjnych lotniska. Priorytetem było takie prowadzenie robót, by nasza obecność na placu budowy była dla obsługi Katowice Airport niezauważalna i nie powodowała utrudnień – zaznacza Jacek Kościelny.
1 300 miejsc parkingowych
Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna stała się przebudowa istniejącego układu drogowego. - Wybudowaliśmy nowe drogi, place, chodniki, podjazdy i parkingi. Dzięki temu udało się powiązać cały układ komunikacyjny wokół portu lotniczego w jeden kompleks – zaznacza Jacek Kościelny. W ramach prowadzonych na lotnisku prac Skanska powiększyła parking P1 w kierunku zachodnim o 400 dodatkowych miejsc parkingowych. Parking lotniska pomieści teraz w sumie blisko 1,3 tys. pojazdów. W nowej części parkingu powstało specjalne miejsce dla komunikacji miejskiej i wypożyczalni samochodów.
Lotniskowe inwestycje
Nowy terminal z bagażownią i parking to kolejna duża inwestycja Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Niedawno zakończyły się prace przy budowie nowej drogi startowej o długości ponad 3,2 km. Aktualnie realizowanymi inwestycjami są płyta postojowa i płaszczyzna do odladzania samolotów oraz terminal Cargo. Powierzchnia tego obiektu to 12 tys. m kw. Terminal powstanie przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. I tu powstanie system dróg wewnętrznych oraz parking, który pomieści 29 tirów, 38 samochodów dostawczych (do 3,5 t.) i 109 samochodów osobowych. Obiekt powstanie do maja 2016 roku.
(opr. tora)