Słowa są zbędne. Nowiny testują nowego Forda Mondeo Hybrid 2016 [ZDJĘCIA]
Dzięki firmie Ren-Car z Rybnika, autoryzowanego dealera marki Ford, Nowiny testowały eleganckiego i wyjątkowego Forda Mondeo Hybrid 2016 - samochód z napędem hybrydowym o pojemności 2.0 litra, mocy 187 KM i automatyczną skrzynią biegów.
W zasadzie Ford jako pierwsza marka w Polsce w tak otwarty i energiczny sposób prezentuje znakomicie dopracowane auto hybrydowe z segmentu D. Przekonaliśmy się o tym już od pierwszych minut testu.
Ford Mondeo z każdej strony wygląda ekscytująco. Przód samochodu wzbudził nasz zachwyt, a przednie światła o długim profilu, wydłużają przednią część pojazdu i nadają jej masywny i solidny charakter. Auto z zewnątrz sprawia wrażenie konstrukcji monumentalnej i eleganckiej - to po prostu pełnowymiarowa limuzyna.
Zobacz galerię zdjęć >>>
Wnętrze pojazdu od razu zrobiło na nas wrażenie. Widać, że zostało zaprojektowane w taki sposób, abyśmy mogli poczuć prawdziwy luksus. Zachowano dobrze znany z innych modeli układ funkcjonalny przycisków na kierownicy i na konsoli centralnej. Na uwagę zasługuje jakość wykończenia i materiałów poszczególnych elementów wnętrza, która potęguje wrażenie komfortu.
Ford Mondeo w wersji z napędem hybrydowym, który otrzymaliśmy do testów, dostępny jest w najwyższej wersji wyposażenia Titanium. W aucie skorzystaliśmy z wielu zaawansowanych systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróży: asystenta ruszania pod górę, systemu utrzymywania pojazdu w pasie ruchu czy systemu rozpoznawania znaków drogowych. Doceniliśmy również kurtyny powietrzne i poduszki powietrzne w pasach bezpieczeństwa, skórzaną kierownicę, dwustrefową klimatyzację, wewnętrzne oświetlenie LED oraz najlepszej jakości materiały wykończeniowe. Nasz „model” dostępny jest z 2-litrowym silnikiem benzynowym generującym wraz z układem elektrycznym łącznie 187 KM. Tak potężne auto jest w pełni ekologiczne i emituje jedynie 99 gramów CO2 na każdy kilometr.
5 głównych zalet naszym zdaniem:
- fantastyczny napęd hybrydowy
- rewelacyjny poziom spalania paliwa
- automatyczna skrzynia biegów
- rozbudowany komputer pokładowy
- wspaniały komfort jazdy
Testowane auto wyposażono w akumulatory litowo-jonowe (chłodzone powietrzem i nadające się do recyklingu), które zamontowano w bagażniku. Należy się liczyć ze zmniejszoną pojemnością tej części auta i nieforemnym bagażnikiem, jednak potwierdzamy, że 4-osobowa rodzina na niewielkie wakacje spakuje się bez problemu (pojemność bagażnika to 383 litry). Ponadto Mondeo HEV gwarantuje pasażerom tylnej kanapy tyle miejsca, co wersja kombi. Inne systemy napędowe zlokalizowano w komorze silnika, więc bagażnik nie skurczył się tak drastycznie, jak w przypadku innych dostępnych na rynku Hybryd.
Prawdziwa magia zaczęła się, gdy w grę wchodzi zaprojektowany w nowym Fordzie napęd hybrydowy typu HEV (hybrid electric vehicle). Producent deklaruje, że samochód w trasie będzie spalał 5l/100 km, a w terenie zabudowanym Mondeo HEV będzie potrzebował zaledwie 2,8l/100 km. My podczas testu po raciborskich i głubczyckich drogach poza miastem, podczas spokojnej podróży z prędkością na poziomie 60-110 km/h, wspomaganą przez napęd elektryczny osiągnęliśmy bez problemu deklarowane przez producenta 5l/100 km. Na autostradzie, przy średniej prędkości 130-140 km/h, kiedy baterie nie wspomagały jazdy, spalanie wzrosło do ok. 7-8 l/100 km. Natomiast z podróżowania Mondeo po mieście mieliśmy niesamowitą przyjemność. Tutaj auto pokazało swój wspaniały charakter. Podczas miejskiej jazdy po Raciborzu auto poruszało się w zasadzie bezszelestnie, napędzane wyłącznie prądem, co wywoływało wręcz zdziwienie i niedowierzanie wśród przechodniów. Używając biegu jałowego oraz odzyskując moc z energii hamowania spalanie w tak dużym samochodzie bez problemu spadło poniżej 3l/100 km!
Podczas jazdy nie słuchaliśmy muzyki, wsłuchując się w bezszelestne przemykanie auta miejskimi drogami
Na początku zdziwiło nas, że skala prędkościomierza w Mondeo kończy się na 200 km/h co może sugerować, że Mondeo Hybrid nie jest autem przeznaczonym do jazdy agresywnej, sportowej i szybkiej. Maksymalną prędkość ograniczono tu do 187 km/h, jednak silnik dysponujący mocą 187 KM bez problemu pozwolił nam na wykonywanie szybkich i zdecydowanych manewrów na drodze np. podczas wyprzedzania czy przyśpieszania. Wielką przyjemność mieliśmy również z korzystania z bezprzekładniowej automatycznej skrzyni biegów. Podczas przyspieszania elektronika nie zmienia przełożeń, a tylko od stopnia dociśnięcia pedału gazu zależy, jaką mocą pojazd będzie napędzany. Oczywiście im mocniej wciśniemy pedał gazu, tym głośniej robi się w kabinie wskutek rosnących stale obrotów, jednak automatyczne przełączanie się między bateriami i silnikiem benzynowym jest wręcz perfekcyjne, co jeszcze bardziej oddaje komfort jazdy testowaną hybrydą. Auto świetnie się prowadziło szczególnie podczas szybszej jazdy poza miastem, a twarde zawieszenie Forda wspaniale utrzymywało samochód w torze jazdy.
Naszą uwagę w nowym hybrydowym Mondeo zwrócił również komputer pokładowy, który jest prawdziwym elektronicznym majstersztykiem. Po lewej i prawej stronie od centralnie umieszczonego prędkościomierza kierowca ma możliwość wyświetlania niezwykle przydatnych wskazań komputera pokładowego. Wszystkie te zmienne ekrany ustawialiśmy, nie odrywając rąk od kierownicy. Po prawej stronie od prędkościomierza możemy wyświetlać dane związane z multimediami, telefonem połączonym poprzez technologię Bluetooth, nawigacją czy stylem jazdy. Gdy zdecydujemy się monitorować nasz styl jazdy, komputer pokładowy pokaże nam nasze osiągi w ostatnich 10, 20 lub 30 minutach, wyświetlając je w postaci efektownych wykresów, co zachęciło nas do eksperymentowania i oszczędności wydatków na paliwo. Okno zlokalizowane po lewej stronie od prędkościomierza pokazuje z kolei wiele parametrów związanych z napędem hybrydowym i spalaniem. Komputer wskazywał nam, ile w danym cyklu przejechaliśmy kilometrów oraz jaką odległość pokonaliśmy tylko na napędzie hybrydowym. Podglądaliśmy również stan naładowania baterii oraz sposób, w jaki odzyskana z hamowania energia zasila baterie.
Po raciborskich drogach poza miastem osiągnęliśmy świetny wynik spalania 5l/100km
Warto pochwalić również 8-calowy ekran dotykowy nad centralną konsolą, który jest bardzo czytelny i intuicyjny, choć pozostają na nim odciski palców. Bez studiowania instrukcji bez problemu znaleźliśmy funkcje, które nas w danym momencie interesowały. Ekran standardowo podzielony jest na cztery części i pokazuje naraz parametry klimatyzacji, radia, nawigacji oraz ustawienia samochodu. Mogliśmy również ustawić różne okna i mieć niezależnie wyświetlane trzy „źródła informacji”, a każdą z tych części zmaksymalizować na cały ekran. Perełką (szczególnie dla dzieciaków) jest wyświetlanie na ekranie wizerunku samochodu z graficznym wskazaniem z jakiego napędu aktualnie korzysta hybryda. Super grający system multimedialny w Fordzie dostarczył Sony, jednak podczas testów w zasadzie nie słuchaliśmy muzyki, z wielką przyjemnością wsłuchując się raz w bezszelestne przemykanie auta miejskimi drogami, a innym razem we wspaniałe brzmienie silnika benzynowego podczas przyśpieszania, połączonego z fantastyczną pracą automatycznej skrzyni biegów.
Testowana przez nas wersja Forda wyposażona została w super technologie z myślą o naszym bezpieczeństwie, komforcie i rozrywce. Podobały się nam szczególnie inteligentne i automatycznie włączające się światła w technologii LED, podgrzewana przednia szyba, system rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne wycieraczki, adaptacyjny tempomat, system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach do 40 km/h, system monitorowania martwego pola w lusterkach, czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Po raz pierwszy testowaliśmy również asystenta parkowania, który po wstępnym opanowaniu pomagał w znalezieniu i parkowaniu równoległym lub prostopadłym auta w zasadzie bez naszego udziału.
Czas na podsumowanie. Ford Mondeo Hybrid 2016 to komfortowa limuzyna, która wygląda cudownie i zyskała inteligentny i intuicyjny napęd hybrydowy. Auto sunące bezszelestnie w miejskiej dżungli zwracało uwagę praktycznie każdego kierowcy i pieszego, a dodatkowo wyglądało reprezentacyjnie i było niesamowicie ekonomiczne. Jeśli dysponujemy budżetem na poziomie 130 tysięcy złotych, to auto jest z pewnością dla Nas. W tak dobrej cenie trudno szukać auta innej marki w wersji hybrydowej. My po kilku dniach testów wciąż twierdzimy, że w przypadku tego auto słowa są zbędne... Choć kilka napisaliśmy.
Samochód do testu udostępniła firma:
Ren-Car Autoryzowany Dealer Ford
Rybnik ul. Gliwicka 190
tel.: 32 793 77 93
www.rencar.com.pl
zdjęcia i tekst: Marek Kuder