Licealiści "Ułożeni w czasoprzestrzeni"
Grupa młodzieży z dwu raciborskich liceów, zainspirowana przez nauczycielkę prowadzącą w I LO zajęcia z przedsiębiorczości Stanisławę Spychałę-Walenko, przystąpiła do interdyscyplinarnej olimpiady pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej „Zwolnieni z Teorii”, a adresowanej dla młodzieży ponadgimnazjalnej i studentów.
Uczestnicy olimpiady tworzą autorski projekt społeczny, o charakterze lokalnej inicjatywy, która pobudza ludzi do działania i zmienia otoczenie na lepsze.
– Nasi uczniowie biorą udział w różnego rodzaju olimpiadach, projektach z przedsiębiorczości i osiągają bardzo wysokie miejsca. Zachęciłam uczniów do drugiej już edycji projektu „Zwolnieni z Teorii”. Szczególnie, że każdy, kto go ukończy uzyska doświadczenie w działaniu – wyjaśnia Stanisława Spychała-Walenko.
Uczniowie, którzy podjęli wyzwanie zrealizowania własnego projektu społecznego, korzystają z portalu, pomocy organizatorów „Zwolnionych z teorii”, a także prad doświadczonego mentora. Grupę tworzy młodzież głównie I klasy matematyczno-fizycznej I LO: Filip Dziadek, Hania Karkocha, Paulina Malkusch, Paweł Marcinek oraz Karolina Mirowska z I klasy biologiczno-chemicznej II LO w Raciborzu.
Wyborowi celu społecznego towarzyszyła „burza mózgów”. – Uznaliśmy, że projekt, to fajna sprawa i zaczęliśmy się zastanawiać nad problemami naszych znajomych, które moglibyśmy rozwiązać. Paweł zauważył, że jednym z problemów jest marnowania czasu i może warto pokazać ludziom, jak go sensownie ułożyć swój dzień – opowiada Hania. Spontanicznie na jednej z przerw zrodziła się nazwa projektu „Ułożeni w Czasoprzestrzeni”. Karolina stworzyła logo, a następnie powstał pomysł plakatu, zaprojektowany przez uczennicę liceum plastycznego, Annę Kłos.
– Z każdym rokiem mamy coraz więcej obowiązków, dlatego sami musieliśmy mieć dobrze zorganizowany dzień. Skupiliśmy się więc na tym temacie i pokazujemy, jak efektywnie wykorzystać czas – mówi Hania o pomyśle powstałym w grupie.
– Na blogu, Facebooku, Instagramie, Snapchacie wrzucamy zdjęcia i nasze porady, dotyczące poprawnie zaplanowanego dnia, aby mieć czas na naukę, hobby czy sport. W klasach matematyczno-fizycznej i humanistycznej przeprowadziliśmy lekcję pokazową, a także ankietę w szkole na temat marnowania dnia wśród młodzieży – wymienia realizowane już działania Filip. Ponieważ nieodzownym elementem każdego również młodego człowieka jest telefon, uczniowie zachęcają do korzystania z aplikacji Time Tune, która przypomina o zaplanowanych czynnościach.
Grupa realizująca projekt na blogu pokazuje, jak ułożyć poprawnie dzień, uwzględniając w nim najważniejsze obowiązkami, jak np. czas na sen, zajęcia szkolne, korepetycje, a także na hobby, sport, a nawet czas dla siebie. – Jeśli ktoś ma z tym problem, oferujemy pomoc w zaplanowaniu dnia. Wystarczy, że do nas napisze na Facebooku lub na mejla ulozeniwczasoprzestrzeni@gmail.com – zapewnia Filip i dodaje: – Planując dzień, poznajemy priorytety i potrafimy wybrać, to co w pierwszej kolejności jest najważniejsze.
Najtrudniejsze dla grupy było znalezienie partnerów. – Pisaliśmy do przedstawicieli różnych firm medialnych. Skupiliśmy się na tych, które mogłyby nam pozwolić użyć swoich aplikacji lub pomoc w rozpropagowaniu projektu. Prosiliśmy, aby firmy udostępniły swój produkt, z możliwością zaprezentowania na nim, jak efektywnie planować swój dzień. W odzewie otrzymaliśmy odpowiedź tylko z jednej firmy – mówi Paweł. Projekt zainteresował czasopismo dla gimnazjalistów „Cogito”, w którym raciborska młodzież udzieliła wywiadu na temat swojego projektu.
Informacje o projekcie „Ułożeni w Czasoprzestrzeni” można znaleźć na blogu: www.ulozeni.tumblr.pl oraz na www.facebook.com/ulozenizwzt.