Autyzm – poznaj zanim ocenisz
Frekwencja na konferencji w raciborskim Zamku Piastowskim, przygotowanej z okazji obchodów Światowego Miesiąca Wiedzy o Autyzmie, pt. „Autyzm – poznaj zanim ocenisz”przerosła oczekiwania nawet organizatorów.
Na spotkanie poświęcone dzieciom autystycznym oraz problemom z jakimi muszą mierzyć się każdego dnia ich rodzice, zaproszenie organizatora – Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i ich Otoczenia „Spektrum”, przyjęli m.in. wicestarosta raciborski Marek Kurbis, prezydent Raciborza Mirosław Lenk oraz kilkoro specjalistów, którzy dzielili się swą wiedzą z licznie przybyłymi słuchaczami. W ich gronie nie brakowało m.in.: rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz nauczycieli.
Po krótkim filmie, pozwalającym na chwilę przenieść się w świat chłopca zmagającego się z autyzmem, w który następnie doskonale wpasował się występ teatru cieni z Gimnazjum nr 2 w Raciborzu, a także po przybliżeniu przez przewodniczącą, a jednocześnie prowadzącą spotkanie Katarzynę Maciejowską działalności Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Otoczenia „Spektrum” w Raciborzu, uczestnicy konferencji mogli wysłuchać kilku interesujących wykładów.
O „Zaburzeniach sensorycznych”, jako pierwszy mówił Radosław Rogoziński – oligofrenopedagog, ergoterapeuta, terapeuta SI, NDT–Bobath, wczesnego wspomagania. – Sensoryzm to takie zachowanie, to taka reakcja na bodźce, która uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia prawidłowe funkcjonowanie. Sensoryzmy mogą być wywołane nadwrażliwością, czyli są reakcją na zbyt dużą ilość bodźców, która do nas dociera i swoistym rodzajem obrony przed tymi bodźcami. Mogą też być reakcja na niedostymulowanie i wtedy człowiek dostarcza sobie wrażeń, których mu w danym momencie brakuje. Dzieci autystyczne wtenczas np. skaczą na piłkach, podskakują, zachowując są gwałtowne w dużym zakresie ruchu. Sensoryzmy w rozwoju człowieka z autyzmem są dość częste. Podobnie, jak i osoby z autyzmem mają większą tendencję do schematyzmów – tłumaczył Radosław Rogoziński, starając się wyjaśnić, jak należy postępować z osobami autystycznymi. O doskonałym komunikowaniu się z dziećmi autystycznymi za pomocą kartki i ołówka mówiła natomiast w swym wystąpieniu „Praca terapeutyczna z wykorzystaniem wizualizacji w oparciu o myślenie obrazami u osób z autyzmem” – Monika Majszczyk, psycholog, logopeda, terapeuta wczesnej interwencji. Na czym zaś polega praca asystenta dziecka z autyzmem tłumaczyła mgr Aleksandra Olejnik.
„Skąd się wzięły „Duże sprawy w małych głowach””, a także o własnych doświadczeniach wychowawczych w niezwykle ciekawy sposób opowiedziała mama dziecka z autyzmem Agnieszka Kossowska, współautorka książki o niepełnosprawności, germanistka, doktor językoznawstwa, wykładowca na Politechnice Opolskiej. Na koniec, o tym jakie znaczenie w terapii może mieć ruch, dotyk, a nawet picie wody tłumaczył brytyjski specjalista Paul Baptie przedstawiając w praktyce nieinwazyjną metodę pracy z osobami z zaburzeniami – podejście HANDLE®. Co więcej dla przetestowania pewnych zachowań, zaangażował wszystkich uczestników konferencji do wykonywania ćwiczeń ruchowych.