Francuzi nie mogą się nachwalić obrabiarek Rafametu
Wieloletnie doświadczenie na francuskim rynku, znakomite referencje oraz serwis zaważyły na kolejnym sukcesie firmy z Kuźni Raciborskiej.
Fabryka Obrabiarek Rafamet S.A. dostarczy kolejne maszyny na rynek francuski. Odbiorcą dwóch tokarek podtorowych typu UGE 300 N jest firma RATP (franc. Régie Autonome des Transports Parisiens, pol. Autonomiczny Zarząd Transportu Paryskiego), piąty na świecie operator transportu publicznego, codziennie obsługujący 10 mln pasażerów. – To bardzo prestiżowe zwycięstwo – tak Andrzej Rustanowicz, dyrektor eksportu spółki z Kuźni Raciborskiej, podsumowuje udział Rafametu w postępowaniu przetargowym. Przedstawiciele paryskiej firmy są niezwykle wymagający, tym bardziej cieszy fakt, że wysoko oceniają oni profesjonalizm i zaangażowanie polskiego producenta.
Francuski gigant
Rafamet eksportuje maszyny na francuski rynek od lat 60. XX wieku. Obecnie nad Sekwaną pracuje ponad 50 maszyn wyprodukowanych w Kuźni Raciborskiej – obrabiarek kolejowych oraz ciężkich tokarek karuzelowych. – Jesteśmy obecni we wszystkich kluczowych gałęziach francuskiej gospodarki: energetyce nuklearnej, przemyśle, energetyce, sektorze kosmicznym i oczywiście w kolejnictwie – wylicza A. Rustanowicz.
Za sprawą zawartej w marcu umowy, do grona znaczących francuskich odbiorców spółki z Kuźni Raciborskiej dołączyła firma RATP. Kontrakt został podpisany w Paryżu, gdzie mieści się jej główna siedziba. – RATP to piąty na świecie operator w transporcie publicznym, który w regionie Paryża i tzw. Wielkiego Paryża obsługuje codziennie 10 mln pasażerów. Jest to jeden z największych pracodawców we Francji, zatrudnia ok. 60 tys. osób – dodaje A. Rustanowicz, który posiada 30-letnie doświadczenie w pracy na rynku francuskich.
Wymagający klient
Dyrektor eksportu firmy z Kuźni Raciborskiej zdradza, że zanim francuska firma zamówiła maszyny, jej przedstawiciele wielokrotnie gościli w Kuźni Raciborskiej, sprawdzali osobiście europejskie referencje Rafametu, interesował ich także sposób działania serwisu posprzedażowego.
– Po wielu rundach spotkań techniczno-handlowych odbiorca nabrał do nas zaufania, toteż atmosfera pracy jest bardzo dobra, a współpraca układa się znakomicie. Przedstawiciele RATP otwarcie doceniają sprawną, terminową i fachową pracę całego zespołu firmy Rafamet – mówi Andrzej Rustawnowicz.
Termin realizacji kontraktu jest dość odległy: pierwsza maszyna zostanie dostarczona w roku 2018, druga rok później. Przeznaczeniem maszyn jest obsługa nowoczesnego taboru RATP, który stanie się wizytówką transportu szynowego regionu paryskiego.
źródło: Rafamet, oprac. żet
Dobry rok i wypłata dywidendy
W 2015 roku Rafamet wypracował nieco ponad 2 mln zł zysku netto przy jednoczesnym zwiększeniu kapitału własnego do 91,247 mln zł. Dobre wyniki finansowe przełożyły się na decyzję zarządu spółki o wypłacie dywidendy akcjonariuszom. Tę decyzję rekomenduje walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy Rafametu również rada nadzorcza spółki. Najprawdopodobniej otrzymają oni w dwóch ratach w sumie 1,295 mln zł (0,30 zł na akcję). Głównym akcjonariuszem Rafametu pozostaje Agencja Rozwoju Przemysłu, która posiada 47,29% akcji spółki. Kolejni najwięksi akcjonariusze to fundusz inwestycyjny Sezam (26%) oraz Krzysztof Jędrzejewski (6,57%).