Wodzisław jak Wrocław stawia na kreatywną naukę
Wodzisław Śląski jest drugim po Wrocławiu miastem w Polsce, w którym przedszkola, podstawówki i gimnazja uczą kreatywnie
- Wiele lat spędziłem z panią naczelnik na stołkach dyrektorów w szkołach i wiemy jak nauka wyglądała i z czym szkoła się kojarzyła - tablica, kreda, nauczyciel, łapka. Oczywiście różni są nauczyciele i podejścia do edukacji, ale tego, czego nam brakowało, to żeby uczyć inaczej. Najmniej metodą wykładową, a poprzez zabawę, nauczenie ucznia poszukiwania rozwiązań, kreatywności. Najgorzej jest, jak uczeń siedzi na lekcji, bo musi - mówi Eugeniusz Ogrodnik, doradca prezydenta miasta ds. oświaty tłumacząc, dlaczego miasto zdecydowało się na kreatywną naukę w swoich placówkach.
Miasto zaczęło od przygotowania nauczycieli. W 2015 roku 32 nauczycieli przeszło szkolenia trenerskie. - W tym roku poszliśmy krok dalej, bo nawiązaliśmy bezpośrednio współpracę z Fundacją Rozwoju i Wspierania Kreatywności, która jest jedynym partnerem w Polsce fundacji amerykańskiej i realizuje program Destination ImagiNation w 30 krajach świata. Jesteśmy drugim miastem w kraju po Wrocławiu, które od września wprowadzi naukę poprzez kreatywność we wszystkich naszych placówkach - mówi Ludwika Kłosińska, naczelnik Wydziału Edukacji w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śl. Obecnie 56 nauczycieli uczestniczy w półrocznym kursie trenerskim z kreatywności. Zostaną wyposażeni w „Niezbędnik Kreatywnego nauczyciela”, czyli materiał pozwalający pracować twórczo na lekcjach. Od nowego roku szkolnego kreatywnym nauczaniem objętych zostanie 28 oddziałów przedszkolnych i 28 klas 1-3 szkół podstawowych.
Żeby informatyka nie była nudna
W klasach czwartych uczniowie będą poznawać podstawy programowania komputerowego. Aktualnie powołany zespół, w skład którego wchodzą m.in. informatycy urzędu miejskiego i firmy Pol-Eko pracują nad programem nauczania. - Lekcje informatyki bywają nudne. Nie chcę mówić o tym, że czasem wygląda to tak. A jeśli wprowadzi się innowację polegająca na nauce programowani, nie będą już to nudne lekcje - mówi Eugeniusz Ogrodnik.
Szachy dla klas 3
Od 1 września uczniowie wszystkich klas trzecich wodzisławskich podstawówek będą się też uczyć gry w szachy. Na razie pilotażowo nauka tej królewskiej gry prowadzona jest w trzech szkołach.
Doradzić zawodowo
Kolejnym przejawem kreatywnej nauki jest wprowadzenie doradztwa zawodowego do klas 4-6 podstawówek i do gimnazjów. - Nie mamy wątpliwości, że uda nam się każdemu gimnazjaliście powiedzieć, w jakim zawodzie ma pracować, ale pokazać mu jego silne strony, predyspozycje, zdolności, a jednocześnie przybliżyć lokalny rynek pracy już tak - mówi naczelnik. Przygotowania idą dwutorowo. 12 nauczycieli podjęło studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego, a urząd stara się im przybliżyć rynek pracy poprzez kontakty z lokalnymi firmami i instytucjami.
Miejskie „Monopoly”
Z historią, kulturą, dorobkiem ziemi wodzisławskich zapoznają się już przedszkolaki. Pomocne są w tym gadżety jak puzzle z motywami miejskimi, kolorowanki z wodzisławskimi zabytkami czy obiektami sportowymi. Trwają prace nad dwoma grami planszowymi związanymi z miastem, jedną bazującą na „Monopoly”, drugą na „Chińczyku”. Od września na stronie urzędu miasta będzie zakładka dla dzieci. Tam będzie można wirtualnie ułożyć puzzle, czy wydrukować kolorowankę. Niezależnie od tego pełne zestawy pomocy dydaktycznych trafią do szkół, świetlic. Będzie to tylko narzędzie, a cały program opracowuje zespół nauczycieli. Pilotażowo program ruszy w kwietniu, a od września obowiązkowo we wszystkich klasach.
Uczeń w urzędzie
Z myślą o gimnazjalistach powstaje program „Uczeń w urzędzie”. Za jego sprawą uczniowie poznają, jakie urzędy mieszczą się w mieście i jakie sprawy można w nich załatwić. Naczelnik poinformowała, że magistrat ma uzgodnienia z urzędem skarbowym, urzędem pracy, starostwem powiatowym. Oczywiście gimnazjaliści poznają też urząd miasta.
Edukacja filmowa
Już w tym roku szkoły realizują razem z WCK program Innowacyjna edukacja filmowa. Uczniowie i przedszkolaki raz w miesiącu oglądają film. Projekcja poprzedzona jest prelekcją na temat filmu, kina. Filmy zawsze mają charakter wychowawczy. Temat poruszony w filmie jest potem realizowany na lekcjach wychowawczych. Program cieszy się zainteresowaniem i podoba się.
Rodzice i uczniowie mają głos
Od września działa Miejskie Forum Rodziców. Spotkania są regularne, uczestniczy w nich Eugeniusz Ogrodnik. Spotkania są okazją do wymiany spostrzeżeń, doświadczeń, dobrych praktyk. Raz w miesiącu spotyka się też powołana we wrześniu Miejska Rada Uczniowska. Dotychczasowym plonem jej działalności są dwa tegoroczne przedsięwzięcia: konkurs Utalentowany Wodzisław, wzorowany na show „Mam Talent”, który odbędzie się w WCK oraz Rajd Ekologiczny po mieście, zaplanowany na czerwiec. Start w parku Trzy Wzgórza, meta na Balatonie. Na trasie wyznaczone będą punkty kontrolne, gdzie uczestnicy wykonają zadania związane z ekologią.
(tora)
chciałeś coś konkretnie napisać czy tylko podbić temat?
Uwaga, wypowiedział się guru wiedzy wszelakiej mhl999, ten to dopiero nic nigdy nie zrobił dla mieszkańców, nawet dla siebie. Zrozum mhl999, że posiadanie informacji nie ma nic wspólnego z wiedzą a co dopiero doświadczeniem.
z programowaniem może być problem, bo dla dzieciaków liczą się gry i raz jeszcze gry. niewielu jest w stanie się zainteresować tym jak to działa, a to "jak" to po prostu algorytmy. bez nich programowanie nie istnieje. zatem proste gry lub sterowanie urządzeniami (taka mała robotyka) powinny chwycić. nie ma większej frajdy dla dzieciaka niż działający projekt. nawet jeśli nie będzie działał do końca jak trzeba to sam zacznie kombinować jak to poprawić :) szachy mogą się do tego przydać gdyż uczą cierpliwości a programowanie wbrew pozorom bywa monotonne. najbardziej "dobijają" drobne błędy w kodzie przez co algorytm się sypie. uniknięcie "zniechęcenia" jest rzeczywistym wyzwaniem. szkoda, że do zespołu nie zaproszono nauczycieli z "budowalanki" (ZST z Pszowskiej). wszak naukę po gimnazjum gdzieś trzeba kontynuować, a ciągłość programu nauczania pewnie pomoże dzieciakom i nauczycielom ;-) poza tym "budowlanka" jest "łebska" że tak powiem.
monopol i uczeń w urzędzie = trollowanie młodych umysłów. czy ktoś naprawdę wierzy, że to działa? zabytkami wodzisławskimi z pewnością zainteresuje się niewielka garstka - pewnie w sztukach można policzyć. obiektów sportowych w zasadzie nie ma w tym mieście - taka smutna prawda. uczeń w urzędzie to nadaje się na scenariusz sitcomu. niech mi ktoś racjonalnie wyjaśni czemu to ma służyć. uczeń podstawówki uda się do wydziału komunikacji by wyrobić sobie prawo jazdy czy kartę rowerową? gimnazjalista pewnie pójdzie do skarbówki zapytać się czy musi opodatkować swoje kieszonkowe. w urzędzie pewnie swój dowód tymczasowy będą wyrabiać. inna sprawa, że nie mają mocy prawnej by tego dokonać i tak naprawdę jedyną frajdą z tego jest to, że nie muszą siedzieć w szkole. urzędy nie istnieją dla młodych ludzi dopóki życie ich do tego nie przymusi. takie coś to można realizować na etapie "przez 18.stką"
dotąd wydawało mi się, że zawód ten wymaga bycia kreatywnym (!) prawda jest taka, że owa "kreatywność" często kończy się na kolejnym stopniu nauczyciela mianowanego czy dyplomowanego (itd). wiąże się to po prostu z kasą. dlatego stopnie te powinny być przyznawane czasowo by nauczycielom się chciało.
Tutaj się tym razem wyżywasz Donie. Słabe to jest. Chodź i zrób coś, wymyśl i zaplanuj, przekonaj innych i zorganizuj. Tak łatwo jest opluwać pomysły innych. Czy Ty naprawdę nie potrafisz sobie wyobrazić, że ktoś może mieć dobre intencje i chcieć zrobić coś sensownego?
Mnie w szachy nauczył grać ojciec a teraz nauczyciele muszą iść na kursy i szkolenia kreatywności! To już jest tak źle czy to jakaś unijna nowomowa lemingów? I jeszcze do Pana doradcy /emerytowanego pedagoga - i owszem kolorowanki z wodzisławskimi zabytkami czy obiektami sportowymi to dobry pomysł tylko że najpierw te obiekty sportowe muszą być a nie kruszący się beton i piach (!) więc chyba trzeba najpierw zdjąć okulary Steve Wondera żeby nie opowiadać bzdur.
Brawo , brawo , brawo . Właściwy człowiek na właściwym miejscu. Tak trzymać