Trzy koncepcje przebudowy dworca PKP w Raciborzu
Przeniesienie "Halinki", likwidacja kiosku naprzeciwko dworca, przeniesienie poczekalni, kas oraz toalet na parter, winda na perony - to główne założenia preferowanej przez władze Raciborza koncepcji przebudowy dworca.
PKP opracowując koncepcje przebudowy dworca kolejowego w Raciborzu postawiły sobie za cel poprawę warunków obsługi i odprawy pasażerów, a także dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprawę estetyki budynku i jego otoczenia, podniesienie atrakcyjności komercyjnej dworca oraz przywrócenie mu reprezentacyjnego charakteru.
Na zlecenie PKP przygotowanego trzy warianty układu funkcjonalnego dworca:
- wariant 1 - budowa innowacyjnego dworca systemowego,
- wariant 2 - przebudowa istniejącego budynku z nadbudową kondygnacji,
- wariant 3 - przebudowa istniejącego budynku (do tej koncepcji skłaniają się władze miasta).
Wariant 1
Zakłada wyburzenie środkowej i północnej części budynku oraz gruntowną przebudowę części południowej. W miejscu zajmowanym przez wyburzane części powstałaby nowa część budynku dedykowana obsłudze podróżnych oraz parking. W przebudowanej części południowej zlokalizowano by funkcje biurowe i handlowo-usługowe.
Wariant 2
Zakłada wyburzenie części bocznych istniejącego budynku oraz przebudowę części centralnej. Zaprojektowano zmianę w proporcjach bryły oraz kubatury budynku p poprzez dobudowę nowej kondygnacji (podwyższenie aktualnej wysokości budynku o 2 metry). W tym wariancie parkingi zlokalizowano by po obu stronach budynku (37 miejsc). Po południowej stronie budynku znalazłoby się miejsce na wiatę rowerową.
Funkcja obsługi pasażerów zostałaby przeniesiona na parter, gdzie wydzielono by poczekalnię, kasy biletowe oraz toalety. Pozostałe powierzchnie zostałyby przeznaczone pod wynajem.
Do komunikacji pomiędzy parterem dworca a wyjściem na perony służyłyby nowe klatki schodowe oraz winda (dodatkowo w części południowej winda towarowa).
Wariant 3
Tu również zakłada się wyburzenie części bocznych istniejącego budynku oraz przebudowę centralnej części. Podobnie jak w wariancie pierwszym, na parter przeniesiono by poczekalnię, kasy biletowe oraz toalety. Ten wariant uwzględnia całkowitą przebudowę istniejącej komunikacji pomiędzy poziomami budynku. Klatki schodowe wraz z windami zaprojektowano w północnej, centralnej i południowej części budynku (w niej również winda towarowa w miejscu nieczynnego szybu windowego).
W dołączonej do artykułu galerii prezentujemy wizualizacje wariantu nr 3.
Szczegóły:
Koncepce przebudowy dworca PKP w Raciborzu [PDF]Zobacz również:
Jak dla mnie obecny dworzec to jeden piękniejszych budynków w Raciborzu. Ma bardzo ładną, prostą bryłę i jest wyjątkiem w swoim rodzaju. Oczywiście remont jest wskazany. Należałoby ściągnąć wszystkie zewnętrzne reklamy, które szpecą ten budynek. W następnej kolejności zająć się odrestaurowaniem i pomalowaniem metalowej blachy tynku i wymianą okien, następnie remontem wnętrz oraz peronami i całą zewnętrzną infrastrukturą, oświetleniem oraz zielenią. Mam wielką nadzieję, że biuro architektoniczne uszanuje tę nieprzeciętną bryłę oraz materiały z jakich została wykonana i nada jej nowe życie.
Jaka prezydentura miasta takie miasto, a więc sami sobie odpowiedzcie jak jest. Bezguście totalne!
W Raciborzu mieli zawsze na bakier z historią stąd też blok na rynku czy też ten ostatni nowy potworek.Co do dworca takiego jak przed wojną to możecie pomarzyć bo jest pewne że władze zaserwują kolejny cudaczny obiekt.
Generalnie dobrze, że wreszcie kolej się bierze za dworce bo w Polsce niestety należały do najbardziej zaniedbanych w Europie. W innych krajach dworce są traktowane tak jak w Polsce kościoły... Co do wyglądu to podobne dworce jak w Raciborzu są np. w Zielonej Górze czy Gnieźnie i tam jakoś nie narzekają. Dobrze, że ma powstać ta wieża zegarowa i oby zadbano o estetyczne płyty elewacyjne. @cichy_obserwator - otóż to, ponieważ teren jest zalewowy, zawsze niebezpieczeństwo zalania nadal istnieje. Można jednak mieć nadzieję, że zbiornik Racibórz który jest w budowie, będzie temu zapobiegał w przyszłości. @starowinda - Ostrava Svinov to zupełnie inny typ dworca z czasów CK - rozbudowany współcześnie. W zasadzie Svinov to nowoczesne centrum przesiadowe, a nie sam dworzec.
Pięknie wyglądał stary dworzec.... ten przedwojenny... a nie taki "ciulik" :) i z tym się zgodzę w 100%
Powinni odtworzyc taki sam dworzec jaki istniał przed wojna
A mnie się Ostrava Svinov nie podoba, a ociosany ciulik jest w porządku :)
a nie idzie zrobić ładnego dworca pkp coś na styl Ostrava Svinov??? Ino taki ociosany szpetny ciulik w środku miasta bydzie stoł.
Fajnie.. wszystko na parterze - do kolejnej powodzi..... tylko trzymać kciuki i się modlić żeby jej nie było.
Może warto powrócić do koncepcji pierwowzoru - Niemcy wiedzieli jak budować....