Żaneta z Rydułtów ze studenckim Noblem
Pochodząca z Rydułtów 22-letnia Żaneta Matuszek znalazła się w gronie najlepszych studentów w Polsce. Studiuje biotechnologię na Uniwersytecie Warszawskim. Właśnie otrzymała Studenckiego Nobla i prestiżowy grant z ministerstwa nauki. Młoda uczona będzie badać wpływ wolnych rodników na komórki drożdży.
RYDUŁTOWY Wielki, podwójny sukces Żanety Matuszek. Młoda uczona z Rydułtów odebrała niedawno Studenckiego Nobla, który jest rodzajem konkursu na najlepszego studenta w Polsce. Zajęła pierwsze miejsce w specjalności „nauki rolniczo-przyrodnicze”. Ten zaszczytny tytuł mogą uzyskać tylko studenci z najwyższą średnią ocen – to warunek podstawowy. Komisja konkursowa zwraca uwagę ponadto na osiągnięcia, które wykraczają poza ramowy program nauczania. Konkurs organizowany jest przez Niezależne Zrzeszenie Studentów.
Laureatka diamentowego grantu
Ale to nie wszystko. Żaneta Matuszek jest też laureatką programu Diamentowy Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Studentka uzyskała finansowanie projektu „Rola fragmentów rRNA generowanych podczas stresu oksydacyjnego w regulacji ekspresji genów metabolizmu RNA u drożdży S. cerevisiae”. A to oznacza, że teraz będzie badać wpływ wolnych rodników na komórki drożdży. Badania będą realizowane w Instytucie Genetyki i Biotechnologii pod opieką prof. Joanny Kufel. Co więcej, Żaneta Matuszek zdobyła największą liczbę punktów i została liderką całego rankingu.
Trampolina do kariery
Jak czytamy na stronie ministerstwa nauki, w 2015 roku finansowanie w ramach Diamentowego Grantu otrzyma 78 projektów naukowych realizowanych przez wybitnych studentów w polskich uczelniach i instytutach PAN. Studenci otrzymają na realizację swoich projektów ponad 14 mln zł. - Diamentowy Grant to unikalny program, który na wczesnym etapie pomaga w pracy nad własnymi projektami naukowymi. Daje on niepowtarzalną szansę na odkrycie talentów badawczych, wyłowienie prawdziwych diamentów polskiej nauki – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego. - Daje niezależność finansową i możliwość zdobycia doświadczenia w kierowaniu projektem badawczym pod okiem doświadczonych opiekunów. To też doskonały sposób na przyspieszenie ścieżki kariery naukowej i rozpoczęcia pracy nad doktoratem tuż po licencjacie lub po trzecim roku studiów – dodaje prof. Lena Kolarska-Bobińska.
opr. (mak)
piękna i inteligentna...