Jak będą kursować autobusy PKS po 1 lutego?
Zmiany w przebiegu dwóch linii, więcej kursów, bezpłatne przejazdy pomiędzy dworcem autobusowym i kolejowym w Wodzisławiu Śl., zupełnie nowa organizacja komunikacji w soboty oraz mniej autobusów do Chałupek, które zostaną zastąpione przez pociągi Kolei Śląskich – to w wielkim skrócie zmiany czekające na pasażerów autobusów PKS w powiecie wodzisławskim od 1 lutego.
Jeśli podróżujesz komunikacją organizowaną przez wodzisławskie starostwo a obsługiwaną przez PKS w Raciborzu uważnie prześledź zmiany w rozkładzie jazdy. Powiat dostosowuje go do nowych warunków, jakie stwarza uruchomienie połączenia kolejowego pomiędzy Chałupkami i Wodzisławiem Śląskim. Zmienią się m.in. trasy dwóch linii, na których całkowicie przemodelowano rozkłady jazdy. Na linii nr 2 z Wodzisławia Śl. do Chałupek zachowane zostaną tylko połączenia szkolne, czyli dwie pary kursów: rano i powrotne po południu. Pozostałe autobusy będą kończyć kursy w Uchylsku. Trasa linii nr 3 przebiegać będzie z kolei z Wodzisławia Śl. do Odry przez Turzę Śląską ulicą Mszańską, Kościuszki i w Gorzycach drogą krajową nr 78. Skróci to czas przejazdu do stolicy powiatu mieszkańcom Odry. Ponadto autobusy na tej linii będą kończyć jazdę w Wodzisławiu Śl. na przystanku przy dworcu kolejowym i będą skoordynowane z pociągami w kierunku Rybnika i Katowic, co umożliwi szybką przesiadkę.
Starostwo, wzorem komunikacji miejskiej, wprowadza też bezpłatny przejazd autobusami PKS pomiędzy dworcem autobusowym a dworcem kolejowym w Wodzisławiu Śl. Docelowo od lipca większość autobusów PKS będzie zaczynać i kończyć kursy na przystanku przy stacji kolejowej, a jeśli powstanie zapowiadane władze miasta centrum przesiadkowe – to właśnie na nim.
Zmieni się także sposób funkcjonowania powiatowej komunikacji w soboty. W weekend autobusy nie będą już docierać do Olzy (można będzie do niej dojechać pociągiem). Pozostaną jednak trzy linie łączące Wodzisław Śląski: z Jastrzębiem-Zdrój przez Czyżowice, Godów i Gołkowice (linia nr 6), z Bluszczowem przez Turzę Śląską i Gorzyce (linia nr 4), oraz z Raciborzem przez Syrynię i Lubomię (linia nr 1A).
Pojawi się także kilka nowych kursów, niektóre na specjalne życzenie pasażerów. Uruchomione zostaną m.in. dodatkowe autobusy łączące bezpośrednio Racibórz z Jastrzębiem-Zdrojem przez Lubomię, Wodzisław Śl., Skrzyszów i Godów (odjazd o 8.30, powrotny z Jastrzębia 10.40), autobus do Bluszczowa o 13.00 (powrót 13.30), a także dwa nowe połączenia Wodzisław Śl.– Jastrzębie-Zdrój przez Gorzyce (14.30) oraz Wodzisław Śl. – Godów (przez Krostoszowice, Skrzyszów, także o 14.30). Pojawi się też kurs relacji Bluszczów – Wodzisław Śl. o 7.30, umożliwiający dojazd dzieciom z Bluszczowa do gimnazjum w Rogowie, a także wieczorne kursy z Wodzisławia Śl. do Bluszczowa o 19.30, Raciborza o 19.50 oraz Odry przez Turzę o 20.10.
Liniowe rozkłady jazdy dostępne są na stronie internetowej www.powiatwodzislawski.pl w zakładce „Rozkłady jazdy”. O szczegóły zmian można pytać również pod numerami telefonów 32 41 20 914 (referat transportu starostwa) oraz 32 41 53 257 (informacja PKS Racibórz), a także za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres autobusy@powiatwodzislawski.pl.
/Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śl./
EDIT: W ostatnim zdaniu miało być: To że pasażer z Żor jedzie do Chałupek przez Rybnik nie oznacza, że z Żor do Chałupek jest aż 45 km! Odległość tak wynosi 30 km. i KŚ nie powinny doliczać tego, że jedziemy na około.Takie taryfy i brak biletu na Subregion Zachodni Kolei Śląskich skutecznie odstrszają klientów od pociągów.
Koleje Śląskie są za drogie! Policzcie sobie dojazd do Katowic 3 osób - 3x 14,20= 42,60 złotych, a 3 osobowa rodzina musi jeszcze jakoś wrócić! Z Gliwic (25km do Katowic) bilet kosztuje 5 zł, z Wodzisławia (55 km) 14,20! Nie ma również możliwości zakupu biletów liniowych na terenie Subregionu Zachodniego w atrakcyjnych cenach np. Wodzisław-Żory czy Wodzisław-Racibórz Koleje Śląskie liczą cenę biletu wg kilometrarza przez Rybnik co wychodzi znacznie dalej i drożej - zupełnie inaczej liczą na terenie GOP gdzie są bilety liniowe. Ale to zadanie dla Subregionu Zachodniego aby wywalczyć bilety w rozsądnych cenach ( z Wodzisławia do Żor powino liczyć się 18 kilometrów trasy, a do Raciborza 20, podobnie z Żor do np. Chałupek 30 km a nie 45 km). To że pasażer z Żor jedzie do Chałupek przez Rybnik nie oznacza, że z Żor do Rybnika jest aż 45 km! Takie taryfy Kolei Śląskich skutecznie odstrszają klijentów.
Powiat tnie kursy PKS, mówi że to z korzyścią dla pasażera ale nie komunikuje taryf PKS z Kolejami Śląskimi. Kto zaoszczędzi? Powiat na WZKM. Kto wyda więcej? Pasażer, bo zamiast jechać na jednym bilecie PKS MUSI dokupić jeszcze bilet na pociąg. Za przeproszeniem, pie.....lę taka rewolucję. Robią z ludzi baranów.
Należy docenić działania miasta i powiatu, ale chciałbym (pewnie nie tylko ja) aby również Koleje Śląskie doceniły działania naszych samorządów. Dlatego z jeden strony do mediów z drugiej do samorządów (wiem że czytają komentarze i jedni i drudzy) apeluję o rozmowę i sugestię do zarządu Kolei Śląskich aby wprowadziły również i one jakąś ofertę promocyjną. Bilety do Katowic oraz na trasie Wodzisław-Chałupki (frekwencja jest jak narazie niska) mogłyby być tańsze chociaż chwilowo i zamiast odpowiednio 14,20 i 6,20 zł. kosztować 10 zł i 4 złote. Warto zaapelować do Kolei Śląskich o choćby taką chwilową promocję - mamy duży atut darmowe autobusy to karta przetargowa aby Koleje Śląskie przynajmniej chwilowo coś również zaoferowały.