Pisali CV Magdy Gessler, starali się o pracę sekretarki
Gimnazjaliści z Pszowa zorganizowali po raz pierwszy grę miejską. Poprzez pozytywne współzawodnictwo i zabawę nawoływali do tolerancji.
Początkowo gra miejska „Zagraj ze mną w tolerancję” miała być tylko szkolną akcją przeprowadzoną przez uczniów Gimnazjum w Pszowie w ramach realizacji obowiązkowego projektu edukacyjnego. - Pomysł przeprowadzenia gry zrodził się na początku roku szkolnego, kiedy młodzież decydowała się, jakim tematem zajmą się w czasie swoich projektów. W trakcie roku jednak sama formuła, z początku prosta, rozrastała się i w końcu stała się wielką akcją społeczną skierowaną do wszystkich młodych ludzi z Pszowa. Uczniowie postanowili, że chcą przeprowadzić rodzaj podchodów z zadaniami, a nauczyciele zaproponowali, aby przy okazji takiej akcji przyjrzeć się tym członkom społeczności, którzy mają odmienne od ogółu prawa i obowiązki z racji różnych czynników - tłumaczy Katarzyna Hawel, nauczycielka z pszowskiego gimnazjum, która koordynowała cały projekt wraz z Justyną Kicką i Hanną Krzykałą.
Praca w terenie
Gimnazjaliści do przygotowania gry miejskiej podeszli bardzo poważne. Przyglądali się funkcjonowaniu różnych grup - postanowili, że będą to dzieci, obcokrajowcy, osoby z niepełnosprawnościami oraz bezrobotni. Przeprowadzili kilka wywiadów np. z osobami niepełnosprawnymi, imigrantami mieszkającymi w Pszowie czy animatorami osób niepełnosprawnych. Odwiedzili rejonowy urząd pracy, aby zorientować się w sytuacji osób bezrobotnych. Przedszkolakom czytali „Bajki obywatelskie”, przeprowadzili też wywiady z uczniami podstawówek na temat znajomości praw i obowiązków dziecka.
Wielka gra
Gra odbyła się 25 czerwca. Uczestnicy podzieleni na grupy, wykonując zadania, docierali do kolejnych ważnych punktów na mapie miasta. Powstało 6 punktów związanych tematycznie z grupami społecznymi. Również lokalizacja nawiązywała do tematyki punktu. Na przykład punkt omawiający problemy osób bezrobotnych zlokalizowano w bramie zamkniętej kopalni „Anna”.
Uczestnicy przeszli kawał drogi (od kopalni przez MOK, przystanek, USC, lodowisko i gimnazjum), gdzie m.in. pisali CV Magdy Gessler, tańczyli tańce różnych narodowości, uczyli się języka migowego, czytali Breilem, zdobywali prace sekretarki czy przechodzili tor przeszkód wcielając się w sytuację osób niepełnosprawnych. Zakończyli rywalizację na dziedzińcu gimnazjum. Tam zorganizowano dla nich grilla oraz rozdano dyplomy i upominki.
W rywalizacji wzięły udział drużyny ze wszystkich szkół podstawowych oraz z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych i Gimnazjum w Pszowie. W sumie ok. 40 osób. Do tego przedszkolaki - równolegle jedna z podgrup zajęła się organizacją dla nich minigry, ponieważ maluchy nie byłyby w stanie przejść długiej trasy biegu, więc miały swoje 4 zadania w różnych częściach rynku.
Pozyskali nawet pieniądze
Organizatorzy weszli we współpracę z Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych z Rybnika. Jeden z opiekunów napisał projekt, który pozwolił ubiegać się o dofinansowanie gry miejskiej w Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach działania „Działaj lokalnie”. Starania zakończyły się sukcesem, bo przyznano 5 tys. zł. Dofinansowanie z CRIS-u zrodziło nowe możliwości. Dla uczestników przygotowano koszulki z logo gry (też stworzonej w projekcie uczniowskim) oraz pendrivy i słodkie niespodzianki.
- Realizacja tego projektu jest prawdziwym sukcesem naszych uczniów i nauczycieli i została włączona w obchody 20-lecia naszego miasta. Mimo ogromu pracy przyniosła satysfakcję i uczestnikom i realizatorom. Jedna z uczennic powiedziała po zakończonej grze z szerokim uśmiechem na twarzy: „Proszę pani, czuję, że się zrealizowałam” - puentuje Katarzyna Hawel.