Sokiści testują drony do ochrony kolei
Straż Ochrony Kolei rozpoczęła testy bezzałogowych systemów latających do ochrony linii kolejowych. To kolejne działanie mające zwiększyć bezpieczeństwo na torach.
Kolejarze oczekują, że wykorzystanie systemów bezzałogowych do bieżącego monitoringu linii kolejowych może ograniczyć niszczenie i kradzież elementów infrastruktury kolejowej i tym samym poprawić bezpieczeństwo podróży.
- Straż Ochrony Kolei testuje drony od listopada. Miejsce i termin lotu wyznaczamy na podstawie szczegółowych obserwacji. Dron monitorował m.in. tory na trasie z Warszawy do Gdańska i na Śląsku. Już pierwsze akcje pozwoliły udaremnić kradzież węgla na Śląsku w okolicy Mysłowic. Testy dronów potrwają do końca roku. W terenie sprawdzamy przydatność nowoczesnych urządzeń do monitoringu i ograniczania kradzieży oraz ingerencji w urządzenia, które zapewniają bezpieczny i punktualny przejazd pociągów – mówi Paweł Boczek, zastępca komendanta głównego SOK ds. Ochrony.
Straż Ochrony Kolei już od kilku lat korzysta z nowoczesnego i specjalistycznego sprzętu. Posiada mobilne centra monitoringu, czyli specjalne wozy wyposażone w system kamer, w tym bezprzewodowych. Dzięki nim funkcjonariusze są w stanie obserwować kilkukilometrowy odcinek linii kolejowej i na bieżąco, dzięki łączności radiowej z innymi patrolami, reagować na przypadki łamania prawa. SOK jest również wyposażona w fotopułapki, czyli urządzenia które automatycznie rejestrują wejście osoby nieuprawnionej na teren kolejowy i informują o tym patrol.
Działania przynoszą efekty. W 2015 r. o 40 proc. zmniejszyła się liczba kradzieży towarów z wagonów, a liczba przestępstw na terenie kolejowym spadła o 15 proc.
----------------------------------
Bezpieczeństwo na kolei w liczbach:
O 15 proc. spadła liczba przestępstw na terenie kolejowym. Od stycznia do września SOK zanotowała 8 178 zdarzeń a w zeszłym roku 9 709.
O 40 proc. zmniejszyła się też liczba kradzieży towarów z wagonów. Przez 9 miesięcy 2014 r. było 1 299 w bieżącym roku 778.
O 19 proc. zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji elementów infrastruktury i urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. To prawie 700 kradzieży mniej niż przed rokiem.
--------------------------------------------
Jaki sprzęt testują sokiści?
Są to urządzenia polskiej firmy WB Electronics, która specjalizuje się w systemach bezzałogowych oraz łączności i dowodzenia dla wojska. Producent udostępnił PKP Polskim Liniom Kolejowym trzy sztuki bezzałogowych systemów latających (BSL), wraz z pełnym wyposażeniem niezbędnym do planowania i kontroli lotów oraz operatorami systemu. Każdy BSL jest wyposażony w kamerę umożliwiającą prowadzenie obserwacji terenu w świetle dziennym oraz w termowizji. Obraz z kamer jest transmitowany w czasie rzeczywistym do stacji kierowania znajdującej się na pojeździe terenowym. Systemy BSL, testowane obecnie przez Straż Ochrony Kolei, mogą w przyszłości służyć do ochrony linii oraz infrastruktury gwarantującej sprawny transport kolejowy.