Staże budowlańców, informatyków i geodetów z rybnickiej „Budowlanki” w skąpanej słońcem Portugalii
Maj i wrzesień to dla wielu uczniów ZSB w Rybniku miesiące praktyk. Niewielka część z nich miała okazję uczestniczyć w realizowanym w Budowlance projekcie unijnym w ramach programu ERASMUS+ pod tytułem „Otwarte drzwi do europejskiego rynku pracy” z funduszu PO WER. Staże w tym roku odbywały się w portugalskiej Bradze.
W maju staż odbywało 6 uczniów z budownictwa, z kolei we wrześniu swoje praktyki realizowała grupa wybranych geodetów (5 uczniów) i informatyków (6 uczniów).
Głównym celem projektu było poznanie organizacji pracy i sposobu funkcjonowania portugalskich firm zajmujących się szeroko rozumianym budownictwem, informatyką i geodezją, stosowanych w nich technologii oraz oczywiście doskonalenie umiejętności praktycznych w zawodzie, a także zwiększenie szans na zatrudnienie w wybranym przez siebie zawodzie, zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju.
Od października ubiegłego roku trwały przygotowania do wyjazdu, w ramach których uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach językowych i kulturoznawczych. Zajęcia te miały na celu przygotowanie beneficjentów do praktyk za granicą.
Przyszli budowlańcy w trakcie trwającego 4 tygodnie stażu, mieli okazję doświadczyć praktycznej strony swojej przyszłej profesji. Poznali sposób funkcjonowania firm o charakterze wykonawczym, związanych z robotami budowlanymi. Zapoznali się z przebiegiem prac budowlanych w różnych technologiach i na różnym etapie ich wykonania. Głównym miejscem pracy był wymagający kapitalnego remontu posterunek policji w miasteczku Póvoa de Lanhoso oraz zabytkowa kamienica w willowej części Porto. Beneficjenci podejmowali swoje obowiązki w sposób aktywny, odpowiedzialny i ambitny, za co byli chwaleni przez szefów firm.
Staż informatyków trwał 4 tygodnie. Nasi uczniowie pracowali w dwóch różnych serwisach komputerowych, gdzie naprawiali sprzęt komputerowy stacjonarnie, bądź też w domu klienta. Dzięki praktykom informatycy zyskali doświadczenie i poznali praktyczne metody pracy serwisów komputerowych, mogli na co dzień uczyć się nowych sposobów rozwiązywania problemów z zakresu działania sprzętu komputerowego.
Geodeci przebywali w Portugalii 2 tygodnie. Odbywali oni swoje praktyki w firmach prywatnych oraz w Wydziale Geodezji Urzędu Miasta Braga, gdzie zajmowali się pracami w ramach projektu ochrony zabytków UNESCO (sanktuarium Bom Jesus do Monte), dokonując pomiarów. W biurze natomiast pogłębiali swoją wiedzę z zakresu programu AUTOCAD.
Pobyt w Portugalii obfitował nie tylko w doskonalenie wiedzy i umiejętności praktycznych w ramach swojego zawodu, ale również w liczne okazje do podnoszenia swoich kompetencji językowych, do czego przyczynili się zarówno lokalni mieszkańcy, stażyści z innych europejskich krajów, a także pracodawcy i partnerzy z Portugalii, z którymi cała komunikacja odbywała się w języku angielskim. Uczniowie poznali kulturę i sposób bycia mieszkańców Portugalii, a także kuchnię typową dla tego kraju. Uczestniczyli również w wydarzeniach kulturalnych, które odbywały się w Bradze w miesiącach praktyk: w maju Enterro da Gata (święto studentów) oraz Braga Romana (święto miasta, nawiązujące do jego antycznej przeszłości), a we wrześniu Wight Night (festiwal uliczny).
Dni wolne od pracy uczniowie spędzali na zwiedzaniu portugalskich zabytków, w szczególności tych, które znajdowały się w pobliżu miejsca ich zakwaterowania, czyli w Bradze, np. usytuowane na pobliskich wzgórzach Bom Jesus i Sameiro. Stażyści mieli również okazję zobaczyć Porto, Viana do Castelo, Lizbonę oraz Park Narodowy Peneda-Gerês. Była też okazja doświadczyć potęgi oceanu i poplażować na wietrznych aczkolwiek słonecznych plażach Esposende i Viana do Castelo.
Nie zabrakło także sportowej rywalizacji podczas gry w piłkę plażową oraz tenis stołowy, a także chwil spędzonych w dyskotece. Pogoda i humory dopisywały, a życzliwość, uczynność i gościnność Portugalczyków na długo pozostaną w pamięci uczestników stażu. Braga Mob, partner portugalski, pochwalił uczniów rybnickiej „Budowlanki”, że bardzo dobrze radzą sobie zarówno z pracą, jak i językiem angielskim.
Praktyka zawodowa w ramach projektu Erasmus + była nowym i cennym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i ich opiekunów. Podniosła umiejętności komunikacyjne i wpłynęła znacząco nie tylko na rozwój zawodowy, kulturowy, ale także na ich tolerancję i otwartość na świat. Dzięki stażowi w Portugalii, uczniowie przekonali się, że są wartościowymi ludźmi, którzy dzięki chęci uczenia się i otwartości na świat mogą znaleźć odpowiednie dla siebie miejsce, zarówno w kraju, jak i za granicą.
tekst: E.R.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu